Home » Forum » Fitness 0

Fitness

27 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
jm
Fitness

Wie doet er aan fitness en waarom.
Ik loop op het moment bij de fysio ivm een overbelaste schouder, door het werken achter de computer, na vele jaren komt dit er uit.
Ze hebben daar ook een fitnessruimte met allerlei apparaten. Ik wil dit gaan doen voor mijn houding maar ook om wat af te vallen.
Wie doet aan fitness om af te vallen en wat doe je er nog meer bij.
Ik eet 's morgens - 'smiddags en 's avonds en tussendoor een koekje of fruit maar doe verder niet meer aan bewegen.
Ik zie jullie reacties graag tegemoet.

AnneJ
Fitness

Is niets voor mij. Tenzij je denkt, wat gezellig, leuke mensen, heerlijk bewegen, zou ik wel even nadenken over die kosten. Voor mij is het gewoon verspilde moeite. Veel mensen hebben zo'n duur abonnement maar komen er toch niet toe om er veel gebruik van te maken. Ik geloof er ook niet in.
Het lijkt mij handiger om het dagelijkse bewegen wat uit te breiden. De auto laten staan, fietsen of lopen. Op je werk de trap nemen, ook naar boven. Boodschappen doen met een boodschappenwagen en niet met de auto. Dagelijks de vloer swifferen. Volgens mij zet dat meer aan.

AnneJ
Op het werk

Kun je ook nog lunchpauzewandelen, dat vind ik wel gezellig. En wat vaker heen en weer naar de printer of de koffiemachien. Spaart een hoop geld uit.:-)

AnneJ
Typen

Tienvingersblindtypen wil ook helpen. Sowieso kun je op je houding gaan letten en proberen niet met je hele arm te hameren, maar je vinders met een minimale inspanning, los van elkaar de toetsen aantikken. Probeer eens minimaal je handen en vingers te bewegen.
En zoveel mogelijk functietoetsen gebruiken in plaats van de muis.

Ely
Na drie keer nee

Van AnneJ
(sorry maar het rijmde zo leuk)
Hier een ja
Ja, ik doe aan fitness. Waarom? Omdat het een effectieve manier is om je lijf in vorm te houden/ brengen (spieren, uithoudingsvermogen, coordinatie) het is goed voor je (geregelde inspanning is goed voor je endorfines) en ik vind het na afloop altijd een goed, voldaan gevoel geven ( maar dat zullen die endorfines wel zijn). Ook train ik gericht bepaalde spiergroepen om blessures die op de loer liggen tegen te gaan. Ik combineer het wel met andere sport, dat wel ;).
En als je lunchwandelen, traplopen, lopend boodschappen etc doen leuk vindt doe je dat er gewoon ook bij ;). Kan nooit kwaad.
De truc is bij mij wel om in het ritme te blijven, dus gewoon goed met jezelf afspreken wanneer je gaat en ook gaan tenzij het echt niet kan natuurlijk. Ik heb een sportmaatje, dat helpt.
Just do it :)

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Temet
Mijn twee centen

Als je gewoon meer wilt/moet bewegen moet je naar mijn idee kiezen voor een vorm waar je je prettig bij voelt. Voor de een is dat fitness, voor de ander hardlopen, voor weer een ander wandelen of fietsen.

Gaat het je om gericht trainen van spieren - en daar kunnen bij dit soort klachten goede redenen voor zijn vziw - dan kan fitness heel handig zijn. Zo heb ik het zelf een tijdje gedaan. Die loopbanden etc liet ik grotendeels links liggen, maar ik trainde vooral bepaalde spieren. En dat werkte ook: hoewel ik maar eens in de week een krap uurtje ging zag ik op een gegeven moment dat mijn bovenarm niet meer geheel recht liep maar dat daar voor het eerst in mijn leven iets van een bobbel te bespeuren was ;-)

Voor afvallen helpt het denk ik weinig. Wij hadden op dat sportschooltje ook apparaten die aangaven hoeveel calorieën je verbrandde. Stond je een tijdje op zo'n crosstrainer te zweten (dat deed ik dan soms wel), was er een knackebrodje zonder beleg af. Dat schiet niet op. Ik kreeg er bovendien ook nog honger van. Kwaad kan het natuurlijk niet, maar ik zou er geen wonderen van verwachten. Voor gewichtsverlies heb je vermoedelijk meer aan dagelijks een half uur wandelen dan aan een keer per week fitnessen.

En neem geen uitgebreid abonnement, dat haal je er toch niet uit. Zet in op éens per week ofzo, da;s makkelijker vol te houden.

