Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ely

Ely

15-09-2016 om 19:19

Het gedoe in Poelenburg

Ook al vind ik dat de media ze beter geen extra platform kan bieden toch een draadje hier, ik heb de indruk dat er hier een mooi divers gezelschap rondleest als het gaat on politieke voorkeur enzo dus ik ben razend benieuwd naar de verschillende meningen. En ik denk niet dat de bewuste heren hier rondneuzen om te kijken of ze lekker veel exposure hebben

Ik probeer er eerlijk gezegd niet teveel naar te kijken, naar de filmpjes van de Zaanse vloggers die met opgetrokken bovenlip uitdagende teksten de camera inspuugt. Ik word er vooral verdrietig van.

Hoe kijken jullie hiernaar? Heb je begrip voor die jongens? Juist niet? Moet er iets gebeuren? Wat dan?


Miekemieke

Miekemieke

15-09-2016 om 22:19

ik ben er wel blij mee!

Nu gebeurd er tenminste wat. Ik woon ook in deze plaats en sinds dit in de media is gekomen is er meer politie en er zijn minder samenscholingen van mannen in mijn buurt. De buurt waar ik woon is overigens niet dezelfde buurt maar er hingen ook veel mannen/jongens rond. Als ik s' avonds naar de winkel ging voelde ik mij geïntimideerd.
Wat nog wel steeds gebeurd: met 100 km door de woonwijk, met de auto oversteken via de zebrapaden, rotzooi op straat gooien etc.
Ze hebben een hekel aan vrouwen en aan autoriteit, ik heb heel heel lang begrip getoond want ik ben zelf ook van buitenlandse afkomst maar het zijn echt nare vervelende misogyne mannen en jongens.
Hun vrouwen hebben een zwaar en moeilijk leven als je iets kunt veranderen dan moet het via een emancipatieproces van de vrouwen.

bieb63

bieb63

15-09-2016 om 22:49

De andere kant

Vroeguh.... Was er ook veel jeugd dat rottigheid uithaalde en provoceerde. Gestuurd door hormonen, onzekerheid, afzetten, onvrede, enz Het verschil met nu is dat alles van BEIDE zijden uitgebreid de medie in kan en wordt geplempt. Dar heeft consequenties. Voor de aandacht, bemoeienissen en escallaties. Het was voor de jongeren minder leuk en interessant als het weinig aandacht kreeg en gezien werd. En andersom, de buitenwereld had minder weet van elk detail, dus wist minder van wat er hier en daar gebeurde.

Omkeren

Toevallig heb ik familie daar wonen. Ik vroeg of ze bang waren. Nu ging de oudere dame dinsdagmorgen naar de winkel voor een brood. Het aangezicht van 4 politiebussen voor de enige supermarkt die te belopen is, deed haar toch omkeren. Dan maar geen brood. Dergelijke angst is toch erg. Die dag werden ook twee auto's in de brand gestoken. ( niet in de krant te lezen)
De dag erop probeerde ze weer want je wilt wel een boterham en een glas melk. Gelukkig was het nu rustig en durfde ze nu wel de winkel in te lopen. 's Nachts probeerde men de supermarkt in de fik te steken.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2016 om 01:06

Niet overal media-aandacht

en toch dit soort uitwassen. Nu dit in Zaandam aan de hand is, blijken in andere steden ook maatregelen genomen te zijn om dit soort jongens/mannen een halt toe te roepen. Bij de winkel waar mijn dochter voorheen werkte is het ook een tijdje onrustig geweest door intimiderende aanwezigheid van jongeren.

Die van Zaandam gooien het op het ontbreken van een buurthuis. Dus omdat ze niet op de bank in een buurthuis kunnen zitten, gaan ze de boel maar verzieken. Ik kom even niet op de plaats waar dit ook al aan de orde was. Het is te gek voor woorden natuurlijk. Ik snap ook niet dat er niet vanuit hun eigen gemeenschap meer opgetreden wordt. Die willen neem ik aan toch ook niet dat ze zo te schande worden gemaakt? Begin voor mijn part een theehuis, fijn mannen onder elkaar.

Zolang dit duurt, hoop ik dat de politie duidelijk zichtbaar aanwezig blijft voor de omwonenden.

