Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Het verdwijnen van tijdschriften


Jesse_1 schreef op 21-06-2021 om 12:36:

Dit is toch duidelijk een boomer-topic. Zelf dingen opzoeken op je mobiel...

"Hey Google, wanneer was Balkenende I?"

Haha, wij hébben een Chrome bolletje aan de muur hangen en ik vergeet het domweg te gebruiken voor dit doel.  Ik zou het ook wel storend vinden als man dit zou doen als ik erbij zit. En ik heb last van competitie-gedrag, biecht ik op. Ik vind het een sport om iets het snelst te vinden. 

Jesse_1 schreef op 21-06-2021 om 12:40:

Wat je wel een beetje krijgt, door online te lezen, is dat je in een trechter zit. Net als met al doe logaritmes. Heb je een heel tijdschrift, dan kom je ook artikelen tegen die je niet direct zou opzoeken, maar die toch interessant blijven. Lees je losse columns en blogs, dan stuit je daar minder snel op. Of lezen jullie hele tijdschriften online?

Ik heb laatst een tijdelijk abonnement op een krant genomen; online en in het weekend de papieren versie. Ik kon me nog herinneren dat ik vroeger het fijn vond om op zaterdag de krant door te spitten. Maar nu merkte ik dat ik als ik op zaterdag de krant zag, de interessante artikelen al online gelezen had. Dus het doorbladeren tot ik iets zag wat ik ook interessant, maar niet gelezen was, dat was niet zo leuk.

En eigenlijk heb ik ook gewoon de rust niet meer, voor zo'n hele krant


Ja, dat is eigenlijk zo'n beetje wat ik bedoel.

Ik probeer zelf daarom redelijk bewust 'online' alleen te gebruiken als het voor mij daadwerkelijk handig is (en dat is natuurlijk een ruim begrip....), iets gewoon leuk is (bijv. dit Forum ). En dus bewust de dingen die ik 'offline' leuk vindt, van geniet enz (bijv. krant lezen, boeken lezen, soms tijdschriften), ook gewoon offline te laten. Daarom zijn die dingen voor mij nog heel gewoon en daarom kan ik er ook nog net zoveel plezier aan beleven

Ik ben lid van Gardeners World. Dat is een tuintijdschrift,, die gebaseerd is op het gelijknamige tv-programma op BBC2. Zen-tv. De tijdschriften vormen een prachtig naslagwerk die je altijd kunt blijven pakken. Bladen als Viva hebben die functie niet. 

Ik ben al heel lang afgehaakt van vrouwenbladen. Mijn schoonmoeder had over het algemeen een houding van dat weinig nog boeiend was, omdat ze het al een paar keer gezien had. Een berg is een berg, dat heb ik wel gezien. Ik snap dat echt niet. Elke berg kan er totaal anders uitzien. Maar met tijdschriften als Libelle, Margriet en Viva heb ik dat toch ook wel. Ik word niet echt meer verrast door deze bladen. En artikelen over mode richten zich bijna altijd op het duurdere degment. Totaal niet realistisch voor lezers met een klein budget. Dus bladerblader, oh ik ben er alweer doorheen... 

Ysenda schreef op 21-06-2021 om 09:34:

[..]

Nee, maar wel verplicht voor CKCV op de middelbare school, en dan ontstaat dus het probleem dat er thuis geen tijdschriften zijn maar ze ook niet naar school mochten. En ze mochten het ook niet met de computer doen, want het moest in 3D. Was een leuke opdracht.

Nou heb ik wel tijdschriften in huis, maar niet waar het soort plaatjes in staan die zoon nodig had. Ik lees 'Genoeg' heerlijk om even tot rust te komen in de tuin.

Misschien tijd dat school opdrachten verzint die bij de huidige tijd en mogelijkheden passen? 

skik schreef op 21-06-2021 om 14:26:

[..]

Misschien tijd dat school opdrachten verzint die bij de huidige tijd en mogelijkheden passen?

Dan nog zullen kunstvakken in 3D gedaan moeten worden. Juist om de creativiteit te stimuleren. En het maken van een collage in 3D is toch iets anders dan online wat knippen en plakken. 

Plaatjes die je verhaal voor ckv ondersteunen kan je toch ook op internet vinden, printen en dan in een 3D werkstuk verwerken.  Afgelopen herfst mijn zoon nog geholpen met de collage dit ben ik, zonder er een foto van zichzelf in te pakken. Had wel moeilijk geworden als we plaatjes uit fysieke tijdschriften hadden moeten knippen. En wielrenner staat nog wel eens in de Kampioen maar een plaatje van iemand die op een longboard rijdt is toch wat moeilijker te vinden. 

Ixia. schreef op 21-06-2021 om 14:22:

Ik ben lid van Gardeners World. Dat is een tuintijdschrift,, die gebaseerd is op het gelijknamige tv-programma op BBC2. Zen-tv. De tijdschriften vormen een prachtig naslagwerk die je altijd kunt blijven pakken. Bladen als Viva hebben die functie niet.

