Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Marga

Marga

19-10-2019 om 18:15

Hoe professionele hulp inschakelen voor alcoholische buurman?

Dit is de situatie: ik woon in een appartementecomplexje met een paar maisonettes. Het zijn koopwoningen. Beneden woont een stel dat zwaar alcoholisch is van een jaar of 70. De vrouw is zo terminaal dat ze binnen een paar dagen zal sterven.
De man is van oorsprong niet Nederlands en heeft de 25 jaar dat hij hier woont geweigerd ook maar één Nederlands woord uit te spreken. Hij spreekt ook geen Engels.
Ook al leggen we (ik en een andere buurman) zaken in zijn moedertaal uit (Frans): hij snapt nergens iets van, zodanig is hij al aangedaan door de alcohol. Hij heeft verder geen familie naar wij weten.
De andere buurman en ik hebben wel wat dingen gedaan als ambulance bellen en zo en we zullen ook de begrafenis moeten gaan regelen. Dat zien we ook wel als een soort burenplicht .
Maar we hebben beiden geen trek/ energie/ tijd voor het natraject waarbij er financiën moeten worden geregeld, hij dronken en al emotionele opvang komt vragen (we delen een portiek) en al van die dingen meer. Klinkt misschien hard maar communiceren is echt niet te doen met de man (ik spreek niet geweldig Frans mijn andere buurman ook niet). Hij zal aan ons gaan hangen zoals hij ook aan zijn vrouw gedaan heeft. terwijl hij ons wel al die jaren gehaat heeft. Ik heb nog de zorg voor een demente vader en ben zelf alleenstaande werkende moeder met zelf zorgenkinderen. Ik breng het gewoon niet op nog een zorgtaak erbij te hebben. Andere buurman is zelf ziek. pff

Ik ga maandag meldpunt bezorgd bellen maar wil jullie vragen of jullie even mee willen denken hoe dit aan te pakken. Alle tips zijn welkom

Hulpverlening

Vraag je eerst af welke hulpverlening al in het gezin is. Is de huisarts op de hoogte van de (sociale) problemen? Anders zou ik dat eerst bij de huisarts neerleggen. Ik ken het meldpunt bezorgd zelf niet, maar het klinkt goed. Maar nogmaals, als het kan doe het dan in overleg met de huisarts.

Marga

Marga

19-10-2019 om 19:48

AnneJ

Ja goed plan, de huisarts is vast al van veel dingen op de hoogte. Maar of die nou iets kan helpen voor de financiële afwikkeling, qua doorverwijzen naar een instantie o.i.d. vraag ik me af. Maar goed, het is een begin.
Ja en de hulp die er komt moet ook nog Frans spreken anders kom nergens met deze meneer

Marga

In elke gemeente of stad is het een beetje anders geregeld en heet het ook anders. In Amsterdam kun je dit soort zorgen kwijt bij het meldpunt van de GGD, meldpunt zorg&overlast heet dat hier. Maar ook de wijkagent is voor dit soort problemen bereikbaar. Jullie hebben vast een variant op het thema uitgevoerd door de GGD? Zij bieden zelf geen ondersteuning maar schakelen alle hulp in die nodig is.

Marga

Marga

20-10-2019 om 11:32

Huisarts, anneJ

Wat ik nog bedacht: maar kan je een huisarts als buitenstaander benaderen over een buurman? Ik kan me voorstellen dat dat om privacy en verzekeringsredenen uitgesloten is.

Marga

Marga

20-10-2019 om 11:33

Swaen

Ja ik denk dat dat in onze gemeente meldpunt Bezorgd is, maar ik neem je tip zeker mee.

Andersom Marga

De huisarts mag jou niet informeren over je buren om redenen van privacy. Maar dat jij meldt hoe de situatie er aan toe is lijkt me prima.
En je kunt ook in algemene zin aan de huisarts vragen wat jij kunt doen in dit geval. Wat volgens hem of haar zinvolle hulp zou kunnen zijn dat jij als buurvrouw zou kunnen inschakelen. En of hij of zij nog verwanten weet te traceren. Hoeft hij of zij je niet van op de hoogte te brengen, maar kan helpen de zaak vlot te trekken.
Zeker zijn er beperkingen vanwege de privacy, maar toch lijkt mij de huisarts de eerste die jij aanspreekt en die jou kan adviseren.

Fransien

Fransien

20-10-2019 om 12:02

Huisarts

De huisarts heeft beroepsgeheim, hij/zij mag nooit zomaar over een patiënt praten. Hij/zij mag wel dingen horen. Mijn buurvrouw ging zwaar onder migraine aanvallen gebukt en durfde amper voor de zoveelste keer naar de huisarts, maar zag het echt even niet meer zitten.
Ik heb toen haar huisarts aangesproken dat zij er zo onder gebukt ging, of hij toch even tijd voor haar kon maken.
Later hoorde ik van mijn buurvrouw dat de huisarts haar op het spreekuur had gevraagd en direct vervolgafspraken in had laten plannen om de migraine medicijnen te evalueren.

Huisartsen zijn meestal echt wel begaan met hun patiënten maar hebben soms een signaal nodig dat het niet goed gaat.

Marga

Marga

20-10-2019 om 13:13

Hij heeft geen huisarts!

Pff, dat is dus een doodlopende weg.

Marie

Marie

20-10-2019 om 13:41

Gebiedsteam?

Wellicht kun je ook een melding doen bij het Gebiedsteam in jullie gemeente?

Marga

Je eigen huisarts dan benaderen? Kijken of die hem (ongevraagd) als patiënt kan opnemen? Heeft zijn doodzieke vrouw ook geen huisarts?

Tsjor

Wat betreft financiële afhandeling

wellicht kun je adviseren een executeur testamentair te laten benomen. Als hij zelf niemand weet zou dat eventueel via de kantonrechter kunnen.

Tsjor

alcoholverslaving

Je kunt eventueel telefonisch advies vragen bij de Jellinek. Tsjor

Marga

Marga

20-10-2019 om 22:45

Tsjor

Ja ik ga inderdaad morgen de arts van die vrouw bellen. Zou dat kunnen iemand ongevraagd als patiënt opnemen?

Executeur testamentair: hij weet zelf niemand, dat weet ik nu al. Hij zal het ook niet willen want dan moet hij data aanleveren en dat kan hij niet. Weet niet hoe banken en financiën werken of waar alles ligt of staat in de computer.

Ja ik heb even gekeken op de site van Jellinek. Ik vraag me af of zij iets doen voor een buurman van iemand die totaal niet wil afkicken. Hulp wordt alleen aan familie geboden lijkt het. Maar ik ga ze toch bellen morgen.

Bedankt voor het meedenken

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.