Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

tonny

tonny

26-11-2008 om 22:43

Heeft iemand een idee (over topsalarissen)

of bankmensen zoals de heer Zalm inderdaad zulk enorm belangrijk werk doen dat ze vijfmaal het salaris van de premier van Nederland moeten verdienen?

Waanzinnig... Andermans geld beheren en zelf zoveel opstrijken. Er wordt niet eens iets heel bijzonders geproduceerd of zo.

Maar waarschijnlijk zie ik het te simpel, vakken als economie en bedrijfskunde hebben nooit op mijn rooster gestaan; ik zie daarom uit naar verheldering van deskundigen.

tonny


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

27-11-2008 om 01:04

Bankdirecteur belangrijker dan de minister president?

Of dat zoveel meer moet zijn dan wat de minister president verdient is weer een andere zaak. Ik denk het wel, 't is toch wel belangrijk werk, het zorgt voor heel veel werkgelegenheid en voor het draaien van de economie. En daar hebben we allemaal baat bij. ===
Met andere woorden: jij vindt het werk van een bankbestuurder veel belangrijker dan het werk van een minister president. Bou, dat kan Jan Peter in zijn zak steken.

tonny

tonny

27-11-2008 om 08:53

'hoe meer een bedrijf verdient...

... hoe meer een bestuurder verdient.'

Maar dat gaat toch lang niet altijd op?
En moet het zou zijn dat een bedrijf dat meer verdient per definitie geld in hogere salarissen steekt?

tonny

tonny

tonny

27-11-2008 om 08:55

Het geld van de bank

of misschien beter: het geld waarmee de bank werkt, is afkomstig van ons allemaal. Of zie ik dat verkeerd? Waarom moet het bankpersoneel dan zo veel verdienen aan het beheren van ons (gebrek aan?) geld?

tonny

Jippie

Jippie

27-11-2008 om 09:35

Tonny

"Waarom moet het bankpersoneel dan zo veel verdienen aan het beheren van ons (gebrek aan?) geld? "

Omdat ik wil dat mijn geld zo goed mogelijk beheerd wordt. En dat er zoveel mogelijk rendement wordt gemaakt t.b.v. mijn beleggingshypotheek, pensioen e.d..
Ik wil dus dat de beste mensen er werken. En over het algemeen geldt dat hoe beter iemand is in zijn vak, hoe hoger zijn salaris is. Anders gaat hij ergens anders werken waar hij wel (flink) meer kan verdienen.

Komt bij....

....dat Zalm van alle bankdirecteuren die werkzaam zijn in Nederland aanzienlijk minder verdient dan de rest. Ik hoorde gisteren bij Pauw en Witteman, dat de rest op 3,4 miljoen zit. Kortom, Zalm doet het voor een "fooi" Ik vind al dat gezeur over die Balkenende norm ook nergens over gaan. Typisch Nederlands gezeur ook. Als er goed gepresteerd wordt, mag er goed verdient worden. Die topbestuurders die via de achterdeur het schip moesten ruimen met een paar miljoen aan bonus is natuurlijk schandalig. Overigens ben ik van mening dat Balkende inderdaad te weinig verdient.

Coco

Coco

27-11-2008 om 10:41

Ministers..

...verdienen relatief weinig. Zelfs het inkomen van de president van de VS is laag in verhouding tot dat van hoge functionarissen in het bedrijfsleven. Maar het is natuurlijk wel geweldig voor je CV en je netwerk. Die oud-ministers en -presidenten kunnen na hun ambtsperiode alles dubbel en dwars terugverdienen.

166000 per jaar

is dat bruto, netto ? Heel veel is het natuurlijk niet maar je kan er wel prima van leven lijkt mij. Ik vind dus op zich niet dat de mp te weinig verdient. Je zit niet in de politiek voor het grote geld. Aan de andere kant een gemiddelde longchirurg zit volgens mij rond de E 250d per jaar (ooit gehoord). Wie heeft meer verantwoordelijkheid en werkdruk ?

Daarentegen vind ik dat de koningin (E 792.000) wel te veel verdient en vind ik dat ook zij belasting hoort te betalen, net als de rest van het koninklijk huis, Willem en Maxima verdienen elk E 235000. Terwijl al hun onkosten vergoed worden. Ik heb geen idee waar hun salaris op gebaseerd is, dat vind ik zo vreemd. Niets is duidelijk over de onkosten en inkomsten van de oranjes.

