Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

tonny

tonny

16-05-2015 om 11:51

gezocht: wat ga ik doen bij de bruiloft?

(wat ga ik aan doen is ook nog een kwestie, maar daar gaat het nu niet om

Jongste dochter gaat trouwen. Duurt nog een tijdje, maar er is al van alles voorbereid en zij en haar geliefde vinden het erg leuk als er het een en ander wordt gedaan op het feest.

Wie heeft er een leuke suggestie? (zingen kan ik niet, trouwens).
In mijn eentje, of samen met de andere getuige.
Of met de vader van de bruid.

Tjonge. Wat gaat het leven snel. Zo heb je een huis vol, en zo zijn ze vertrokken en heb je twee ongetrouwd samenwonende en twee samenwonend getrouwde kinderen: dus vier kinderen erbij; vier adressen waar ik me welkom mag voelen. Wat een weelde (al is het thuis weleens wat kaal, maar goed, rust en een overzichtelijk huishouden hebben ook zijn charme!)


uhm, niks?

Volledig in beslag genomen in mijn hoofd door hoe mijn huwelijk eruit zag, zou ik eerder willen zeggen; doe niks. Luister naar je dochter over hoe zij de dag ziet en vraag of ze hulp ergens bij nodig heeft. Ik ken je familie tradities niet; misschien staat op jullie bruiloften de vader van de bruid wel als travestiet een liedje te playbacken, of regelt hij juist dat alle heren op het huwelijk een jacket, hoge hoed, handschoenen en de bijpassende corsage dragen en steken dan een sigaar op.
Wil je echt iets doen voor het aanstaande bruidspaar (dit zou ik doen als t zover is), regel dan een leuke trouwsuite met bloemen of een ontbijt service aan huis, de volgende ochtend. Of maak een plakboek met foto's van haar jeugd en schrijf er allerlei herinneringen in. Geef dat. En laat de invulling van de dag over aan je dochter en haar aanstaande. Vraag wat zij van jullie verwacht.

Foto's

Hier zijn voor bruiloften tijdschriften gemaakt gewoon via zo een foto programma) foto's van hem en haar van toen tot nu.

vraag het bruidspaar

Geen ABCtje in elk geval (hoop ik).

Wat wel leuk is om de gasten om foto's te vragen en deze op een scherm in diavoorstelling op een groot scherm te projecteren. Bijv. tijdens een receptie of felicitatiemoment. Wij hebben ook weleens een Flashmob gedaan, was ook leuk. Maar vraag eerst wat ze wil en wellicht is er al een ceremoniemeester die dit soort zaken regelt. Misschien wil het bruidspaar helemaal geen zelfbedachte grappenparade of liedjes en moet je dat respecteren.

Beter als dit soort dingen gecoordineerd wordt dan dan meerdere groepen met iets zelfbedachte (en soortgelijk) komen opdraven...

Tabitha

Tabitha

16-05-2015 om 12:58

Mijn moeder

Mijn moeder heeft een gedicht gemaakt over mijn leven en dat heeft ze voor gelezen. Misschien is dat ook een leuk idee?

Henriette123

Henriette123

16-05-2015 om 19:46

Quiz

Toen onze zoon trouwde hebben wij een quiz gedaan.
Het goede antwoord kwam soms op een foto, soms met een filmpje,
Of zijn broers en zus speelden de scène na.
Duurde ongeveer 15 minuten met alleen met de daggasten erbij.
Zoon en schoondochter vonden dit leuk, evenals de gasten.
Let wel op dat het niet te land duurt, en begin op tijd met voorbereiden.

Voetbalplaatjes

Op de trouwerij van mijn broer hadden ze een boekje gemaakt met foto's en korte beschrijvingen/wetenswaardigheidjes over de familieleden en andere gasten. Alle foto's waren uitgeprint op stickerpapier en elke gast kreeg een stapeltje met zijn eigen foto's. De bedoeling was dat dat je, om je boek vol te krijgen, je iedereen moest aanspreken, waardoor je elkaar leerde kennen. Werkt alleen bij een niet al te groot gezelschap dat elkaar nog niet goed kent.

skik

Suze

Suze

16-05-2015 om 22:41

Hoedje op hoedje af of krantje

Ik zou vooral je dochter vragen wat ze wel/niet leuk vindt en dat respecteren.

Je weet dan ook wel of ze het wel/niet leuk vindt om verrast te worden.

Als ze "iets" doen wel leuk vindt, kan een quiz inderdaad leuk zijn. Ik heb een bruiloft meegemaakt waar ze "hoedje op, hoedje af" (of petje op petje af) deden, met iedereen op het feest die mee wilde doen.

Dat was wel grappig, want zo hoor je allerlei leuke wetenswaardigheden van het bruidspaar. Ik vond het echt grappig en leverde ook een leuk gespreksonderwerp op met onbekende gasten op het feest.

