Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kindervragen (temet?)

Temet, of andere onderlegde mensen op dit gebied, onze kinderen kwamen met vragen die jullie vast zo kunnen beantwoorden. Mag een rechter nooit een zaak behandelen waar een familielid van hem of haar partij in is? Of mag dat alleen maar niet in familiezaken? En hoe ver telt het dan nog als familie (neef, achterneef...)?
En hoe zit het bij advocaten? Mogen zij wel een familielid verdedigen? Of mag het bij wet wel, maar is er een soort van beroepscode voor? Het is allemaal vast op te zoeken, maar ik vraag het gemakzuchtig maar even hier, dat heb ik ze beloofd.

Genista

Een advocaat mag dat zeker. Het verschil is dat de advocaat per definitie partijdig is, dat is het vak, de rechter is juist per definitie onpartijdig. En daarom mag een advocaat best een familielid verdedigen.

Dat zullen veel advocaten echter liever niet doen, juist omdat werk en privé dan op een vervelende manier door elkaar heen gaan lopen. Geen familie en geen vrienden als cliënt is daarom een zinnig uitgangspunt. Maar de advocaat is daar vrij in.

Ik weet niet of er wetten zijn die rechters verbieden een zaak te behandelen waarbij een familielid betrokken is, en ik weet ook niet hoe gedetailleerd eventuele interne regels zijn, maar het idee is dat een rechter de schijn van partijdigheid moet vermijden. Als een rechter een zaak te behandelen krijgt waarin een familielid betrokken is - het maakt daarbij niet uit wat voor soort zaak het is - dan doet hij/zij er goed aan zich te verschonen, zodat er geen discussies kunnen ontstaan.

Groeten,

Temet

Marsupilami

Marsupilami

28-06-2013 om 08:55

Temet

bedankt voor dit andwoordt (-:

Genista

Genista

28-06-2013 om 08:57 Topicstarter

(bij de weg)

Marsupilami is de vraagsteller, dus.

Links

Links

28-06-2013 om 10:18

En met dank aan Marsupilami (fantastische strip trouwens) voor het beeldend weergeven van de onlogica van de d/t regels. Is voor een kind toch ook niet te doen

Genista

Genista

28-06-2013 om 10:40 Topicstarter

Links

Toen hij op "verzenden" had geklikt, riep hij al...
Overigens vind ik het hele d/t-gebeuren een volkomen logisch iets. Er zijn veel onlogischer regels in het Nederlands dan het werkwoordelijk vervoegen van een zelfstandig naamwoord

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.