Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

bloempot

bloempot

10-01-2018 om 09:04

first date

Ik vind "first date" een leuk programma om te zien. Het is leuk om te zien hoe verschillend mensen zijn en hoe mensen die elkaar nog nooit gezien hebben op zo'n eerste date communiceren. Ik vind het leukste moment, het moment van de rekening, wie gaat betalen? Bij man/man vrouw/vrouw is splitten van de rekening gebruikelijk. Bij man/vrouw toch meestal de man. Het verbaast me dat er ook nog jonge vrouwen zijn die er maar vanuit gaan dat hij betaalt. Gisteravond voor het eerst zag ik dat de vrouw betaalde. Leuk gesprek met mijn pubers hierover gehad, mijn zoon (15) vindt het onzin dat hij alles moet betalen. Ik ben het met hem eens, maar voor mijn gevoel voelt dat niet zo. Gek om te merken dat ik ook voel dat het beleefd is als je als man een eerste date betaald. Terwijl ik mij een geemancipeerde vrouw noem. Hoe staan jullie hierin?

Verder zou ik het leuk vinden als mijn zoon eens mee zou kijken, hij heeft moeite met zijn sociale contacten, ik denk dat hij van dit programma wat zou kunnen leren of in ieder geval zou het een aanleiding zijn om eens over dit soort zaken te praten , maar helaas hij vindt het maar een dom programma

Bo

Bo

10-01-2018 om 11:18

grappig

Ik vind het ook grappig. Die oude man gisteren die aan de bar nog vol bravoure praatjes zat te vertellen, maar met zijn date geen gesprek op gang kon houden.

Verder zou ik zelf splitten voorstellen, maar het op prijs stellen als de man betaalt. Dan heb je in ieder geval een indicatie of hij het serieus neemt of niet.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-01-2018 om 11:26

Feminisme

Dat is inderdaad grappig. Het toont aan dat het bij feminisme niet zozeer om het streven naar gelijkheid gaat, maar om het verbeteren van de positie van de vrouwen. zodra de gelijkheid in het voordeel van de vrouw is kraait er geen haan (hen?) meer naar.

In dit soort sociaal complexe situaties is het vaak prettig als je op oude tradities en rolmodellen kunt terugvallen. Rekeningen betalen, deuren openhouden, enz. enz...

Het is minder prettig als een van beide partijen vervolgens op de meest bizarre momenten 'sexisme!' begint te schreeuwen!

Ietwat OT: Vandaag stond er een artikel in de Volkskrant over gender-disappointment, d.w.z. de teleurstelling die een ouder voelt als een kind een ander geslacht blijkt te hebben dan hij/zij gehoopt had. De intro van het artikel begint met schandelijke voorbeelden uit verre verledens en verre landen waarin meisjes blijkbaar ongewenst zijn/waren.

De rest van het artikel ging over Nederlanders die allemaal liever een *meisje* hadden en soms zelfs depressief werden, want jongens zijn zo agressief.

Je zou het stuidend seksisme kunnen noemen. Zijn we al zo ver?

Ad Hombre

Ad Hombre

10-01-2018 om 11:27

Komen er ook dysfunctionele vrouwen in het programma voor? (ik kijk zelf geen TV dus ik kan het niet weten)

Phryne Fisher

Phryne Fisher

10-01-2018 om 12:34

Leuk programma

Ik vind het een leuk programma en vind het knap dat ze mensen zo goed bij elkaar weten te matchen. Volgens mij was vorige week de enige echte misser. Een meisje dat zichzelf nogal hoog inschatte en graag in de watten gelegd werd, en een jongen die juist niet van veeleisende dames hield. Echt heel grappig hoe hij daarop reageerde. Op het moment dat de rekening kwam schoof zij hem direct naar hem, en hij betaalde zonder morren. Dat vond ik dan wel weer stoer Als een man niet wil betalen doe ik dat ook zonder morren. Splitten is zo middelbare school (bij het daten dan, onder vrienden vind ik het geen probleem).

Emmawee

Emmawee

10-01-2018 om 12:35

Disfunctionele vrouwen ??

Hahaha wat is dat nou weer? En wat is dan een functionele vrouw?

Er komen zeker wonderlijke types (m/v) in voor, Ad. Maar dw meesten zijn redelijk 'normaal' wat dat ook wezen mag. Ik heb in elk geval niet de indruk dat het progamma probeert om een soort bonte verzameling excentriekelingen bij elkaar te krijgen, zoals bij andere programma's soms wel het geval lijkt. De meeste deelnemers lijken prima te functioneren. Ze zijn alleen single en hebben er blijkbaar geen probleem mee om door middel van een tv-programma te worden gekoppeld. Ik vind dat bizar, maar het is "tegenwoordig heel normaal". Blijkbaar.

