Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Fem2

Fem2

18-09-2009 om 20:23

I don't base my life on quotes

Maar ze zijn soms wel heel inspirerend. Vooral in dit soort dagen. Zal ik een beginnetje maken?

Je kunt wat er is niet koesteren met gedachten aan wat had kunnen zijn.

Denk. Dan heb je iets te doen als je computer crasht.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

18-09-2009 om 20:40

Marcus aurelius

Ik heb ooit ergens vastgezeten (niet in de bak, haha) met alleen de Overpeinzingen van Marcus Aurelius om te lezen. Sindsdien hangt er op ons prikbord meestal een uitspraak van hem. Jarenlang heb ik de volgende laten hangen, omdat-ie zo van toepassing was op mijn eigen menselijk tekort:
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.
Groetjes
Massi

Fem2

Fem2

19-09-2009 om 10:09

Het probleem van deze tijd

... is dat we allemaal een levensboek zoeken met de antwoorden achterin.

(mooie trouwens, die van Aurelius)

Gallifrey

Gallifrey

19-09-2009 om 12:40

Ot: hoezo "dit soort dagen"?

Beste Fem,
Wat bedoel je met "dit soort dagen" en "deze tijd"? Mis ik iets?
Gewoon interesse, echt geen idee waar je op doelt.

Fem2

Fem2

19-09-2009 om 19:43

Gallifrey

Ik bedoel daarmee in het algemeen; de recessie, de griep etc.
Maar persoonlijk gezien kamp ik op het moment met de nasleep van een traumatisch verleden. Ik heb wat men PTSS noemt; een posttraumatische stress-stoornis.
Deze kleine wijsheden helpen me altijd op een moeilijk moment. Beter dan een sigaret. Al heb ik helaas die uitvlucht niet kunnen weerstaan. Ben weer begonnen met roken. Al haat ik het diep van binnen, het helpt wel. Was gestopt toen ik merkte dat ik zwanger was en heb het volgehouden tot ik stopte met de borstvoeding. Dat was deze week. Na 7 en halve maand zelf gevoed te hebben.
Zie mijn draadje als een hart onder de riem voor degenen onder ons die het moeilijk hebben. En dat hebben we allemaal wel eens..

Tihama

Tihama

19-09-2009 om 21:29

Ik herken dat. Mijn twee favoriete:
"Loslaten is iets anders dan opgeven".

en
"Als je haast hebt, maak dan een omweg".

Ik heb beide uitspraken groot uitgeprint op mijn kantoor hangen. Wat interessant is, is dat deze uitspraken voor sommige mensen averechts werken. Een collega van mij die neigt naar depressies en lethargie kan helemaal niets met deze uitspraken.
Voor mij werken ze heel goed. Het voorkomt namelijk dat ik mezelf over de rooie werk (mijn valkuil).

Tihama

Yta Chalne

Yta Chalne

19-09-2009 om 21:58

Vroeger

Als kind had ik een absolute favoriete uitspraak. Met een jaar of zeven las ik 'Anne van het groene huis', en in het eerste deel dreigt Anne dan weer teruggestuurd te worden naar het kinderhuis omdat ze geen jongen is, waarop ze gelaten zegt: "Mijn leven is een kerkhof van begraven hoop" Ach, wat vond ik dát prachtig, al herkende ik er niets van

Tegenwoordig hou ik het meeste van duidelijke taal. Onlangs had ik een tumor die verwijderd werd, en ik klaagde tegen de arts over het lelijke litteken wat erbij kwam kijken, waarop hij zei: "Mevrouw, dit is kankerbestrijding, dan wil ik geen gezeur over een litteken". Kijk, daar heb ik dan écht wat aan. Als het in gezegdes en quotes gaat ben ik snel afgeleid door mooie taal, prachtig lopende zinnen, etc., doe mij maar duidelijke taal. Mits niet kwetsend bedoeld en zinvol, uiteraard.

Jakiro

Jakiro

19-09-2009 om 23:46

Een quote is mijn levensmotto

Je kan beter spijt hebben van iets wat je wel gedaan hebt, dan van iets wat je niet gedaan hebt.
Stond op de muur van het eerste Big Brother huis (jaja, een zeer verantwoorde inspiratiebron) en het heeft me nooit meer losgelaten.
Bovendien heeft dit me al een aantal keer geholpen met een beslissing om iets wel of niet te doen en tot nu toe heb ik daar nog geen spijt van gehad !
Jakiro

margje van dijk

margje van dijk

19-09-2009 om 23:54

Wow, yta

Wat confronterend, maar inderdaad, wat heeft/had hij gelijk.