Manda!

Denk dat dit bruto is....ook al zal ook een MP flink wat onkostenvergoeding hebben wat nog bovenop die 166000 komt. En wat betreft de koningin; ja, die verdient inderdaad te veel maar ik ben dan ook niet erg pro koningshuis trouwens. Erfopvolging is niet meer van deze tijd wat mij betreft.

De vergelijking die je trouwens maakt met een thoraxchirurg in het kader van verantwoordelijkheid en werkdruk. Ik denk dat een MP qua werkdruk en verantwoordelijkheid niet onder doet voor die thoraxchirurg ook al is het een verantwoordelijkheid die niet met elkaar te vergelijken is. Ik denk overigens dat Balkenende meer uren in een week maakt dan mijn echtgenoot (die op ca. 50/55 uur zit).

Ellen Wouters

Ellen Wouters

27-11-2008 om 11:41

It adviseur die 2 ton verdient?

2 ton lijkt me voor it-adviseurs ook een uitzondering hoor.

Wat ik vooral kwalijk vind aan al die tonnen- en miljoenensalarissen is dat het zo gewóón is geworden. Niemand wil voor elkaar onderdoen en dus moeten ook directeuren van ziekenhuizen, van woningbouwverenigingen etc allemaal tónnen verdienen. Niemand doet het meer voor minder, want als je met een ton genoegen neemt moet je wel een enorme sukkel zijn. Je kunt immers elders veel meer verdienen als je goed bent. Dús ben je een sukkel als je minder accepteert. Tenzij iedereen je naam al kent (zoals Zalm) en je kunt claimen dat je uit pure goedheid met een "fooi" genoegen neemt.

Dat is iets van de laatste jaren, dertig jaar geleden werden al dat soort organisaties ook bestuurd, voor heel wat minder geld (ook als je de inflatie meerekent).

Tegenwoordig is het een voortdurende vergelijking geworden. Zelfs de directeur van de hartstichting moest 6 ton toucheren. Dat komt doordat het klimaat er naar is: iedereen maakt elkaar wijs dat goeie mensen nou eenmaal zoveel kosten. Kijk maar: Pietje verdient het óók, en ik ben toch zéker zo goed als Pietje.

Dat is de grootste self-fulfilling prophecy die er is.

Ondertussen staan talloze banen op de tocht en wil zowat geen hond nog leraar of verpleegkundige of jongerenwerker worden. Je zou wel gek zijn. Ga economie of ICT studeren, daar verdien je tenminste geld mee.

Je oogst als maatschappij wat je zaait. Als je mensen alleen in geld weet te belonen, krijg je mensen die alleen door het geld gedreven worden. Wat een fijne wereld.

Groet, Ellen

Tinus_p

Tinus_p

27-11-2008 om 11:56

Hartstichting

Ellen:
"Zelfs de directeur van de hartstichting moest 6 ton toucheren. "
Kleine 'nuance': De hartstichting wilde per se een cardioloog als directeur. Waar dat eigenlijk voor nodig was, weet ik niet, maar ik had indertijd begrepen dat de betreffende persoon in feite minder ging verdienen doordat hij zijn baan als praktiserend cardioloog opgaf.

Nou

De directeur van de hartstichting ontving 170.000 euro en daar was ophef over. De man is (naar mijn weten medicus) en wilde die baan niet voor minder doen omdat hij als medicus een beter salaris ontving. Hij is toen opgestapt. Zes ton klopt volgens mij niet. Ik kan er via google ook niets over terugvinden.

En wat betreft Ellen's commentaar over de maatschappij die oogst wat je zaait. We kunnen nou eenmaal niet allemaal directeur, arts, MP of dikverdienend IT adviseur worden. De meeste mensen volgen geen universitair onderwijs maar nog steeds MBO/HBO en de belangstelling voor de zorg en dan met name de verplegende beroepen zijn juist weer meer in trek. Ik zie het zo zwart nog niet.

