Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kittens

Goedendag, ik wou graag wat meningen horen van andere mensen over deze situatie :
ik heb een nestje van 2 kittens, mijn oom zijn vriendin heeft interesse in 1 van de kittens en belde mij op om te vertellen dat een nichtje van mij interesse heeft in de andere en graag binnenkort willen kijken als ze wat ouder zijn kittens waren toen 2 weken oud bijna 3. 
Nu een week verder twijfelden we erg over het houden van 1 kitten omdat onze kinderen het wel heel erg zouden vinden als beide kittens weg zouden gaan, manlief raakt er ook aan gehecht en zou het ook jammer vinden. Dus heb ik contact op genomen met het nichtje om te vertellen dat we 1 kitten willen houden en als die vriendin van oom geen interesse meer zou hebben zij die andere dan mag.
Krijg ik later het bericht van mijn moeder dat ze heel erg boos op mij zijn.
(schijnt dat ze haar kinderen heeft verteld dat ze een kitten krijgen en de kitten al helemaal een naam hebben gegeven.)
Nu weet ik niet meer zo goed wat ik met de hele situatie aan moet en wil ik graag jullie mening horen groetjes.


'mijn oom zijn vriendin heeft interesse in 1 van de kittens en belde mij op om te vertellen dat een nichtje van mij interesse heeft in de andere en graag binnenkort willen kijken als ze wat ouder zijn kittens waren toen 2 weken oud bijna 3.'

Wat heb je toen gezegd? Kijken mag, maar ik weet niet of ik ze kwijt wil? Of alleen maar: dat is goed? Heb je vooraf bekend gemaakt dat de twee kittens weg gaan? hoe is de ommezwaai bij je man en kinderen gekomen?
Eerlijk gezegd, kleine kittens zijn altijd supersupersuperleuk. Dat weet je vooraf. En ze gaan weg als ze nog steeds superdesuperleuk zijn. Dus dat wordt gegarandeerd een drama. Het probleem ontstaat pas als de kattenbakken schoongemaakt moeten worden. Maar het is wel en goede les om te leren: als je iets aan iemand beloofd hebt moet je je daar ook aan houden, ook al vind je het achteraf heel erg. Belofte maakt schuld, heet dat dan.
Dus als jij aan de vriendin van oom door hebt laten schemeren dat de kittens weg mogen en dat een nichtje mag komen kijken of ze een van de kittens wil, dat is dat een belofte die schuld maakt.

Er is één vreugdevol gegeven: als je de kat nog niet hebt laten steriliseren kan ze nog een nestje krijgen. De kans is groot dat het er dan 4 worden. Persoonlijk zou ik wel proberen ervoor te zorgen dat heet dan ook weer lentekatjes worden. Die zijn dan weer superleuk, gelukkig.

Tsjor

Rose.

Rose.

15-08-2023 om 16:22 Topicstarter

Ik heb gezegd dat het goed is maar voor mij kwam het over dat alles op kijk basis was. Ik heb niks gezegd over mijn twijfel aan de telefoon, ik hoorde een hoop waarschijnlijk en misschien.
Nichtje wilt waarschijnlijk de lichtere wel en wilt graag komen kijken als ze wat ouder zijn en ik zei ja is goed gezellig en werd gevraagd of ik wat foto's wilde sturen.

Rose. schreef op 15-08-2023 om 16:22:

Ik heb gezegd dat het goed is maar voor mij kwam het over dat alles op kijk basis was. Ik heb niks gezegd over mijn twijfel aan de telefoon, ik hoorde een hoop waarschijnlijk en misschien.
Nichtje wilt waarschijnlijk de lichtere wel en wilt graag komen kijken als ze wat ouder zijn en ik zei ja is goed gezellig en werd gevraagd of ik wat foto's wilde sturen.


Het is dus nog niet helemaal zeker of het doorgaat? En zo ja, is het inderdaad erg sneu voor jullie als beide kittens weg gaan maar nu nog terugkrabbelen vind ik niet kunnen. 

