Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Holiday

Holiday

17-01-2010 om 13:27

Hulp aan haiti, hoe?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Roos Vicee

Roos Vicee

20-01-2010 om 22:58

Zonder vraagteken

Als je link wilt kopieren moet je dat doen zonder het vraagteken erachter anders werkt hij niet

Ik heb

Ik heb geld voor Haiti via Compassion gegeven. Daar hebben wij twee sponsorkindjes van en die werken ook met lokale organisaties. Ook ik weet nog niet hoe het met onze sponsorkindjes is, ze wonen beiden wat meer naar het noorden, dus niet in of om de hoofdstad.

Gerdina

Gerdina

21-01-2010 om 10:21

Roos vicee

Dank je voor de link, maar ik wist het al. Ik kijk er elke dag even op. We hebben ook een brief gekregen van woord en daad. Ons kindje zit dus op een school vlakbij het getroffen gebied. Meer nieuws is er gewoon nog niet.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

21-01-2010 om 16:25

Tip voor ing-rekeninghouders: rentepunten

Even bezijden de lopende discussie: voor ING-rekeninghouders een tip. Je kunt rentepunten inzetten om een donatie te doen aan giro 555.

Roos vicee

Gaaf dat je ZOA en Woord en Daad promoot! Inderdaad is de ervaring bij deze organisaties (en hun partnerorganisaties) als jarenlang en daarnaast zijn de lijnen kort. Er is nu een medewerker van Woord en Daad in Haiti om te inventariseren welke hulp nodig is. Daarna wordt besloten hoe en waar het geld zo efficient mogelijk wordt ingezet. Overigens is het geld óók bestemd voor wederopbouw. Want een land nu op gang helpen door eten, drinken en onderdak is één, maar daarna is er ook nog zoveel nodig...

Ps site: www.samenvoorhaiti.nl

De site van ZOA en W&D is:
www.samenvoorhaiti.nl

Nasha 1st

Nasha 1st

21-01-2010 om 21:31

Tjee

net gebeld, pa wil geld doneren....maar ja, tis druk....nummer achter gelaten aan de computer....maar, zal ik nou toch nog zelf bellen? Want stel dat ze morgen pas bellen? Dan telt het niet meer mee voor Koenders?

Kaaskopje

Kaaskopje

21-01-2010 om 21:48

Via de tv

Ik heb via de tv gedoneerd. Heel handig.

Nasha 1st

Nasha 1st

21-01-2010 om 21:50

Hoe dan?

maar ik bel namens mijn pa...en het moet dus van zijn rekening....

Nasha 1st

Nasha 1st

21-01-2010 om 22:03

Te laat...

was net te laat....kon via upc zag ik....

Nasha 1st

Nasha 1st

21-01-2010 om 22:13

Weer gebeld...

had een klein hoopje op Katja, of misschien een leuke vent.....helaas....een collega-call-center.....hihihi....maar goed, paps weer blij, en hopelijk komt het goed terecht!

Mizza

Mizza

21-01-2010 om 23:45

Waarom bellen?

Wat ik mij nou afvraag, waarom bellen mensen om te vertellen dat ze geld gaan doneren? Je kunt toch gewoon geld overmaken naar 555 (hebben we al van het weekend gedaan) zonder dat aan iemand te melden? Of is dat puur om een bn'er aan de telefoon te krijgen? Sommige bn'ers zou ik niet hoeven te spreken bijvoorbeeld.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-01-2010 om 23:48

Nasha

Ik was alweer weg voor jouw vraag zie ik. Inderdaad via UPC.
Wie weet was de callcenter meneer ook wel smakelijk, weet jij veel?

Roos Vicee

Roos Vicee

22-01-2010 om 08:53

Jawel toch! en tegenvaller!

