Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kaaskopje

Kaaskopje

26-10-2009 om 14:07

Huis Anubis artikelen niet bij de karwei


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

28-10-2009 om 13:17

Yta

Je hebt gelijk: in formele zin doet het er toe hoe de constructie is. Dat maakt uit voor wie beslist.
Mijn posting ging alleen over of het wel of niet moreel te verdedigen valt dat iemand weigert bepaalde spullen te verkopen.

Starry Night

Starry Night

28-10-2009 om 14:42

Ellen

Dat blijft natuurlijk altijd een lastige vraag. Was het 'moreel te verdedigen' dat alle christelijke scholen vier jaar terug afhaakten omdat een piepkleine radicale afsplitsing zich uitermate agressief in de 'strijd' wierp?
Op zich wel natuurlijk. Niemand in Nederland is verplicht om het thema van de Kinderboekenweek op te pakken, gelukkig niet. Maar ondertussen illustreerde het wel hoe laf en gemakzuchtig veel mensen zijn en hoe dominant en dwingend in hun opvattingen anderen.

Tirza G.

Tirza G.

28-10-2009 om 15:38

Maar ellen

Wat nou als die meneer van de Bruna van de blauwe knoop ook geen wijnboeken meer wil verkopen. Of kerst-uitgaven van alle grote bladen met wijn bij het diner-tips. Of knutselideeen voor sinterklaas en vaderdag: een wijndoos! Ennnn zelfs de kookboeken van Wina Born gaat weigeren: de naam lijkt te veel op Wijn.
Ha! Als ik AH-filiaalhouder zou zijn, zou ik weigeren om potjes Olvarit "vanaf 4 maanden" te verkopen

Wat een gedoe. Moet ik eerst weer weten welke religie, politieke kleur en levensovertuiging een winkelier heeft voordat ik weet of hij het volledige assortiment levert.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

28-10-2009 om 22:21

Precies

Bij een winkel als Karwei wil ik gewoon blind de winkel in kunnen stappen in de blije verwachting daar iets te kunnen kopen uit de folder. De Karwei bij ons in de buurt heeft over het algemeen alles uit de folder dus waarom zou ik eerst de kleine lettertjes gaan lezen? Het mag honderd keer waar zijn dat de man zijn pricipes moet kunnen volgen, maar het komt zo onprofessioneel op mij over. Stel dat je ervoor de auto ingestapt bent, dan zou ik een volgende keer maar een gemeente verderop tuffen.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-10-2009 om 22:23

Starry

Ik woon niet zo heel ver van Broek op Langedijk en weet daardoor dat daar best veel christelijke inwoners zijn. Ik schreef niet voor niets bolwerkJE In rouwadvertenties zie je daar net even vaker een verwijzing naar het geloof bijvoorbeeld.

notje

notje

29-10-2009 om 11:58

Als franchise

Bepaal je echt zelf wat je inkoopt.Ik werk bij een bruna,en wij bestellen alleen artikelen waarvan we denken die te verkopen.Boeken krijgen we wel automatisch binnen,maar die gaan uiteindelijk ook weer retour.Dus kan ik ze ook nog zolang in het magazijn leggen uit principiële overwegingen
Noje

Ellen Wouters

Ellen Wouters

29-10-2009 om 12:39

Tirza

Mwoh, het lijkt me sterk dat iemand zo ver gaat dat hij zelfs geen artikelen wil verkopen die in de verste verte met het gewraakte product te maken hebben, per slot van rekening is hij wel ondernemer. Je voorbeeld van Wina Born is wel erg vergezocht.

Maar afgezien daarvan erger ik me niet zo snel als een winkel een bepaald product niet verkoopt om dat soort redenen. Ik beschouw het niet als een "recht" om wijn bij de Bruna of tv-merchandise bij de Karwei te kopen.
Ik lees ook geen folders, dat scheelt misschien.

Yta Chalne

Yta Chalne

29-10-2009 om 13:49

Bizar

Ik vind het behoorlijk verbazend als mensen denken rechten te hebben wat betreft het inkoopbeleid van winkels. Ga een leven zoeken, denk ik dan. Of begin zelf een winkel waar al-les te koop is.
Er is veel verschil tussen hard franchise en softe formules, maar je hebt altijd verschillen per streek. Uiteindelijk bepalen de vraag van de klanten en de smaak (of de normen en waarden van de eigenaar wat er in de winkel staat. Dus soms is iets wat je graag wilt hebben in een winkel niet te koop en moet je ergens anders heen.

Als je ergens speciaal heen moet rijden is het handig een winkel (welke dan ook) even eerst te bellen met de vraag of het voorradig is en het verzoek het artikel apart te leggen. Dingen kunnen ook (zonder enige principiële oorzaak) gewoon uitverkocht zijn.

Yta Chalne

Yta Chalne

29-10-2009 om 13:53

En tirza...

...uiteraard mag je een winkel beginnen zonder babyvoeding vanaf 4 mnd. Of zonder alcohol, of zonder bepaalde tijdschriften, of zonder wat-dan-ook. Al wil je een supermarkt beginnen die helemaal leeg is, Het Mag. In Nederland zijn er geen wetten die voorschrijven wat je wél dient te verkopen, er zijn alleen regels over wat je níet mag verkopen.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-10-2009 om 14:05

Yta

In zekere zin heb je gelijk hoor, waar je je al niet druk om kan maken, maar toch... Jij: Ga een leven zoeken, denk ik dan. Ik: ik héb een leven en zou het daarom prettig vinden als ik niet met de bus of trein hoef om iets te kunnen kopen bij een landelijke keten met een vestiging waarvoor ik op de fiets kan stappen. Ik vind het zo vergezocht om dat soort spullen uit je winkel te weren. Daar schiet mijn empathisch vermogen toch ernstig tekort voor merk ik.