Vooral NIET doen: een hele lange slide show met foto's waar iedereen verplicht naar moet kijken (gaap, dat was echt heel erg).

Van tevoren een tijdschrift over het bruidspaar maken kan heel leuk zijn. Een alternatief is een eenvoudiger "krantje" met ook weer wat foto's en wetenswaardigheden.

Maar check vooral of je dochter en aanstaande open staan voor activiteiten of alles bijv. in stijl willen of heel strak naar hun idee geregiseerd.

Lief, persoonlijk.

Avondvullende show's hoeven van mij niet. Programmaboekjes en lolligheden is leuk voor broers/zussen, collega's en sportvrienden.

Als moeder zijnde zou ik een lief persoonlijk schrijven maken, eventueel in gedichtvorm en dat eerder op de dag voorlezen. Bij het diner, in de kerk, bij het snijden van de bruidstaart, op welk passend moment dan ook. Ik zou het niet vragen, ook niet wat zij willen. Als moeder zijnde mag je je 10 minuutjes pakken op deze bijzondere dag.

Gefeliciteerd met het voorgenomen huwelijk van je jongste!

Barvaux

Barvaux

17-05-2015 om 07:18

Precies

Als ze aangeven dat ze het goed vinden dat je wat doet moet je niet gaan overleggen als moeder. Verder: je hoeft niets te doen hoor.

Bij ons diner lazen de ouderstellen allemaal een deel van een eigen gemaakt verhaal/gedicht voor met wat voorvallen en wetenswaardigheden. Beetje intiemer dan op het feest.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

18-05-2015 om 10:14

bij ons

Bij ons is niet heel veel gedaan (was ook prima zo), maar wat we heel leuk vonden is dat er een soort 'stoelendans' gedaan werd, waarbij ze elke keer iets moesten halen uit de zaal (een lippenstift, een ring, een glas drinken). Wat wij zelf wel een beetje 'genant' vonden was dat de afvallers een opdracht kregen om in een bepaalde maand iets te doen voor ons (een picknick, een ijsje, een ...) zodat we het hele jaar nog maandelijks een verrassing hadden. De winnaar mochten dan bij ons een keertje komen eten. Hoewel de organisatoren niet verwacht hadden dat iedere afvaller ook iets zou doen, hebben ze allemaal heel sportief meegedaan en zijn we nog ongelofelijk verrast in de maanden erna.En ook creatief hoor, we kregen op een gegeven moment 4 van die diepvriesijslolly's opgestuurd (eentje extra pp omdat hij te laat was). Ik vond het een geniale vondst. Wij vonden het dus zeker geslaagd. Maar ik weet niet of ik het lef zou hebben om het voor een ander te organiseren, omdat je toch nog iets vraagt van de gasten. En de groep moet er naar zijn, bij onze feestgasten viel het ongelofelijk goed en was het mede daardoor supergezellig.
Verder had mijn schoonmoeder een fotoalbum gemaakt en heeft ze een gedicht voorgelezen.

We hebben zelf ook wel eens nog een ontbijtje klaargezet, als we wisten dat het echtpaar de dag erna thuis zou slapen/ ontbijten (opbakbroodjes en dergelijke). Maar da's dus niet voor de dag zelf, en ook niet altijd geschikt omdat sommigen gelijk weggaan.

Sneeuwitje

'Pandora'-kralenketting

Vroeger had ik een hele collectie haarklemmen aan een verlengsnoer hangen. Mijn moeder keek met warme herinneringen naar die collectie.
Daarom lijkt een kralen ketting mij een mooi kado. Geeft haar een snoer als drager van haar levensweg, en een kraal met een anekdote voor een herinnnering aan dat specifieke jaartal vb een kraal voor het jaar dat ze haar zwemdiploma haalde etc. afhankelijk van haar leeftijd wordt dit een hele kleurlijke ketting als decoratie aan de muur.

Als je het vervelend zou vinden dit in je eentje te doen, kunnen je andere kinderen hieraan meedoen.
De ketting is een zichtbare herinnering aan haar jeugd.

Toch een liedje

Maar dat is bij mijn moeders kant van de familie een dingetje. Geen feest zonder lied, is hun motto. En dat je niet kunt zingen maakt niet uit, want het is natuurlijk de bedoeling dat iedereen meezingt.
Een dia/slideshow vindt ik ook heel leuk, óf kort als er echt een moment voor is (zoals een sketch), óf juist veel foto's, maar dan als een soort achtergrondmuziek. Dan is het wel leuk om zoiets ook van de bruidegom te hebben. Kies je voor de korte variant, dan zou je ook nog bij elke foto heel kort het verhaal erbij kunnen vertellen, en dan kun je ook man en andere kinderen erbij betrekken.
Succes hoor, en inderdaad alvast van harte gefeliciteerd met het voorgenomen huwelijk!

tonny

tonny

18-05-2015 om 15:47

dankjewel!

leuk, al die reacties.