Koenders verdubbelt toch het complete bedrag wat er tot en met gisteren op 555 gestort is? Of verdubbelt hij alleen wat er gísteren gestort is?
Overigens las ik vanochtend in de krant dat koenders weigert om de giften aan ZOA en Woord en Daad te verdubbelen. Ondanks dringende oproepen vanwege de al langer bestaande goede contacten tussen deze organisaties en Haïti. En ondanks de door Woord en Daad ontvangen hoogste subsidie van alle Nederlandse organisaties voor projecten in Haïti. Ze lopen de verdubbeling mis omdat ze niet bij de SHO horen. Lid worden van de SHO heeft voor ZOA en W&D namelijk financieel negatieve gevolgen omdat hun eigen inkomsten dan ook in de grote pot moeten, waarna ze daaruit weer minder zouden terugkrijgen. Het leeuwendeel van de fondsen die via 555 worden geworven gaat nl naar grote clubs zoals Het Rode Kruis, Unicef en Oxfam Novib.
Wat een tegenvaller! En een 'rare prikkel' dat juist organisaties die al een langdurige betrokkenheid bij Haïti hebben, nu niet meeprofiteren van de verdubbelingsactie van het kabinet!

reina

reina

22-01-2010 om 09:54

Mirza

"Wat ik mij nou afvraag, waarom bellen mensen om te vertellen dat ze geld gaan doneren?" Dat snap ik ook nooit. Ik snap trouwens ook niet dat er eerst zo'n actie voor nodig is voor veel mensen gaan doneren, je ziet toch al lang hoe ernstig de situatie is?!

Mizza

Mizza

22-01-2010 om 11:24

Inderdaad

Ik snap ook niet waarom zo'n actie nodig is om mensen erop attent te maken dat ze kunnen storten. Al die beelden die al dagen langskomen, zeggen voldoende, lijkt mij. Daar kan geen show en belpanel tegen op. Vandaar dat wij al gestort hebben (zonder mij op de borst te willen kloppen). En volgens mij verdubbelt de staat het hele bedrag dat op 555 is binnengekomen tot afgelopen nacht 00.00. Ik ben dus niet de enige die zich verbaast dat dan mensne gaan bellen en dan pas storten.

Biene M.

Biene M.

22-01-2010 om 11:26

Roos vicee

Ik kreeg van oxfam novib mail dat ze daar ook een vaste bezetting hebben, waaronder een hooggekwalificeerd medisch team, dus dat is gelukkig niet uitsluitend bij de door jou genoemde organisaties het geval. Vanwege die mail heb ik na enig twijfelen toch ook maar onze bijdrage overgemaakt naar 555. Oxfam novib werkt ook zoveel mogelijk met lokale werknemers en dat vind ik toch wel erg belangrijk.

Roos Vicee

Roos Vicee

22-01-2010 om 11:30

Reina

Nee, idd dat vroegen wij ons gisteravond ook al af. Trouwens wat ik ook niet snap is dat al die bedrijven die een check laten zien zo nodig met naam en toenaam in beeld moeten. Zo heee een bekende supermarktketen geeft maar liefst 100.000 euro, een bekende drogisterijketen idem dito, een bekende provider net zo'n verhaal en nog een heel aantal. Waarom moet dat er toch allemaal bij? Natuurlijk is het grandioos dat er zulke bedragen worden gedoneerd, maar waarom kan dat niet anoniem?
Ik weet het, NU brengt het een heleboel op. Maar eigenlijk is het triest dat er idd voor heel veel mensen eerst zo'n grote actie nodig is om te gaan doneren. En dat men graag aan iedereen wil laten zien hoeveel zij wel niet hebben gegeven...
Ik vind het dubbel. Maar goed, laten we ons daar verder maar niet druk om maken dan. Het is niet belangrijk...

Roos Vicee

Roos Vicee

22-01-2010 om 11:37

Biene!

