Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Bellefleur

Bellefleur

14-01-2014 om 10:11

Koffie en kinderen

In het kader van lekker belangrijk de volgende vraag: Waarom mogen kinderen geen koffie drinken? Mijn dochter van 14 drinkt sinds ze 12 is koffie op school. Ik heb daar helemaal geen bezwaar tegen, maar familie kijkt daar vreemd tegen aan. Tot nu toe alle tantes, en ook oma, vragen heel verbaasd aan haar waarom ze koffie drinkt. Ik krijg geen serieus antwoord als ik vraag waarom dat niet zou mogen. Elke keer komt er een plagerige reactie dat ze dan rood haar zou krijgen. Mis ik iets? Is het gevaarlijk voor kinderen? In cola en energydrinks zit toch ook cafeïne?

Het voedingscentrum

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/koffie.aspx
Van het Voedingscentrum mogen kinderen vanaf 13 jaar een kopje per dag drinken. Het heeft voor- en nadelen en is een stimulerend middel. Maar inderdaad energydrankjes en dergelijke zijn dat ook.
Zou ik ook niet aan mijn kinderen geven.
Ik heb mijn zoon op die leeftijd vanwege zijn lage bloeddruk s'morgens koffie gegeven. Maar hij vind het niet lekker. Maar anders zou het voor hem wel een goed idee zijn geweest denk ik.
Zelf ben ik met mijn lage bloeddruk ook een koffiedrinker.
Als je op Google 'koffie beschermt' intypt krijg je nog veel meer gezondheidsvoordelen. Het zou ook beschermen tegen diverse soorten van kanker, Parkinson, dementie.
Het heeft ook antioxydanten.
Ik denk wel dat als je een overbeweeglijk kind koffie geeft dat het dan wat te stimulerend kan zijn. Maar verder betekent een kopje per dag weinig tot niets denk ik.
Maar de beeldvorming onder mensen is waarschijnlijk wat overdreven zwart wit, zoals met veel dingen.

Koffieleuten

Drie van mijn kinderen lusten graag koffie. Zo rond een jaar of 12 gingen mijn dochters dat zo goed als dagelijks drinken. Ze vinden het ook leuk om speciale koffie te maken, het lijkt hier soms een Starbucks filiaal. Broer van 10 drinkt ook graag een latte macchiato of een heel klein espresso'tje.

Ik vind wel dat jonge kinderen niet teveel caffeïne binnen moeten krijgen, maar af en toe een kopje koffie of een glaasje cola kan wel wat mij betreft.

skik

Karmijn

Karmijn

14-01-2014 om 11:34

Hier

Onze zoon met adhd is gek op koffie. Al vanaf zijn achtste of zo. Eerst met veel suiker. Wij maken/maakten altijd koffie verkeerd voor hem (kreeg hij ook eens een keertje melk binnen). Maar hij vond/vindt cappuccino en latte macchiato ook lekker in een restaurant of zo.
Inmiddels is hij 1.83 dus nu vind niemand het meer raar.

Sommige kinderen drinken heel veel cola, anderen heel veel zoete drap drankjes zoals yoki drink of chocomel.

Hij had toen een hoop problemen. Koffie drinken was echt het onderste op het prioriteitenlijstje. We hebben toen hij nog geen twaalf was wel gezegd dat hij max 1 kopje per dag mocht. Maar dat was vooral omdat hij nogal de neiging heeft om bepaalde gewoontes uit de hand te laten lopen. (adhd)

Hij werd er trouwens absoluut niet druk van. Maar dat is natuurlijk typisch adhd. Stimulans werkt rustgevend.

