Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jasmijn

Jasmijn

27-06-2019 om 17:53

Half hoge kast in de keuken, wat zet je daar op?

In de nieuwe keuken hebben wij een halfhoge kast. De kast is 160 cm hoog, 120 breed en 60 diep. In de ene zijde zit de koelkast en in de andere een vriezer met daarboven een combi-magnetron. De kast heeft dezelfde bovenzijde als het keukenblad (betongrijs). Maar wat zet je nu op zo'n kast? Nu staat er een (iets te hoog naar mijn zin) schaal op met vetplanten erin. Maar dat vind ik niet leuk staan (komt misschien ook door de niet kloppende schaal en de planten) ik google al naar voorbeelden maar zie niet veel keukens met wat leuks. Stijl van het huis is modern/industrieel (globaal)
Als een plank met spullen erop gebruiken is het niet handig, want daarvoor is de kast te diep (je kunt niet bij de achterkant komen als je er wat af zou willen pakken, en je gaat geen voorraad potten op de voorste rand zetten). Dus eigenlijk moet er iets decoratiefs op staan, maar heb geen inspiratie, kunnen jullie me op weg helpen met ideetjes of linkjes naar foto's?


Beertje37

Beertje37

27-06-2019 om 18:03

Voorraadpotten?

Mooie voorraadpotten?
Hogere planten zou ook nog kunnen.

Hangkous

Hangkous

27-06-2019 om 18:04

Niks

In een keuken wordt alles vet.
Ik heb mij 22 jaar geleden een decoratief open kastje met rondje plankjes laten aanpraten door de krukenboer
Binnen een jaar had ik spijt. Alles wat er staat wordt vettig. Inmiddels is het onderste plankje een vervaarplaats voor allerlei zooi. Kladblok met pen, permanent marker om diepvries dozen te dateren, plakband apparaat en een doos pleisters. Op de tweede plank staan mijn kookboeken en de bovenste (de vetste) staat niks. De decoratieve stopfles die er stond heb ik in het oud glas gemikt zonder schoon te maken.

Eventueel je kookboeken dus maar verder niet.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

27-06-2019 om 18:22

Niks

Helemaal eens met Hangkous. Gewoon leeg laten. Maakt ook sneller schoon ( met mijn lengte zou ik net te laat zien dat dat nodig moet gebeuren 😎)

Jasmijn

Jasmijn

27-06-2019 om 18:51

woonkamer

Misschien nog even van belang om te zeggen dat het een open keuken betreft en dat de kast eigenlijk het einde van de keuken is. Naast die kast de eettafel en dan de woonkamer, dus je kijkt vanaf de woonkamer ook naar die kast.
Kookboeken of voorraadpotten, dat staat niet (heb ik al getest) en de kast is daar te diep voor, je kan ze dan niet eens pakken, dan zou ik een krukje moeten pakken (en ik ben 1.70m) en ik denk dat dat ook niet mooi staat vanuit de woonkamer. Helemaal niets is wel erg leeg vind ik.
Koken doen we aan de andere kant van de keuken (dan sta je met je rug naar die kast toe) en de keuken is 3 meter breed. (zeg maar een U keuken of eigenlijk eerder een C korte zijkanten en een brede voorkant, voor het raam) Omdat het koken aan de andere kant gebeurt komt er (tot nu toe) geen vet aan die kant van de keuken (keuken is een half jaar oud)

Flavia

Flavia

27-06-2019 om 19:11

Niks

Ook met de toevoeging zou ik er niks op zetten.

Ik ben niet zo van de opvullende decoratie.

Pirata

Pirata

27-06-2019 om 19:17

Nou

Ik heb ook een kast van die hoogte, wel tegen een muur. Daar staan de retrospulletjes op. Niks vet. Het staat nu 1,2 jaar en als je normaal schoonmaakt en afzuigt...
Dat vet zit dan echt niet alleen daar overigens, als je daar last van hebt.
De retrospullen zijn erfstukken uit de jaren 50 en 60 overigens.

