Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

MRI

MRI

08-05-2021 om 23:04

Kan iemand mij dit uitleggen? (verschil vaccins)

Hallo, misschien een erg blonde vraag maar ik vraag me dit af: waarom krijgt een gezonde vriendin van 59 Pfizer, dat 95% beschermt terwijl ik als risico patient van 62 AZ ga krijgen, dat maar 60% beschermt?

Ik vraag me oprecht af of het voor mij dan zin heeft om te prikken: ik zie binnen alleen mijn volwassen zoon, maar die laat ik meteen een test doen, die voor 80% zeker is. Bovendien houden we ons daarna nog aan een streng protocol: twee meter afstand houden, hij komt niet in de keuken, ik maak alles meteen schoon wat hij gebruikt heeft, wc schoonmaken na gebruik en met klep op doorspoelen. de hele tijd een raampje open en elke twee uur alles door laten luchten. 

Andere contacten zie ik alleen buiten op twee meter afstand. Boodschappen bestel ik: bezorger komt niet verder dan twee meter, dan heb ik een masker én een spatkap op. Boodschappen voor diezelfde en volgende dag maak ik schoon. 

Ik denk dat ik nu beter beschermd ben dan dat ik een prik neem en dat allemaal niet doe. Dan zegt men misschien: dan moet je ook de maatregelen blijven volgen, maar dat doe ik toch al? 

Enfin, de vraag is: waarom een ouder en zwakker iemand als ik een vaccin krijgt aangeboden dat minder goed beschermt?

Ik ben overigens nog niet opgeroepen (1958)


als je covid krijgt na vaccinatie verloopt ziekte minder heftig.

gr Angela

PS dit niet als verklaring voor verschil maar gewoon als argument om te vaccineren. En daarbij komt er meer bewijs dat jij minder makkelijk anderen besmet. En je moet gewoon allebei doen. Zowel vaccit want dat doe je ook voor anderen en zo streng als je wilt maatregelen aanhouden.

als ik jouw zoon was zou ik knap boos zijn als je je niet zou laten inenten. Dus jij combineert in jouw  vraag in mijn optiek twee zaken die helemaal los staan van elkaar.

gr Angela


MRI

MRI

08-05-2021 om 23:18 Topicstarter

Angela1967 schreef op 08-05-2021 om 23:15:

als je covid krijgt na vaccinatie verloopt ziekte minder heftig.

gr Angela

maar dat zou toch ook zijn als ik Pfizer zou krijgen? En dan heb ik 35% minder kans het te krijgen. Of snap ik nou iets niet

Eigenlijk mag je niet uit een ander draadje putten maar dit leek me het antwoord (van Tijgeroog)

En die 67% bescherming, dat gaat over het überhaupt krijgen. Het geeft 85% bescherming tegen ernstige klachten, en wijkt daarmee niet enorm af van Pfizer. En aangezien er nu nog veel besmettingen zijn weegt de snellere bescherming op tegen de iets lagere bescherming.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5221161/weer-een-studie-over-astrazeneca-nu-met-79-procent-effectiviteit

Isolatie is nooit absoluut het is een kwestie van kans verlagen.

Het krijgen van Covid zonder gevaccineerd te zijn is boven de zestig ernstiger dan Astrezeneca waar bij geen van de studies een ernstige bijwerking is gevonden bij mensen boven de zestig op het gebied van stolling of anders.

Die 67% van Astra (iets hoger dan jij noemde) is de kans dat je er geen Corona krijgt. Maar... ook bij Astra is de kans om er niet ernstig ziek van te worden 95%. Dus er is wel meer kans dat je het krijgt, maar dan heb je waarschijnlijk alleen maar milde klachten. En dat betekent dat je wereld weer wat groter en normaler kan worden.

Kiezen welk vaccin je krijgt zit er voorlopig nog niet in, dus ik zou het zeker doen. Ik zou ook eigenlijk niet weten waarom je het níet zou nemen, zeker niet als je in een risico-groep valt. 
En ik verwacht dat er de komende jaren nog wel herhaal-vaccinaties zullen zijn, die zijn aangepast aan mutaties. Gezien de 1,8 miljard vaccins die de EU geregeld heeft met Pfizer voor de komende 2 jaar zal je daar vast ook nog wat van krijgen.


en tenslotte, het antwoord op je vraag: er is oorspronkelijk gekozen om Astra aan de 65-min groep te geven, omdat dat nog niet getest was op ouderen. Pfizer wel, en werkte goed, dus ging naar de ouderen. Daarna kwam het trombose-verhaal, wat met name bij de jongeren speelt, en is er gekozen om Astra niet meer aan 60-min te geven. 

MRI

MRI

08-05-2021 om 23:21 Topicstarter

Angela1967 schreef op 08-05-2021 om 23:18:

PS dit niet als verklaring voor verschil maar gewoon als argument om te vaccineren. En daarbij komt er meer bewijs dat jij minder makkelijk anderen besmet. En je moet gewoon allebei doen. Zowel vaccit want dat doe je ook voor anderen en zo streng als je wilt maatregelen aanhouden.

als ik jouw zoon was zou ik knap boos zijn als je je niet zou laten inenten. Dus jij combineert in jouw vraag in mijn optiek twee zaken die helemaal los staan van elkaar.

gr Angela


ik zeg helemaal niet dat ik me niet laat inenten. 

