Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Cookie

Cookie

12-08-2013 om 19:36

Friso overleden

Ik sta ervan te kijken dat er nog geen draadje over is. Wat vinden jullie ervan? Ik hink nog een beetje qua gevoel.


Anna

Anna

15-08-2013 om 08:28

Begraafplaats

Volgens de wet mag je niet begraven worden op eigen terrein. De kerk en de begraafplaats is een openbaar toegankelijke plek. Denk overigens niet dat friso naast anderen begraven zal worden. Lijkt me ook niet erg wenselijk vanwege alle dagjes mensen die een kijkje willen nemen. Het scheen de afgelopen dagen al verschrikkelijk druk geweest te zijn met alle belangstellenden.

Prinses Beatrix heeft een tijd geleden een stuk grond geschonken aan de kerk geloof ik ter uitbreiding van het kerkhof dat grenst aan het terrein van het kasteeltje.
Kan me voorstellen dat daar een deel van wordt gereserveerd voor leden van de Koninklijke familie. Dat deel zal niet openbaar zijn. Daar zal toentertijd best over nagedacht zijn.

De 'gewone' burger zal dan ook niet bij het graf kunnen komen denk ik. Mijn gevoel zegt dat het van de andere graven af ligt in een afgesloten deel van het kerkhof met een hekwerk erom heen en uit het zicht. Een plek waar alleen de prinses, Mabel en andere familie, de beheerder van het kerkhof ed. bij kunnen en wellicht ook nog via de kant van Drakensteyn. Ik denk dat het zoiets zal worden?

Aan de andere kant heeft het wel wat als friso gewoon tussen alle anderen begraven wordt.

Overigens is begraven wel iets opvallends voor leden van de koninklijke familie/koninklijk huis. Van oudsher worden ze toch bijgezet en niet begraven? Zal ook in lijn liggen met zijn wens om 'normaal' te worden behandeld.

We zullen het morgen weten.

Dalarna

Dalarna

15-08-2013 om 11:09

Maar fiorucci

Op dit moment is er maar 1 plaats vrij daar, die is gereserveerd voor Beatrix toch?

Fiorucci

Fiorucci

15-08-2013 om 12:14

Dalarna

Ja, dat las ik ook inderdaad. Ik las ook dat het in Delft nog uitgebreid gaat worden. En ook dat het mogelijk is dat hij na een aantal jaren toch nog bijgezet wordt in Delft.

amk

amk

15-08-2013 om 15:18

Wordt

De grafkelder wordt as we speak uitgebreidt. Ben net weer langs de werkzaamheden gefietst.
Ze houden bij dit soort werkzaamheden wel altijd rekening met een mogelijke koninklijke begravenis. Ook de binnenkant van de kerk wordt op dit moment onderhanden genomen, hij staat deels vol met stijgers maar de gewone zondagsdiensten gaan wel gewoon door. eind 2014 moet alles klaar zijn.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

15-08-2013 om 16:08

Maar

het kan nooit de bedoeling zijn dat alle leden van de koninklijke familie in de grafkelder worden bijgezet. Buiten dat dat nooit kan passen lijkt het mij toch dat bijzetten echt voor leden van het koninklijk huis is en niet voor al die (achter)neven- en nichten van de koning.
Ik denk dat Friso gewoon de eerste "gewone" prins is die begraven wordt en dat de rest er later bijkomt.

Sancy

Sancy

15-08-2013 om 22:36

Anna

Hoewel het maar zelden voorkomt, mag iemand tegenwoordig wel op eigen terrein begraven worden hoor. Het is wel nodig dat de gemeente waarin dat graf komt, daar beleid voor heeft opgesteld.
Gemeente Vught heeft dit bijvoorbeeld: http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/XHTMLoutput/Actueel/Vught/199928.html

Fiorucci

Fiorucci

16-08-2013 om 08:20

Dendy

In de grafkelder liggen kinderen van prinsen, dus neven en nichten van de toenmalige koning.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-08-2013 om 09:05

Fiorucci

Ik heb begrepen dat de koninklijke familie nog nooit zo groot is geweest als nu het geval is. Vandaar dus wat ik denk.

Fiorucci

Fiorucci

16-08-2013 om 10:13

Dendy

Er wordt momenteel uitgebreid, om die reden waarschijnlijk.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-08-2013 om 10:41

Weet ik

maar dat is vast niet om al de neven en nichten te plaatsen. Margriet heeft al 4 zoons, die ook allemaal getrouwd zijn en weer kinderen hebben. Haar andere zussen hebben ook allemaal kinderen en kleinkinderen. Het zijn allemaal prinsen en prinsessen, maar ik denk echt niet dat zij in Delft worden bijgezet.

Dendy

Fiorucci

Fiorucci

16-08-2013 om 11:38

Dendy

De tijd zal het leren.

wizzer

wizzer

16-08-2013 om 12:20

Niet allemaal prinsen en prinsessen

De kleinkinderen van Prinses Margriet hebben geen van allen een titel, net als het kleinkind van prinses Christina. De kleinkinderen van Prinses Irene dragen wel titels, maar die zijn afkomstig vanaf haar man (dus dat zijn ook geen prinsen van oranje-nassau).

De kinderen van Friso en Constantijn zijn ook geen prins of prinses maar graaf of gravin. In de generatie van de achterkleinkinderen van Koningin Juliana zijn dus alleen de kinderen van Willem Alexander prinsessen van oranje-nassau.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-08-2013 om 16:53

Geen prinsen?

Ik dacht eigenlijk van wel. En dat staat hier ook....
http://nl.wikipedia.org/wiki/Margriet_der_Nederlanden

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

Jesse_1

Jesse_1

16-08-2013 om 17:04

Ginny

Wizzer heeft het over de kleinkinderen van prinses Margriet.

Jona Gold

Jona Gold

17-08-2013 om 11:53

Familie van mabel?

Ik vond het wonderlijk dat er totaal niet aan de familie van Mabel werd gerefereerd bij het verslag van de herdenking gisteren. Er werden alleen maar namen genoemd van hoogwaardigheidsbekleders, peet-familie-gedoetjes, maar niets in de trant van: achter Mabel lopen haar ouders/zussen/grootouders oid. Terwijl me toch lijkt dat ze die A. heeft en B. haar tot steun zijn nu en C. ook verdriet hebben.

Jona

Hanny61

Hanny61

17-08-2013 om 14:25

Moeder van mabel

Werd expliciet door ds. Van der Linden welkom geheten.

Tijgeroog

Tijgeroog

17-08-2013 om 16:49

Familie van mabel

Was er natuurlijk wel. Werd inderdaad ook genoemd. Maar die liepen niet vlak naast en Mabel. Daar liepen de moeder en broers van Friso.
Als het omgekeerd was en Mabel begraven zou worden zou haar familie vooraan lopen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-08-2013 om 18:08

Ik ziet het... Soms, heel soms, houdt mijn brein mij voor de gek. Of ik lees niet goed genoeg, dat kan natuurlijk ook ?

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.