Ik ga binnenkort ook maar eens naar de fystiotherapeut voor mijn PHPD (pijntje hier, pijntje daar), en dan ga ik ook vragen of die wat oefeningen weet die ik op een sportschool kan doen. Als ze het woord 'hardlopen' maar vermijden, want dat haat ik tot in mijn tenen ;-)

Groeten,

Temet

Guinevere
Ik wel

Ik doe het wel, maar onder begeleiding van een fysiotherapeut. Dan kan ik ook niet denken "geen zin vandaag, dooooei". Juist om klachten te voorkomen aan mijn toch al overbelaste bewegingsapparaat, moet ik aan de slag om de bijbehorende spieren sterk te houden. Nou ja, niet te slap.
Misschien heb je vanuit je verzekering recht op fysiofitness, dan kun je het eerst begeleid uitproberen en als de vergoeding "op" is kun je alsnog een strippenkaart/abonnement nemen. Zelf krijg ik het wegens een chronische aandoening onbeperkt vergoed.

Ely
Sportschool en afvallen

Qua slechts droge crackertjes wegbranden op de crosstrainer: als je meer spiermassa hebt verbrand je in ruststand meer calorien. Dubbel winst dus.
Ook een leuk weetje: met 10km wandelen verbrand je blijkbaar evenveel als 10km hardlopen. Het wandelen duurt alleen aanzienlijk langer (vandaar) dus tsja.... Daarom noem ik de sportschool dus efficiënt :).

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Yura
Sportschool

Ik ben wel lid van een sportschool, maar doe geen fitness, dat vind ik vreselijk saai. Doe alleen groepslessen en wissel de soorten af. Doe spinning, bodyshape en bodypump. Spinning is conditioneel en daarbij verbrandt je heel veel calorien, bodyshape en bodypump is spierverstevigend. Bodypump moet je zien als een soort fitness op muziek en in een groep. Je kiest zelf welke gewichten je neemt, ik vind het erg leuk, doe het al een jaar of 7. Nu ik het al jaren doe kan ik me dan ook helemaal niks voorstellen bij mensen die niets aan spierversteviging doen. Als ik een paar weken niet ga voel ik me gelijk slecht in mijn vel zitten, pijntje hier, pijntje daar en vooral in mijn rug. Je krijgt ook veel sneller last van je knieen bijvoorbeeld als je bovenbeenspieren aan de voorkant (quadriceps) niet getraind zijn. Mijn man heeft nu last van zijn knieen, hij sport wel maar voetbal en squash, daar train je die spieren niet voldoende mee.
Tuurlijk is een keer extra de trap nemen een goed idee, maar om een beetje fit te blijven, moet je volgens mij ook regelmatig sporten. Ik denk niet dat het echt helpt om af te vallen, meestal heb je toch wat meer honger daarna, je zult dus toch echt wel op je eten moeten letten.

Jesse_1
Helemaal eens met yura

Sportschool kost veel geld, ik ga meestal met een vriendin en dat wil wel helpen als je net even niet zo heel veel zin hebt. Bewust een onbeperkt abonnement genomen, zo moet ik wel 2x per week om de kosten er uit te halen ;).
Ik ga volledig voor de groepslessen, alleen als het er anders echt niet van komt (mn als er minder lessen zijn in de vakanties) ga ik 'beneden' een rondje doen.
Ik val er niet van af, ik eet het er ook weer bij. Wel is het goed voor de conditie en je gezondheid!
Suc6, Jesse

Manda Rijn
Ja

ruim 1,5 jaar doe ik aan fitness. Nu 1 keer per week daarvoor 2x per week.

ik heb verschillende dingen mee gedaan, het liefste doe ik groepslesjes, die lesjes hier ehten dan bijvoorbeeld total body, rug benen. In het begin deed ik pilates, daarna ben ik van locatie veranderd en deed ik de zwaardere dingen en nu weer yoga + rennen en buikspieren.

Ja je valt af door sporten, maar heel langzaam, maar ik merk voordal dat mijn figuur er beter uit ziet, sterker, slanker rond de taille (door de oefeningen die ik dus doe).

Ik ben toen op 5 kilo zwangerschapsvet blijven steken en die zijn eraf gegaan door een paar maanden weinig koolhydraten en suiker te eten, meer vezels (roggebrood, suikervrije cruesli, bruine rijst, bruine pasta, meer groente, meer eiwitten).

Mijn jongste is nu 2 jr en 3 maanden en ik ben nu 51 kilo en daarmee lichter dan voor de zwangerschap.