Tirza G.

Tirza G.

29-10-2009 om 16:39

jemig, ga een leven zoeken, dat kun je van iedere posting hier wel zeggen. Láát mij toch lekker. Dit ís mij leven. O nee, mijn hobby. Mijn dochter heeft een tijdje een hobbydoos gehad. Als ze zich verveelde ging ze daarin rommelen, op zoek naar een nieuwe hobby. "Dringend een hobby nodig" vind ik dan weer net wat vriendelijker klinken dan: ga een leven zoeken.
Als gewoon mens (wat ik ook nog ben in mijn vrije tijd) zou ik erg chagerijnig worden van dergelijke niet-verkrijgbare acties. Ook zonder de achtergronden van de franchise-basis-ondernemerschaps-rechten te kennen.
Enne............nooit in een winkel gewerkt zeker Yta? Bellen of iets op voorraad is, daar wordt áltijd bevestigend op geantwoord. Want dan kóm je namelijk. En als je er bent en het is er niet meer, dan koop je misschien wel wat anders. Apart leggen? Nee, dat doen we niet mevrouw, ze gaan zó hard, u kunt beter zelf even komen......

Tirza

Yta Chalne

Yta Chalne

29-10-2009 om 23:22

Tirza

Ga een leven zoeken is in dit deel van het land een heel gangbare puberuitspraak, vooral toepasbaar op zeurende volwassenen. Hobbydozen, daar krijg ik levendige beelden bij

Ik heb bijdeweg altijd in winkels gewerkt. En dan bedoel ik ook echt altijd. Het is mijn hobby, mijn werk en mijn bezigheidstherapie.

Starry Night

Starry Night

30-10-2009 om 17:23

Ga een leven zoeken...?

Yta, ik zou het waarderen als je hier wel gewoon respectvol met je discussiegenoten om blijft gaan, want als iemand de boel nu stevig zit op te blazen ben jij het wel, volgens mij. Dit soort nare taal mag je wat mij betreft voor je houden, dank je.
Je hebt op de keper beschouwd helemaal geen ongelijk, maar er zit wel degelijk een keerzijde aan dit verhaal. Dat jij die keerzijde peanuts vindt is je goed recht, maar om nou iedereen met een andere mening weg te zetten als 'zonder eigen leven' vind ik wat heftig, op zijn zachtst gezegd.
Overigens voert het in dit geval verder dan enkel 'een product'. Er zit een hele actie omheen, waarbij prijzen gewonnen kunnen worden etc. Niet dat dat van levensbelang is, haast ik mij te zeggen voordat je me weer om de oren gaat slaan, maar toch.

Starry Night

Starry Night

30-10-2009 om 17:30

Kaaskopje

Wellicht vergelijkbaar met een dorp als Krimpen aan den IJssel? Daar kom ik vandaan, vandaar. Een dorp met een zéér streng-christelijke kern, maar voor de rest een gewone forensengemeente met inwoners van allerlei pluimage. Als de christelijke kern aldaar een stempel zou gaan drukken op de hele gemeente met dit soort beslissingen in winkels voor iedereen (Krimpen heeft trouwens een Karwei volgens mij, dan zou dat toch erg scheef voelen.

Yta Chalne

Yta Chalne

30-10-2009 om 19:26

Starry

Ik heb geloof ik niet genoeg geduld om op een jou welgevallige manier te discussiëren. Ik hou ook niet van je inlegkunde w.b. mijn tekst. Dus ik laat het er verder bij.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-10-2009 om 23:33

Starry

Ik vermoed dat Krimpen aan de IJssel 'erger' is.

Starry Night

Starry Night

01-11-2009 om 00:30

Inlegkunde?

Waar refereer je aan? Dat ik vind dat je op de keper beschouwd gelijk hebt? Excuses daarvoor.
Ik las dat je die term 'ga een leven zoeken' rechtstreeks van pubers hebt. Misschien is een wat volwassener toon in het vervolg toch wenselijker.

Starry Night

Starry Night

01-11-2009 om 00:30

Kaaskopje

Tja, dat sterkt mij dan in mijn mening in deze

Kaaskopje

Kaaskopje

01-11-2009 om 14:37

Starry

Ik kan het natuurlijk niet uitstaan dat ik niet met aantallen kan komen door te googlen Ik zie wel dat er op christelijk gebied veel leeft en dat is ook wat ik er in de loop der jaren van gezien heb. Maar het is geen zwarte kousen gemeente, dat niet.

Starry Night

Starry Night

02-11-2009 om 23:20

Aantallen

CU 1 heeft 1 zetel in Broek op Langendijk, voor de rest is de meest christelijke partij aldaar het CDA.
Ter vergelijking: in Krimpen leiden de SGP en de CU samen met 6 zetels. En in Staphorst hebben de SGP en de CU tezamen 10 zetels.
Maakt dat uit? Dat ligt er een beetje aan voor wie je een Karweizaak runt. Voor jezelf of voor de mensen in de gemeente waarin je woont.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.