Tuurlijk! dat heb ik ook niet willen beweren hoor dat dat alleen bij de door mij genoemde organisaties het geval is. Gelukkig niet zeg! Maar ik vind het heel wrang van Koenders. Of hij dat bedrag nou verdubbeld als het er bij de SHO bij opgeteld zou gaan worden, of dat hij ze apart neemt. Dat maakt voor 'hem' toch helemaal niets uit? Het bedrag dat hij dan zou moeten verdubbelen blijft dan hetzelfde. Maar voor ZOA en W&D maakt het wel degelijk uit.
Maar laat dit verder maar rusten. Het heeft toch geen zin en verandert er ook niet van.

Chippie

Chippie

22-01-2010 om 13:13

En toch...

Manoief en ik hadden op dag 1 al gezegd dat we een bedrag over zouden maken. Ik ben administratief een grote chaoot. Niet dat dat programma mij over de streep heeft getrokken (ik had het ook zonder programma gedaan, maar dan een week later ofzo) maar gisteravond heb ik mijn laptop gepakt om het nu toch te doen. Het is soms een laatste zetje dat mensen nodig hebben. En het 'iedereen doet het (want het bedrag loopt flink op) dus het zou raar zijn dat ik/mijn eigen bedrijf niets doet' werkt blijkbaar ook.

Ik heb gebeld want ik dacht dat het mogelijk alleen dan zou worden verdubbeld (leek me vreemd). Die verdubbelingsactie is sowieso toch enigszins een wassen neus. Kwam er maar niet door. Maar ik vraag me af, hoe werkt het dan? Met een automatische, telefonische machtiging?

Chippie

Chippie

22-01-2010 om 13:37

Roos vicee

En toch snap ik het wel. De beste man moet ergens een streep trekken. En dat moet hij doen op basis van objectieve criteria. Wat als er nu allerlei, oncontroleerbare stichtingen naar boven borrelen?
En waarschijnlijk zijn de organisaties te klein om structureel, efficiente hulp te bieden inzake zo'n enorme ramp. Waarschijnlijk werkt bv Rode Kruis wel samen met dergelijke kleine organisaties, juist om kennis op te doen.

Bellen is telefonisch machtiging geven

Als je gisteren belde werd je gevraagd hoeveel je wilde storten en je egegevns en dan werd dat asl een telefonische machtiging gezien. Je hieft daarna dyus niets meer te doen. Ik had al ene bedrag overgemaakt van de week maar mijn kinderen keken gisteren met mijn man naar de show en besloten alle drie een maand zakgeld te geven (Ik horod ehet toen ik laat thuis kwam en ze al in bed lagen, ben ze toch nog even heel hard gaan knuffelen). Het geld lag op tafel, dat moest ik overmaken. Ik heb toen gebeld (snel snel zodat het nog verdubbeld kon worden en zodoende wete ik hoe het werkt. Heb het geld op tafel in mijn zak gedaan en het bedrag wordt nu automatisch van mijn rekening gehaald.

Groeten,
Ekeim

Mizza

Mizza

22-01-2010 om 15:58

Dat snap ik

Ekeim, wat lief van je kinderen! Ik snap wel dat je een telefonische machtiging geeft maar ik vraag me af waarom je dat liever zou willen dan zelf even overmaken via internetbankieren. Laten zien dat je geld geeft of een bn'er spreken? De kans dat er iets fout gaat, is nog groter ook.

Roos Vicee

Roos Vicee

22-01-2010 om 16:28

Chippie

Tja, toch nog even reageren op jouw reactie al had ik tegen mezelf gezegd het verder te laten rusten omdat het niets uithaalt.
Tuurlijk snap ik wel dat hij ergens een streep moet trekken. Maar ZOA en W&D zijn, zoals jij suggereert, bepaald geen kleine oncontroleerbare stichtingen en dat is ook bekend. Tenslotte krijgen ze de afgelopen jaren niet voor niets van alle Nederlandse organisaties de meeste overheidssubsidie voor projecten in Haïti.
ZOA en W&D werken ook wel samen met SHO maar ook vooral met de plaatselijke partnerorganisaties op Haïti. Zoals gezegd, de lijnen zijn kort via ZOA en W&D dus ze kunnen juist wél structurele en efficiente hulp bieden daar.
Maar goed, het gaat niet om de hulpverleningsorganisaties, het gaat er gewoon om dat het bedrag nog zeker een miljoen hoger had kunnen zijn als Koenders ook dit bedrag had verdubbeld. Want deze twee organisaties hadden gisteren al samen een miljoen euro opgehaald voor de slachtoffers in Haïti.