Gebbetje

http://www.npo.nl/npo3
De week van Powned. Reporter met cameraploeg met de bekende presentatie bezoekt de hotspot in Zaandam.
Samenscholingsverbod? Wat is dat?
Weer samen naar school?

Gevolgen van renovatie

Ik weet niet waarom meerdere plaatsen nu onder verscherpte toezicht staan, maar de wijk Poelenburg heeft een grote renovatie achter de rug. Geen schotels meer, maar ook smalle straatjes en eenrichtingsverkeer. Het is gewoon ergerlijk om de wijk in te rijden vanwege het omrijden door smalle straatjes. Het levert ook meer drukte op binnen de wijk.
De gemeente heeft de snelheid op de ontsluitingsweg eruit willen krijgen door een slingerweg in een groene omgeving aan te leggen, wat weer ten koste ging van het aantal bushaltes ( nadelig voor de vele ouderen in de wijk).
Maar de gemeente heeft ook de garages aan die ontsluitingsweg ( lees aan rand van de wijk! ) opgedoekt.
Dat waren de chill-plekken van de jongeren. De moskee of de buurthuis dienen niet als chill-plekken want daar zijn ook volwassenen die de jongeren gadeslaan. Ik denk dat de gemeente door het verwijderen van de garages, het effect heeft onderschat. Doorgeslagen in de renovatie. De jongeren hebben als alternatief gekozen voor een overdakking bij een supermarkt waar ze hun auto kunnen parkeren en drinken kunnen halen maar nog steeds uit het zicht zijn van hun ouders.

Wat mij wel verbaasd is dat de vlogger zich vooral ophoudt in de wijk Poelenburg, terwijl in zijn eigen wijk ( gelegen naast de wijk Poelenburg) een probleem leeft rond een Gülenschool. Als je ergens voor je politieke mening meent op te moeten komen, zou je eerder daar een podium vinden. Ik geloof dus niet zo in de aandacht voor hun politieke leider. Ze zijn hun chill-plek kwijt en gaan muiten en schoppen tegen wat politiek hot is.

Miekemieke

Miekemieke

16-09-2016 om 10:05

opgeknapt

Ik vind de wijk opgeknapt door de renovatie, die garages waren heel morsig en de jongeren gooiden vaak met rotzooi als je daar langsfietste. De nieuwe situatie is beter hoewel er laatst een steen vanaf een balkon gegooid werd maar dat was een klein kind en die doen dat soort dingen soms.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2016 om 10:27

Flanagan

Ik ervaar datzelfde met jeugd rond ons huis. Zodra je ze vriendelijk verzoekt om naar hun eigen achtertuin te gaan en daar vervelend te doen is het 'dat mag niet van mijn moeder'. En dus ga je maar vervelend doen bij een ander. En nog vervelender als je door hebt dat je een ander daarmee raakt. Het bekende 'beter negatieve aandacht dan géén aandacht'.
Ik heb nog even gemist dat de Gülenschool erbij gehaald is, ik neem aan dat hun leider dus Erdogan is?, maar dan vind ik des te meer dat dat de kop ingedrukt moet worden. We gaan elkaar hier niet treiteren en lastig vallen vanwege buitenlandse politieke of religieuze leiders.

Misschien kan de gemeente overwegen om een nieuwe 'chillplek' neer te zetten, wie weet helpt dat,maar zolang ze zich niet gedragen, geen nieuw gebouw. Anders beloon je wangedrag en daar hebben anderen ook wel oren naar.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

16-09-2016 om 10:57

Kaaskopje

Zo maar een gedachte (en niet perse persoonlijk naar jou toe, maar je beschrijft de situatie zo mooi)
Wat zou er gebeuren als je die hangjeugd een kop koffie/thee/fris aanbied? Dat je daarna het gesprek met ze aangaat, en het verzoek of het wat rustiger mag?

Dit is zomaar een losse gedachte hoor (misschien ook een naïeve gedachte) want dit soort problematiek speelt hier helemaal niet.

Gulenschool

Die wordt verdacht van het hebben van voorstanders van Fetullah Gulen, niet van Erdogan.

Kaaskopje,

De vlogger steekt zijn bewondering voor de Turkse leider niet onder de stoelen maar gaat wel filmen in een naastgelegen wijk terwijl bij hem in de wijk een politieke twist gaande is.( school de witte roos).
Een Turse journalist gebruikte het ook om te roepen dat men in Nederland niet voor zijn afkomt mag uitkomen.