Iets met foto's lijkt me leuk als achtergrond, in een slideshow.

Ik ben ook wel van de boekjes, dus daar wil ik iets mee doen.

Een meezinglied, ja dat is toch wel gezellig, ik zal eens kijken wie er als voortrekker kan fungeren. Iemand met een gitaar

Die 'stoelendans-maar-dan-anders' vind ik wel hilarisch, heb zoiets weleens eerder meegemaakt. Hoe gaat dat ook alweer precies, hoe geef je aan wat voor voorwerp er opgehaald moet worden? Zal ik eens overleggen met de vriendinnen die het vrijgezellenfeest gaan regelen tzt.
En uiteraard alles met de ceremoniemeesters.

tonny

tonny

18-05-2015 om 15:48

meezinglied

dan moet ik meteen aan Brigitte kaandorp denken. 'Dit is een meezinger, om mee mee te zingen. Dit is een meezinger, zing allemaal mee!'

Wat vinden jullie een leuke melodie voor een meezinger?

Tine Winkel

Tine Winkel

18-05-2015 om 17:14

bij ons een quiz

met daarbij de echtelieden met de ruggen naar elkaar, met een bord (ik/hij) en (ik/zij) voor bruid en bruidegom. Vervolgens vragen stellen als
wie is het meest romantisch
wie wast het vaakst af
wie rijdt het beste
wie krijgt de meeste bekeuringen
etc.
(kan je zelf een hoop leuke en minder leuke dingen in verzinnen)

en dan moeten de echtelieden de antwoorden geven door de goede zijde van het bord richting publiek te houden. 'Klopt' het antwoord (dus bv. zij zegt dat zijzelf het meest romantisch is en hij beaamt dat), dan krijgen ze een punt. Bij x punten krijgen ze een diploma (dat ze natuurlijk altijd halen).
Ik had het toen nog nooit meegemaakt (maar misschien wel heel erg afgezaagd ondertussen), maar meestal valt t in goede aarde - als je idd stukjes mag doen. Voor mensen die niet van stukjes houden - vooral niet doen!

Tine, ( ot)

Dat zijn wel heel riskante vragen; wie heeft de meeste bekeuringen. Je wilt toch niet dat ze mot krijgen met elkaar -.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

19-05-2015 om 08:40

tonny

Over de stoelendans: Ze hadden 12 stoelen neergezet, 3 rijtjes van 4. Wij moesten 13 mensen uitzoeken, elk 6 of 7 heren/ dames. Mijn zussen leidden het en die zeiden elke keer wat er gehaald moest worden, daar hadden ze een lijstje van gemaakt. Elke keer haalden ze een stoel weg, en van de afvaller noteerden ze het emailadres (zodat ze een herinnering konden sturen )

We hebben in elk geval erg gelachen, maar het paste ook goed in onze families van beide kanten.

Sneeuwitje

Astrid

Astrid

19-05-2015 om 11:51

lied

Een eenvoudige tekst op: Les lacs du Connemara! Mét zakdoeken uiteraard.
Was bij een bruiloft waar ik was een groot succes onder jong en oud

Lied 2

Tja, het moet, als meezinger, natuurlijk iets eenvoudigs en pakkends zijn, liefst iets dat iedereen al kent. Het nummer van Astrid zei mij niets, dus dat zou wat mij betreft geen goede keus zijn, maar wellicht ben ik de enige die dat nummer niet kent... Een kinderliedje kan heel goed (Berend Botje, Kortjakje) of anders een Hollandse Kraker (Heb je even voor mij, of idd de Meezinger van Brigitte Kaandorp). Over Brigitte gesproken, dat nummer dat zij samen deed met Herman Finkers, We staan samen sterk, is ook wel leuk. Belangrijk is dat de tekst simpel is en goed in het metrum past, niets zingt zo vervelend mee als 4 lettergrepen in 3 noten persen .
Van heel veel nummers is online wel een karaokeversie te vinden, die zou je op een CD kunnen zetten. Maar een gitaar of piano (staat in feestzalen wel, en er is vast een familielid dat kan spelen) is natuurlijk ook leuk!