Tihama
Fysio

Voor afvallen is het simpel: meer bewegen en/of minder eten. Het grote nadeel van sporten is dat het tijd kost. Als ik tijd moet inleveren om te gaan sporten, dan kan ik die uren niet besteden aan dingen die ik wél leuk vind en die ik wél belangrijk vind. Toen ik nog geen kinderen had, sportte ik overigens wel veel (in teamverband), maar die prioriteit/tijd ligt nu totaal anders. Teamverband sporten vind ik niet te combineren met een prettig gezinsleven, dus teamsporten zijn hier niet aan de orde.. Hou ik over solosporten en die vind ik niet leuk.

Ik kwam in het verleden ook verschillende keren bij de fysio vanwege schouderklachten. De laatste keer heb ik van haar een elastische band gekregen met een serie oefeningen die ik dagelijks moest doen. Aangezien ik direct weer meer pijn kreeg als ik de oefeningen achterwege liet, werkte dat goed. Toen de band die ik van haar gekregen had het begaf, heb ik een nieuwe gekocht bij Perry. En daarmee doe ik dagelijks een aantal oefeningen, speciaal voor mijn schouder en rug. Dat kost me maar 10 minuten per dag en ik kan elk moment onderbreken als mijn aandacht elders gevraagd wordt. Bovendien kan ik het ook helemaal zelf indelen.

In een vlaag van verstandsverbijstering heb ik trouwens ook nog een half jaar bijna dagelijks op de hometrainer gefietst én een serie matoefeningen gedaan. Allemaal met het doel af te vallen. Is gelukt.

Wat dat betreft hoef je trouwens écht niet naar de sportschool of een fitnessruimte. Als je je dijbeenspieren wil trainen, gaat dat ook prima op de grond. Ik rolde altijd een slaapmatje uit en deed dan alle oefeningen. Om de dag voor maximaal resultaat.

Het enige dat je nodig hebt is zelfdiscipline.....;-) Die oefeningen doe ik dus niet meer.

Tihama

Manda Rijn
Oh en kosten

ik betaal 55 euro per maand en mijn man rond de 45 geloof ik, die gaat ook eens per week (s'avonds wat ik niet kan opbrengen voorlopig ;-). Iets van partnerkorting ofzo.

Ik vind het niet duur. Nu nog stoppen met roken en dan kan ik echt zeggen dat ik gezond leef.

oh ja, als het geld er is wil ik graag eens per week gaan paardrijden.

Roosje Katoen
Ja

Ik train twee keer in de week in het krachthonk, tegen rugklachten vanwege bekkeninstabiliteit. Ik doe het nu twee jaar en heb regelmatig motivatieproblemen, maar ik merk wel dat ik er enorm van ben opgeknapt. Heb nu bijna geen klachten meer.
Ik ga in mijn (verlengde) lunchpauze van het werk, plan het gewoon in in mijn agenda en denk er dan niet teveel over na, want anders verzin ik allerlei redenen om niet te gaan. Maar als ik weer geweest ben ben ik wel weer blij met mezelf.
Ik denk niet dat je er veel van afvalt, behalve als je heel lang op die cardio apparaten traint, maar je lijf wordt er wel veel strakker van. Het liefst zou ik naar een groepsles gaan, bodyshape ofzo, maar dat is allemaal 's avonds en dat kan ik dus niet zelf inplannen.

Ely
9,95 per maand

Fitness je van ma tot vr (7tot17) en onbeperkt in het weekend. Ik weet dat niet iederen het kan missen maar duur kan ik het echt niet noemen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

bibi63
Denk je goed bezig te zijn.... (beetje o.t.)

....staat er een artikel in het AD van afgelopen zaterdag (weekendbijlage), waar gekopt wordt: zwemmen is niet goed.... Pfffff, ik vond het echt een artikel (en vooral ook een kop) om mensen lekker te demotiveren. En wat stond er in het artikel: zwemmen zet geen zoden aan de dijk, want de meeste mensen weten niet hoe ze dit effectief moeten doen... Hoezo? Als ik zwem, op welke manier dan ook, dan beweeg ik veel spieren en bouw ik aan m'n conditie. Wat is daar mis mee? Waarom moet ik gedemotiveerd worden? Verder stond er dat je beter ook niet altijd op de fiets naar het werk kon gaan, want dat was niet meer effectief. Beter was om een periode te fietsen en daarna dat weer even te stoppen. Dat zou beter voor de opbouw van je conditie zijn. Pffffff, ik ergerde me dood! Moet ik dan maar m'n stinkende auto gebruiken, of het dure OV, meehelpen aan files enz. Ik beweeg toch lekker elke dag als ik de fiets pak. Bah, dat soort artikelen zouden verboden moeten worden!
Gr. Bibi

Roosje Katoen
Ely

Dat is inderdaad goedkoop, maar natuurlijk niet overal mogelijk. Ik betaal hier 35 euro per maand voor twee keer sporten in de week. Goedkoper kan niet helaas.

