Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Iris

Iris

16-09-2018 om 22:08

Iemand ervaring met gestalkt worden?

Een goede vriendin van me heeft last van een stalker. Echt heel heftig, het gaat erg ver. Politie is op de hoogte, maar kan maar weinig doen. Ondanks (concrete) bedreigingen. Heeft een van jullie weleens aan de hand gehad, of meegemaakt in de familie- of vriendenkring?
Hoe eindigt zoiets? Hoe ga je ermee om? Om hoe hou je je staande? Hoe zorg je dat je niet gek en/of depressief wordt? Ik zou haar graag helpen, maar heb geen idee hoe. Ze durft geen sociale contacten meer te onderhouden omdat hij ook de mensen om haar heen lastig valt en bedreigt.

Je leest er wel eens over, je ziet wel eens films, maar de werkelijkheid is nog veel enger. En je kunt geen kant op, er is geen kruid tegen gewassen. Vreselijk...

Geen ervaring

Gelukkig geen ervaring.
http://www.mijnstalker.nl/

Er zijn uiteraard wel lotgenoten.

ervaring mee ... maar nu weet ik nog niet of ik 't hier zou neer willen zetten. Ik zal iig blijven lezen

Tamar

Tamar

17-09-2018 om 11:33

mijn man. Eerst alleen op en rond het werk, toen thuis. We deden aangifte en hij mocht 112 bellen als hij deze persoon in zijn buurt zag. Dan kwam de politie en haalde die persoon op. Het is nu (voorgoed?) gestopt, volgens mij krijgt diegene psychische hulp.

In onze ervaring was de politie dus wel heel goed. Misschien moet je daar geluk mee hebben. Is er wel aangifte gedaan? Anders kan de politie niks.

Iris

Iris

17-09-2018 om 12:15

Chiquita

Ik snap dat je niet iets over je eigen situatie (?) kwijt wil. Mijn vraag is denk ik vooral wat ik voor haar kan doen. Waar had jij/jouw bekende behoefte aan?

Tamar, ja, er is aangifte gedaan, en de politie is erg betrokken. Het is zelfs zo erg dat ze een alarmknop heeft en regelmatig in een blijf-van-mijn-lijf-huis verblijft. Maar deze persoon schakelt anderen in als hij zelf (weer eens) is opgepakt, en dat is enger, want die (her)kent ze niet. En haar omgeving is dus ook niet veilig. Vandaar dat ze ook weinig sociale contacten heeft op dit moment. Vreselijk! Ze zit echt gevangen. Ik weet dat ik in praktische zin niks voor haar kan doen, maar wat dan wel?

schoonzus

schoonzus

17-09-2018 om 12:53

mijn schoonzus

heeft na een relatie last gehad van haar ex die stalkte. Ook familie werd gestalkt,vooral de dochter en nichtjes, Mijn kinderen gelukkig niet. De politie is er vaak bij geweest, ze mocht elke x weer bellen op een gegeven moment zelfs 112. Ze heeft camera's laten installeren en daarop was hij steeds te zien.
. Wat ook hielp was een groepsapp waarin iedereen(familie en vrienden en buren) zat die in de buurt woonde en mee wilde helpen. Ze woont nml wat aan t eind van het dorp en daar zijn minder buren meteen naast je. Zo gauw hij weer kwam dan appte ze en sprong de eerste in de auto. Dat vond ze een heel fijn gevoel. Het is tot een rechtszaak gekomen en zij heeft gewonnen, daarna was t nog een poosje maar nu heeft hij een andere vriendin dus is het rustiger.
Bij jou klinkt t nog veel enger omdat hij anderen inschakelt. Dat was bij ons door hem niet gelukt, hij probeerde wel iedereen op te stoken maar die kenden hem al ondertussen. We hebben t ook overal rondvertelt dat hij stalkte.
Je kunt verder niet veel doen dan er voor haar zijn.

Iris

Iris

17-09-2018 om 13:06

Daar is zij ook bang voor

dat het pas stopt als hij een ander (slachtoffer) heeft gevonden. Maar hij stopt het overgrote deel van zijn tijd in haar lastig vallen, dus weinig kans dat hij dan een nieuwe relatie vindt.