Mark van Abcoud

Mark van Abcoud

22-01-2010 om 16:40

De zin en onzin van hulp

Uit elsevier.
http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Commentaren/256372/Giro-555-de-wereld-weet-weer-hoe-zeer-wij-deugen.htm

Iedereen moet natuurlijk lekker zelf weten wat die doet, maar in onderstaand stukje kan ik mij goed vinden.

Giro 555: de wereld weet weer hoe zeer wij deugen

'Gulle' Nederlanders schenken 41 miljoen euro aan de slachtoffers van Haïti, Koenders verdubbelt het bedrag. Haïti blijft natuurlijk arm, maar de wereld weet weer wat een aardig en meelevend volk de Nederlanders zijn

Door Gertjan van Schoonhoven

Geert Wilders had het rode 555-shirt niet aan, in tegenstelling tot collega-telefonist André Rouvoet
Nederland is altijd op z’n gezelligst als er ergens ver weg net een verschrikkelijke ramp is gebeurd. Dan ondergaan we als volk een metamorfose die zich nog het beste laat omschrijven als een elfstedenkoorts van goedertierenheid. Alles wordt uit de kast gehaald om op Giro 555 de miljoenen zo hoog mogelijk op te laten lopen.

Om te beginnen is er natuurlijk de nationale tv-uitzending, waarin – als toppunt van verbroedering – de 'commerciële' en de ‘publieke’ omroepen samenwerken, en waaraan een lange stoet bekende Nederlanders (die je meestal niet kent) zijn medewerking verleent.

Alle zonden zijn dan even vergeven: zelfs het nationale zwarte schaap Geert Wilders zat gisteravond in het ‘belpanel’, zij het gelukkig niet in zo’n maf rood 555-shirt. Als tv-kijker mis je op zo’n moment alleen nog Mohammed Bouyeri die, nadat zijn handboeien zijn verwijderd, Wilders huilend in de armen valt en daarna fanatiek gaat bellen voor Haiti. Bij zoveel leed verbleken immers alle andere geschillen.

Scholieren
De rest van het land zit ook niet stil. Bakkerij Van der Waal uit Ridderkerk bakt een speciaal volkorenbrood met 555 erop. Leerlingen van een school in Capelle aan den IJssel wassen auto’s voor Haïti, bakken koekjes voor Haïti en zamelen lege flessen in voor Haïti. Lingerieketen Hunkemöller staat van elke verkochte bh één euro af aan Haïti. Een complete generatie basisschoolleerlingen groeit op die over tien jaar wel weten waar Haïti ligt, maar Zutphen nog steeds in Duitsland plaatsen.

Het geheel wordt vervolgens afgesloten door een van de minst bekende leden van het kabinet, de minister voor Ontwikkelingssamenwerking, die het ingezamelde bedrag royaal ‘verdubbelt’. Hij kijkt er dan bij alsof hij het uit eigen zak betaalt en die 41 miljoen niet óók is opgebracht door gewone Nederlanders, zij het dan niet door het bakken van speciale volkorenbroden.

Nut
Het praktische nut van dit alles is gering. Hulporganisaties weten doorgaans niet wat ze met al dat geld aanmoeten. Maar daar gaat het ook niet om. Het nut van inzamelacties als die voor Haïti is dat we de wereld dan kunnen laten zien wat voor ontzettend aardig, meelevend volk we zijn. Die behoefte is enorm, blijkt bij elke ramp – de aardigheid spuit dan onze oren uit.