Moni

Moni

21-05-2015 om 18:33

Engeltje, luister even op you tube

Dan ken je het liedje wel.
Ik herkende de titel ook niet maar na een paar noten de melodie wel.

tonny

tonny

22-05-2015 om 09:53

Les Lacs

zei me ook niks, maar toen ik op YouTube zocht wel. Maar die zakdoeken zijn me nog een raadsel. Het is wel een lang nummer zeg, zes minuten.
Berend Botje vind ik te simpel, het mag wel wat meet schwung hebben. Dat duet van Finkers en Kaandorp is hilarisch, maar dat vind ik niet geschikt voor de gelegenheid want ik hoop dat ze vele jaren samen doorbrengen

Pieter

Pieter

22-05-2015 om 10:04

poe

Lastig om een goede tekst onder zo'n snel en dan weer langzaam nummer te zetten bij die Connemara. Verder zullen jongeren de muziek dus niet kennen

Astrid

Astrid

22-05-2015 om 11:32

Het heeft

Het heeft ook de naam het zakdoekenlied.
In het refrein begin je langzaam te draaien met zakdoek,servet of stropdas en dan steeds sneller.

Je kunt er voor kiezen om 1 x het couplet te zingen en daarna nog 5 keer het refrein en dan steeds sneller.
Ik denk dat de jeugd nog redelijk op de hoogte zou moeten kunnen zijn, gezien tonny's kind het jongste is dat het huis verlaat en de familie waarschijnlijk niet uit alleen maar <15 jaar jeugd zal bestaan.

Ik wilde dat ik aan de tekst kon komen, maar ik heb het contact met dat bruidspaar verloren. Het was reuze simpel en mensen werden er erg enthousiast van, wat zich uitte dat mijn stijve zwager bovenop de stoel stond te zwaaien...


https://www.youtube.com/watch?v=kHJL7mdvA7I
Bij deze bruiloft draaien ze het volgens mij gewoon af, maar is meer om een indruk van die zakdoeken te krijgen.

Er zijn karaokeversie's op you tube en je kunt met knippen en plakken natuurlijk het nummer gewoon verkorten of zoeken op een kortere versie.

In elk geval veel plezier met zoeken

Juno

Juno

22-05-2015 om 11:47

Liefdeslied

Volgens mij is het een liefdeslied, waarbij het eind van een oorlog maar ook een huwelijk wordt gevoerd. Die zakdoeken is om uiting aan je vrolijkheid te geven. Leuk lied, maar lastig om hier een tekst op te maken. De gasten moeten dan een andere tekst zingen en zwaaien tegelijk, dat is best een uitdaging met dit lied.
Voor een collega hebben we ooit een tekst gezet op Aux Champs Elysées, dat is qua tempo en dus verstaanbaarheid beter te doen en het is niet zo lastig om de tekst goed op de noten te krijgen.

tonny

tonny

22-05-2015 om 16:01

@Astrid

Jij hebt er in elk geval goeie herinneringen aan dat is mooi! Maar ik geloof niet dat onze feestgangers dit lied kennen.

Ik vind Aux Champs Elysees best tegenvallen als feestlied, heb het laatst eens ergens gezongen bij een happening. Je moet echt goed articuleren anders komt het niet uit de verf. Niks mis mee, alleen missen we een zangjuf/meester.

Geen feestnummer

Geen feestnummer

28-05-2015 om 22:55

Leuk?

Ben ik nou de enige die dit soort dingen echt verschrikkelijk vind? Mis ik iets? Ik ben 26 jaar geleden getrouwd en toen deden we dit soort dingen echt niet. En als ik ooit nog een keer ga trouwen zal ik er ook zeker voor waken dat zoiets gedaan wordt. Gruwelijk.
Maar iedereen z'n ding hoor
Heel veel plezier met de voorbereidingen en het feest tonny

Tijgeroog

Tijgeroog

28-05-2015 om 23:02

Mijn schoonfamilie

Mijn schoonfamilie maakt graag feestliederen. Er wordt dan meestal gekozen voor een meezinger die iedereen kent, bij voorkeur iets waar het paar een link mee heeft (geliefd carnavalsnummer ofzo) en dat wordt dan van een nieuwe tekst voorzien. Brabant van guus meeuwis en de kabouterdans zijn ook al eens langsgekomen.

ik ook

Ik heb er ook helemaal niks mee. Als je dan per se iets moet doen (en het bruidspaar vindt het OK) dan liever iets origineels. Maar mijn schoonfamilie houdt ook van zelfbedachte liedjes en sketches.

Barvaux

Barvaux

29-05-2015 om 10:32

Geen feestnummer

Je mist het punt, de bruid wil wél dat er wat gedaan wordt dus wat heb je dan aan een heel draadje met mensen die roepen dat ze niet kunnen voorstellen dat er bruidsparen zijn die dit wel willen?

tonny

tonny

29-05-2015 om 14:07

@Barvaux

'de bruid wil wél dat er wat gedaan wordt dus wat heb je dan aan een heel draadje met mensen die roepen dat ze niet kunnen voorstellen dat er bruidsparen zijn die dit wel willen?' Zo is dat Barvaux. En de bruidegom vindt het óók leuk

Gisteravond is zijn pak gekocht. Wow wat kon die gozer onderhandelen! Plusje erbij, hahaha!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.