Tinus_p

Tinus_p

27-11-2008 om 12:09

Jaloezie

Jippie:
"Ik wil dus dat de beste mensen er werken. En over het algemeen geldt dat hoe beter iemand is in zijn vak, hoe hoger zijn salaris is. Anders gaat hij ergens anders werken waar hij wel (flink) meer kan verdienen."
Dat is op zn best de halve waarheid. Een bank runnen is niet moeilijker of makkelijker dan een land, een ziekenhuis, of wat dan ook. Toch zijn de verschillen groot. In die zin ben ik hetz eer met Ellen eens; het is een vorm van jaloezie, van naar elkaar kijken en elkaar omhoog praten.
Overigens; in de winkel ligt nu een boek over de ondergang van abn-amro, waar toch echt uit blijkt dat die duurbetaalde mensen (rijkman groenink 26 miljoen) niet altijd de beste zijn.

Rijkman groenink (geheel ot)

Een van de betere voorbeelden van 'nomen est omen', wat mij betreft.

Maar wat mij nu al een tijdje intrigeert: heeft hij een dubbele achternaam, of is Rijkman zijn voornaam? Weet iemand dat?

Groeten,

Temet

Sancy

Sancy

27-11-2008 om 12:33

Temet (ot)

Rijkman Willem Johan Groenink (Den Helder, 25 augustus 1949)
bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijkman_Groenink

Tirza G.

Tirza G.

27-11-2008 om 15:43

Uniciteit

Sommige mensen (bankdirecteuren, kunstenaars, koningshuis) kunnen iets wat maar weinig mensen kunnen. Andere functies (minister, MP) zijn veel meer inwisselbaar. En ook dat bepaalt de marktwaarde.

Tirza (ook uniek)

Ellen Wouters

Ellen Wouters

27-11-2008 om 15:58

Dat geloof ik dus niet

"Sommige mensen (bankdirecteuren, kunstenaars, koningshuis) kunnen iets wat maar weinig mensen kunnen. "

Dat geloof ik dus niet. Als dat waar zou zijn zouden er ineens de afgelopen jaren zéldzaam getalenteerde bestuurders van woningbouwverenigingen, banken en ziekenhuizen zijn opgestaan. Het bewijs is het geld dan toch?

Het tegendeel is waar. Bestuurders van banken, woningbouwverenigingen en ziekenhuizen zijn heus niet bekwamer geworden dan ze dertig jaar geleden waren, en ook niet uniek in wat ze kunnen.

Koningen hoeven al helemaal niet speciaal getalenteerd te zijn, ze moeten alleen in het juiste nest geboren worden. Ach, dan zou je dat als een speciaal "talent" moeten beschouwen.

Uit dat rijtje gaat het alleen voor de kunstenaars op. Maar hé, heel gek, getalenteerde musici verdienen niet eens zo vreselijk veel. Zou het dan toch niet helemaal waar zijn dat geld gelijk staat aan iets zeldzaams kunnen?

Behalve Andre Rieu. Maar die is niet zo zeer een zeldzaam getalenteerd kunstenaar, als wel een handige commerciele gast.

Groet, Ellen

tonny

tonny

27-11-2008 om 16:13

'monkeys' in het verzorgingshuis

In het verzorgingshuis waar mijn bejaarde moeder woont, zijn heel wat 'monkeys' actief die zelfs geen 'peanuts' verdienen: ze zijn vrijwilligers en krijgen helemaal niets voor hun onmisbare inzet.
Ze brengen thee en koffie rond, organiseren knutselactiviteiten en optredens, gaan mee als begeleider bij uitstapjes - en dat zijn dan maar enkele van hun activiteiten.

tonny

tonny

tonny

27-11-2008 om 16:14

Als talent en geld recht evenredig verdeeld waren

dan zou het er in het land heel anders uitzien.

Ik ben bang dat er heel wat mensen krijgen wat ze niet verdienen - en andersom.

tonny

Roosje Katoen

Roosje Katoen

27-11-2008 om 16:40

Ergernis

Ik vind het behoorlijk ergerlijk al die buitenproportionele salarissen. Vooral als er bij slecht functioneren ook nog een gouden handdruk wordt gegeven, zoals bij ziekenhuisdirecteuren. En wat te denken van de salarissen in de sport? Kan ik me ook behoorlijk over opwinden.

Overigens vind ik dan wel weer dat Balkenende te weinig krijgt. Vind zijn verantwoordelijkheden toch wel wat verder voeren dan die van een bankdirecteur.

Tirza

Tirza: "Sommige mensen (bankdirecteuren, kunstenaars, koningshuis) kunnen iets wat maar weinig mensen kunnen. Andere functies (minister, MP) zijn veel meer inwisselbaar."
Is het dan moeilijker om een bank te runnen dan een land?