Jasmijn

Jasmijn

27-06-2019 om 19:41

wat voor een dingen?

Wat voor een dingen zijn 'retro spullen' dan?

Zeetakje

Zeetakje

27-06-2019 om 20:18

Plant

Een mooie varen of zo.

Amsterdamse

Amsterdamse

27-06-2019 om 20:38

Vintage

Mooie vintage vazen en dan verschillende maten en een beetje in dezelfde kleur, afgewisseld met glas.

Kleine selectie vintage blikken + bv een oude typemachine
Oude reisboeken op een stapeltje en een wereldbol

Koperen potten en pannen, helemaal hip nu, koper. Samen met wat mooi porseleinen schalen en potten.

En dan wel groeperen, dus een bv een beetje bij en achter elkaar zetten. Dan kun je de diepte ook gebruiken.

https://pin.it/ihdxq2btcpimrn

Of deze:
https://pin.it/52nj37auqfpmyq

Jasmijn

Jasmijn

27-06-2019 om 20:51

Laatste plaatje!

Het is alleen de bovenkant van een kast hé. Dus die wil ik niet helemaal volproppen met spullen. Ik vind het laatste plaatje wel leuk, de koffer met plantjes er in. Maar misschien is inderdaad een varen ook wel heel erg leuk! En dan nog één ding erbij, misschien een bijpassende vaas/pot . En dan is het wel vol genoeg vind ik/denk ik. Misschien moet ik inderdaad niet te moeilijk denken. Deze bak met plantjes is gewoon een beetje suf, misschien alleen vervangen voor een betere plant/ mooiere bak

Amsterdamse

Amsterdamse

27-06-2019 om 21:04

Selectie

De opsomming was bedoeld om een selectie uit te maken, niet om allemaal op je kast te zetten 😉

Inderdaad kan een écht mooie pot veel verschil maken, en dan in combinatie met iets anders moois erbij.

rode krullenbol

rode krullenbol

27-06-2019 om 23:02

Wat dacht je van ...

Esthetisch verantwoorde souvenirs van plezierig doorgebrachte vakanties, zoals bijvoorbeeld rood geverfde houten klompen met een sierlijk wit motiefje.

Een grote hardhouten olifant met een mooi verhaal, als dat 'ie nog van Prins Bernhard sr. is geweest of zoiets.

Een rustgevend waterornament met kabbelend water.

Een enorme bos kunstbloemen naar smaak.

Een vaas met gedroogde bloemen of kruiden, eventueel uit eigen tuin of van het balkon/dakterras.

Een zo kitscherig mogelijk beeld van Elvis Presley, uiteraard in een gewaagde pose.

Een antieke, al of niet operationele samovar.

Een nostalgisch voorraadblik met reclame voor een bedrijf dat niet meer bestaat, zodat het extra nostalgie opwekt.

Het beeld van een of andere beschermheilige met lange haren en een weemoedige blik in de half terneergeslagen ogen.

Een fotolijst met je favoriete filmster, kunstenaar, wetenschapper of (desnoods) politicus; Charles Chaplin, Marilyn Monroe, Bruce Springsteen, Madonna, Richard Wagner, Johnny Cash, Luciano Pavarotti, Fred Astaire, Marc Chagall, Pablo Picasso, Auguste Rodin, Karl Marx, Louis Pasteur, Mark Rutte, Geert Wilders, Joop Den Uyl, Hannie van Leeuwen, Domela Nieuwenhuis, Abraham Kuyper, Winston Churchill of wie je ook maar hoog hebt zitten!

En wat tegenwoordig ook kan: een joekel van een zelfportret.

Een bord met een of andere pakkende slogan of tegelwijsheid.

Een flink formaat brandblusser (schuim, geen poeder), gewoon voor de veiligheid.

Een glazen hoofd om je koptelefoon van een vast plekje te voorzien.

Een high tech geluidsinstallatie van uitmuntende kwaliteit of een ouderwetse (buizen)radio.

Een of ander klokwerk (modern of ouderwets, bescheiden of juist ronduit protserig).

