Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Is het echt 2 voor twaalf in nederland?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pluk53

Pluk53

14-10-2010 om 18:05

Sancy

"Je accepteert blijkbaar niet dat jouw invulling van het begrip misschien niet overeenkomt met die van mij. En dat mag. Daar zit ik niet mee. Jij blijkbaar wel."
Ehh, als je discussieert is het wel zo prettig dat ieder begrijpt wat er met "een begrip" bedoelt wordt. Zodra ieder daar een eigen uitleg/invulling aan gaat geven, dan is stap een overeenstemming te krijgen over de eenduidige interpretatie.
En je hoeft geen verantwoording af te leggen; maar daarmee onttrek je je wel aan de discussie.

Pluk53

Pluk53

14-10-2010 om 18:06

Wil40

ik pak zelf altijd appeltaart met slagroomn; en als ik de kans krijg ook nog het grootste stuk

Bastet

Bastet

14-10-2010 om 18:56

Tja pluk

Dat krijg je van al dat gezonde voer,als je eenmaal wat lekkers krijgt,sla je door,en word je inhalig..)

Pluk53

Pluk53

14-10-2010 om 19:13

Miriam, kant

Kant draait rondjes om ons allemaal; dus als die me gaat dissen is dat een grote eer
Ik blijf van mening, dat als je je beroept op "zelfbeschikking" zonder dat je daar toelichting op wilt geven, dat je je daarmee aan de discussie onttrekt. Dan maak je een statement, met daarbij de opmerking: geen vragen aub. Je goed recht, maar een beetje vreemd op een forum

Tinus

"Check. Ik negeer (iig mbt voeding) alle gezondheidsregels"

Waarom? Ik kan zelf wel een half dozijn redenen bedenken, maar waarom negeer jij die regels? Gewoon benieuwd...

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

15-10-2010 om 09:33

Temet

Temet:
"Waarom? Ik kan zelf wel een half dozijn redenen bedenken, maar waarom negeer jij die regels? Gewoon benieuwd..."
Nou gewoon. Ik eet al jaren te veel en ook te vet

Pluk53

Pluk53

15-10-2010 om 09:51

Tinus

"Nou gewoon. Ik eet al jaren te veel en ook te vet " Vet was toch niet zo slecht? "Te" is ook weer relatief. Groei je dicht, of ben je stabiel van gewicht. Er is al vastgesteld dat overgewicht en ongezond geen een-op-een relatie heeft; en dat een BMI tussen 25-27.5 statistisch gezien (levensverwachting) ook prima is.
En even zeuren. Je bent je er bewust van. Is het dan, omdat het je echt geen fluit interesseert ( je maakt je er totaal niet druk om), of omdat het je moeite kost het anders te doen.

Pluk53

Pluk53

15-10-2010 om 23:27

Tinus2

keek even of je had geantwoord. Nu viel me pas op dat je Temet wel antwoord geeft op het "hoe", maar er werd gevraagd "waarom".

Tinus

"Nu viel me pas op dat je Temet wel antwoord geeft op het "hoe", maar er werd gevraagd "waarom". "

Kijk, die was me voor.

Groeten,

Temet

Niet relevant

De waarom vraag is helemaal niet relevant. Het punt is niet dat er expres tegendraads gedaan wordt, maar wel dat 'gezondheidsregeltjes' als paddestoelen uit de grond schieten en elkaar voortdurend in de weg zitten.
Wie leeft waar hij zich prettig bij voelt, voldoet bijna per definitie niet aan de regeltjes. Naar de mantra's leven kan alleen als je obsessief met gezondheid bezig bent. En dat is ook weer niet gezond.
Groet,
Miriam Lavell

Ach

"De waarom vraag is helemaal niet relevant"

Voor mij wel hoor, ik ben gewoon nieuwsgierig waarom Tinus de regels negeert

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

18-10-2010 om 10:35

Waarom?

Nou, daarom eigenlijk. Omdat ik nu eenmaal stronteigenwijs ben. Omdat ik mezelf ben, want er zijn al zoveel anderen. Omdat ik graag een stuk entrecote eet met patatjes. dat soort dingen.