Hortensia

Hortensia

14-01-2014 om 12:36

België

Ik ben toen de kinderen nog klein (2 en 5) waren bij kennissen in België geweest en leerde dat het daar heel normaal is dat kinderen koffie krijgen. Wel met een forse scheut (gewone) melk erin. Mijn kinderen vonden het lekker.

bibi63

bibi63

14-01-2014 om 15:31

decafe

Mijn dochter lust ook graag koffie vanaf haar 13e ofzo. Wij drinken thuis niet veel koffie, alleen in het weekend 1 kopje en dan Decafe. Dus als ze het thuis krijgt is het sowieso Decafe (ze proeft het verschil niet eens... weet het niet eens...). Een enkele keer drinkt ze het ook elders (geen Decafe). Ik zie het probleem niet zo, als het bij een enkel kopje per dag blijft. En thuis kun je Decafe serveren.
Gr. Bibi

Serwe

Serwe

14-01-2014 om 15:41

Hier

Een van de grote jongens (nu 15) drinkt al drie jaar elke ochtend met zijn vader een kop koffie. De tweeling van 7 is hier mateloos in geinteresseerd maar ze vonden het nooit lekker. Mijn man en zijn pleegzoon drinken namelijk vrij sterke zwarte koffie. Laat had ik een latte gemaakt voor mezelf en toen heb ik hun allebei ook een klein kopje gegeven met extra melk. Mijn zoon vond de melk wel lekker maar de koffie niet. Hij zei dat hij voortaan liever gewoon warme melk weer had. Mijn dochter vond het wel lekker (dat zei ze althans ) maar de koffie van papa vinden ze nog steeds niet lekker.
Ze zouden van mij best af en toe een kopje koffie mogen. Vanaf een jaar of 11/12 misschien elke dag?
Ik vind koffie ook niet slechter dan cola of zo.

Puck

Puck

15-01-2014 om 08:45

Met mate

Ik zie het probleem ook niet zo. Oudste van inmiddels 15 drinkt ook al vanaf dat hij een jaar of 8 was bij ons uitgebreide zondagontbijt een kopje cappuccino. Tegenwoordig drinkt hij wel vaker 's morgens een kop koffie en laatst bestelde hij in een restaurant waar we voor een feestje waren een latte macchiato. Kleine kinderen worden groot... Zolang het geen liters per dag zijn en hij niet aan de energydranken gaat vind ik koffie prima.

Dalarna

Dalarna

15-01-2014 om 08:49

hmm

Ik vind het jammer dat mijn oudste geen enkele 'warm beverage' (vrij naar Sheldon, zijn grote held) lust. Geen thee ook. Het lijkt me zo prettig als je na een koude fietstocht (gelukkig heeft hij die nog niet gehad dit jaar) iets lekker warms in zijn buik krijgt. Nou ja, hij lust natuurlijk wel cup-a-soup of warme chocolademelk (dat denk ik eigenlijk, weet dat laatste niet zeker) maar nooit eens thee, laat staan koffie (maar dat drink ik ook niet). Vanaf een jaar of 12 vind ik koffie geen bezwaar hebben, beter inderdaad dan die caloriebommen met cafeïne.

Bellefleur

Bellefleur

15-01-2014 om 08:52

familie

Dan is het blijkbaar een familiedingetje. De familie van mijn man drinkt nauwelijks koffie, mijn familie drinkt het ook liever niet. Terwijl ik draai op koffie! Ik maak me denk ik maar niet meer druk om de reacties, en laat mijn dochter lekker haar bakje leut drinken.

Stenna

Stenna

15-01-2014 om 09:22

als Dalarna

ik vind het ook juist jammer dat zoon geen thee en koffie lust, hij is dan ook al wat groter (17). Maar nooit eens iets lekkers warms en ook ongezellig. Warme chocomelk lust hij wel maar dat heb ik alleen bij hoge uitzondering in huis, want veel te vet en zoet.

Stenna

Stenna

15-01-2014 om 09:23

ik heb natuurlijk geen idee of hij wel (automaten)chocomelk op school drinkt....