Ik ben al heel lang afgehaakt van vrouwenbladen. Mijn schoonmoeder had over het algemeen een houding van dat weinig nog boeiend was, omdat ze het al een paar keer gezien had. Een berg is een berg, dat heb ik wel gezien. Ik snap dat echt niet. Elke berg kan er totaal anders uitzien. Maar met tijdschriften als Libelle, Margriet en Viva heb ik dat toch ook wel. Ik word niet echt meer verrast door deze bladen. En artikelen over mode richten zich bijna altijd op het duurdere degment. Totaal niet realistisch voor lezers met een klein budget. Dus bladerblader, oh ik ben er alweer doorheen...

Op zich eens, maar dan nog: dat is een kwestie van smaak. Net zoals een roddelblad: de één smult ervan, de ander vindt het rotzooi en totaal oninteressant. 

mut

mut

21-06-2021 om 21:02

Ik lees een paar tijdschriften die bij een lidmaatschap horen (of telt dat niet?) En verder koop ik wel eens een national geographic of geschiedenisblad. Viva nog nooit gekocht, Libelle en Margriet wel maar eigenlijk al jaren niet meer. Af en toe een naai/ brei/ kook/ tuin blad. Maar dan altijd omdat er iets speciaals in staat waar ik belang bij heb en dat ik ook zal bewaren (of alleen uitgeknipte delen maar soms ook het hele blad)

Weeromstuit schreef op 21-06-2021 om 13:08:

Haha, ik ben niet eens een boomer maar ik kan die dingen wel makkelijk laten gaan. Graag zelfs. Als ik in een gesprek me iets afvraag (wanneer was Balkenende I) dan vind ik het leuk om zeg maar hardop in onze geheugens te graven om te kijken of we het nog weten, zoiets. Als ik die info echt direct ergens voor nodig heb, dan vraag ik het niet in een gesprek, dan zoek ik het gewoon zelf in twee seconden op.

In andere gevallen vind ik het juist een beetje irritant als je dan direct gaat hey-googlen. Dat onderbreekt voor mijn gevoel het gesprek. Maar goed. Ik heb ook nog een dagelijkse papieren krant en de rust daarvoor, en ook voor dikke boeken, dus ik zal wel extreem ouderwets zijn

Weet je zeker dat je geen boomer bent? Dat bepaal je namelijk niet zelf

(jongerentaal) persoon, m.n. van gevorderde leeftijd, met ouderwetse denkbeelden of conservatieve opvattingen; = fossiel

Ik word er regelmatig mee 'uitgescholden' thuis (ja, door de 'hey-google' hier in huis...). 

Jesse, ik ben inderdaad nog nooit uitgescholden voor boomer maar noemde mezelf wel alvast  "extreem ouderwets" met m'n krant en m'n papieren boeken

Maar goed, mijn ervaring is ook niet dat álle jongeren gesprekken onderbreken om dingen op te zoeken. Gelukkig.

Ik heb ook het idee dat ze zichzelf de das om hebben gedaan. De tijdschriften van nu hebben geen nieuwswaarde, missen urgentie. Nu heb ik vooral het gevoel dat er verzonnen verhalen in staan. Dat die mensen over wie de artikelen gaan helemaal niet bestaan. Artikelen worden herplaatst en de redactie denkt dat de lezer zich voor de gek laat houden.

Ik denk echt dat lezers wel geïnteresseerd zijn in echte verhalen over gewone mensen en celebrities die bepaalde dingen hebben meegemaakt. Linda doet het volgens mij wel goed.

Ik heb zo'n 14 dagen een abonnement gratis gehad op tijdschrift.nl maar ik vind het gewoon echt niet fijn. Ook dan heb je enorm veel aanbod, met het gevolg dat ik weer niet kan kiezen en alleen de artikelen lees die me aanspreken. Als ik een tijdschrift koop, dan lees ik ook dingen die ik in 1e instantie niet zou lezen en "scroll" ik minder snel door  

Bieb63 schreef op 21-06-2021 om 15:03:

[..]

Op zich eens, maar dan nog: dat is een kwestie van smaak. Net zoals een roddelblad: de één smult ervan, de ander vindt het rotzooi en totaal oninteressant.

uiteraard, vandaar de ik-vorm. Vroeger las ik vaak weekbladen als Margriet, Flair, Libelle en Viva. Maar ik kom nu niet verder dan even bladeren in een wachtkamer. Later ben ik lid geweest van Zin. Die vond ik wel weer interessant genoeg voor een abonnement. Maar ik vind het nu een beetje zonde van mijn geld. Online is meer dan genoeg gelijkwaardigs te lezen. 

Geen tijdschriften meer kopen scheelt me zóveel geld. 

Als je ook buitenlandse kranten en tijdschriften leest, kan ik de gratis PressReader-app aanraden.

Eén keer per week aan de wifi van de openbare bibliotheek hangen (abonnement niet nodig) en je hebt een week toegang tot duizenden kranten en tijdschriften. Nederland heeft wel een erg karig aanbod, maar andere landen hebben heel veel, ook de dure glossy's.

https://www.debibliotheekaanzet.nl/pressreader

Vliegenmepper

Vliegenmepper

07-07-2021 om 07:11

Het is al flink afgenomen, en zal in de toekomst wel helemaal verdwijnen omdat het niet meer rendabel is.

ik heb zelf 2 abonnementen.  Vind het lekker om buiten of op de bank een blad te lezen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.