Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

tonny

tonny

24-04-2010 om 16:08

Gevleugelde woorden, gedichtjes, spreuken...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zij rookten en smookten...

'Zij rookten en smookten en trokken op naar Jericho, en kregen zakgeld zoveel zij wilden'. Dit is een regel uit Bartje, Bartje leest zijn blinde oma (?) voor uit de Bijbel. En bij ons thuis werd deze zin aangehaald, wanneer zij mij zagen roken. Ik hoor het mezelf nu ook geregeld zeggen...

gr, Hortencia

Biene M.

Biene M.

28-04-2010 om 21:33

Kamelen

Und jetzt kommen die Kamelen mit die grosse Bulten. Geen idee wat de oorsprong is, maar dit werd gezegd als er een stilte viel. In dezelfde situatie kon iemand zeggen dat er een dominee voorbij kwam (hm, waren stiltes zo'n probleem bij ons thuis?)

Als ik iets vroeg zei mijn vader "je zuster op het dak met een bos uien" als ik het niet mocht.

Buiten in het donker, bij een avondwandeling of met kamperen, zei mijn vader met een stem alsof hij een eng verhaal ging vertellen: "Het was nacht, stikdonkere nacht. Zeven rovers zaten in de schaduw van een grassprietje. En de roverhoofdman zei: Het was nacht, stikdonkere nacht..." enz.

Mijn oma was erg van de spreekwoorden, ik heb een behoorlijk repertoire van haar geërfd.

Ach, en er was nog veel meer, maar mijn vader is al 15 jaar dood en mijn oma (en opa, maar die zei niet veel) nog langer en ik merk dat het toch wel wegzakt.

Jujube

Jujube

28-04-2010 om 22:08

Oma

Mijn oma zei vaak"
"'Kan niet' ligt op het kerkhof, en 'Wil niet' ligt ernaast!"

Paula B

Paula B

28-04-2010 om 23:22

Die wind, hortencia...

... die komt uit Adriaan en Olivier, of uit Olivier en Adriaan, van Leonhard Huizinga. 'Het lied der winden', een gedicht over de winden uit alle richtingen - en het laatste deel gaat inderdaad over 'de gelaten wind'.

Uit dezelfde boekenserie een ook bij ons gevleugeld
beste oom Wout,
ach waart gij reeds om koud!
helaas, gij zijt nog lang niet oud,
en blijft maar baden in uw goud
wat voor een erfoom welbeschouwd
niet anders zijn kan dan een fout (...)

en 'De Oerbosbrand', waarin onder meer
de tijg, de tijger en de tijgst
(1 hijg, 2 hijger en 3 hijgst)
en 'de meer- en minderkoetkekoet' voorkomen.

Paula B

Paula B

28-04-2010 om 23:28

Massi

"'t Is avond in Siberie en nergens is een leeuw": komt uit het lied 'De troika' van drs P, ook bij mij vroeger thuis gevleugeld.

En die uitspraak van Pyramus, is dat uit een gedicht dat begon:
'Dit is het bloedig moordverhaal
van Pyramus en Thisbe
De één een schone jongeling,
wiens ouweheer in vis dee,
de andere, Miss Babylon,
de dochter van de buurman,
bij wie hij op beperkte schaal
des avonds door de muur kwam'?

pfoe, er komt wel wat naar boven!

Paula B

Paula B

28-04-2010 om 23:34

Reina, herkenning en wel uit leiden

alle citaten die jij opnoemt herken ik ook, en mijn familie komt wel uit Leiden.

Nog meer van - met name - mijn oma:

heeft aangebrand ook pootjes, moeder Aagt? (is ook 'n literaire, maar waaruit?)

kan niet, mag niet, wil niet, durf niet - dan ben je overal vanaf

de bleekste inkt is sterker dan het sterkste geheugen

beter mee verlegen dan om verlegen (je kunt iets beter bij je hebben en er 'n beetje last van hebben dan dat je het nodig hebt terwijl je het niet bij je hebt)

Er zijn er nog véél meer, maar die schieten me op dit moment niet te binnen; met zo'n draadje komt dat vast de komende dagen op allerlei ongelegen momenten!

krin

krin

28-04-2010 om 23:53

Die grote kamelen

Ja! Dat maakt weer een paar andere wakker. Het is kaus bausen, wo die ganz grosse fledermausen gegen die nog wat hausen. Zoiets. Is vast van Toon Hermans.
En op een cruciaal moment in een uitleg: Let op het springen van de lintworm!
En de roverhoofdman hadden wij ook. Leukleukleuk.
Nou, nog eentje dan, bruikbaar op een iets te frisse lentedag: It's rillary, said sir Hillary.

