Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Juline

Juline

22-05-2018 om 20:45

gouden huwelijk

Mijn ouders vieren binnenkort hun 50-jarig huwelijk. In plaats van een receptieboek, wil ik dat de gasten op een andere manier een berichtje achterlaten. We gaan kaartjes neerleggen, met daarop een oproep. Gasten kiezen zelf welk kaartje ze beschrijven en achterlaten.
Een oproep op het kaartje kan zijn: wat is de leukste anekdote die je met het bruidspaar hebt meegemaakt?
Wat is je mooiste herinnering aan het bruidspaar?
Wat wens je het bruidspaar toe? etc. Ik wil hier graag een ruime keuze in.
Mijn vraag aan jullie is: Hebben jullie nog suggesties wat ik op de kaartjes kan laten schrijven?

Bedankt voor het meedenken! Juline

Niet doen op het moment zelf

Ik was laatst op een bruiloft waar dergelijke kaartjes lagen. Er ontstond een enorme file omdat mensen ad hoc iets moesten verzinnen. En voor ons was het helemaal lastig omdat ik het bruidspaar amper kende, en mans inspiratie ook nooit spontaan opborrelt.

Dus als je al zoiets wilt doen, vraag het van te voren. Laat mensen een A4-tje vol knutselen en plakken, al dan niet digitaal. Dat is ook vrij gebruikelijk bij jubilea.

Kira

Kira

23-05-2018 om 07:19

Wordt ook echt veel leuker

Wanneer je het van te voren laat doen. Ik krijg nog kromme tenen als ik denk aan wat ik leuk of grappig bedoeld op dergelijke kaartjes gekalkt heb - gedwongen door het moment. Als ik er de tijd voor had gehad, was het een mooi verhaal geworden.

Dochter

Dochter

23-05-2018 om 07:59

tips en vraag

Teksten:
- wanneer, waar en hoe heb je (een van) het bruidspaar leren kennen?
- wat deel je/delen jullie met het bruidspaar?
- wat maakt je/jullie band met het bruidspaar bijzonder?
- waarom denk je dat het bruidspaar al 50 jaar bij elkaar is?/ waarom denk je dat [Piet] en [Els] zo goed bij elkaar passen?
- wat zou je nog wel eens samen met het bruidspaar willen doen?
- wat vind je bijzonder aan het bruidspaar?
- wat voor bijzonders heeft het bruidspaar gedaan?

Verder eens met Kenfan dat het niet handig is mensen met deze vragen te overvallen. Beter het ze van tevoren A4 te laten maken (al dan niet met foto erbij) of ze in elk geval al van tevoren deze vragen toe te turen zodat ze erover na kunnen denken.

Hoeveel weken nog tot het feest?

vlinder72

vlinder72

23-05-2018 om 08:01

Ook van te voren

Waarschijnlijk zijn ook veel gasten al wat ouder. Zitten zij ook te wachten op kaartjes met ad hoc te schrijven dingen?. Ik ben zelf ook niet zo spontaan en creatief dus mij zou je er ook geen plezier mee doen.

Maar oude foto's opzoeken? Een leuke collage maken? Iets leuks schrijven kan ik best?. Als ik het van te voren maar mag doen.

Vriendenboek in plaats van A-viertje

Die creatieve A-4'tjes zijn tegenwoordig vrij standaard, daarom opperde ik gisteravond het idee. En nu bedenk ik ineens dat mijn schoonmoeder uitdrukkelijk te kennen had gegeven dat zij daar mensen niet mee wilde opzadelen voor haar gouden bruiloft, omdat ze er zelf zo'n hekel aan had.

Die vragen van Dochter vind ik een mooi uitgangspunt om mooie herinneringen op te halen zonder dat je origineel voor de dag moet komen. DIe zou ik mensen opsturen met het verzoek er een foto bij te doen, en dan in een album er een soort vriendenboek van maken. Dit kun je ook nog er ter inzage leggen op het feest zelf, of je print er bladen uit op gekleurd papier en hangt ie op als decoratie in het zaaltje. Mijn zwager had oude foto's opgehangen, dat riep veel herinneringen op, en bood veel gesprekstof.

