Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jaren 80 speelgoed en merken

Bij het opruimen van het huis van mijn vader, zijn een hoop foto's en films (VHS en 8mm) te voorschijn gekomen, waar ik als kind op sta. Nu roept dat heel veel herinneringen op. Maar ik zie ook speelgoed en andere dingen waar van ik mij afvraag hoe heette dat ook al weer. Mijn vraag of iemand dat weet of herkent. Ik probeer zo gedetailleerd mogelijk te omschrijven.
1. Als 4 jarige speel ik met een groene boom, waar in kleine poppetjes spelen, boven op de boom zit een knop waarmee de boom open gaat. En er zit ook nog een lift in de stam.
2. Als 6 jarige speel ik met een spel waar ik gekleurde figuurtjes in een oranje bak moet leggen aan de hand van een vragenlijst.
3. Hoewel ik als baby pampers had gedragen (stond op de paarse dozen), had ik als 5 jarige 's nachts een hele dikke luier aan, die je niet moest dicht plakken, maar moest dichtknopen zoals een bikini broekje.
4. Als 5 jarige had ik LEGO dat tussen Duplo en gewoon LEGO in zat, de poppetjes waren groter en de meeste poppetjes waren ook diertjes geloof ik.
5. Als 10 jarige had ik een soort van kleine roze skippyballen, met grote gele plastic rand, die je tussen je schoenen klemde.
6. Mijn broer speelde toen hij 11 was met grote dinosaurus robots, die hij zelf in elkaar zetten, en liepen op batterijen.
Wie herkent deze dingen?

Even denken..

2. mini loco
3. Billies, inlegluiers in een plastic luierbroekje. luieruitslag en striemen gegerandeerd
4 Fabuland
5. lolobal?

Milcham

Milcham

01-05-2019 om 13:57

Even denken

1 magische speelboom
5 lolobal

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-05-2019 om 14:02

Ik wist ze allemaal behalve 6. De rest hadden mijn zusje en ik ook allemaal. Zusje had de hele collectie Fabuland want ze kreeg elke week een doosje als haar stickervel voor droge nachten vol was.

maan.

maan.

01-05-2019 om 15:39

Jaaa fabuland!

Samen met mijn broer jarenlang plezier van gehad, en daarna mijn kinderen ook jarenlang! Leuker dan de 'gewone' lego, ongelooflijk hoe lang je plezier blijft houden van verjaardagskado's van destijds.. zie ik met het action-speelgoed niet zp gauw gebeuren.

De jaren 80 lego en playmobil inmiddels weer opgeslagen en wie weet hoeveel plezier een derde generatie ervan kan hebben.

Merel

Merel

01-05-2019 om 16:22

Pinterest

Als je echt jezelf wil onderdompelen in nostalgie is het leuk om eens te kijken op Pinterest, daar hebben heel veel mensen een 'bord' (=digitaal plakboek) aangemaakt met de term '70 of '80 of When I was young. Je komt echt heel veel uit je jeugd tegen, leuk om eens naar te kijken.

Bijvoorbeeld deze link, maar er zijn er heel veel: https://www.pinterest.co.uk/ktcocoon/happy-days/

luiers

"had ik als 5 jarige 's nachts een hele dikke luier aan, die je niet moest dicht plakken, maar moest dichtknopen zoals een bikini broekje" Dat waren inderdaad Billies inlegluiers met strikslips. Als je in die tijd (net als ik) nog in je bed plaste, had je geen drynites, en de pampers van toen waren na je 3de jaar te klein, dan kon je als je wat ouder was, nog wel met die strikslips een luier dragen .
Je had naast strikslips ook plastic broekjes met 6 drukknoopjes, waar je een inlegluier in kon dragen. Nadeel was alleen dat Billies een dikke rechthoekige strook was, en eenmaal om, leek het net of je een soort van autoband tussen je benen had. Bij mijn ouders hangt een foto van mij op een schommel met zo'n Billie-luier onder mijn jurkje met die enorme strikken aan de zijkant, volgens mijn dochter was het pure kindermishandeling in die tijd.

Mini LOCO ken ik ook nog wel, veel mee gespeeld. En de magische weebles speelboom ken ik ook. Mijn broer speelde altijd met Zoids, dat zijn volgens mij die Dino-robots van nummer 6, http://www.childofthe1980s.com/2010/09/20/zoids/

och fabuland..

Daar hebben mijn kinderen ook nog mee gespeeld, want ik had natuurlijk alles bewaard! Zoveel leuker dan al die lego sets van nu....

Pooh bear

Pooh bear

02-05-2019 om 08:25

Dia’s

Hier ben ik toevallig bezig met het digitaliseren van dia’s (jaren 70) en ik zie ook allerlei speelgoed van mij van vroeger voorbij komen echt leuk om terug te zien.
Die boom kan ik me ook goed herinneren mijn broertje had hem ook. Erg leuk vonden we dat ding.
En ook de mini loco hebben we gehad en mijn dochter later ook nog.

Mijntje

Mijntje

02-05-2019 om 08:52

Sasha Pop en Holly Hobby?