En ondertussen schreeuwen volgers dat de kaaskoppen moeten oprotten.

Het is geen ding tussen Turkse en autochtone bewoners of ook maar een politiek issue; de jongens is een stek ontnomen en creeëren een platform waar de gemeente en politiek gevoelig voor is.

En AnneJ, als je als vlogger voor Erdogan opkomt, ga je juist daar vloggen om de school tot sluiting te bewegen.
Niet dat ik dat wel goedkeur. Maar het geeft m.i. aan wat werkelijk speelt; hangplek kwijt. En met vloggen win je veel medestanders.

De roos

De witte roos is een foutieve benoeming; samenvoeging van de witte tulp in nieuw-west en de roos in zaandam. Allebei een politieke zorg.

Laatste beelden in het nieuws weer zorgwekkender. Ik ben blij van de week een vooraad voedsel te hebben afgeleverd. Mensen slaan door.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-09-2016 om 13:55

AnneJ en Flanagan

Ik heb vooral de beelden rond de winkel gezien en volg de vlogs niet, dus gek genoeg misschien, heb ik dat onderdeel er niet bij betrokken. Weer iets opgestoken. Maar ik begrijp volledig wat er aan de hand is met Gülenscholen en dergelijke. Maar ik vind dat ze daar andere Zaankanters niet mee lastig moeten vallen, áls dat al een motief is van hun wangedrag. Dat is een probleem in Turkije, waar ik liever niet bij betrokken word in Nederland. Maar ik denk eigenlijk ook dat ze dat er gewoon met de haren bijgesleept hebben om nog enigszins de schijn van diepgang aan hun gedrag te geven. Ik vind het vooral heel erg stom dat ze het probleem zo naar Nederland trekken, voor de schijn of voor het echie, dat is koren op de molen van de zeer rechtse partijen.

Pimpelpaars

Pimpelpaars

16-09-2016 om 15:03

Stukje

https://noisey.vice.com/nl/article/rtl-late-night-laat-onbedoeld-zien-waarom-gasten-als-boef-juist-schijt-hebben

Hier ben ik het wel mee eens.

Hoe meer verontwaardiging en racisme deze jongens naar zich toe zullen krijgen, hoe groter zal hun tegenreactie zijn en blijven.

Ik sprak hier pas over met een collega van Marrokaanse afkomst, met hoofddoek. Zij noemde voorbeelden van de vijandigheid en discriminatie waar zij dag in, dag uit, ook op haar werk, ook door collega's mee te maken heeft. Triest en stilmakend vind ik dat. Dat is het werkelijke geweld. Echt zoo vals, wat mensen zeggen, wat mensen doen, hoe mensen kijken.

Ze is gelovig en wil de boodschap van vrede uitdragen. Net als ik. Maar ze worstelt met haar angst en woede.

En zij is getrouwd, heeft een baan, komt uit een warm gezin, spreekt prima Nederlands, heeft een diploma, doet een studie, heeft vooruitzichten. Echt een geslaagde jong vrouw. Hoe zullen die jongens zich voelen?

Miekemieke

Miekemieke

16-09-2016 om 16:25

ze zijn zielig

Ze zijn inderdaad zielig die jongens maar pamperen zal nog meer rottigheid gaan opleveren.

Zeetakje

Zeetakje

16-09-2016 om 18:45

Zielig?

Zielig? De mensen die van hun fiets getrapt worden, de moeders die hun puber niet meer voor een boodschapje naar de supermarkt durven te sturen en de mensen die al meer dan 30 jaar in die wijk wonen en zich in hun buurt niet meer veilig voelen, die zijn zielig.

Kom op zeg, er zal in de integratie best (zeker ook buiten hun schuld) van alles misgegaan zijn, maar ze weten echt het verschil tussen goed en slecht wel en niemand maakt mij wijs dat ze denken dat dit normaal gedrag is.

En nee, ik ben niet van Wilders partij en het maakt me niet uit of iemand groen, geel, zwart, wit of roze is.

Pimpelpaars

Pimpelpaars

16-09-2016 om 20:27

Niet zielig

Ik ken die jongens niet maar volgens mij zijn ze niet zielig. Wel gediscrimineerd.