Beetje sneu dus voor de stichting SIRE dat ze uitgerekend deze week een campagne begon met als strekking dat we met z’n allen niet meer weten om te gaan met ‘aardigheid’. Het ongelijk van deze cultuurpessimistische prietpraat is gisteravond wel aangetoond. Alleen daarom al mag de actie voor Haiti zeer geslaagd worden genoemd.

En nu maar wachten op de berichten dat 93 procent van het ingezamelde geld ‘niet goed is aangekomen’.

Zoa en w&d - jarenlange ervaring

ZOA en Woord en Daad bestaan beide al 35 jaar en zijn zeker geen oncontroleerbare organisaties! "Misschien in NL niet de allergrootste bekendheid, maar als je in de landen gaat vragen waar bijv. ZOA actief is, staan ze heel goed bekend bij andere NGO's en lokale overheden. Ook Koenders is heel goed op de hoogte van het werk van ZOA en W&D dus deze houding van hem, valt me erg tegen.

Mizza

Omdat ik maandag al per internetbank. geld van onze rek.had overgemaakt en ik een telefoontje plegen makkelijker en sneller vind gaan dan comp. opstarten, bankpas uit portemonnee halen, int.bank. opzoeken,inloggen enz. enz. en omdat mijn zoon 3 maanden zakgeld van zijn rek. overgemaakt wilde hebben en hij nog niet kan intern.bankieren en hij het belangrijk vond dat zijn geldbedrag verdubbeld zou worden. Het is me worst wie de telef. aanneemt.

Nasha 1st

Nasha 1st

22-01-2010 om 20:03

Waarom gisteren

geen idee, pa belde ineens tijdens de uitzending....en omdat zijn overschrijvingen bij hem thuis zijn, hij dat zelf niet kan, vroeg hij het aan mij....en vroeg mij om te bellen.....Vandaar....misschien ook wel vanwege die verdubbeling hoor....en omdat ik toch belde, leek het me wel een geingig een BN-er te krijgen....maar ja....helaas dus....

Balletmama76

Balletmama76

23-01-2010 om 15:38

Anoniem donoren...

vindt ik persoonlijk leuker, dus dat heb ik dan gedaan via de scholieren die hier langs de deur kwamen en geld of statiegeldflessen verzamelten en via de actie van dochterliefs school.

Het gaat allemaal bij 555, en ik heb geen zin om met Balkenende of Rouwvoet of nog erger Wilders een praatje te maken.

Liever steek ik de kinderen, die zich nu voor hun leeftijdsgenoten op Haiti inzetten een haart onder de riem en geld in hun donatiebussen.

Dat slaat 2 vliegen met een klep: De kinderen worden aangemoedigt om ermee door te gaan en later ook actief te zijn voor goede doelen en de mensen in Haiti krijgen hulp.

Ik denk dan ook, dat al deze schoolacties, die nu voor Haiti gedaan worden, meer indruk maken op de kinderen dan de maatschappelijke stages later. Vindt het geweldig om te zien, hoe deze kinderen zich inzetten en creatief bezig zijn, om de mensen in Haiti te helpen - helemaal uit zichzelfst en niet omdat iemand hun zeggt, dat ze dit moeten doen.

Zo slecht gaat het niet met onzere jeugd volgens mij!

Marieke-

Marieke-

23-01-2010 om 18:26

Woord en daad, lekker dan

Uit de Telegraaf van vandaag:
"Behalve leden van Woord en Daad heeft Van Essen ook een grote groep familieleden en vrienden gedupeerd, vrijwel allemaal lid van de gereformeerde gemeente in Wageningen."
http://www.telegraaf.nl/binnenland/5861916/__SGP-topper_vergokt_half_miljoen__.html?p=24,2
Heel fijn, en ondertussen wel door de gemeente lekker onder het kleed geschoffeld. Waarom geen aangifte doen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.