Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Annemarie

Annemarie

17-11-2019 om 12:15

In donker rijden en paniek

Hallo allemaal,

Gisterenavond moest ik 139 km terug rijden naar huis. Het was mooi droog weer, goed zicht. Ineens gebeurde mij iets raars nog nooit eerder gehad, ik kreeg een soort van paniek aanval, zweethandjes oorsuizen, angst om stuur los te laten, angst om uit de bocht (op snelweg....) te vliegen. Angst niet voldoende te zien (wat niet waar was ik zag voldoende) . Nu ben ik in acute situaties gelukkig altijd erg "kalm" dus kon mezelf toespreken, rustig ademhalen, niks aan de hand, ga wat rustiger rijden en het ebte met paar minuten ook weer weg. Ben bij eerste tankstation even gestopt heb kopje koffie genomen en koek. Erg kalm en rustig en vol vertrouwen ging ik weer op weg. Dat ging goed en op 20 km van huis gebeurde het weer ook dat zakte met paar minuten weer af, maar ik merk nu dat ik hier wel mee bezig ben om de trand van hoe kan dit. Niet dat ik een oplossing vraag hoor maar kent iemand dit vanuit het niets zonder reden zo 'n angst aanval krijgen?
Ik ga overigens vanavond direct weer rijden, om dit niet in mijn systeem te laten komen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-11-2019 om 13:00

Wat naar voor je

En inhoudelijk: heb je al eens gegoogled? Zoals ik het lees wordt je brein bij een paniekaanval op het verkeerde spoor gezet, en reageert daar dan niet handig op:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Paniekaanval

Marja

Marja

17-11-2019 om 13:38

maar niet tijdens het rijden.

Ik dacht dat het claustrofobie was maar ik denk dat het bij een combinatie is tussen claustrofobie en de controle kwijt zijn. Ik heb het namelijk voor het eerst gekregen in een krappe donjon met verkeerslicht op een hele drukke dag. Vervolgens heb ik het inderdaad in torens als ik niet weet waar ik heen ga, of het daar druk is, of ik nog wel terug kom als er opeen honderden mensen ook omhoog willen, bij een wortelkanaalbehandeling met vier handen voor mijn ogen en een lapje om mijn kies, tijdens een MRI onderzoek en tijdens een operatie met ruggenprik.

Ik weet nu dat ik er weer uit kom, het voelt precies zoals bij jou en duurt ook ongeveer even lang (3x tijdens 15 min MRI) maar langer in torens.

Annemarie

Annemarie

17-11-2019 om 14:12

Bedankt

Ginny zeker op Google gekeken en ja mijn hersenen halen een truukje met me uit, maar ik zou zo graag willen weten waarom. Nu 42 jaar en nog nooit zo iets gehad, er zal toch een oorzaak /reden achter liggen zou je zeggen. Autorijden vind ik altijd erg leuk en ben nog nooit bang geweest in verkeer.

@marja ben je er ooit achtergekomen waarom dat dan "ineens" is? Bij de tandarts vind ik 't ook eng erg eng zelfs, dan kom ik zwetend naar buiten maar dat is nooit uitgemond in zo'n paniek aanval van paar minuten zoals gisterenavond dat heb ik nog nooit eerder ervaren

Ineens

Heel toevallig hoorde ik van 2 oudere dames die net de afgelopen week gestopt zijn met autorijden, een helemaal, de ander rijdt niet meer in het donker. Het had vooral te maken met de omslag van de herfst naar de winter(tijd) en dat het ineens wel heel erg donker kan zijn en de afgelopen weken ook heel regenachtig, in het donker.
Het kostte meer concentratie en energie dan ze verwacht hadden. De een tobt ook met haar ogen. Dat kan ook nog goed zijn, dat je je ogen laat controleren of je nog wel genoeg ziet om de situatie te kunnen overzien.

Hulpmiddel

Eens in stromende regen ‘s nachts naar huis gereden terwijl die regio weinig verlichting rijk was. Heeeeel ongemakkelijk.
Gelukkig kon ik dmv navigatie de vorm van de weg volgen.

Als je geen navigatie in je auto hebt, schroom dan niet. Het is in jouw belang dat je niet in de stress schiet.

Tandarts

Tandarts geeft mij op verzoek altijd een verdoving. Dat is zo fijn want ik ben ook iemand die met witte knokkels in de stoel zit en van ieder gepor verstijft.
Met een verdoving is de tandarts ook sneller klaar.
De stijve wang neem ik voor lief.