De walgelijke ontmenselijkende racistische reacties die je naar aanleiding van deze situatie op internet ziet, maakt me in en in verdrietig. Ik probeer er maar niet te veel naar te kijken. Op Facebook zag posts die een 'vriend' van ons die nota bene bij de politie werkt, leuk vindt. Brrrr

De neonazi's gaan helemaal los. Enge mensen zijn dat.

Miekemieke

Miekemieke

16-09-2016 om 21:17

wellicht gediscrimineerd

Dat kan heel goed! En dat valt ook niet mee weet ik uit ervaring maar het is ook een keuze hoe je ermee omgaat. Ik vind veel reacties ook bepaald niet fris. Maar het valt niet mee om er zo steeds mee geconfronteerd te worden en je eigen leefwereld ingeperkt te zien worden.
Man en ik zijn ons ondertussen aan het oriënteren op Nieuw Zeeland, Australia en Canada.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-09-2016 om 22:11

MiekeMieke

"Man en ik zijn ons ondertussen aan het oriënteren op Nieuw Zeeland, Australia en Canada."

In Australie zijn ze ook heel racistisch, kijk maar:


https://www.youtube.com/watch?v=0YM9Ereg2Zo

Australie ligt mij te ver weg, maar ik ben me wel aan het orienteren op wijken *zonder* sociale woningbouw. Autochtone jeugd kan ook behoorlijk irritant zijn, maar daar kun je tenminste nog op schelden zonder beschuldigd te worden van racisme...

We zijn de gevangene van politieke correctheid.

Ely

Ely

16-09-2016 om 22:25 Topicstarter

Dat gevoel krijg ik vaak ook Ad

Dat we in Nederland het zó graag goed willen doen dat we van gekkigheid niet meer weten waar we voor staan en waar we voor buigen. Knuffelend willen we naar wereldvrede , verbieden kerstbomen om anderen niet te kwetsen maar zien niet wat de consequenties zijn. Ik ben erg voor multi culti, geniet van alle invloeden maar het moet wel gelijkwaardig zijn en dat betekent dus dat ook de Nederlandse normen en waarden er mogen zijn. Tuurlijk moeten we kijken naar oorzaken, en als het om zoiets pragmatisch gaat als hangplekken helemaal, maar geen 'nu is het genoeg kunnen zeggen'.... Ik vind het echt iets....

Ad Hombre

Ad Hombre

16-09-2016 om 22:33

Ely

De vreselijke angst van alles wat zich progressief noemt om niet anti-racistisch genoeg te zijn. Met anti-racisme als grootste ideaal worden alle met immigratie samenhangende problemen weggeredeneerd, of beter nog, toegeschreven aan wat men dan vervolgens extreem rechts noemt. Iedere nieuwkomer mag aan zijn eigen cultuur vasthouden, maar o wee als Nederlanders datzelfde willen...

Helaas verdwijnen de problemen met al die ontkenning niet en wordt de onvermijdelijke klap uiteindelijk veel groter. Gelukkig heb ik het geld om me veilig terug te trekken en het zal mijn tijd wel duren, maar voor mijn kinderen zie ik het toch wat somberder in. Misschien moeten die op termijn maar aan emigreren gaan denken...

(ik heb het Poelenburg verhaal zelf overigens niet gevolgd)

Ad Hombre

Ad Hombre

16-09-2016 om 22:49

Video

Is hilarisch, vergeet niet ernaar te kijken.

Orania

http://www.roepstem.net/orania.html

In Orania kunnen ze nog wel wat autochtone Nederlanders gebruiken. Beetje uitkijken dat je toch geen ietwat Indische of anderszins gemengde achtergrond hebt.

Ely

Ely

17-09-2016 om 09:27 Topicstarter

Waar ik benieuwd naar ben

En dan bedoel ik oprecht benieuwd is naar de gedachtes en de gevoelens van de sympathisanten van deze mensen. In de media lijken er vooral tegenstanders en de 'volgers' maar er zijn ook vast mensen ertussenin. Die begrip hebben maar niet per se volger zijn?

