Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Grammaticale vraag

Hwt valt me de laatste tijd op dat veel mensen zeggen "nodig zijn" ipv nodig hebben.

En dan heb ik het over volgende voorbeeldzinnen

Ik ben geen auto nodig
Ik ben twee broden nodig

En dus niet in de volgende voorbeeldzinnen

Die trui is niet meer nodig want ik heb er al tien
Zo te zien ben ik niet meer nodig met helpen.

Ik vraag me af waar het gebruik vandaan komt. Ik heb het zeker niet zo op school geleerd...

Misdreavus

Misdreavus

05-07-2020 om 15:28

ik hoor het nooit

dus

Ik ben geen auto nodig.

Dit hoor ik niet in mijn omgeving.

vlinder72

vlinder72

05-07-2020 om 15:31

Nog nooit eerder gehoord

Dat heb ik nog zo gehoord. Wellicht regio gebonden.

Gronings

Dit is echt noord- Nederlands. Ik hoor het hier regelmatig.

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

05-07-2020 om 15:50 Topicstarter

Wennen

Ja zo heb ik t ook altijd geleerd. Ik vind het gewoon raar klinken. Moet er erg aan wennen.

Ben ik nog nodig?

Is iets wat ik vaker hoor, de andere voorbeelden niet

Lou

Lou

05-07-2020 om 16:26

Verhuisd?

Als het je de laatste tijd opvalt, ben je misschien verhuisd naar Groningen? Hier, midden van het land, hoor ik het nooit.

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

05-07-2020 om 16:31 Topicstarter

Dit

Ben er niet naar verhuisd en woon er ook niet maar zou kunnen dat de mensen die t zeggen daar wel vandaan komen.

juf Ank

juf Ank

05-07-2020 om 19:43

er zijn wel vaker

taalfouten die mensen maken en die door anderen over genomen worden en steed normaler worden. Zo zeggen veel mensen:

Ik besef mij dat....
Ik realiseer dat... terwijl je dit andersom moet gebruiken: Ik besef en ik realiseer mij dat...

Ook zo dat veel mensen tegenwoordig zeggen: Ik en mijn vrienden. vroeger werd iedereen opgevoed met 'Nee, :mijn vrienden en ik'. Altijd je zelf als laatste noemen.

Maar het voorbeeld wat jij geeft ken ik ook niet hier, het klinkt een beetje alsof iemand de taal niet kent.
En terwijl ik dit schrijf hoor ik op de tv zeggen: 'Ik ben een vinger in de pap'....

Noorden

Dit is typisch iets uit de noordelijke provincies. Heb het nooit ergens anders gehoord, maar daar is het bijna standaard taalgebruik.

Miekemieke

Miekemieke

07-07-2020 om 12:08

taal

Taal is een levend iets en veranderd in de loop der tijden, ik denk dat vooral als veel mensen een woord of zin verkeerd gebruiken het op den duur gewoon wordt.
Ik heb een heel oud nederlands boek geprobeerd te lezen maar de spelling was zo anders en ook de zinswijze dat ik er niets van snapte.

Pin

Pin

07-07-2020 om 13:48

Ken het niet

Nee, nog nooit gehoord hier in Brabant. Wat hier vaak door elkaar gehusseld wordt is naast en langs. Ga maar langs Pietje zitten. Kom je langs mij fietsen?

Ik kom er nu achter dat naast misschien wel nooit gebruikt wordt

Erika

Erika

07-07-2020 om 13:50

Taal verandert

Taal verandert inderdaad Mieke, maar een persoonsvorm in de derde persoon enkelvoud eindigt nooit op een d.

Triva

Triva

07-07-2020 om 14:06

ook

Het 'onder' of 'op' voetbal zitten vind ik ook altijd nogal bijzonder. Precies hetzelfde als 'naast' of 'langs' of de deur is 'open' of de deur is 'los'.

Mamaveertigplus

Mamaveertigplus

07-07-2020 om 14:15 Topicstarter

Raar

Ja idd naast en langs dat is ook zoiets wat voor mij persoonlijk heel raar klinkt.

Triva

Doet me denken aan mijn toen 3 jarige zoon die opmerkte dat hij het zo raar vond dat als ik zei dat we even bij oma langs zouden gaan, dat we dan ook naar binnen gingen 🤣

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.