Lanza

Lanza

17-11-2019 om 16:13

Maar dit is allemaal

niet van toepassing op TS. Het regende niet en ze heeft er nooit eerder last van gehad. Het klinkt als een paniekaanval, dat kan zomaar ontstaan, hoeft niks met het rijden te maken te hebben. Ik zou de komende weken lekker veel de weg opgaan, ook in het donker, zodat je dit niet gaat ontwijken.

Ava

Ava

17-11-2019 om 17:03

Plus

Ik heb zelf een +bril, niet alleen voor lezen maar ook voor in de verte en alles ertussen. Die bril is toegenomen en mijn oogarts waarschuwde voor zeer slecht zicht, met name bij schemer. Bij nacht rijden is lastig maar bij schemer voor mij niet te doen. Ik kan me zo maar voorstellen dat je daar van in paniek raakt (rijden is dan ook eng).

Laat je ogen voor de zekerheid even nakijken.

Miekemieke

Miekemieke

17-11-2019 om 17:10

paniekaanvallen

Het is wel vreemd dat als je nooit een paniekaanval hebt gehad dat dat zomaar ineens gebeurd. Vanaf kinds af aan ben ik fobie gevoelig geweest, het is nu veel minder maar ik weet wanneer ik een paniekaanval zou kunnen krijgen.

Kan het zijn dat je in de overgang bent? Hormonen in de overgang kunnen ook wel eens de aanleiding zijn tot een paniekaanval.

Bennikki

Bennikki

17-11-2019 om 18:05

Annemarie

Klinkt alsof je heel adequaat hebt gereageerd! Als er verder niks speelt in je leven, lijkt me een hormonale oorzaak inderdaad best mogelijk; dat je lichaam onder invloed van hormonen bijvoorbeeld tijdelijk en plotseling een hogere hartslag en bloeddruk krijgt en dat je brein dat interpreteert alsof je in gevaar bent, terwijl dat helemaal niet zo is.
Ik zou dan de koffie laten staan (wordt je bloeddruk tijdelijk nog iets hoger van) maar verder precies doen wat je hebt gedaan; inderdaad rijden niet gaan vermijden.

Paasei

Paasei

17-11-2019 om 18:52

Eens met hierboven

Toen je schreef 'ik ben 42' waren overgang en hormonen ook het eerste waar ik aan dacht.. ik zit er momenteel midden in en heb er dan ook veel over gelezen. Daaruit weet ik dat angst- en paniekaanvallen, piekeren e.d. in de overgangsjaren veel voor komt. Idd door alle hormoonschommelingen getriggerd.

Ik denk dat het goed is dat je meteen weer 'op het paard klimt'; opnieuw gaat rijden. Mocht het nou vaker gaan gebeuren, ook in andere situaties, ga dan vooral even met je huisarts in gesprek. Je bent de enige niet!

Annemarie

Annemarie

18-11-2019 om 08:06

Bedankt

Bedankt Allen voor de reacties. Ontkomen aan autorijden lukt gelukkig niet (vind het ook leuk) want voor mijn werk moet ik al 52 km rijden. Ging vanochtend dikke prima en voelde me zo relaxed als maar kan. Mijn eierstokken zijn verwijderd 2,5 jaar geleden dus die overgang heb ik al ervaren
Nu heb ik zelf het idee dat ik voldoende zag en normaal ook genoeg zie, maar ik zal zeker mijn ogen even laten testen dat is een goede tip, wie weet is het zo iets "kleins"

Extra ogen

Zelfs als het niet donker is, werkt een blik op een navigatiesysteem als een paar extra ogen. Die informatie kan paniek doen voorkomen; een hulpmiddel voor mensen met goede en minder goede ogen.

Annemarie

Annemarie

18-11-2019 om 17:14

Flanagan

Mocht het nogmaals gebeuren dan zal ik dat zeker overwegen om te proberen. .Ik hoop eigenlijk dat het een incident betreft.

Annemarie,

Ik herkende die plotselinge angst. Omstandigheden waren anders, maar de beleving als zenuwen die door in je keel gieren. En dan zo’n intense blijdschap als dat moment weer voorbij is of je veilig thuis bent.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2019 om 01:03

Bril met nachtglazen

Geen idee of dat echt de oplossing is, maar wie weet helpt het.

Doenja

Doenja

19-11-2019 om 10:07

licht

Ik heb niet ervaring met paniek bij het in het donker rijden, maar ik bleek gewoon heel slecht licht te hebben. Koplampen afstellen van de auto, of nieuwe lampen hielp niet. Het bleek dat achter de lampen een soort reflectieglas zat dat gewoon door ouderdom erg verweerd was. Daardoor zag ik net 1 meter voor mijn auto en verder niet. Rijden met groot licht werkte wel, maar met tegenliggers niet echt een optie. Misschien eens je lampen laten checken?