Kent iemand nog de Sasha poppen en Holly Hobby? (eind jaren 70)
De dure Sasha pop had elastiek van binnen. Daarmee kon je dus niet in bed eigenlijk, bleek. In Den Haag zat een poppendokter. Het waren hele verantwoorde poppen: met blond haar en blauwe ogen, met zwart haar en bruine ogen, een donkere met kroeshaar, een met rood haar. Jongenspoppen, meisjespoppen, babypoppen (met alle varianten in haar/kleur). Je ziet ze niet meer. Mijn broers hadden een jongenspop met zwart haar met voetbalkleding aan. Ik de meisjepop met zwart lang haar (later iets korter geknipt.

Mijntje

Mijntje

02-05-2019 om 08:54

skippy

Oja en ik had een skippy barbie. Dit was een meisjesbarbie zonder borstjes. Dat beviel mijn moeder beter voor mij. Ik had ook een klein jongens barbietjes maar ik weet niet welk merk.
Alles bewaard!

Wat leuk!

Skippy was het jongere zusje van Barbie en Ken was de vriend met plastic haar Ik had trouwens een Fleur!
Ik had ook een duftyhuis met kleine geurende poppetjes en my little pony.
Fabuland was gewoon een merk van Lego voor zover ik weet, ik heb net nu nog; de poppetjes liggen tussen de moderne lego.
Magische speelboom had ons buurmeisje. Wij hadden dan weer het sesamstraathuis en het schooltje van Fisher Price. Ook iets waar mijn zoontje nog mee heeft gespeeld.
Goede herinneringen aan al dat leuke speelgoed.
Ook aan rages: de maanschijf die we niet kregen want gevaarlijk! Op het jeugdjournaal lieten ze zien hoe je je oog ermee kon beschadigen!

margaretha

margaretha

02-05-2019 om 12:33

ministeck

Met ministeck heb ik veel gespeeld en met iets waarvan ik niu even niet op de naam kan komen ( doorzichtige schijven en grote cirkels die je in elkaar kon ronddraaien, door degaatjes in de schijven kreeg je steeds andere patronen. Poppenhuis, leuk om scenes neer te zetten. Kleine plastic figuurtjes (indianen en ridders maar ook gewone mensen) en dieren om verhalen mee na te spelen. Ik had wel 2 barbie-achtige poppen maar meer dan af en toe andere kleren aandoen deed ik niet, ook nooit gedaan met gewone poppen. Mooi aankleden en er dan naar kijken was genoeg.

Hangkous

Hangkous

02-05-2019 om 12:36

Spirograph

Margaretha dat was het. Had ik ook. Geweldig spul.
Als barbiehad ik ee. Sindy.

margaretha

margaretha

02-05-2019 om 12:56

re hangkous

idd spirograph , kon iets met graph nog bedenken maar de volledige naam niet.

Pinterest

Zoeken op "speelgoed jaren 70 en 80", dan krijg je Nederlandse hits, ook plaatjes van kinderboeken (Saskia en Jeroen) en oude tv programma's zoals de film van ome Willem.

aniek76

aniek76

03-05-2019 om 09:52 Topicstarter

Popples, troetelbeertjes en monchhichi aapjes

kan ik mij nog herinneren uit die tijd. Qua tv kan ik mij nog De Zevensprong, Candy en Schateiland herinneren.

Er gaat echt een boek voor mij open met al die foto's en films. Vooral die laatste, omdat je dan toch een mini versie van jezelf terug kan zien. Ook als je moeder er niet meer is, is het zeker bijzonder.

@Sanne ik denk wel dat je theorie klopt, mijn moeder zweerde bij Pampers, de groot aantal vrolijk gekleurde pamperdozen (groen, oranje, blauw, rood en paars) bij mijn ouders op zolder liegen er niet om, daarom vond ik het vreemd dat ik op die video een andere luier aanhad. En die luier was niet alleen dik, maar ook luidruchtig op de video.

SkipPER

Het jongere zusje van Barbie heette Skipper. En ik kan het weten want ik was in het rijke bezit van Bakken en Braden met Barbie waarin echt de meest smerige creaties met pindakaas gelardeerd werden met verhaaltjes uit Barbies familieleven.

Skippy was een bal, en een boskangoeroe


https://www.youtube.com/watch?v=_agtNKbgSfI

Ik had een Francie, een tienerpop met donker krulhaar. Daar naaide ik kleertjes voor op een echt werkende kindernaaimachine om de affectieve verwaarlozing te compenseren, want verder wist ik niet wat ik met haar aanmoest.