Massi Nissa

Massi Nissa

29-04-2010 om 08:29

Paula en nog meer

Klopt helemaal, die leeuw is van Drs. P - zowel mijn vader als ik konden hele lappen drs. P. citeren. Volgens mij is dat bloedig moordverhaal ook van hem ("... en zonk toen rochelend ineen op Thisbe's C&A'tje").
Mijn vader zei ook vaak: Das geht alle Pirken zu bausen.
Wij waren alleen maar literair omdat we geen televisie hadden, dan kom je vanzelf uit op boeken en gedichten.
Alhoewel, ik heb nu wel een tv en mijn dochter citeert ook graag uit favoriete boekjes. Het is vast een familiekwaal.
Groetjes
Massi

Cabaret en annie m.g.

Mijn vader en ik hadden onderling een flauw soort humor, waarbij we stukken cabaret gebruikten, of stukken uit gedichten van Annie M.G. Schmidt. Mijn moeder kon het maar niet onthouden en reageerde iedere keer weer verontwaardigd. Vroeg zij bijvoorbeeld: "zet jij even koffie?" dan was het antwoord: "nee, ik ga wel effe pissen." Kwam uit VPRO van Don Quishocking. (oh, nu komt er een quiz/nou, ik hou niet zo van quizen./Zet jij dan even koffie?/Nee, ik ga wel effe pissen). Bij een driftbui van een superverwend nichtje zeiden we altijd: En als je altijd alles mag, is dat niet goed voor je gedrag! (uit: het driftige koningszoontje, van Annie M.G.)

tonny

tonny

29-04-2010 om 09:07

Wat leuk wat leuk

wat een fraaie bloemlezing krijgen we zo bij elkaar, schitterend zeg!

Iets bewaren wat je voorlopig of misschien wel nooit gaat gebruiken:
'Nou ja, het eet geen brood.'

Over die kamelen, ja, ik herinner me dat mijn eerste baas dat citeerde. En dan zei hij 'Und was macht dann das jungste? Er fangt zu pinken an' (sorry, mijn Duits is afgrijselijk)

tonny

Kamelen

Het staat in elk geval in Beekman en Beekman. De Helmonder Bert van Rooy zegt het op het internaat midden onder de les (en krijgt er strafwerk voor, als ik me goed herinner). Maar ik heb altijd het gevoel gehad dat ook hij het citeert.

Massi - en nog een paar

Dat Pyramus-citaat is vziw van Kees Stip.

De springende lintworm kennen wij hier ook. Minder nette variant: "nou zal je een kip zien pissen".

En nu we toch in de minder nette hoek zitten: van iemand die erg langzaam is: "die is zo snel als dikke stront door een dun pijpje".

En er gaan mij straks nog veel meer te binnen schieten...

Groeten,

Temet

Kameel gevonden

Ik vond deze uitleg:
http://www.babylon.com/definition/Da_(jetzt)_kommen_die_Kamele/Dutch
De uitdrukking Da (jetzt) kommen die Kamele vindt zijn oorsprong waarschijnlijk in de Duitse loopgraven tijdens de Eerste Wereldoorlog. Het betekent zoveel als Nu komt er een probleem. of We hebben problemen..De uitdrukking is verwant aan (onder anderen) Da kommen die Kanonen.. Moderne variaties zijn onder andere Jetzt kommen die Tschechen en Jetzt kommen die Holländer, vaak in een voetbal-context.Als iemand een grap vertelt, en de clou blijft uit zegt een van de toehoorders bijvoorbeeld "Ja, und jetzt kommen die Kamele"...

krin

krin

29-04-2010 om 11:44

De clou

Als bij ons de clou te lang uitblijft, klinkt er: "Affijn, Petrus doet open..." Een frase uit een mop die we nooit meer helemaal terug konden halen. Iets met een koelkast, een sigaartje en een bushalte.