Terugkrabbelen is misschien jammer voor die mensen/kinderen maar ik vind het zeker wel kunnen. Je hebt gewoon het recht om ze niet te verkopen. In de fokkerwereld gebeurt dat zo vaak. En ja, dan is het ook jammer voor de mensen die het dier eigenlijk zou krijgen. Soms heeft het dier bijv een aandoening waardoor de fokker hem liever niet weg doet. Of kiest de fokker voor een ander baasje dat hij/zij geschikter vindt. Helaas, je kunt niet alles hebben in het leven en je bent zeker niets verplicht zolang je de kitten niet daadwerkelijk verkocht hebt. Sterker nog, als je wél de kitten hebt verkocht zit je juist aan allerlei verplichtingen. Hebben de ouders van de kitten alle erfelijkheidstesten ondergaan? Zo niet, zou ik de kittens ook zeker niet verkopen. 

Index224 schreef op 15-08-2023 om 17:07:

Terugkrabbelen is misschien jammer voor die mensen/kinderen maar ik vind het zeker wel kunnen. Je hebt gewoon het recht om ze niet te verkopen. In de fokkerwereld gebeurt dat zo vaak. En ja, dan is het ook jammer voor de mensen die het dier eigenlijk zou krijgen. Soms heeft het dier bijv een aandoening waardoor de fokker hem liever niet weg doet. Of kiest de fokker voor een ander baasje dat hij/zij geschikter vindt. Helaas, je kunt niet alles hebben in het leven en je bent zeker niets verplicht zolang je de kitten niet daadwerkelijk verkocht hebt. Sterker nog, als je wél de kitten hebt verkocht zit je juist aan allerlei verplichtingen. Hebben de ouders van de kitten alle erfelijkheidstesten ondergaan? Zo niet, zou ik de kittens ook zeker niet verkopen.

Een fokker hoeft die mensen nooit meer te zien maar met familie lijkt me dat wat lastiger. Ze had bij dat telefoontje al de boot af kunnen houden, nu heeft ze ze blij gemaakt met een dode mus. En ik denk trouwens dat het overgrote deel wat aan kittens op marktplaats staat ook nergens op getest is. De meeste poezen komen gewoon zwanger thuis van een nachtelijk avontuurtje.

'Ik heb gezegd dat het goed is maar voor mij kwam het over dat alles op kijk basis was.'
Rose, ik denk toch dat je jezelf nu een beetje eronderuit praat. Als de aankondiging is dat iemand interesse heeft in de kittens, dan is dat niet om zomaar een keertje te komen kijken. Dus als jij dan zegt dat het goed is, dan gaat de ander er - terecht volgens mij- van uit dat zij eventueel nog een kitten kan krijgen. Anders zeg je: je mag wel komen kijken, maar 1 kitten houden we zelf en 1 kitten is al besproken. Of: we weten nog niet of we ze allebei weg doen.

Tsjor

Nichtje is nog niet gehecht aan deze kitten want ze kent de kitten nog niet. Ze kan ook ergens anders een kitten proberen te krijgen als ze graag een kitten wil.
Als jullie de kitten zelf willen houden dan kan dat gewoon, niemand is er nog aan gehecht.
Nog iets anders: zijn er andere katten in huis waar de kitten heen gaat? Over het algemeen is het beter om twee kittens te nemen als er geen andere katten in huis zijn. Ze hebben namelijk veel aan elkaar.
Ik zou ze ook proberen wat langer te houden (minimaal 12 weken) want daar worden het echt stabielere katten van.

Bijtje82

Bijtje82

15-08-2023 om 18:53

Andere vraag. 
Hebben jullie besproken of er een vergoeding tegenover staat? Of geven jullie ze gratis weg? Of gaan ze er van uit dat ze gratis weg mogen?

Ik neem aan dat je toch op z'n minst de dierenarts kosten vergoed wilt zien. 

Rose.

Rose.

15-08-2023 om 21:24 Topicstarter

De kitten gaat weg met 12/13 weken en er is niet gesproken over kosten. Ik heb verder geen contact met haar en ken haar alleen van verjaardagen van vroeger. Er zijn hier nog 2 katten dus hij zal niet alleen zijn.

Als je niet van plan was een kitten weg te doen, dan had je dat beter meteen kunnen zeggen. Mensen willen niet 'zomaar' komen kijken als je ze verder nooit spreekt.
Maar je kinderen een kitten beloven zonder dat het helemaal rond is, vind ik ook niet slim. 