Mijntje

Mijntje

03-05-2019 om 12:24

Kenfan

Helemaal gelijk. Skipper.
Skippy ken ik ook

https://fashiondollshop.nl/barbie-dolls-skipper-tutti/
Rechtsboven
En onderaan helemaal rechts staat een foto van het jongensbarbietje. De verhouden kloppen niet helemaal, deze was kleiner dan Skipper.

margaretha

margaretha

03-05-2019 om 15:15

Dank voor dit linkje

ik weet nu dat ik een "daisy" pop had (heb want nooit weggedaan), herken ook veel van de kleertjes die daar te koop staan. Knieen kunnen idd buigen

rode krullenbol

rode krullenbol

03-05-2019 om 15:41

Oma vertelt

Het speelgoed dat mij ter beschikking stond, oogde doorgaans alsof het niet uit de jaren tachtig van de twintigste eeuw dateerde, maar eerder nog een eeuw of wat ouder was. Het merendeel was naar alle waarschijnlijkheid het product van nijvere inspanningen op het terrein van het doe-het-zelven. Door de loop van de tijd viel mij althans een aantal eigenaardigheden op.

Zo was het poppenhuis zonder poppetjes van binnen bekleed met hetzelfde behang als onze huiskamer. Gehaakte dierenfiguren kwamen in kleur overeen met truien die van dochter op dochter en van zoon op zoon werden overgedragen. De patchwork lappenpop toonde hetzelfde stofje als het gordijntje onder de wasbak van onze Piet Zwart Bruynzeel keuken.

De houten legpuzzels vormden door hun thema’s – een bos met slechts bomen; een imposante, rechtopstaande harige bruine beer; een nietig zeilscheepje op een immense partij water; of juist een close up van een met alle zeilen gehesen schip uit de bruine vloot – stuk voor stuk een lastige, per definitie tijdrovende klus om te klaren. Goede kans dat deze, in opdracht van mijn moeder, hoogstpersoonlijk waren gefiguurzaagd door mijn vader, nadat zij een uitgekiende selectie van plaatjes op triplex had geplakt. Ooit, voor het eerste kind.

Bovendien acht ik het best wel aannemelijk dat het weinige speelgoed in huis waar overduidelijk wél het nodige geld voor moest zijn neergeteld in een winkel, zoals de Montistenen – een (goedkopere) variant op Lego van Italiaanse makelij – , afkomstig was van buren of de kerk.

Af en toe mochten wij ook zelf aan de slag. Glazen jampotten toverden we om in kweekvijvers voor slakken of kiemgroenten. Was er lijm over na het behangen? Dan maakten we papier maché om mee te kleien. Voorts bewees De Havenloods ons een goede dienst door jaarlijks een loopwedstrijd rond de Kralingse Plas te organiseren, waaraan eenieder gratis mee kon doen.

Dat is gezegd; als ik het mij allemaal goed herinner ...

Rode krullenbol

rode krullenbol

rode krullenbol

04-05-2019 om 23:29

Oma is een beetje slordig geweest

Want zij heeft een contaminatie begaan.

"Door de loop van de tijd" moet zijn: "In de loop van de tijd" of "Door de tijd heen".

Marinade

Marinade

05-05-2019 om 09:43

Nog een oma

In 1966 kreeg een Skipper met een Skipperkoffer: een soort uitklapbare garderobekast van geel plastic (ik ruik dat plastic nog, lekker). Met de bijgeleverde hangertjes kon de door een nichtje genaaide garderobe opgehangen worden. De kekke laarsjes mochten in een ingebouwd ladekastje. En Skipper stond dan in een van de deuren, ready to play.
Er was ook nog een zusje van Skipper en Barbie, nl. Tutti. Dat was een pre-puber met lang donker haar met een pony. Haar beste features waren de buigzamer armen en benen en ze was niet van hard plastic. Kleertjes maken was een gepriegel maar mijn nichtje naaide zelfs een zeiljack en zuidwestertje van skai bekleding.
Barbie was een no go bij ons, maar ik was oprecht gelukkig met haar zusjes.

Miekemieke

Miekemieke

05-05-2019 om 11:42

strenge Barbie

Mijn Barbie had een strenge uitdrukking, beetje power Barbie. Mijn kinderen hadden barbies die zoetsappig lachten. Weet niet hoe de gezichtsuitdrukking van Barbie tegenwoordig is.

1966

Hier ook iets ouder, kreeg ik, vanwege een ziekenhuisopname, een barbie. Mijn moeder breide en naaide er kleertjes voor. Ik heb nog steeds een setje bewaard hoewel we hier al lang geen barbies meer hebben.

Haar jongste broer timmerde voor ons houten wiegjes op poppenformaat waar mijn moeder dan weer de bekleding voor maakte. We hadden in mijn herinnering vooral poppen. Dat kregen we dan als Sinterklaascadeau.

We hadden houten meccano en een ijzeren variant, daarvan van een ander merk, voor gevorderden.

Verder was het thuis spelletjes, boeken en tijdschriften. En ook puzzelen, soms hele grote, ik zie mijn moeder nog op de grond liggen werken aan zo'n ding, met ons erbij. Later kocht ze daar speciale schuine houten werkbladen met steunen voor.

Ook kregen we vaak een ding dat dan net de trend werd, zoals de clic clac ballen.

Zelf ben ik niets met een naaimachine of dat soort creativiteit maar mijn dochter naait, met de hand en met de machine, knuffeltjes en poppen, (be)kleding voor vrienden en (verjaardagen) van kinderen.

Als de naaimachine ratelt is het net alsof ik mijn moeder hoor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.