Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Huiarts moet weigeraar vaccin registreren. Waarom?


Lexus

Lexus

20-04-2021 om 16:02 Topicstarter

Fruitijsje: ik ging niet uit van eenmalig of terugkerend. Ik vroeg me gewoon af waarom dat was. Als je zegt: bij eenmalige inenting: weigeraars komen achteraan: dan begrijp ik dat ze dat bij moeten houden. Maar voor zichzelf, dus voor de praktijk. Waarom moet dat naar het RIVM? Is de inenting een jaarlijks terugkerend gebeuren dan hoeft het niet eens bijgehouden te worden, dan stuur gewoon ieder jaar een uitnodiging, net als bij de griepprik, ik neem aan dat dat ook niet naar het RIVM gaat. 

Mijn vraag naar aanleiding van wat de huisarts zei, blijft dus staan, ik weet het nog steeds niet.

Ik vraag me ook af wat je bedoelt met 'dan heb je gelijk'. gelijk waarin? Ik heb namelijk nog geen standpunt.

Ja hoor es, de praatjes zijn goed maar ik ben kwetsbaar, ik heb voorrang maar nog lang niet gevaccineerd dus. En bij de GGD's worden nu pas de jaren 53 en 54 uitgenodigd, dat is zo'n 78 jaar oud. En zelfs niet alle zorgmedewerkers zijn al ingeënt.

Ze moeten wel opschieten wil dat voor 1 juli nog goedkomen dat eenieder in elk geval 1 prik heeft gehad.

Bericht van NOS.nl gisteren:

"Mensen uit 1953 en 1954 aan de beurt voor een prik

Mensen die zijn geboren in 1953 en 1954 kunnen vanaf vandaag een afspraak maken voor een coronaprik, laat het RIVM weten. Wie is geboren in 1955 krijgt in de loop van volgende week een uitnodiging."

Dat lijkt toch nergens op? 

78? 68 jaar bedoel je

Lexus

Lexus

20-04-2021 om 17:12 Topicstarter

euh AnneJ, hoort je reactie in dit draadje thuis?

Inderdaad, mijn bericht hoort in de r-factor berichtserie. Daar heb ik het nu neergezet.

Ik denk dat je daarvoor moet zijn bij de huisarts die het gezegd heeft. In de protocollen die er zijn, staat niets over het registreren van weigeraars of terugmelden aan RIVM. Het enige wat de huisarts moet doen is de gevaccineerden registeren in HIS (Huisarts Informatie Systeem) en aanmerken of de gegevens mogen worden doorgestuurd naar het landelijke registratiesysteem (van het RIVM).

Wat een huisarts doet is uitnodigingen sturen naar patiënten die in aanmerking komen. Indien iemand niet komt of weigert is er geen vervolg.

https://corona.nhg.org/covid19-vaccinatie/vaccinatiespreekuur-organiserencovid-19-vaccinatie/#Een-gemiste-vaccinatie

Dus wat die huisarts zei, komt niet uit het protocol. Wat hij daar dan wel mee bedoelde is idd de vraag. Het kan echt niet zo zijn dat hij gegevens van weigeraars doorgeeft aan het RIVM. Anders hebben we er een aantrekkelijk schandaal bij in Nederland in ieder geval.

Ik kan me wel voorstellen dat hij meedoet aan een aparte trial of whatever waarbij hij aantallen van oproepen en weigeraars doorgeeft aan het RIVM bijvoorbeeld.

Lexus

Lexus

20-04-2021 om 18:45 Topicstarter

Dank je Jesse. Blijkbaar heb jij inzicht in de protocollen? Zijn die openbaar? en inderdaad het zou een schandaal zijn als het zo was, daarom stelde ik mijn vraag ook. 

Hier staat de werkinstructie vanuit het RIVM naar de huisartsen:

https://www.rivm.nl/documenten/werkinstructie-covid-19-vaccinatie-huisartsen

De link die ik eerder gaf komt vanuit een link hieruit.

Beste AnneJ, omdat er al op gereageerd is laten we het staan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.