Een zeer fraai ingericht tropisch aquarium met bijzondere vissen.

Een terrarium met zowel planten als dieren.

Een fraai vormgegeven serviesgoed.

Een schaalmodel/miniatuur van het huis of gebouw waarin je woont.

Een klein model paspop, waar je dan een centimeter overheen hangt voor de 'finishing touch'.

Een rieten mand met een handwerkje erin (brei-, haak- of borduur-).

Een decoratief masker.

Een ladenkast gevuld met kruiden, bij wijze van extra kruidenrek.

Een goed gevulde medicijndoos.

Een knuffeldier in de vorm van jouw lievelingsdier.

Een opgezet dier.

Een replica van een motorfiets of auto.

Een bijzondere lamp of kandelaar.

Al je trofeebekers en/of -medailles.

Lou

Lou

27-06-2019 om 23:03

Die kasten heb ik ook

Op de ene kast staat een enorme varen, die hangt heel decoratief net een beetje over de rand met z'n bladeren. Op de andere kast, ook in de keuken, staat zo'n plant die helemaal naar beneden groeit, als een slinger. Ook heel decoratief, hij komt al bijna tot aan de grond. Wel aan de zijkant laten hangen natuurlijk, dat hangt niet in de weg. Op de boekenkasten in de huiskamer staan oude typemachines, daar hebben we een hele verzameling van. En hier en daar wat reli-kitsch.

rode krullenbol

rode krullenbol

27-06-2019 om 23:13

Oh ja! Zou ik nog bijna vergeten ...

Een gong om mee aan te geven dat het eten klaarstaat!

rode krullenbol

rode krullenbol

27-06-2019 om 23:17

En ...

Een muziekinstrument dat tot de verbeelding spreekt. Geen echte Stradivarius natuurlijk, maar een oude viool op een rekje roept altijd wel een bepaalde sfeer op. En je kunt er verhalen aan vast hangen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

28-06-2019 om 01:16

Klok

Een mooie klok.

Ik heb er overigens toch de voorraadpotten op staan. Mooi set, hoog laag doorelkaar met vanalles er in.

Triva

Triva

28-06-2019 om 07:09

Hmm

Ik weet weer waarom ik tien jaar geleden absoluut geen halfhoge kast wilde aan het begin van mijn u ( geen c) met breuk in de u eigenlijk meer een L' met de hoge kast als '

Dendy Pearson

Dendy Pearson

28-06-2019 om 07:47

Dichtmaken

Ik heb geen beeld van hoe het er bij jullie uitziet, maar hier hadden wij ook zo’n loze ruimte.
Dit hebben wij dichtgemaakt. Ziet er een stuk strakker uit.

Pennestreek

Pennestreek

28-06-2019 om 09:08

Net als Triva

Wij zijn bezig met het bedenken van de nieuwe keuken. Ik zag het nut van halfhoog al niet zo, nu weet ik dat het ook echt niet halfhoog gaat worden... Meuk bedenken om het gat te vullen vind ik niks.

Amsterdamse

Amsterdamse

28-06-2019 om 09:18

Meuk?

Tja, zo kun je het ook zien.

Ik hou er van om naar mooie en dierbare dingen te kijken en hou niet van steriele ruimtes waar alles achter deurtjes zit.

Pirata

Pirata

28-06-2019 om 09:25

halfhoog

Ach, halfhoog oogt luchtiger dan heelhoog. Kan handig zijn om je blikveld richting de keuken wat af te schermen, maar toch lichtval te houden.
Bij mij geldt dat niet, omdat de halfhogen met 3 naast elkaar tegen een muur staan. En ja daar zet ik zeker (leuke) dingen op. Die halfhoge kast is overigens geen 60 cm maar 45 cm diep.

Lou

Lou

28-06-2019 om 09:46

Hier ook geen meuk

Hier ook geen meuk om een gat te vullen hoor. Dan nog eerder andersom: we hebben (de bovenkanten van) die kasten nodig omdat we zo veel planten en typemachines hebben. Dat zijn voor ons belangrijke dingen, waar we ook graag naar kijken.