Dochter

Dochter

23-05-2018 om 13:09

aanvulling

Geef bij foto's expliciet aan dat het foto's met het bruidspaar mogen zijn maar ook gewoon een of meer foto's van degene die het A4tje maakt. Anders krijgen mensen stress van zoeken van een foto waar het bruidspaar ook op staat.

En als je nog tijd (en zin) hebt het de mensen van tevoren te vragen het A4tje van tevoren te maken, kan je ook zeggen dat als ze dat leuker vinden er een eigen invulling aan mogen geven (bijv. een gedicht). De vragen zijn dus niet verplicht maar juist om het makkelijker te maken. Ook foto's, die zijn leuk maar niet verplicht.

En als er geen tijd is A4 van tevoren op te sturen, dan kan je ze de A4tjes mee laten nemen en zorg jij voor een leuke ringband met foto van het bruidspaar (huwelijksfoto en foto van nu?).

En als je mensen niets meer van tevoren wilt laten maken (te kort dag), dan zou ik in elk geval de vragen alvast van tevoren toesturen en uitleggen dat ze daar ter plekke een of meer kaartjes (zorg voor veel) kunnen beschrijven en dat ze niet vergeten hub naam/namen eronder te zetten!

En als ze willen foto's mee kunnen nemen (paperclips klaar hebben om aan kaart te bevestigen. Liefst met naam/namen en datum+gelegenheid op de achterkant van de foto's.

keuze

Je kunt ze ook de keuze geven om t van te voren thuis te doen en ook nog A4tjes op t feest te leggen met de vragenlijst er nog bij.

Juline

Juline

23-05-2018 om 22:13

Bedankt voor het meedenken

Ik ga de ideeën zeker meenemen. We hebben met elkaar een lunchbuffet. Het was sowieso niet mijn idee om het bij binnenkomst te laten doen. Ik wilde de kaartjes neerleggen, zodat men er juist even over na kan denken. Ook kunnen ze de vraag kiezen waar ze iets over weten.

Mogelijk is dat nog steeds te ad hoc, ik ga het nog eens heroverwegen. Dochter, bedankt voor je suggesties voor vragen!

Groet, Juline

Biebel

Biebel

24-05-2018 om 10:19

net achter de rug

Ik heb net de gouden bruiloft van mijn ouders achter de rug en vroeg me hetzelfde af. Wat ik uiteindelijk heb gedaan is een variant: ik heb iedereen vooraf gemaild (jaja, er was maar 1 bejaard stel dat hun mail niet las, maar die kon ik bereiken via hun zoon) en gevraagd of ze foto's/krantenartikel/tekstjes hadden als herinnering aan de afgelopen vijftig jaar. Dat waren er helaas niet zo veel, al heb ik uiteindelijk bijvoorbeeld wel een trouwfoto kunnen achterhalen waarop ik als bruidsmeisje sta.

Gecombineerd met allerlei foto's van mijzelf & broer, inclusief onze kinderen, heb ik dat verwerkt in een fotoalbum. Niet chronologisch, maar juist op thema. Dus bijvoorbeeld een bladzijde waarop een foto staat van mijn moeder met mijn broer, en daarnaast een foto die er best een beetje op leek, van mijzelf met mijn dochter. En een pagina waarop niet alleen moeder met haar oppaskinderen van 10 jaar geleden staat, maar ook een foto waarop ze met haar oppaskinderen van 50 jaar geleden staat. Of een pagina met carnavalsfoto's van toen moeders nog jong was, ik nog jong was en van mijn kind als ukkie in een Roodkapje-outfit.

Op het feest zelf heb ik een aantal van die foto's als polaroid laten afdrukken, met een soort quizvraag eronder. (bv, welke honden zie je hier, waarom droeg de kleindochter hier deze jurk, wat is de naam van de buurtvereniging). Die lagen verspreid over de tafels. Niet om een quiz te organiseren, maar om ervoor te zorgen dat mensen af en toe van tafel wisselde, aangezien moeders niet wilde "dat iedereen de hele tijd op de luie kont aan dezelfde tafel zat". Volgens mij is dat ook aardig gelukt. Na afloop bleken de foto's ook gewoon meegenomen door de aanwezigen als een soort herinnering.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.