Heb jij er nou een probleem mee dat Bo die ene oude man als voorbeeld noemt?

Emmawee

Emmawee

10-01-2018 om 12:38

Rekening

De rekening betaal ik graag, of ik neem het in dank aan. Bij voorkeur met de opmerking: volgende keer doen we het andersom.
En dan heb ik het over vrienden / vriendinnen, daten doe ik niet.

Ad Hombre

Ad Hombre

10-01-2018 om 13:13

Emmawee

Meer interesse, zoals gezegd, ik ken het programma niet al te goed.

Nadeel van de actieve rol die (nog steeds) van mannen gevraagd wordt in het relatiespel, lopen die wat meer risico om voor paal te staan.

(ik zou natuurlijk ook voor geen goud meedoen)

Wilma

Wilma

10-01-2018 om 13:56

date

Ik kijk het progranna niet. Op de eerste date met mijn vlam (waar ik nu al 1,5 jaar gelukkig mee ben) hebben we de kosten van een paar drankjes gedeeld, dat was mijn voorstel. Prima als hij het zelf had willen betalen. We delen nog steeds veel qua geld. Dat vinden we allebei prettig zo, niet eens vanuit feministisch standpunt trouwens. En soms trakteren we elkaar of geven cadeautjes.
Op ander gebied zijn we echt wel mannetje/vrouwtje overigens

Code

Zo'n eerste ontmoeting is aftasten, dan zullen mensen iha niet buiten de platgetreden paden treden. Wel of niet aanbieden is een elegante manier om te zorgen dat iemand zonder gezichtsverlies een blauwtje loopt. Zie je er als vrouw geen brood in, dan wimpel je het resoluut af. Wil je de kennismaking voortzetten, dan bied je aan de volgende keer te betalen.
Wat dat modepopje gisteren deed, de bronstige brabo het eerst aan het woord laten, terwijl het overduidelijk was dat ze het niet zag zitten, was een vuile streek.

Het lijkt me zooo ongemakkelijk, zo'n etentje met vooropgezette romantische bedoelingen. In mijn tijd was het gewoon nog een kwestie van een vuurtje vragen. Dan kwam je vanzelf zo dicht in elkaars nabijheid dat je wel voelde of de vonk oversprong,

Zelf betalen

Ik heb heel erg meegekregen dat ik zelf moet betalen, want als een man betaald is de relatie scheef en kan hij andere diensten terug vragen.

Nu date ik al jaren niet meer, maar heb ik vroeger altijd zelf betaald. En nog heb ik er moeite mee als ik van een mannelijke kennis een drankje aangeboden krijg. Vrienden is een ander verhaal, dat is gelijkwaardig.

Wilma

Wilma

10-01-2018 om 23:02

Kenfan

Ja, zo'n eerste etentje, dat lijkt me niks als je verwacht dat het een romantische avond wordt, brrrr
Met daten is er inderdaad een stap die je overslaat: het vuurtje vragen. Je maakt een afspraak met iemand die je niet kent om te kijken of het relatiemateriaal voor je is. Een zogenaamd romantisxh etentje plannen is dan niet zo slim. Beter vind ik om maximaal een uur ergens koffie te drinken, en wel midden op de dag. En ja, wij gingen al vrij snel aan het bier, en het ene uurtje werden er vier..... (en dat rijmt haha)
Ik snap niets van die tv dates die meteen met bloemen of zoenen of romantisch eten beginnen. Niks voor mij.
En inderdaad, wat een rotstreek van die meid, als ze die jongen helemaal niet ziet zitten.

Dees

Dees

11-01-2018 om 10:17

rekening

Hmm ik vond het juist nogal geforceerd en ongemakkelijk overkomen toen die twee dames per se de rekening wilden betalen. Ik kon me ook nog voorstellen dat dat voor die mannen niet prettig was. Mijn man was het niet met me eens, dus ik zal wel verschrikkelijk ouderwets zijn

Niki73

Niki73

11-01-2018 om 12:01

Romantisch of gezellig

Volgens mij "moet" zo'n eerste date helemaal niet een romantisch etentje worden. Tenminste, toen ik nog datete deed ik dat altijd met de insteek dat ik hoopte dat het een gezellige avond werd, gezelliger dan een avond alleen zitten. Dan is het meteen een stuk minder beladen. Maar ja, ik ging dan ook af en toe na het eerste drankje weer naar huis omdat we totaal geen klik hadden, dat kan natuurlijk niet in zo'n tv-programma.

rekening betalen

Ik zou nooit van mijn date verwachten dat hij alles betaalt. Waarom ook? Ik kan dat zelf ook

Emmawee

Emmawee

03-05-2018 om 01:08

De Britse serie

Deze wordt nu dagelijks uitgezonden en ik ben er helemaal aan verslingerd. Mijn man vindt het vreselijk, dus als ik alleen thuis ben kijk ik twee of drie afleveringen achter elkaar terug. Heerlijk!