Pluk53

Pluk53

18-10-2010 om 12:44

Tinus, daarom

Een wel heel voorspelbare reactie, Tinus, en zo verhelderend. Het is natuurlijk alleen voor jezelf relevant wat jij doet, en hoe dat je gezondheid/welbehagen op korte en lange termijn beinvloedt.
Ik stelde "Ik vind dat er behoorlijk hypocriet gereageerd wordt in deze draad, alsof niemand er zich ene moer aan gelegen laat of hij/zij ja dan nee zijn gezondheid schade toebrengt." Waarop jij reageerde met: "Check. Ik negeer (iig mbt voeding) alle gezondheidsregels", daarna verduidelijkt met te veel en te vet eten. Omdat je je stronteigenwijze zelf bent. Stronteigenwijs wil dacht ik zeggen, dat je het zelf veel beter denkt te weten dan "iedereen". Dus je hebt/hanteert waarschijnlijk toch wel een aantal "eigen-regels". En dat is maar goed ook, want de “algemene regels” bestaan niet, en zeker niet voor iedereen dezelfde. Daar zijn we in deze draad wel achter . Maar ieder zit in zijn eigen regels/patroon. Ook Miriam. Vertelt hier wel over de aardappeltjes-in-ganzenvet, maar heeft haar eigen regels over bewegen, roken en voedsel; omdat ze zich daar goed bij voelt.

Detail

Pluk:"Ook Miriam. Vertelt hier wel over de aardappeltjes-in-ganzenvet, maar heeft haar eigen regels over bewegen, roken en voedsel; omdat ze zich daar goed bij voelt. "
Nee Pluk. Jij vertelt vanalles over mij en neemt dat voor waarheid aan. Dat vind ik nog steeds een tikkeltje onbeschoft, maar soit.
Ik heb alleen iets over mijn vakantie gezegd.
Groet,
Miriam Lavell

Pluk53

Pluk53

18-10-2010 om 12:59

Miriam, detail

"Nee Pluk. Jij vertelt vanalles over mij en neemt dat voor waarheid aan. Dat vind ik nog steeds een tikkeltje onbeschoft, maar soit" Ik kan letterlijk gaan citeren uit al je postings, wat je geschreven hebt over jouw visie op "gezond" eten en bewegen; en ja, dat nam ik voor waar aan. Is dat onbeschoft, of moet ik je op voorhand als een leugenaar beschouwen?

Ik lees

al een poosje mee omdat ik dacht er een behaalde wijsheid uit te halen en ideeen op te doen om evt verstandiger met voeding en eetpatroon om te gaan

nu lijkt het op muggezifterij , jammer was leuk draadje

ben trouwens een eetster zoals het komt de ene dag behoorlijk volgens de 'normen' en de andere dag lekker een patatje of pizza of zoiets
ik rook ( foei... en drink wel es een borrel
en ik ga er geen verantwoording over af leggen tegen niemand , want het is mijn leven en op deze manier vind ik het prettig

so be it

Pluk53

Pluk53

18-10-2010 om 16:12

Froggie

"en ik ga er geen verantwoording over af leggen tegen niemand , want het is mijn leven en op deze manier vind ik het prettig" Prima toch, je weet wat je doet, je voelt je er wel bij. Het zou pas vervelend zijn als je je er niet goed bij voelt.
"info" voor wat deze waard is zit er wel in de draad, maar steeds minder; algemene teneur is: er is geen goede info (hoewel eenieder wel ~ weet wat "fout" is mbt eten/bewegen/roken/drinken)

Pluk53

Pluk53

19-10-2010 om 13:48

Tinus

ik dacht dat je normaal gesproken wat "correcter" was in je postings. Zal wel met de uitgekouwde staat van de draad te maken hebben dat je je er zo vanaf maakt.
Wat mij verder opvalt bij de reacties van de personen die wel wat wilden vertellen over hun persoonlijke keuzes, dat ze zich niet al te druk maken over hoe "goed of slecht" dit uitpakt. Het is zoals het is, soit. Die lijn doortrekkend (gebaseerd op deze zeer betrouwbare steekproef kun je dus constateren dat er geen omslag zal komen in de trend (zoals geconstateerd in deze draad). 50% overgewicht ( maar niet allemaal ongezond ) , 12% obees, 24% rokers. Maar het schijnt dat we de beste gebitten hebben van de hele wereld (dankzij de fluoride-tandpasta); kunnen we goed mee door blijven eten.

Pixel

Pixel

19-10-2010 om 13:59

Brabants spreekwoord

Een goed Brabants spreekwoord luidt 'beter een goei leven als een laang'. Het verschil tussen de een of de ander lijkt te zijn, dat er ook mensen zijn die vinden dat 'goei' en 'laang' elkaar niet hoeven uit te sluiten.

Pluk53

Pluk53

19-10-2010 om 14:41

Pixel

klopt, spijker op de kop. Ik zat een hele tijd te broeden wat mij nu zo stoorde in de algemene teneur van deze draad. Meest mensen zien geen reden om hun "goei" leven om te gooien, met een scala aan redenen (of nog makkelijker, zonder enige reden; men staat er helemaal niet bij stil). En Miriam heeft al uitgelegd dat onze economie het niet eens aankan als we de bakens gaan verzetten; met massaal consuminderen gaat de economie het putje in. En als je de mensen op de huid zit, daar worden ze maar agressief en chagrijnig van. Leven en laten leven.