Ik ben dol op mooie citaten maar ik kan ze nooit onthouden. De citaten varen als schepen om me heen en af en als ik weer van de koers af raak moet ik weer nieuwe zoeken

Maar waar ik altijd door omringd word, dat zijn flarden van teksten van muziek die ik op dit moment zing of pas gehoord heb of zo. Vandaag heb ik 3 keer een complete Purcell CD afgedraaid, dus ik loop te druipen van de troostrijke citaten die dan ook letterlijk dagenlang in mijn hoofd zitten. Het grappige is dat ze door Purcell heel Christelijk bedoeld waren, en dat ik dat helemaal niet ben, maar desondanks ervaar ik wel de troost die er van uit gaat. Waarschijnlijk alleen/vooral vanwege de muziek die erbij hoort en die elke religie te boven gaat

Dus de oogst van vandaag:
- "Thou knowest Lord, the secrets of our hearts..."
- "Of whom may we seek for succour, but of thee, O lord?"
- "Oh suffer us not, in our last hour".
- "Man, that is born of a woman, hath but a short time to live... He cometh up and is cut down like a flower".

Enzovoorts. Nogal zwaarmoedig, maar o, wat word ik er gelukkig van

Eentje die ook regelmatig opduikt, uit "Der Tod und das Mädchen":
- "Vorüber, vorüber, geh', wilder Knochenman! Ich bin noch jung, vorüber, und rühre mich nicht an, ach, rühre mich nicht an...."

Of, toen ik hoogzwanger was en in het ziekenhuis lag, doodsbang me 's nachts zorgen makend of het wel goed zou komen met mijn baby, Mendelssohn:
- "Denn Er hat seinen Engeln befohlen über dir: dass sie dich behüten auf allen deinen Wegen, dass sie dich auf den Hände Tragen,..."

Of, regelmatig, uit de Johannes Passion (je moet het er wel plechtig gezongen bij horen):
- "Was ist ... Wahrheit?"

enzovoorts, enzovoorts, ik kan nog uren zo doorgaan.

Grappig eigenlijk.

Margje

Fem2

Fem2

20-09-2009 om 08:53

Wat leuk

Dat iedereen er zo zijn baat bij heeft. En duidelijke taal, ja hoor, daar heb ik ook behoefte aan. Het hoeft van mij allemaal niet mooi verpakt te zijn, die taal. Maar het oogt (hoort) wel net ff wat beter hahaha.
Gewoon leuk. Ik heb ook een citatenboekje (jaja, tuurlijk.. ik heb ook zo mijn bronnen) met meer dan duizend wijsheden. Vind ze geweldig.

reina

reina

20-09-2009 om 09:27

Overbekend

Voor mij geldt: "leven is meervoud van lef" ( Loesje), ik zou vaak willen dat ik wat meer lef had ...

judiths mama

judiths mama

20-09-2009 om 10:23

Spijt is zonde van je tijd

Dat is mijn motto. Niet zeuren over iets wat je had moeten doen, anders had willen doen of weet ik veel wat. Gewoon doorgaan en zorgen dat je het volgende keer anders doet.

Saskia

Ayanna

Ayanna

20-09-2009 om 11:50

Deze is mij bijgebleven

Weet niet van wie hij 'oorspronkelijk' is. Ik heb hem ooit gehoord van Freek de Jonge, misschien is hij ook wel de bedenker???
Principes zijn levensbeginselen die je niet moet doorvoeren tot de dood erop volgt.

Deze twee

houden van is loslaten.

En....no mistakes, no experience, no experience, no wisdom. Dat zei de vader van het gezin waar ik au pair was tegen mij, toen ik hun auto in de prak had gereden

groetjes van Purk

Starry Night

Starry Night

20-09-2009 om 14:08

Bomans

"Humor is overwonnen droefheid"

Erg mooi vind ik hem.

Tineke

Tineke

20-09-2009 om 14:29

Kleine bijdrage

Beetje raar misschien, maar als het echt niet goed met me gaat, vind ik alle wijsheden allemaal maar blabla en om heel chagrijnig van te worden. Ergens bemerk ik dus een zekere psychische gezondheid als ik er wel weer open voor sta.
Mijn favoriete, die me altijd geruststellen:
"Uit chaos ontstaat vaak leven, uit orde gewoonte."
"Met soep zijn zorgen draaglijker dan zonder."

"Een gelukkig leven is onmogelijk, het hoogste dat de mens bereiken kan, is een heldhaftige levensloop."
"Het zekerste middel om niet erg ongelukkig te worden is niet te verlangen erg gelukkig te zijn."

