Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

"Helpend"

Na meer dan 20 jaar als zelfstandige gewerkt te hebben, werk ik sinds kort weer in loondienst. Ach, wat komen er een leuke nieuwe dingen op mij af. Bedrijfspasjes. Een kantine. Een kerstpakket. Maar het leukste is misschien wel het taalgebruik, want ik werk nu in een andere sector dan voorheen en er gaat een wereld aan half en heel jargon voor mij open.
Ik werk in de sector zorg/welzijn en ik heb nu al meerdere mensen het woord "helpend" horen of zien gebruiken. Als in "dank je, je commentaar was heel helpend". Of, in een mail van een externe partij aan een collega (na gehakketak over financiering) "dit is helemaal niet helpend". Ik heb iha een vrij scherp oor voor taaltrends, maar deze kende ik echt nog niet. Ik zou dingen zeggen als "behulpzaam", "nuttig", of, als het om het tegendeel gaat, "contraproductief" of iets als "daar hebben we niets aan".
Wie weet gebruik ik straks ook het woord 'helpend' zonder met mijn ogen te knipperen, maar nu vind ik het nog merkwaardig.

Heb ik jaren onder een steen geleefd en is 'helpend' volkomen normaal Nederlands? Is het specifiek iets voor deze sector? Is het iets Amsterdams (in deze sector dan)? Ik hoor graag de reacties van andere forumdeelnemers.

Groeten,

Temet

vlinder72

vlinder72

06-12-2019 om 18:11

Nooit eerder gehoord

Ik heb nog nooit het woord helpend gehoord dus wellicht branche of plaats gebonden

Lente

Lente

06-12-2019 om 18:19

Ik denk dat het vernederlandst engels is

Your response is very helpful.

Uw reactie is heel helpend.

Wat ik wel gebruik en zie gebruiken is: bedankt voor je reactie, die helpt mij echt (eventueel aangevuld met: om ........ te doen.... Of : u zou mij erg helpen als u (actie door ander bijvoorbeeld: de brief door kunt sturen) zodat ik ........
Maar die manier lijkt me wel Nederlands en begrijpelijk.
Het is wel iets van deze tijd om een reactie te benoemen als: u helpt mij .......

V@@s

V@@s

06-12-2019 om 18:50

dat is toch

het onvoltooid deelwoord van het werkwoord helpen?

juf Ank

juf Ank

06-12-2019 om 19:11

oh nee

Die heb ik nog niet gehoord, Temet!
Ik ken wel:
Wat fijn dat je dat met ons wil delen;
We moeten de verbinding weer maken;
Feedback is een cadeautje.

Maar misschien lopen wij achter hoor en zijn jullie al een fase verder!

Lou

Lou

06-12-2019 om 19:18

Ja

Ik werk als zelfstandige in de welzijnssector en ik herken hem wel, hij is er nog niet zo lang volgens mij. Ik hoor hem vooral in negatieve zin: "Dit is zó niet helpend!" bijvoorbeeld.

We "delen" ook om de haverklap van alles, in plaats van dat we gewoon iets vertellen. En als we het al niet delen, dan "geven we het aan" wat dus ook meestal gewoon "zeggen" is. Als in: "Ik gaf aan dat ik het een onzinproject vond en toen gaf hij aan dat hij mijn feedback niet helpend vond"....

mijk

mijk

06-12-2019 om 19:50

ik ken hem vooral uit therapie

is dit een helpende gedachte? (als je jezelf net leuk aan het neerhalen bent) maar ik kan me goed voorstellen dat het in die sector dan al snel de spreekkamer uitkomt. Ik denk dat ik het zelf ook al wel lang gebruik. Maar ook wel veel in die sector rondgelopen

Wel bekend

Zowel als niet helpend of wel helpend. Inderdaad sector jargon

Mams

Mams

06-12-2019 om 20:17

Ik ken m ook!

Ik hoor dit al jaren regelmatig voorbijkomen. En sluit niet uit dat ik het ook wel eens zeg 🙈

Werk in de jeugd ggz

Aagje Helderder

Aagje Helderder

06-12-2019 om 20:29

Temet

Gefeliciteerd met je nieuwe baan. Hoop dat je het leuk vindt daar.

Wat betreft je opmerking over ‘(niet-) helpend’: ik hoor ‘m regelmatig. Mss omdat ik ook in die sector werk. Maar ook hier op OO wordt ‘ie met regelmaat gebruikt.

ook in 010

ongeveer zelfde sector, hoor het veel.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-12-2019 om 22:35

mijk

Yep, helpende gedachte, daar komt het van.
Die komt hier thuis ook regelmatig langs

Cathy

Cathy

06-12-2019 om 23:19

Ik dacht dat ik net zelf naar een vriendin geappt had, maar ik had het woord ‘behulpzaam’ gebruikt.

Ik denk dat ik hem vooral ken uit coaching/therapie/persoonlijke ontwikkelingstrainingen en dan vooral als ‘niet helpende gedachten/oordelen’.

Nb Ik schrijf ook regelmatig dat ik of iemand anders iets aangaf. Dat vind ik handig, want ‘zeggen’ vind ik te mondeling klinken en aangeven is neutraal of het mondeling of schriftelijk was.

OT: leuk dat je een nieuwe baan hebt, Temet. Ik ben nieuwsgierig. Als je het wilt delen (ojee, die gebruik ik dus ook vaak, werk niet in de zorg), wil ie vertellen waarom je gestopt bent als zelfstandige en nu een baan hebt aangenomen?