Massi Nissa

Massi Nissa

29-04-2010 om 12:28

Temet

Het is inderdaad Kees Stip! Was trouwens prettig verrast toen ik dat gedicht een paar jaar geleden in het tekstboek Klassieke Oudheid van mijn broertje zag staan.
Wij hielden ook van John O'Mill:
If you linger
with your finger
any longer
on my bell
My lampet can
I will get man
And I'll hit you
sure as hell.
Groetjes
Massi
PS: Toon Kortooms leefde ook bij ons voort, en wel in de persoon van Tante Agaath: Ja ja, nee nee, een ongeluk komt te paard en gaat te voet.

krin

krin

29-04-2010 om 12:43

Maar waar komt dit vandaan?

Het leven is geen lolletje, paraplu paraplu parasolletje. Ik heb geen idee.

En verder... (Ik moet hier echt mee ophouden):
Het leven is een pijpkaneel, elk zuigt eraan en krijgt niet veel.
Eerlijk zullen we alles delen, ik een beetje meer dan jij.
Al het jouwe is het mijne, en van het mijne blijf je af.
Als ik je niet meer zie: schrijven doe ik niet!

Krin

Het leven is als een pijp kaneel, ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel is een parodie op de spreuk van Joost van den Vondel, 'De wereld is een schouwtoneel. / Elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel').

En daar dan weer allerlei variaties op natuurlijk

Sancy

Sancy

29-04-2010 om 13:08

En vondel

heeft dat naar mijn idee van Shakespeare overgenomen:
"Life's but a walking shadow, a poor player, that struts and frets his hour upon the stage and then is heard no more;" (" it is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing.")

Sancy

Sancy

29-04-2010 om 13:16

Hier

Vele uitdrukkingen, gezegden en spreuken van mijn ouders in gebruik, vele heb ik al langs zien komen. Maar niet deze: "Louise, zit niet op je nagels te bijten; bah, wat vies Louise!" door mijn moeder gezongen tegen nagelbijtende kinderen. Uit een lied van Lou Bandy geloof ik.
Hier ten huize zijn de volgende gevleugelde uitspraken te horen:
"Tja, sprak het beest, dat tomt ervan / als men de ta niet zeggen tan" (Kees Stip) bij alles dat mis gaat door eigen onbenulligheid)
"daar kist ons Moba treer een wein" (uit Sint Dracus en de Joor) als een gelegenheid ongebruikt blijft.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-04-2010 om 13:21

Hondjes

Heel af en toe reageer ik op de verzuchting 'ik verveel me' met 'ik wou dat ik twee hondjes was, dan kon ik samen spelen'.

Massi Nissa

Massi Nissa

29-04-2010 om 17:07

Nog een paar

"Lees je bijbel, bid op het dak."
"Daar heb je het schaap aan 't poepen!"
"Uren dagen maanden jaren vliegen als een schaap door 't veen."
"Toen droegen -godlof- alle Besoeki's broekies."

tonny

tonny

30-04-2010 om 09:19

Besoeki's?

Leg die eens nader uit?

tonny

tonny

30-04-2010 om 09:20

Louise

Ha, ja, die zong mijn vader ook. Maar dan tegen mijn broer, ik heb nagels nooit een smakelijk hapje gevonden.

reina

reina

30-04-2010 om 10:12

Als iemand snauwerig sprak zei mijn oma 'bijt me niet, 'k heb ook een hondje in mijn zak'. En de volgende verbastering verzuchtte ze ook vaak 'wat nu, zei piesjecru"

Massi Nissa

Massi Nissa

30-04-2010 om 13:08

Tonny

Ik heb werkelijk geen idee wat Besoeki's zijn! Het komt uit een gedichtje over een missionaris, dat weet ik wel, maar de rest van de tekst is me ook ontschoten. Wij riepen namelijk meestal alleen die laatste regel. Googlen levert ook niets op. Ik zal het eens aan mijn vader vragen .
Groetjes
Massi

Een heleboel!