Kaaskopje

Kaaskopje

17-09-2016 om 13:36

Ely

wat kerstbomen betreft, lees ik nergens dat iemand kerstbomen wil verbieden. Misschien heb jij dat ergens anders vandaan? De enigen waarover mijn geheugen in dit draadje weer opgefrist zijn, zijn streng christelijke mensen die er een heidens symbool in zien. In het gemengde gezin (moslim-vader) van een vriendin van mijn dochter wordt gewoon kerst gevierd. In het taoïstische gezin van een andere vriendin, ligt een tafelkleed met kerstboompjes op tafel en vriendin komt al járen met toestemming van haar ouders bij ons gourmetten op die dagen. Ik zie de bereidheid om mee te doen ook bij mensen die ik minder goed ken, omdat hun kinderen er nu eenmaal mee in aanraking komen.

Kerstbomen

In de kerk van mijn ouders kregen we een oudere dominee. Die bedacht inderdaad dat kerstbomen heidens waren en verbood die dingen in de kerk en thuis.
Dat jaar dus geen kerstboom.
Het werd kerstvakantie en de kerstbomen in de klas werden afgetuigd en overbodig en omdat wij blijkbaar op school verteld hadden dat we dit jaar geen kerstboom kregen, hebben toen 3 van ons de klasseboom mee naar huis gekregen
Hadden we toch een kerstboom. Want zulke lettervreters waren mijn ouders helemaal niet.

Sympathisanten

Ik kan mij voorstellen dat de jongeren hun chill-plek missen. Maar om dan in de wijk te treiteren...
Als ze hun hersenen hadden gebruikt, waren ze met de jongerenwerkers van de gemeente gaan praten.
Bij de vernieuwing van de wijk, had men meerdere pizzaria's kunnen laten vestigen zodat de werkeloze jongeren daar een baan konden vinden.
Hun gedrag werkt tegen hen.

In Amsterdam nieuw-west wonen ook veel allochtone mensen. De restaurantjes met terrasjes spuiten de grond uit.
Ook niet altijd ideaal gezien de zitjes op het trottoir, maar het biedt wel werkgelegenheid.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

17-09-2016 om 21:03

Chillplek

Veel van die gasten zijn minstens 18-25 jaar. Ga lekker naar school of zoek een baan. Echt hoor, ik zou er zo de ME doorheen sturen. Laat ze de boel maar schoonvegen. En de ouders van die 12-jarige stenengooiers verplicht op opvoedcursus, want dat zijn de delinquenten van de toekomst.

Ely

Ely

17-09-2016 om 21:21 Topicstarter

Kerstbomen, beetje onduidelijk

Niet afgelopen jaar maar het jaar daarvoor of daarvoor heeft een grote universiteit geen kerstboom in hun hal gezet- wat ze dus de jaren daarvoor wel deden- omdat ze onze islamitische medemens niet voor den kop wilden stoten. Was toen in het nieuws maar mijn Google- vaardigheden schieten tekort om het weer naar boven te krijgen. Sorry, was wat onduidelijk.
Het was bedoeld als voorbeeld hoe we soms om de hete brei blijven heendraaien in dit land. Neefje ging naar middelbare school, komt op een dag thuis en vraagt aan moeder waarom de moslims op zijn school meer vakantie hebben: die hadden nl extra vrije dagen op hun hoogtijdagen. De andere kinderen (niet moslims) moesten dan wel naar school. Tis niet dat de moslims met kerst naar school gingen ofzo. Ik snap wel hoe zoiets gegroeid is maar ik snap ook het gevoel van zo'n jongen.

Ik lees trouwens dat die rapper met de Wajong uitkering, de range rover en de optredens door het land van het laatste al wat minder krijgt: schijnt dat hij annuleringen binnen krijgt door zijn gedrag. Zou het effect hebben?

Kaaskopje

Kaaskopje

17-09-2016 om 22:00

Is alles terug te voeren naar de opvoeding?

Voor een groot deel wel natuurlijk, maar ook voorbeeldige ouders kunnen losgeslagen kinderen hebben.

Ik mopper wel eens dat ze die jongens maar eens voor een Turkse supermarkt in Ankara moeten loslaten. Eens kijken hoe agenten daar met dit gedrag omgaan. Maar dat kan niet, dus hoe dan? De ME veegt schoon en een paar uur later begint het ergens anders opnieuw. Een burgerwacht van hun eigen mensen dan? Turks/Marokkaanse mannen van 40-50 jaar, met vaderlijk gezag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.