Dymo

Dymo

07-12-2019 om 12:44

oké

Ik kende 'helpend' inderdaad ook al uit de zorg. Wat ik de laatste tijd vaak hoor (en waar ik van gruwel): Ben je oké? En dat wordt dan gebruikt als iemand is gevallen of zich heeft pijn gedaan, maar ook gewoon bij een begroeting: Hé man, leuk je te zien, ben je oké? Of bij The Voice, als er iemand zenuwachtig is voordat ie moet zingen. Je moet op, ben je oké?
Vroegâh zeiden we gewoon: Gaat het?

Mijntje

Mijntje

08-12-2019 om 17:39

taaltje

In de zorg hebben ze zo hun eigen taaltje. Daar moet je even inkomen Ik heb dit ook vaker gehoord bij overleggen, een beetje wollig. Het is ook een beroep daar he: helpenden.

Lou

Lou

08-12-2019 om 22:09

Cathy

"Nb Ik schrijf ook regelmatig dat ik of iemand anders iets aangaf. Dat vind ik handig, want ‘zeggen’ vind ik te mondeling klinken en aangeven is neutraal of het mondeling of schriftelijk was."

Snap ik. Ik bedoelde meer dat ik het mensen het woord "aangeven" juist hoor zeggen, en niet om in het midden te laten of ze iets mondeling of schriftelijk hebben doorgegeven. Het lijkt een synoniem geworden voor "vertellen" of "zeggen".

Mijntje

Mijntje

09-12-2019 om 09:35

ik hoor je

Ik hoorde laatst iets nieuws wat een (zorg-)manager zei: 'Ik hoor je.' (en dat een paar keer bij verschillende mensen.'
Laten we hopen dat dat dan maar zo is.

rutiel

rutiel

09-12-2019 om 17:01

Helpende hulp

Ben ik net gewend aan 'helpend', en toen kwam vorige week de "helpende hulp" in een gesprek voorbij. Ik haak merk ik toch wat af in dit soort gesprekken.

Tamar

Tamar

10-12-2019 om 11:35

want

je kan natuurlijk ook niet-helpende hulp hebben: goedbedoeld maar slecht uitgevoerd. Ik vind het wel een grappig taaltje, maar kan me voorstellen dat het ook teveel kan worden.

Dymo

Dymo

12-12-2019 om 17:45

horen

In juristentaal is 'ik hoor het je zeggen' een beleefde manier om te zeggen dat je het ergens niet mee eens bent maar dat je er verder niet op in gaat. Ik gebruik die uitdrukking nog regelmatig tegen mijn ex

Lou

Lou

12-12-2019 om 19:14

Ik hoor je - ICT

Van een ICT-er ken ik de uitdrukking "ik hoor je" als: ik begrijp wat je bedoelt.

Die juristen bedoelen kennelijk meer iets als "jij zegt 't"

Tine Winkel

Tine Winkel

12-12-2019 om 19:21

ik hoor je

betekende hier bij een van mijn managers dat ze je argument wel aanhoorde, maar er niet naar zou luisteren.

rode krullenbol

rode krullenbol

12-12-2019 om 21:06

De lange arm van dr. Phil?

Ik sluit niet uit dat de shows van dr. Phil wereldwijd van invloed zijn op taal. Hij bedient zich immers jaar in jaar uit steevast van gestandaardiseerde frasen, die na verloop van tijd eigenlijk niet anders kunnen dan inslijten.

Een voorbeeld. Zodra een sufferd of rotzak desgevraagd zijn betreurenswaardige gedrag heeft uiteengezet, klinkt het uit de mond van de psychotherapeut luid en scherp: "And is that working for you?" Waarop de ondervraagde zich dan meestal hult in een beteuterd stilzwijgen.

Zijn collega Les Carter zou dit op zijn beurt misschien een "cornering question" vinden (


https://youtu.be/6IAAf5Khyvg). Wie weet?

En wie weet is "helpend" een vrije vertaling naar het Nederlands van "working".

Rode krullenbol

@Emma

@Emma

13-12-2019 om 08:55

Nabrander

Ik ben eens uitgevallen tegen een collega (nieuw in het onderwijs) die mij een "nabrander" stuurde. Ik dacht echt aan zoiets als een natrap ofzo. Is goedgekomen hoor

Ad Hombre

Ad Hombre

13-12-2019 om 09:23

Lou

"Van een ICT-er ken ik de uitdrukking "ik hoor je" als: ik begrijp wat je bedoelt."

Nee, een echte ICT-er zegt ACK

(of NACK als hij het niet begrepen heeft)

Lou

Lou

13-12-2019 om 11:32

Wat nou nee?

"Nee, een echte ICT-er zegt ACK"

Ook goed hoor

mirreke

mirreke

13-12-2019 om 17:18

Sinds mijn partner als zzp-er

in het bedrijfsleven werkt, komt hij regelmatig thuis met uitspraken als ergens 'een klap op geven'.

Oeh!

Temet

Temet

14-12-2019 om 13:04 Topicstarter

dank

Stom dat ik zelf het verband met de helpende gedachte - die ik inderdaad ken van het forum- nog niet had gelegd.
Er worden hier op het werk ook regelmatig klappen op dingen gegeven trouwens. Figuurlijk uiteraard.
Als jurist ken ik de uitdrukking "ik hoor het u/je zeggen" inderdaad goed. Ik heb hem zelf ook weleens gebruikt tegen een collega (ook jurist) die tijdens een vergadering plechtig beloofde iets te gaan doen wat hij tot dan toe, ondanks aandringen van ons en beloftes van hemzelf, steeds maar niet had gedaan. Mijn ' ik hoor het je zeggen" was toen meer een 'Ja ja, ik geloof er geen barst van'.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.