IngridT
Jm...doe me een lol....

en reageer voor de verandering eens een keer in een draadje dat je zelf gestart hebt?

Je stelt interessante vragen, want ik zie keer op keer leuke discussies ontstaan als je een draadje start. Maar ik zie JOU na de originele posting zelden of nooit terug...

Lees je ueberhaupt de reacties? Alleen al uit een soort beleefdheid zou het leuk zijn om te laten weten dat je in ieder geval GEMERKT hebt dat mensen de moeite hebt genomen om op je vraag te reageren. en als je echt een dolle bui hebt zou je misschien zelfs eens kunnen laten weten of je wat aan de reacties hebt gehad, en sterker nog, wat je er nu mee gaat doen!

Komop! Doe eens gek!

(en als je nou gewoon vandaag of morgen iets laat horen vraag ik bij deze aan forumbeheer of ze deze dan overbodig geworden posting er weer tussenuit willen plukken, OK?)

Ingrid

Ingrid

jm
Reactie op ingridt

Ik ben blij met jullie allemaal en ik lees de reacties met veel plezier.
Met wat ik nu ga doen. Is in de middag een rondje wandelen, ik heb een half uur pauze en ik bouw het rustig op. Er lopen meer collega's een half uur en dan loop ik met hun mee.

dc
Ja

Ik ga 2 keer per week, om me weer fit te voelen na 3 zwangerschappen in 6 jaar. Ik ben veel te jong om wrakkig door het leven te gaan. Ik heb een abonnement bij de sportschool om de hoek, daarvoor kan ik onbeperkt sporten, er zit een zwembad bij (met sauna), dus zelfs als ik niet echt zin heb in het sportgedeelte, ga ik toch, en doe ik toch een uurtje sporten om daarna lekker de sauna in te duiken.

Ik vind het heel erg ontspannend, en vind het heerlijk om vlak na het eten de deur achter me dicht te trekken en de kinderen verder aan mijn man over te laten. Hij gaat trouwens 2 andere avonden per week. En ik voel me dan echt een paar dagen lekker trouwens.

En omdat ik er flink voor investeer (zo'n 40 euro per maand), heb ik echt een flinke stok achter de deur om te gaan. Ik ben trouwens al 10 kg afgevallen ondertussen (ben nu 3 maanden bezig, let niet op eten verder, maar baby is net 6 maanden).

Manda Rijn
Dc

jee wat goed zeg, 10 kilo in 3 maanden.

Ik krijg trouwens van sporten enorme honger.

tonny
Hm nee

ik ben ooit 2 1/2 jaar naar een sportschool geweest, vooral voor de gezelligheid, en na mijn verhuizing ben ik niet opnieuw begonnen.

Ik ben liever buiten en ik fiets/ wandel vrij veel. Veel prettiger dan met z'n allen in zo'n onnatuurlijke apparatenruimte met die opzwepende muziek. Nee hoor, ik heb het wel gezien.

Ely
Ha tonny dan ga je toch fijn

'bootcampen'? Heerlijk buiten en toch sport ;))

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dc
Manda

Ik denk dat een gedeelte ook gewoon ontzwangeren is hoor.

Verder krijg ik ook honger van sporten, en ga ik bij thuiskomst gewoon lekker snacken. Totdat mijn dochter systematisch doorslaapt (ze heeft nu 2 nachten doorgeslapen, niet achter elkaar), ga ik verder niet moeilijk doen hoor. Maar het sporten vind ik gewoon ontspannend.

Hes@
Roosje: welke oefeningen?

Roosje kun je een beetje beschrijven welke oefeningen je doet? Ik sport twee keer in de week maar heb nog steeds heel regelmatig bekkenklachten. Dus ik zal graag iets uitproberen!

Roosje Katoen
Hes@

Ik doe spierversterkende oefeningen, vooral met gewichten en zo'n stang die gewichtheffers gebruiken en vooral gericht op versterking van de spieren in de romp (het korset rondom het bekken). Maar dan train ik ook gelijk armen, schouders, billen, bovenbenen, omdat je met veel oefeningen verschillende spieren tegelijk traint. Ik laat elke twee maanden ongeveer een nieuw trainingsschema opstellen door een fysio, speciaal gericht op mijn klachten. Ik train alleen in het krachthonk, dus niet op apparaten. Op die manier moet je zelf je instabiliteit corrigeren en wordt je vanzelf stabieler.

Valkyre
Hesa

Ook ik train om die reden. Laat je goed adviseren door een fysio die sportbegeleiding doet. Ik dacht twee jaar na mijn bevalling nooit meer pijnvrij te worden, maar het trainen helpt echt! Ik ben nu, halleluya, pijnvrij.

Veel succes ermee!

groet, Valkyre

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.