De rekening splitten is daar vrijwel geen optie, valt mij op.

plop

plop

12-05-2018 om 14:09

raar spelletje

Ik kijk ook graag fd. Dat betalen door de man (belachelijk overigens) komt mij voor als een raar toneelstukje. Misschien willen de dames best zelf betalen maar het lijkt een soort van frowned upon als ze dat zouden doen. Dat ze dan een harde carriere tante zouden zijn of zo.
maar goed, heb ook wel eens een vrouw gezien die een man dumpte omdat hij niet alles wilde betalen. En daar mag hij blij mee zijn, denk ik dan

Annomie

Annomie

12-05-2018 om 14:36

Prettig als hij betaalt

Voordat ik mijn laatste partner ontmoette heb ik een aantal (blind) dates gehad. Ik ben opgevoed met het idee dat je de kosten eerlijk moet delen dus op het moment dat de rekening kwam bood ik altijd aan de rekening te delen, eigenlijk in de hoop dat de heer in kwestie mijn aanbod zou afwimpelen en de rekening zou betalen. Ik vind het stijlvoller en romatischer als de man betaalt, een soort compliment naar mij toe. Helaas grepen de meeste mannen mijn aanbod aan en werd de rekening gedeeld en dat voelde voor mij als een afwijzing, wat het meestal ook was, en als een afknapper. Mijn laatste partner bood direct aan de rekening te betalen en ik heb toen meteen gezegd dat k de volgende keer zou betalen en zo is het ook gegaan.
Trouwens, #Ad, dysfunctionele vrouw? Dat woord kende ik nog niet maar heb wel het gevoel dat ik er een ben ik bak er niets.

Wilma

Wilma

12-05-2018 om 14:44

Daten

Ik heb veel gedate, nu een vaste relatie met één van de dates. We leven in een tijdperk waarin vrouwen en mannen hetzelfde verdienen (is niet helemaal waar helaas maar wel vergeleken met100 jaar geleden). Maar goed, mijn laatste date en ik verdienen ongeveer evenveel, ik ietsje meer. Ik vind het raar en helemaal niet "romantisch" dat hij automatisch betaalt. We delen alles, ook ons eerste avondje uit. Soms kooopt ie een bos bloemen, cadeautje, uitje. Dat vind ik veel leuker en ik geef ook wel eens iets aan hem. Verder maken we zelf wel uit wat wij romantisch vinden natuurlijk

Plop

Plop

15-05-2018 om 17:20

Ik ben zo erg

Dat ik zelfs nog een keer ging eten met een man die ik niet leuk vond omdat hij erop had gestaan de eerste keer te betalen... Ik wilde niet in het krijt staan. Heb hem ook gezegd dat het qua romantiek niks zou worden en dat hij er ook voor zou kunnen kiezen de helft van het bedrag per bank uitgekeerd te krijgen van mij. Maar hij wilde toch. Nou ja, en toen heb ik betaald en dat gaf toch een fijn closure gevoel.

Wilma

Wilma

15-05-2018 om 19:51

Plop

Haha, dat is echt erg )
De eerste date kan je ook maar beter een kop koffie doen ofzo en na een uurtje weer weg. Gewoon midden op de dag, geen romantisch gedoe met meneer die etentje betaalt. Je wil toch eerst weten wat voor vlees je in de kuip hebt voordat je romantisch gaat lopen doen

Plop

Plop

18-05-2018 om 14:18

Wilma

Jij hebt zo gelijk. Ik denk dat ik dacht dat ik er beter uitzag in het avond licht Ook triest want ja het moet natuurlijk om je innemende karakter gaan...

Wilma

Wilma

19-05-2018 om 12:30

Plop

Het gaat niet alleen om je innemende karakter, maar vooral je uitstraling is cruciaal bij een eerste date. Dat geldt ook voor hem. En uitstraling is er ook midden op de dag bij een koffie en ook als je samen de rekening betaalt. Als je uitstraling daar al verdwijnt is er wat mij betreft weinig hoop voor een romantische voortzetting

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.