Pluk53

Pluk53

21-10-2010 om 13:52

Miriam, je wordt op je wenken bediend

De gezondheidsraad was ook al bezig:
Rapport: "Voor dik en dun. Preventie van overgewicht en obesitas en het risico op eetstoornissen" Er ligt nu een advies voor nader onderzoek.
http://www.gezondheidsraad.nl/nl/adviezen/voor-dik-en-dun-preventie-van-overgewicht-en-obesitas-en-het-risico-op-eetstoornissen

Pixel

Pixel

21-10-2010 om 14:12

Of we hier blij mee moeten zijn?

Ik weet het niet hoor. Ik voorzie vooral nog meer vrij dwingend opgelegde en voorgeschreven en opgedrongen eetvoorschriften. En degenen die er van afwijken, doen het natuurlijk weer vreselijk fout en worden daarvoor een soort van gestraft, al dan niet met die 'financiële prikkels' waar de overheid zo dol op is. En ik voorzie nog meer bemoeizucht van de verzekeraars. Bah. Laat ze doen waar ze voor in het leven geroepen zijn: verzekeren. En laat ze zich niet bemoeien met wat de beste zorg is of hoe je gezond moet eten.
Okay, deze reactie zal wel voorbarig zijn. Maar ik heb zelden zo gehoopt dat ik ongelijk zal krijgen.

Pluk53

Pluk53

21-10-2010 om 14:20

Pixel, ongelijk?

ik denk dat je de doelstelling van het onderzoek niet goed gelezen hebt. Het gaat er in eerste instantie niet om te komen tot voorschriften, maar men vraagt zich (met Miriam) af of de voorschriften niet de oorzaak zijn van (een deel) van het probleem.

Pixel

Pixel

21-10-2010 om 14:51

Pluk

@Pluk, ik denk dat de doelstellingen wel goed zijn, maar ik vrees gewoon dat dit de gevolgen zullen zijn, Hoe paradoxaal dat ook moge klinken. Maar nogmaals, ik hoop dat het niet zo is.

Mijn wenken?

Hm, dat zie je toch verkeerd Pluk. De klacht dat al die aandacht voor dik als mogelijke bijwerking een toename van anorexia/boulimia heeft, komt niet van mij.
Het zijn dan ook niet 'mijn' wenken die bediend worden.
Als dit advies al wenken bedient, dan zijn dat de wenken van partijen die juist nog meer druk op het voorkomen van overgewicht willen leggen. Het advies zegt niet meer dan 'ga daar gerust mee door, er is te weinig kennis om te bewijzen dat de doelstelling een negatief effect heeft'
Die uitkomst doet me denken aan de reactie van het RIVM op de brief van Willy Hemelrijk http://www.ouders.nl/mopi2008-hoofdluis.htm
Er is namelijk vooral ook onvoldoende kennis om te bewijzen dat de gebruikte strategiën een positief effect hebben, al is zonneklaar dat de eerdere strategiën horend bij de doelstellingen overgewicht terug dringen door remediëren, averechts hebben gewerkt. Er is niet onderzocht of meer van hetzelfde maar dan preventief ingezet, wel zou kunnen werken.
Toch is het advies nu: ga er lekker mee door.
Er is inmiddels wel onderzoek waaruit eens te meer blijkt dat omgevingsfactoren belangrijker zijn dan vrije keus of discipline.
http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article3257514.ece/Boulimia_komt_vijf_keer_vaker_voor_in_de_stad.html
Je hebt geen onderzoek nodig om dit verschijnsel te verklaren. Mensen in de stad staan meer onder invloed van tegenstrijdige signalen: eet, eet, eet, blijf slank, blijf slank, blijf slank.
Ik ga er (ook zonder onderzoek) van uit dat eetstoornissen het topje van de ijsberg zijn. Een grotere top duidt wat mij betreft vanzelfsprekend op een grotere groep daaronder met problemen, al zijn die wellicht niet groot genoeg om een 'ziekte' te noemen. Het lijkt me evident dat die grotere groep wel precies de doelgroep is waarop de doelstelling 'overgewicht voorkomen' op van toepassing is.
Eet, eet, eet, roept de snackbar. Blijf slank, blijf slank, blijf slank, roept de dokter. Eet en blijf slank, roepen de specifieke producenten (vezels, omega 3 vetten, kalium, voorbeelden te over).
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.