Bijtje82

Bijtje82

15-08-2023 om 21:28

Rose. schreef op 15-08-2023 om 21:24:

De kitten gaat weg met 12/13 weken en er is niet gesproken over kosten. Ik heb verder geen contact met haar en ken haar alleen van verjaardagen van vroeger. Er zijn hier nog 2 katten dus hij zal niet alleen zijn.

In dat geval zou ik zeker wel open zijn over de kosten. Zeker in geval van familie gaat men er vaak van uit dat ze iets kosteloos kunnen krijgen. Bij beide partijen, niet alleen het nichtje. 

Als ze al gaan tegen sputteren,  dan weet je genoeg. 

Rose. schreef op 15-08-2023 om 21:24:

De kitten gaat weg met 12/13 weken en er is niet gesproken over kosten. Ik heb verder geen contact met haar en ken haar alleen van verjaardagen van vroeger. Er zijn hier nog 2 katten dus hij zal niet alleen zijn.

En die vriendin van je oom wil nog wel of zit je straks met 4 katten? 

Nick90 schreef op 15-08-2023 om 17:25:

[..]

Een fokker hoeft die mensen nooit meer te zien maar met familie lijkt me dat wat lastiger. Ze had bij dat telefoontje al de boot af kunnen houden, nu heeft ze ze blij gemaakt met een dode mus. En ik denk trouwens dat het overgrote deel wat aan kittens op marktplaats staat ook nergens op getest is. De meeste poezen komen gewoon zwanger thuis van een nachtelijk avontuurtje.

Juist als het mensen dichtbij haar zijn, kan ze het beter afhouden. Om te voorkomen dat je straks juridische rompslomp hebt en dat wil je zeker met familie niet. 

Als je katten fokt ben je een fokker, of je nou een marktplaats fokker bent of een gecertificeerde. Daar zitten altijd verantwoordelijkheden aan. Als de ouders niet de verplichte testen hebben ondergaan en de kitten lijdt aan een van die erfelijke ziektes, ben je als fokker altijd verantwoordelijk. Je hebt plat gezegd een 'ondeugdelijk product' verkocht wat je had kunnen/moeten voorkomen met die verplichte testen. Dus TO, als niet beide ouders hebt getest dan kun je de kittens echt beter houden. 

Index224 schreef op 15-08-2023 om 21:43:

[..]

Juist als het mensen dichtbij haar zijn, kan ze het beter afhouden. Om te voorkomen dat je straks juridische rompslomp hebt en dat wil je zeker met familie niet.

Als je katten fokt ben je een fokker, of je nou een marktplaats fokker bent of een gecertificeerde. Daar zitten altijd verantwoordelijkheden aan. Als de ouders niet de verplichte testen hebben ondergaan en de kitten lijdt aan een van die erfelijke ziektes, ben je als fokker altijd verantwoordelijk. Je hebt plat gezegd een 'ondeugdelijk product' verkocht wat je had kunnen/moeten voorkomen met die verplichte testen. Dus TO, als niet beide ouders hebt getest dan kun je de kittens echt beter houden.

Met honden misschien maar ik geloof niet dat elke huis tuin en keuken kat uit geteste ouderdieren komt. 

Bijtje82

Bijtje82

15-08-2023 om 22:13

Nick90 schreef op 15-08-2023 om 22:04:

[..]

Met honden misschien maar ik geloof niet dat elke huis tuin en keuken kat uit geteste ouderdieren komt.

Onze kat ook niet, die kwam.als kitten van een boerderij. Ze zijn ontwormt en een keer ingeënt, maar deze had geen chip. 

Mijn vriend heeft deze cadeau gedaan aan mijn dochter en mocht hem bij wijze van vriendendienst voor een paar tientjes kopen. Hij schrok toen ze zei dat ze er normaal veel meer voor vroeg. 

En dat is dan nog maar een huis tuin en keuken boerderijkat. Vroeger was er nog regelmatig dat je zag gratis afhalen oid bij een nestje. Tegenwoordig wordt zelfs voor de vuilnisbakken grof geld gevraagd.   

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.