Oh, een heleboel bekende komen hier voorbij, heerlijk! Wij zijn echt een familie met gevleugelde woorden. Ik zag hier al een hoop bekende langskomen. Wij stoken niet voor de mussen of we zijn in de kerk geboren, als iemand de deur open laat staan. Als mijn kinderen 'wat?' zeggen: klap op je gat, dan heb je wat! Dorst lessen we ook met de hulp van het hondje van Hans Worst. En zo zijn er nog veel meer. Maar we hebben ook een paar 'zelfbedachte' uitspraken. Als iemand veronderstelt dat je iets niet weet, wat je uiteraard wel weet: 'Ik heb ook school gegaan hoor!". Van een bejaarde demente dame uit het verzorgingshuis waar mijn moeder werkte. En 'stuur je een kaartje als je boven bent?', als er iemand in zijn neus peutert. Maar dat is een bekende, toch? En ook een Bommel, als iets eigenlijk al over de datum is: 'Mja, dat kan best nog wel' (naar Grootgrut die bedorven eieren levert, volgens mij uit Zwelgje). Als iemand vraagt wat we vandaag gaan doen: 'Vandaag kaan wij een eitje bakken' (hoor hier een Frans accent), volgens mij uit een BlueBand reclame eind jaren '70. Tegen mijn dochter zeg ik bijna dagelijks (en ze is al ruim 7...) 'kijken doe je met je ogen, niet met je handen'. Iemand die heel oud geworden is, is niet in de kiem gesmoord. En nonnen of vrijgezelle dames die overlijden gaan 'ongebruikt retour'. 'Beter mee dan om' is onze lekker korte versie van beter mee verlegen dan om verlegen. En 'no use crying over spilt milk' vinden wij een prachtig Engels gezegde dat wij dus vaak gebruiken waar anderen gewoon 'jammer' zeggen. Verder komen Koot en Bie bijna dagelijks wel voorbij. 'Ik/hij/zij ben/is genoemd', 'Daar word ik voor behandeld', 'Hou je d'r buiten Cock' en ga zo maar door. Ook Jan, Jans en de kinderen in de persoon van Lotje het hondje hebben wij erbij zitten. 'Kruimeltjes zijn ook cake' als iemand de laatste restjes opeet. Heerlijk, wie heeft er nog meer?
Engeltje

Tanneke

Tanneke

30-04-2010 om 21:10

Kinderhemdje

Als wij het er weleens over hadden hoe snel de tijd toch gaat, dan zei mijn moeder steevast

"Het leven is als een kinderhemdje: kort en bescheten".

Als mijn zus en ik ruzie hadden en zaten te klieren: "als je nu niet stopt, dan zal je gat kermis vieren".
(klap op je achterwerk dus).

Leuk draadje

Ik lig helemaal in een deuk. Veel herkenbaarheid maar ook veel nieuwe, nu maar hopen dat ik ze allemaal onthou om op een geschikt moment te citeren (zal wel niet, haha)

Die van Louise zit niet op je nagels te bijten, verbasterde mijn vader vaak tot afschuw van mijn moeder, tot "Louise, zit niet op de tafel te sch*****" (jaja, bah, wat vies, Louise!)

"Hebt u daar een bon voor?" (als iemand loopt te drammen dat ie iets wil)

En als iemand zegt "jamaar ik denk....": Denken moet je aan een paard overlaten, die heeft een groter hoofd.

Zoekt en gij vindt zult... geen uitleg nodig denk ik

Hilde

Hilde

11-05-2010 om 11:58

Ook de genestet

Bij mijn ouders hing een ingelijste spreuk in de gang. Bij het naar buiten gaan, las ik die dus elke keer, waardoor ik hem helemaal uit het hoofd ken.
Ik heb ooit het volledige gedicht eens opgezocht, en dat is echt verschrikkelijk moralistisch, maar deze regels vind ik eigenlijk wel leuk:
"Durf te leven! Kwel u niet
met te veel gedachten.
Werk uw werk en zing uw lied
onder blij verwachten."
Een variant op het "carpe diem", vind ik.
En de kleuterjuf uit de derde kleuterklas - dat was een kloosterzuster, maar een heel lief mens - zei altijd: "Willen is kunnen, en moeilijk gaat ook". Dat je dan nog weet na meer dan dertig jaar....

krin

krin

12-05-2010 om 14:08

De genestet

Daarvan kon mijn moeder, hartgrondig winterhater, de volledige Boutade citeren, op zeer grimmige toon:

O land van mest en mist, van vuilen, kouden regen,
Doorsijperd stukske grond, vol killen dauw en damp,
Vol vuns, onpeilbaar slijk en ondoorwaadbre wegen,
Vol jicht en parapluies, vol kiespijn en vol kramp!

en zo verder, tot: Gij - niet op mijn verzoek - ontwoekerd aan de zee!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.