Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jouw eigen afscheidsmusical van klas 6/groep 8

Het is de tijd van de groep 8 afscheidsmusicals. Ik begin op leeftijd te raken want deze week staat de musical van oudste kleinkind op het programma.
 In de krant die wederhelft op Vaderdag voor een tijdje cadeau kreeg, las ik een verhaal over afscheidsmusicals. Sinds 1967 schijnen die te bestaan en mijn man herinnert zich dat zij inderdaad die eerste musical uitvoerden, daar op die kleine school in de Friese Wouden. Maar meer dan de titel herinnert hij zich niet. Ik weet alleen nog de holbewoners uit de Tijdmachine van professor Knap die bij ons in 1971 op het toneel verscheen. Geen idee meer welke rol ik had, zal nog eens graven in de grijze massa.

Hebben jullie herinneringen aan je afscheidsmusical? 


1991 de musical Alles Kidts. Onze school was verbonden met de gene die de musical schreef. Wij waren de try-out school. Paar jaar geleden was ik op een afscheidsmusical en hadden ze ook deze musical . Heel grappig, ruim 25 jaar later kon ik nog zo alle liedjes meezingen.
Heb hem net gegoogled . Je kan hem nog steeds bestellen.
https://www.jingo.nl/musical-kiezen/afscheidsmusicals/alles-kidts

mut

mut

27-06-2022 om 09:21

Werd niet aan gedaan bij mij op de lagere school. Zal ook wel komen omdat de school klein was. In mijn zesde klas zaten incl. ikzelf 7 leerlingen, de hele school telde toen 56 leerlingen.
Ik heb wel nog herinneringen aan de jaarlijkse sinterklaas musical in een naburig stadje, in een bus naar de schouwburg (de verhalen herinner ik me niet meer, vooral de sfeer enz.)

Ik ben van 1972 en in de zesde klas deden wij de musical van Radio ... volgens mij iets van Radio Flierefluiter met Kaffie en Kiefer, Zachte Zara, Hitstompers en de quiz: Kwisthetwelkwisthetniet, kwistdatikhetwist, met daarin: Is de school in Rodeschool, net zo rood als rodekool? En: Is een kilometer strand meer dan duizend meter zand? 

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

27-06-2022 om 09:59 Topicstarter

Lotte78 schreef op 27-06-2022 om 08:41:

1991 de musical Alles Kidts. Onze school was verbonden met de gene die de musical schreef. Wij waren de try-out school. Paar jaar geleden was ik op een afscheidsmusical en hadden ze ook deze musical . Heel grappig, ruim 25 jaar later kon ik nog zo alle liedjes meezingen.
Heb hem net gegoogled . Je kan hem nog steeds bestellen.
https://www.jingo.nl/musical-kiezen/afscheidsmusicals/alles-kidts

Ha,dat is grappig. Van ‘mijn’ musical vond ik een complete afscheidsavond 1979 online. Hoe zouden de leerlingen van toen dat vinden - misschien weten ze het niet eens.

Ik zat op een Nederlandse school in het buitenland. Met 2 tot 4 kinderen per leerjaar deden ze uiteraard niet aan musicals (of andere opvoeringen).

1980 
Een speeltuin? .. 't Einde!

O.a. met het liedje "Snelweg, met die snelweg" (weet het deuntje nog steeds)

https://www.discogs.com/release/8336875-Various-Een-Speeltuint-Einde

Bij ons was het een wirwar van toneelstukjes we mochten ze zelf verzinnen..ik weet nog dat ik een reclamespotje van de omo naspeelde.

Hadden we niet. Onze school doet het nog steeds niet vanwege kleine groepen. 

MamaE schreef op 27-06-2022 om 17:36:

Hadden we niet. Onze school doet het nog steeds niet vanwege kleine groepen.

Hoe klein dan? Want je kunt met 10 kids al een show opvoeren.

De plaatselijke jenaplanschool voeren in groep 6/7 en 8 een eindmusical op.

Decembermamma schreef op 27-06-2022 om 19:47:

[..]

Hoe klein dan? Want je kunt met 10 kids al een show opvoeren.

De plaatselijke jenaplanschool voeren in groep 6/7 en 8 een eindmusical op.

Soms zijn het er 10-12, er zijn ook jaren geweest met 3-5 leerlingen per groep.

School kiest ervoor om op een andere manier afscheid te nemen van schoolverlaters. Is niks mis mee denk ik zo. Hier in de buurt zijn er sowieso niet veel scholen die dit doen. In het dorp hiernaast hebben ze vaak wel 30-40 schoolverlaters per jaar maar die doen het ook niet. Zal ook een tijdsafweging zijn.

Ik weet niet meer precies hoe de musical heette, volgens mij iets met 'Professor....' Ik had twee zinnen en dat vond ik meer dan genoeg, dit was in 1985.
Jongste dochter heeft net de eindmusical gehad en dat is tegenwoordig wel een belangrijk onderdeel van groep 8, kan me niet herinneren dat het bij ons zo serieus werd genomen. Heb er wel weer van genoten, de vierde en laatste keer voor ons.

Decembermamma schreef op 27-06-2022 om 19:47:

[..]

Hoe klein dan? Want je kunt met 10 kids al een show opvoeren.

De plaatselijke jenaplanschool voeren in groep 6/7 en 8 een eindmusical op.

Maar waarom is het zo'n must dan?

Misschien omdat ik het zelf niet gedaan heb, maar ik vond er bij de kinderen weinig aan.

"Ik weet alleen nog de holbewoners uit de Tijdmachine van professor Knap die bij ons in 1971 op het toneel verscheen. "

Dit komt mij bekend voor. Niet als eindmusical, maar eentje van de 5e klas...? Zal rond 1978 geweest zijn.
Oh wacht: ik zong volgens mij de beginzin, herinner ik me in ene!
“Dit is de professor, hij heeft weer een idee!“
(zoiets was het).

Edit: deze is het, mijn herinnering klopte.
https://duckduckgo.com/?q=musical+professor+knap+tijdmachine&t=ffab&iax=videos&ia=videos&iai=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DvYc15KRdqJQ

De eindmusical was iets met een draaiorgel. Ik speelde een figuranterolletje. Ik zal eens kijken bij die link of ik hem ook terug vind.

Hef is geen must maar als reden geven dat de klas.te klein is is onzin je kunt er altijd wat van maken. Zeg dan gewoon (als school) dat je er geen zin in hebt of iets anders leuk vind..

Nou ja, met een handvol kinderen is het wel lastig en ook niet echt leuk. Plus het kost heel veel tijd om voor te bereiden en in die tijd kunnen nuttiger dingen gedaan worden.
Hier doen ze wel een jaarafsluiting voor de hele school met ouders. Wandeltocht, broodje met snack, optredens van kinderen die dat leuk vinden en een optreden van alle schoolverlaters samen. Mogen zelf verzinnen wat het wordt.
Je kunt er ook teveel een ding van maken. Het is maar een musical.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.