Marith

die van mij maakt altijd minstens 60 uur per week, zucht.... Maar hij verdient er goed mee al is het veel en veel minder dan Balkenende, ach ik mag niet klagen.

Tinus_p

Tinus_p

27-11-2008 om 20:01

It adviseurs

Sinilind:
"er zijn veel IT-adviseurs die rond de 2 ton per jaar verdienen (bruto, dat ook wel weer). Het komt overheen met een uurloon van rond de 105-110 euro's wat echt normaal is op een zekere niveau. Ze zijn niet zeldzaam "
Ik weet niet of het er 'veel' zijn, en of de bedragen wel vergelijkbaar zijn. Een groot deel van deze mensen (of allerlei andere consultants) heeft een uurtarief van 100 euro of meer, op het moment dat ze worden ingehuurd voor een klus. Maar in dat uurtarief zit niet alleen een brutosalaris, maar ook ene pensioenvoorziening, arbeids- en beroepsaansprakelijkheid, en allerlei beroepskosten (apparatuur, opleiding, kantoor, telefoon, acquisitie, administratie/belastingkantoor). En als ze geen zzp-er, de kosten van hun manager. Ook kan niet iedereen op deze manier 2000 declarabele uren maken.

Om een idee te geven, ik heb ook een uurtarief, dat is 3 keer hoger dan mijn bruto uurloon.

Tinus_p

Tinus_p

27-11-2008 om 20:02

Tirza

Tirza:
"Sommige mensen (bankdirecteuren, kunstenaars, koningshuis) kunnen iets wat maar weinig mensen kunnen. Andere functies (minister, MP) zijn veel meer inwisselbaar. En ook dat bepaalt de marktwaarde."
Je bent de smileys vergeten

Tirza G.

Tirza G.

27-11-2008 om 22:08

Nou.....

Als Balkenende morgen omvalt, staat er overmorgen een nieuwe. Ministers vind ik helemaal wonderlijk materiaal, ze kunnen tegelijk alles (switchen met het grootste gemak van ministerie) en tegelijkertijd niks: even een verkeerde beslissing en hop, je kunt moven.
De functie-omschrijving - en eisen van bestuurders zijn vaag, die van bankdirecteuren niet. Er is geen school waar je burgemeester kunt worden - ofzoiets. Op een nieuwe MP wordt geen headhunter losgelaten die weeeeeekenlang de markt afspeurt.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

27-11-2008 om 22:11

Balkenende (roosje katoen)

Ik gun die man de wereld hoor, maar het kromme is dat hij vrij weinig "macht" heeft. Hij moet langzame processen in goede banen kunnen leiden, zijn verantwoordelijkheden zijn zelfs discutabel - alles wat hij doet wordt door ambtenaren voorbereid tenslotte Als het niet naar de zin is, kan hij moven. Dat is bij een bankdirecteur wel even anders, die ben je echt niet zomaar kwijt.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

28-11-2008 om 14:31

Tirza

Daar zit wel wat in, wat je zegt over Balkenende. Maar geldt dat niet ook voor een bankdirecteur, dat het 'echte werk' door medewerkers wordt gedaan? Ik vraag me af wat de werkelijke invloed van bestuurders is, zowel bij overheid als in het bedrijfsleven. Kunnen ze echt het verschil maken?

Tonny (helemaal ot)

klopt het dat ik een interview met jou heb gelezen in de Margriet??

tonny

tonny

29-11-2008 om 22:53

Sssssssssst!

tonny

Oeps

Chantelle

Chantelle

30-11-2008 om 00:18

Minister-president...

Minister-president (of minister) zijn is vaak ook een leuk opstapje naar een vetbetaalde baan. Kijk naar Zalm himself. De ministers van dit land doen het in hun nadagen (dus nadat ze jarenlang 5 keer de Balkenendenorm hebben verdiend) of het is een opstapje naar een vetbetaalde baan in het bedrijfsleven.

Het kan mij weinig boeien wat Zalm verdient. Als hij zijn werk goed doet, kost hij mij als belastingbetaler nog geen euro per jaar. Maar hij levert (hopenlijk) wel miljarden voor de NL staat op. Dat kunstje doe ik hem niet na. Zijn bonus (100.000 euro per miljard winst) vind ik ook best, de winstuitkering van mijn man ligt procentueel gezien heel wat hoger.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.