MRI

MRI

08-05-2021 om 23:23 Topicstarter

Tijgeroog schreef op 08-05-2021 om 23:20:

Die 67% van Astra (iets hoger dan jij noemde) is de kans dat je er geen Corona krijgt. Maar... ook bij Astra is de kans om er niet ernstig ziek van te worden 95%. Dus er is wel meer kans dat je het krijgt, maar dan heb je waarschijnlijk alleen maar milde klachten. En dat betekent dat je wereld weer wat groter en normaler kan worden.

Kiezen welk vaccin je krijgt zit er voorlopig nog niet in, dus ik zou het zeker doen. Ik zou ook eigenlijk niet weten waarom je het níet zou nemen, zeker niet als je in een risico-groep valt.
En ik verwacht dat er de komende jaren nog wel herhaal-vaccinaties zullen zijn, die zijn aangepast aan mutaties. Gezien de 1,8 miljard vaccins die de EU geregeld heeft met Pfizer voor de komende 2 jaar zal je daar vast ook nog wat van krijgen.


en tenslotte, het antwoord op je vraag: er is oorspronkelijk gekozen om Astra aan de 65-min groep te geven, omdat dat nog niet getest was op ouderen. Pfizer wel, en werkte goed, dus ging naar de ouderen. Daarna kwam het trombose-verhaal, wat met name bij de jongeren speelt, en is er gekozen om Astra niet meer aan 60-min te geven.

Ik had hier die 60% vandaan: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-vaccinatie/vraag-en-antwoord/beschermt-een-vaccin-ook-als-het-bijvoorbeeld-60-of-95-procent-werkzaam-is#:~:text=Coronavaccins%20beschermen%20tegen%20ernstige%20ziekte,heeft%20een%20werkzaamheid%20van%2060%25.

Uhh, misschien werkt je vriendin in de zorgsector. Veel mensen in zorgsector, werkend of wonend, zijn in begin van jaar met Pfizer gevaccineerd.

MRI

MRI

08-05-2021 om 23:25 Topicstarter

Mensen ik vraag om de redenen van het verschil om zwakkere mensen een minder goed werkend vaccin te geven niet om raad of ik het wel of niet laat doen. Waarschijnlijk wel trouwens. 

MRI

MRI

08-05-2021 om 23:25 Topicstarter

Flanagan schreef op 08-05-2021 om 23:23:

Uhh, misschien werkt je vriendin in de zorgsector. Veel mensen in zorgsector, werkend of wonend, zijn in begin van jaar met Pfizer gevaccineerd.

nee werkt ze niet

Een mogelijk iets minder goed werkend vaccin, de uitkomsten van onderzoeken zijn wat verschillend, het is allemaal een kwestie van kans.

Wachten met vaccinere, de vloed aan vaccins komt nu pas op gang, kost doden, dus heeft men een praktische oplossing gezocht. Helaas zijn er door teveel negatieve berichten, ook die wetenschapper die liever zie te wachten, erg onhandig, teveel ouderen die nu twijfelen. Niet twijfelen, hoe meer mensen gevaccineerd zijn hoe eerder we weer normaal gaan leven. De verschillen tussen de vaccins zijn te klein om vaccineren uit te stellen.

MRI

MRI

08-05-2021 om 23:31 Topicstarter

Flanagan schreef op 08-05-2021 om 23:23:

Uhh, misschien werkt je vriendin in de zorgsector. Veel mensen in zorgsector, werkend of wonend, zijn in begin van jaar met Pfizer gevaccineerd.

Ik heb me vergist: je hebt gelijk, ik hoor nu net dat ze een tijdelijk baantje in de thuiszorg heeft (voor drie weken) dat is de verklaring dus. 

Nu weet ik het, bedankt allemaal

Bij de afweging gaat het niet alleen over effectiviteit maar ook over welke en de ernst van de bijwerkingen bij bepaalde groepen maar ook de beschikbaarheid en de verwerking van het vaccin. Koel opslaan kan overal, -45 is wat anders. 

MRI schreef op 08-05-2021 om 23:25:

Mensen ik vraag om de redenen van het verschil om zwakkere mensen een minder goed werkend vaccin te geven niet om raad of ik het wel of niet laat doen. Waarschijnlijk wel trouwens.

ook die vraag had ik beantwoord. 😉 Daarnaast reageren we op je stelling "Ik denk dat ik nu beter beschermd ben dan dat ik een prik neem en dat allemaal niet doe.", want die roept een discussie op. Anders had je alleen je laatste vraag hoeven stellen. 

En je vriendin is jonger van 60 en komt daarom niet in aanmerking voor Astra (want trombose), en krijgt dus redelijk automatisch Pfizer. Er is in jouw leeftijdscategorie voor de vaccin-keuze geen onderscheid gemaakt tussen meer en minder kwetsbaar, de verdeling is gemaakt om iedereen zo snel mogelijk een goed werkend en veilig vaccin te geven.


MRI

MRI

08-05-2021 om 23:46 Topicstarter

Tijgeroog schreef op 08-05-2021 om 23:39:

[..]

ook die vraag had ik beantwoord. 😉 Daarnaast reageren we op je stelling "Ik denk dat ik nu beter beschermd ben dan dat ik een prik neem en dat allemaal niet doe.", want die roept een discussie op. Anders had je alleen je laatste vraag hoeven stellen.

En je vriendin is jonger van 60 en komt daarom niet in aanmerking voor Astra (want trombose), en krijgt dus redelijk automatisch Pfizer. Er is in jouw leeftijdscategorie voor de vaccin-keuze geen onderscheid gemaakt tussen meer en minder kwetsbaar, de verdeling is gemaakt om iedereen zo snel mogelijk een goed werkend en veilig vaccin te geven.


dank voor je antwoord

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.