Buren zijn in dit geval niet bereid wat te doen. Geen beste buurt, en niemand wil in de problemen komen. Dat snapt ze wel, maar ze heeft dus geen vangnet in de buurt. Ik woon ook op 3 kwartier rijden, dus kan in die zin ook niet echt helpen.

Ja, ik kan er voor haar zijn. Maar ze durft met niemand contact op te nemen omdat hij overal achter komt. Ze heeft het afgelopen jaar al 5 keer een nieuwe telefoon genomen, maar op de een of andere manier komt hij steeds weer aan dat nummer. Hij is echt de overtreffende trap van eng, deze meneer. En naar buiten heel charmant en geloofwaardig, hij weet met de mooiste verhalen informatie bij anderen los te peuteren, en op andere plekken verspreidt hij vreselijke laster. Het is echt een drama.

schoonzus

schoonzus

17-09-2018 om 14:17

een prepaidkaart geven?

die ze in haar telefoon kan doen als ze je wil bellen of een goedkoop abb van simpel? Van 5 euro p maand op jouw naam? Zodat ze altijd kan bellen naar je? Dat kan hij niet te weten komen. Maakt ze het wel bekend dat ze gestalkt wordt of houdt ze het stil?
Verhuizen is heel rigoureus maar soms de enige oplossing. Kijk wij wonen allemaal in een straal van een 1,5 kilometer van haar vandaan en voor onze mannen is hij nog wel bang. Daar moesten we ook mee uit kijken want dan hebben wij t dadelijk gedaan.
Schoonzus heeft pepperspray gekocht, mag ook niet maar gaf haar wel een veilig gevoel. Ze heeft m 1 x gebruikt toen hij haar aan kwam vallen. Daar heeft hij weer aangifte van gedaan natuurlijk.

Iris

Iris

17-09-2018 om 14:44

Lief dat je meedenkt

maar het gaat natuurlijk niet zozeer om mij. Ik ben maar een vriendin. Het gaat om haar dagelijks leven en dat van haar kinderen waar dit zo vreselijk op ingrijpt. Ze moet bereikbaar zijn voor haar kinderen, en ze moet gewoon haar familie en de school van de kinderen en zo kunnen bellen

Nee, verhuizen is geen optie. Om te beginnen omdat ze nergens ingeschreven staat en dus niet op korte termijn aan een huis in de sociale sector in een andere woonplaats komt. Bovendien heeft ze schoolgaande kinderen. En tot slot woont deze meneer niet naast haar deur, maar dat maakt voor hem geen verschil. Dus tenzij het soort 'witness protection program' wordt heeft hij haar zo weer gevonden. Nog los van dat ze dat haar kinderen niet aan wil doen.

En pepperspray helpt helaas niet tegen dingen waar kogels uitkomen. Heeft ze wel, en heeft ook al dienst gedaan. Maar inderdaad wordt dat tegen haar gebruikt. De mensen die hij inschakelt wil je trouwens niet tegen je innemen, die duikelt hij op als hij in de bajes zit... Kortom, ze zit echt heel erg vast. En ik ben echt niet bang uitgevallen, maar dit type deinst nergens voor terug. En ik heb ook een man en kinderen en huisdieren.

Pff, wat een nachtmerrie. Ik hou het dan maar bij af en toe bellen, en ik zal eens kijken of ik haar een weekend mee kan nemen ergens heen. Zonder haar telefoon en met mijn auto. Kijken of hij dat uit kan vogelen.

Tamar

Tamar

17-09-2018 om 15:40

Iris

Dat is inderdaad wel enger, dat hij ook nog anderen inschakelt. En dat gedoe met die telefoons. Dan weet ik helaas niet echt iets voor je. Misschien kan ze een telefoonnummer hebben dat alleen in zeer intieme kring bekend is, en de rest moet maar mailen?

Dan zou ik sowieso een 2e telefoon

bij de hand hebben, dat nummer wordt idd alleen aan degene gegeven die t nodig hebben. verder niet. Dan kan ze wel bellen met haar kinderen etc.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.