Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Hoeveel gas gebruiken jullie per dag?

Wij wonen in een niet geïsoleerd, vrijstaand, groot jaren 30 huis. Wij gebruiken heel veel gas, 5000 kuub per jaar.
We hebben nu een nieuwe ketel gekocht omdat ik hoop dat het hoge verbruik daar vandaan komt.
Al sinds het begin van het jaar hou ik per dag bij wat we gebruiken. In de koude dagen is dat meer dan 30 kuub en nu ongeveer 15 kuub per dag. Is er iemand die in een vergelijkbaar huis woont en ook dagelijks opneemt? Ben zo benieuwd wat dan een "normaal" verbruik zou zijn. En natuurlijk is het erg afhankelijk van hoeveel mensen er douchen en hoe groot het huis is maar dan kan ik iets vergelijken..

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-04-2018 om 17:51

Per dag?

Geen idee. Het is ca 1800 per jaar, wat aan de ruime kant is voor een tussenwoning met drie personen. Mijn huis is dan ook zo lek als een mandje en niet geïsoleerd.

mijk

mijk

05-04-2018 om 18:14

Ik heb geen vergelijkbaar huis

maar met een 2 onder 1 kap uit het begin van deze eeuw waar eigenlijk altijd iemand thuis is gebruiken we rond de 1000 kuub per jaar! Vind 5000 wel schokkend. helpt wel als ik weer eens kwijlend op funda rondhang

tjee wat veel!

Hier een 2 onder een kap van ca. 1980. Zes persoons huishouden. Wij gebruiken ca. 700 per jaar. Wel hebben we een houtkachel die we dagelijks gebruiken en een serre die gunstig ligt op de zon (en dus als broeikas werkt, als de zon tenminste schijnt).

Guera

Guera

05-04-2018 om 19:22

1200

Tussen 11 en 1200 kuub per jaar.
4 personen, ruime tussenwoning.
Een vriendin van me gebruikt ook veel. Maar haar thermostaat staat dag en nacht op 20. Wel thuis of niet thuis. Bizar en makkelijk besparen dus.
De verwarming staat hele dag op 15 en gaat pas aan als we thuis zijn. Maar dat is doordeweeks op 1 dag na pas rond 17 u.
We douchen elke dag maar wel kort ivm water.

Pirata

Pirata

05-04-2018 om 21:09

oei

Als een gek gaan isoleren zou ik zeggen. Dat levert momenteel een fors rendement op, ik dacht 12%. Kijk even op de site van milieucentraal.
Geen idee wat wij verstoken per jaar/dag, we zijn ook net verhuisd naar vrijstaand en slecht geïsoleerd (was energielabel F). Te veel in elk geval naar mijn smaak, dus wij zijn in een rap tempo maatregelen aan het nemen.
Je wilt niet weten op hoeveel plekken de wind hier stiekum naar binnen waaide, vooral de zolder was dramatisch. Pannen op planken met kieren en geen isolatie...

Pirata

Pirata

05-04-2018 om 21:30

3150

Schatting is dat wij nu op 3150 per jaar uitkomen als we zo doorgaan. Dat is half geïsoleerd gerekend, we hadden al enkele maatregelen genomen voor de winter inviel. Hopen nu uiteindelijk op de lange termijn op 2500 uit te gaan komen, incl. schandalig puber-douchegedrag.

Emmawee

Emmawee

05-04-2018 om 23:53

Weet t niet

Dit was onze eerste winter in dit huis. Dus ik weet het nog niet. Ik vond wel een link.
http://www.energiesite.nl/veelgestelde-vragen/wat-is-een-gemiddeld-gasverbruik/

Nieuwe ketel.

https://www.energievergelijken.nl/nl/energieverbruik/gasverbruik

Ik ben bang dat je hoge verbruik niet opgelost is met de nieuwe ketel. Het verbruik ligt aan de niet geïsoleerde woning. Is het echt nergens geïsoleerd? Geen dubbel glas bijvoorbeeld?

Het is een groot, oud, vrijstaand huis. Vroeger werden de huizen niet totaal warm gestookt. Een kachel in de woonkamer die in de winter vaak gehalveerd werd met glas-in-lood-deuren. En een kachel in de keuken.
Je hebt waarschijnlijk een prachtig huis, voorzien van alle moderne luxe. Maar elk vertrek moet het ook behaagelijk zijn.

Ik ga mijn verbruik hier niet neerzetten, je hebt daar niets aan, totaal andere woning en nieuw.