Ad Hombre

Ad Hombre

19-11-2019 om 14:18

Miekemieke

"Kan het zijn dat je in de overgang bent? Hormonen in de overgang kunnen ook wel eens de aanleiding zijn tot een paniekaanval."

Dat zou zomaar de spijker op z'n kop kunnen zijn. Volgens mijn vriendin (psycholoog) komt het vaak voor dat mensen lichamelijke symptomen (hartkloppingen, duizeligheid) interpreteren als paniek terwijl het ook gewoon lichamelijke symptomen kunnen zijn. Die link met die auto of situatie waar je net inzat is dan snel gelegd en voor je het weet heb je jezelf een fobie aangepraat.

Dus hou jezelf voor: hartkloppingen en zweten zijn gewoon gezonde lichamelijke symptomen en geen (reden voor) paniek.

mijk

mijk

19-11-2019 om 17:21

een opvlieger

voelt voor mij ook enorm als paniek. Sterker nog. Ik heb laat mijn rijbewijs gehaald en mijn rijinstructeur hing een keer aan mijn stuur omdat hij dacht dat ik in paniek schoot bij het invoegen op de snelweg maar ik had het gewoon even ineens heel erg warm....

Mijk

Annemarie

Annemarie

19-11-2019 om 23:31

Allen

Flanagan, inderdaad erg blij dat het binnen paar minuten over was, over de hele reis bekeken was het ook maar 5 a 6 minuten over 2 momenten verdeeld rest ging prima.

@Doenja, mijn lichten waren net week ervoor vervangen en ik zag voor en na de "aanval" alles dikke prima

@de overgang suggestie, dat kan zeer zeker, maar bij mij niet het geval. 2,5 jaar geleden mijn eierstokken verwijderd dan kom je direct in de overgang en heftiger dan natuurlijke aftakeling je bent nog 1x na operatie ongesteld en daarna nooit meer. Wel een 1,5jaar flinke klachten , die fase heb ik al gehad en in die fase nooit een paniekaanval.

Vabdaag ging autorijden ook weer dikke prima, ik kijk het nog maar even aan, al ben ik wel nog wat zoekende ivm vraag maar hoe kan dit dan, wellicht nooit een antwoord

Overgang

Annemarie, niet om nou een party-pooper te zijn, maar dat je eierstokken 2.5 jaar geleden verwijderd zijn waarna je direct de overgang ingekukeld bent, wil niet zeggen dat die overgang al helemaal achter de rug is, hoor. De overgang heeft bij mij (na eierstokkenverwijdering) ongeveer 10 jaar geduurd. Met tussenpozen, soms dacht ik dat ik er vanaf was, en dan traden de overgangsklachten gewoon na 2 jaar ofzo weer in. De suggestie dat de overgang deze klachten veroorzaakt, vind ik dus helemaal niet zo'n gekke.

Annemarie

Annemarie

20-11-2019 om 18:58

Persephone

10 jaar...... Wow.
Heb ruim jaar erge klachten gehad met name niet slapen hartkloppingen en extreem moe. Hormonen gehad en na jaar afgebouwd na 1, 5 jaar zonder medicatie en nu (tot nu toe en ik hoop dat het bij incident blijft) geen enkele klachten meer

Annemarie

Annemarie

20-11-2019 om 19:10

Aanvulling

Overigens had ik bij die "paniekaanval" geen hartkloppingen.

Zo iets en dan echt bang worden heb ik nog nooit eerder ervaren.

Ava / plus

Ava, ik heb ook plus glazen voor in de verte en als het gaat schemeren zie ik geen bal meer. Ook in het donker rijden kan ik eigenlijk niet. Heb je hier meer info over?

Aster

Aster

28-11-2019 om 21:33

Help me even

Plusglazen voor in de verte?

Jazeker

Ook voor ver zien kan je dus plus hebben. Dan heb je voor ver iets minder plus dan voor dichtbij (lezen). Wist ook niet hoor, toen dat bij mij zo bleek te zijn.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

29-11-2019 om 07:43

Idd

Mijn zoon heeft sinds januari een bril met +3,50 glazen. Voor in de verte kijken.
Hoe dat nou precies zit weet ik niet, maar het is niets geks.

Ava

Ava

29-11-2019 om 08:14

Ellen

Eigenlijk zou je voor rijden in schemer of donker een nog veel sterkere bril nodig moeten maar om dáár een extra bril voor aan te schaffen? Ik rijd gewoon niet meer zodra het schemert.

Sorry, meer info heb ik eigenlijk niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.