Coco

Coco

20-09-2009 om 14:49

Margje

"Vandaag heb ik 3 keer een complete Purcell CD afgedraaid, dus ik loop te druipen van de troostrijke citaten die dan ook letterlijk dagenlang in mijn hoofd zitten. Het grappige is dat ze door Purcell heel Christelijk bedoeld waren....."
De teksten van "The funeral anthems" zijn niet van Purcell hoor. Hij heeft er weliswaar een erg aardig (understatement, het is prachtig) melodietje bij gecomponeerd, maar de woorden komen uit de bijbel (Job als ik het wel heb). Ze worden in Engeland vaak uitgesproken bij begrafenissen. Dus inderdaad, erg Christelijk bedoeld (of eigenlijk ook weer niet, want Christus was nog niet geboren ten tijde van Job).
Purcell was een toondichter en geen tekstdichter, hij gebruikte, zoals de meeste andere componisten, teksten van anderen.

Sja

Ik probeer er geen favoriete citaten op na te houden, want dan blijken ze tot cliché te verslijten. Maar voila, toch een paar, die mij geholpen hebben cq helpen in lastige tijden:
Pikerje net, it komt dochs oars (Pieker niet, het euh... er gebeurt toch wat anders... Friezen, help mij met correct vertalen!)
Loslaten is iets heel anders dan opgeven.

Ach

Ik had nog niet alles gelezen, maar ik zie dat Tihama er dezelfde wijsheid op nahoudt

margje van dijk

margje van dijk

20-09-2009 om 15:02

Coco

Ja, ik weet het hoor
Ik weet dat al die teksten niet door de componisten zijn geschreven.
Maar als ik ze in mijn hoofd laat weerklinken dan is het wel in de vorm van die verzengende muziek.
Inderdaad zie je dat niet terug als je op een internetforum alleen maar de woorden op kunt schrijven
Mijn posting slaat dus inderdaad eigenlijk nergens op.
(Bovendien zou ik dezelfde woorden weer verschrikkelijk kunnen vinden als ik ze van een andere componist zou horen, dus dat versterkt dat punt nog eens).

Ik denk, concluderend, dat ik me laat inspireren/troosten/leiden door muziek en niet door woorden.

Margje

En loesje

Met dank:
Misschien moet je jezelf eerst tegenkomen, voordat je het kunt zijn.

Tirza G.

Tirza G.

20-09-2009 om 15:14

Een verbasterde loesje

Ik heb het zelf nog eens geprobeerd. En het kan wél.

Tirza

Nog eentje dan

Which part of 'no' did you not understand?

Tinus_p

Tinus_p

20-09-2009 om 16:12

Wandspreuk

Wees jezelf; er zijn al zoveel anderen.

Fem2

Fem2

20-09-2009 om 17:44

De meeste mensen...

... zijn andere mensen
Mijn levensmotto is; "what doesn't kill you only makes you stronger"

Tineke

Tineke

20-09-2009 om 17:57

Fem

Fem: "
Mijn levensmotto is; "what doesn\'t kill you only makes you stronger"
Dat is er precies zo een waar ik heel, heel chagrijnig van word. Zo niet giftig.

Janna3

Janna3

20-09-2009 om 18:09

Khalid gibran

"De eik en de cypres groeien niet in elkaars schaduw".
Oftewel, geef elkaar de ruimte en iedereen kan opbloeien...

tonny

tonny

20-09-2009 om 18:31

Margje...

zulke citaten zijn niet zozeer christelijk, maar wel bijbels

Bijzonder te horen dat ze jou als niet-gelovigen zo inspireren. Het zijn dan ook geen oppervlakkige happy clappy liedjes.

tonny

tonny

tonny

20-09-2009 om 18:32

Over spreuken

het hangt enorm van je stemming af of een spreuk je raakt, inspireert, ergert of noem maar op.

Ik heb momenteel een Gerardus scheurkalender. Erg katholiek, maar er zitten mooie spreuken tussen. Elke dag wat nieuws, dat mag ik wel.

tonny

Mijn motto

Mijn motto is meer een vraag;
Ga je voor je gelijk of ga je voor je geluk?

Ik heb altijd nogal de neiging gehad voor het eerste te gaan en mijn leven is er stukken eenvoudiger op geworden nu ik voor het tweede ga!

Jons

Fem2

Fem2

20-09-2009 om 20:42

Kaatje

Dat kan ik me voorstellen. Toch komt er een dag dat je dat zelf zo gaat voelen. Net zoals ik nu ook zeg; "liever voor de gek als voor de domme"

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.