5000 kub per jaar is erg veel, ik hoop dat het mooie wonen er nog tegen op weegt

OokZo

OokZo

06-04-2018 om 10:21

Isoleren ja

Wij wonen (woonden) ook in een niet-geïsoleerd jaren '30-huis. Prachtig maar tochtig en koud. Voordat we erin trokken hebben we overal nieuwe kozijnen met dubbele beglazing laten plaatsen. Dakisolatie maakte hier een gigantisch verschil. We denken er nu aan de buitenmuren te isoleren. We doen elk jaar iets, en elk jaar wordt ons huis comfortabeler en zuiniger.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-04-2018 om 10:24

En vochtiger

Hou er rekening mee dat isoleren van die zo 'idyllische 30-er jaren' huizen een wereld van vochtellende kan veroorzaken.

Die tocht moet je wel vervangen door goede ventilatie.

OokZo

OokZo

06-04-2018 om 11:32

Vocht

Ons huis is juist ontzettend droog, Ad. Zodra de cv aan gaat, moeten de waterbakjes weer vol.

Ad Hombre

Ad Hombre

06-04-2018 om 12:39

Ookzo

Mooi, bij mijn dichtgemaakte & geisoleerde jaren dertig appartement begonnen de muren van de slaapkamer aardig vochtig te worden. Kan ook aan ons gelegen hebben natuurlijk.

Sowieso mijd ik dat soort oude huizen tegenwoordig liever. Doe mij maar lekker modern en (bijna nieuw). Een jaartje of 4, 5 oud zodat de tuin vast een beetje lekker op orde is.

Pirata

Pirata

04-01-2021 om 12:28

haha

Bijzonder dat dit weer oppopt. Ik zou zomaar zeggen dat #14 reclame is.

Grappig is dat ik lees dat ik hoopte op 2500 kuub per jaar uit te komen (2018). We zitten nu op 1700 en dalende trend. Zoveel dingen gevonden die nog verbeterd konden/kunnen worden, niet normaal. Zelfs de convectorput is nu geïsoleerd.

IJsselman

IJsselman

12-01-2021 om 18:05

Gasverbruik hangt van teveel variabelen af

Een "normaal" gebruik van gas bestaat niet. Er zijn teveel variabelen.
Hier een grote hoekwoning uit 1979 met een aanbouw aan de zijkant.
3 bewoners die veel thuis zijn en veel besparende maatregelen.
We draaien quitte met onze stroom en zonnepanelen. Warm water komt uit een zonneboiler die doorstroomt naar een warmtepompboiler. De warmtepompboiler draait grotendeels op zonne-energie en we hebben een stenen houtkachel met een hoog rendement. Die staat 's avonds nog weleens aan.
Gasverbruik ca 650 m3 per jaar. En dan is het meestal tussen de 19 en 20 graden in de kamer.

zebra

zebra

16-01-2021 om 10:34

even gekeken

wij wonen in een vrijstaand huis, bouwjaar 1975/1976 (trap in de woonkamer dus niet echt ideaal). We werken beiden buiten de deur (geen thuiswerk mogelijk in onze functies) en ik ben na de middag meestal thuis.
In november een week vakantie gehad en een week in quarantaine gezeten dus dan veel thuis uiteraard. In die maand 274 gas verbruikt.

In oktober was het minder, toen 208 gas.

We hebben wel HR++ glas glas overal (voorheen alleen beneden dubbel glas). We koken ook nog op gas.

Jo

Jo

16-01-2021 om 11:48

appartement 1971

Gisteren mijn meter standen door moeten geven.

593 kub gas per jaar voor verwarming, koken en warm water.

1,5 persoons huishouden

Susanna

Susanna

16-01-2021 om 20:15

860 en 570

Wij hebben een onverklaarbaar verbruik. In 2019 860 m3 gas verbruikt en in 2020 570 m3.
We wonen in een tussenwoning uit 1990, drie verdiepingen met drie personen. Sinds 16 (12?) maart zijn twee van de drie elke dag thuis geweest. Geen werk buitenshuis, geen colleges buitenshuis.

Ik douche wel minder dan eerst. Ik douche sinds ik thuis werk drie keer per week, daarvoor zes keer. Mijn man doucht wel bijna elke dag, mijn dochter denk ik ook nu drie keer en daarvoor zes keer per week. Maar dat kan het verschil bijna niet zijn.
2020 was wel een veel warmer jaar dan 2019.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.