Maar inderdaad, de vraag van TS kan wel een beetje die associatie van "meuk verzinnen" oproepen. Dus ik zou zeggen Jasmijn: wat heb je voor fijne dingen waar je graag naar kijkt?

Jasmijn

Jasmijn

28-06-2019 om 09:52

dat was de intentie Pirata

Inderdaad kozen we voor halfhoog om het wat luchtiger te laten ogen en meer lichtinval. Nu is de keuken al breed (breder dan de vorige in een ander huis) dus het had achteraf niet perse gehoeven.
Meuk hoeft nou ook weer niet, wil niet teveel prullen, dus meer 2 of 3 wat grotere dingen, anders is het zo kaal.
Ik heb alle voorbeelden gelezen en veel vind ik inderdaad te veel prulletjes, maar blijf wel een beetje steken bij een grote vaas/pot/schaal met een plant, en misschien nog een bijpassende, iets andere hoogte schaal/bak er naast. En misschien tegen de muur een rond blad (dienblad/schaal/mand) voor de sier en dan is het denk ik wel klaar.
We hebben in huis ook niet heel veel prullen, mijn partner houdt daar helemáál niet van, maar te leeg is ook niet gezellig. (partner heeft een tijd alleen gewoond, en zijn huis was echt ongezellig leeg) geen plant, dingetje, helemaal niets. Dan is het echt te steriel hoor.

Maar het is geloof ik wel een beetje een probleem voor veel mensen. Ik googelde op halfhoge kast keuken en kom dan wel wat foto's tegen maar dan staan er toch echt geen leuke dingen op die kasten. Vaak wat suf.
Dit vond ik de enige die wel een klein beetje leuk was: https://www.schefferkeukens.nl/getmedia/8616c7a9-1b54-4909-91d1-a6721ffeeea4/Laser-Brillant-Polarwit.jpg?width=1146

Pirata

Pirata

28-06-2019 om 10:00

Ik vind die plant mooi en die pot ook. En dan wijnrek ook

Triva

Triva

28-06-2019 om 18:14

ik denk

dat als ik dit probleem zou hebben ik een hangplant aan het plafond zou hangen die tot net boven de kast hangt met takken.

Marinade

Marinade

28-06-2019 om 19:33

Een lamp

En wat voor een. Wel diep in de buidel tasten.

https://images.app.goo.gl/YjQkMWT7UdpPf71j7

Nis

De ruimte is dus als het ware een nis. Je kan ook een modern schilderij of een grote zwart wit foto aan de muur hangen. Dan is het juist prettig als er niets op die plank staat.

Jasmijn

Jasmijn

01-07-2019 om 14:20

geen nis

Het is geen nis. Het zijn de twee kasten die aan het einde van de C vormige keuken staan. Naast die kast is een lange lege muur en er staat een eettafel.
Ik heb dus geen (zoals dat standaard genoemd wordt; U vormig keuken, maar meer C vormig. (U vormig is langer en smaller) De C vorm heeft dus als je er recht voor staat 3 kastjes links dan een breder blok voor het raam (5 kastjes, als ik de hoekkasten mee tel) en dan weer 3 kastjes rechts, waarvan de laatste 2 halfhoog zijn. Er zijn verder geen bovenkasten.
De kast is 60cm diep, dus heeft niet de uitstraling van een plank.
Iets aan het plafond hangen vind ik geen echte toegevoegde waarde, het is een betonnen plafond waar ik dan met een klopboor een haak aan moet bevestigen om iets op te hangen wat ik er ook op kan zetten, dus dat gaan we niet doen.
Ik blijf de plant met mooiere bak nog steeds de leukste optie vinden tot nu toe. Wel leuk om te lezen hoe jullie meedenken hoor

rode krullenbol

rode krullenbol

01-07-2019 om 14:43

Wat ik me nog afvraag

Is zo'n oppervlak niet ronduit ideaal als vaste plek om de creaties van je kind(eren) te etaleren? Ik bedoel maar: waar moet je die anders kwijt? In het ronde archief?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.