Dalarna

Dalarna

15-01-2014 om 13:19

Stenna

Ja, precies ik vind het soms ook 'ongezellig' maar ik zal dat woord nooit gebruiken omdat ik ook tegen 'gezellig meedoen' ben als het om alcohol, koffie (drink ik amper) of taart gaat. Daar hangt gezelligheid niet aan maar toch.... samen een kopje thee is toch wel .... uh... juist!

Kaaskopje

Kaaskopje

15-01-2014 om 14:09

Hetzelfde als bij Dalarna

Mijn dochters lusten geen thee en geen koffie. Wel chocolademelk, althans de jongste vooral. Met véél slagroom! Op dagen dat ik met twee handen om mijn beker thee gevouwen zit, gun ik mijn dochters ook een lekker warm drankje, maar ik heb het opgegeven.

Wat de leeftijdsgrens betreft geloof ik dat ik het onder de tien niet aan zou moedigen, maar boven de tien los zou laten. Dat zal ook met een stukje jeugdsentiment te maken hebben. Een van mijn eerste goede herinneringen is, dat ik met mijn neus in de lege koffiekopjes van mijn ouders hing. Ik vond de geur héérlijk. Op mijn tiende mocht ik dan eindelijk zelf ook koffie drinken. Vijf jaar later wende ik mezelf aan om koffie zonder suiker te drinken en een tijdje daarna ook zonder melk. Thee was nooit zo'n favoriet van mij. Dat zal ook met de koffie/thee-gewoontes van mijn ouders te maken gehad hebben. Zij dronken zelden thee. Inmiddels is mijn avond alleen compleet als ik een enorme beker (hij is echt groot!) thee heb verorberd.

Ik vind het grappig dat sommige kinderen wel thee mogen en geen koffie. In thee zit ook cafeïne (theïne) tenslotte.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-01-2014 om 14:13

Stenna

Je hebt toch ook chocolade melk 'halfvol'? Is je zoon aan de zware kant dat je dit niet aanmoedigt?

Serwe

Serwe

15-01-2014 om 15:21

Kaaskopje

In thee zit wel minder cafeine natuurlijk. Hier drinken ze al thee vanaf dat ze 1 jaar zijn. Koffie krijgen ze pas veel later (en alleen als ze er zelf om vragen)

Dalarna

Dalarna

15-01-2014 om 16:49

inderdaad

De hoeveelheid die in thee zit is veel minder dan in koffie.

Koffie - filter 70 Kopje 125 ml 85
Koffie - instant 50 Kopje 125 ml 60
Koffie - espresso 130 Kopje 50 ml 65
Decaf 2,5 Kopje 125 ml 3
Thee - zwart 30 Kopje 125 ml 40
Thee - groen 15 Kopje 125 ml 20
Cola 10 Glas 180 ml 18
IJsthee 9 Glas 180 ml 16
Energiedrank 30 Blikje 250 ml 80
Energie shot 135 Blikje 60 ml 80
Chocolademelk 2 Beker 180 ml 4
Pure chocolade 40 30 gr, dat is 1/3 reep* 14
Melk chocolade 20 30 gr, dat is 1/3 reep*

Dalarna

Dalarna

15-01-2014 om 16:50

hmm

Werd te snel verstuurd, de eerste maat is per 100 ml

Puck

Puck

16-01-2014 om 08:48

gezellig

Vind ik ook, "gezellig". Waar zou dat vandaan komen want meestal is er helemaal niets gezelligs aan. Samen drinken is er niet bij, meestal verdwijnt de thee mee naar boven zodat ze verder kunnen gamen. Als er vrienden of vriendinnen zijn en ik vraag of ze wat willen drinken bied ik ook altijd thee aan en als ze dan voor thee kiezen heb ik ook altijd zoiets van "he leuk, je drinkt thee". Maf eigenlijk.....

Puck

Puck

16-01-2014 om 08:53

leuk tabelletje

Leuk dat overzichtje.

Ik dacht dat het verschil tussen koffie en thee veel groter zou zijn, maar thee bevat toch nog half zoveel.
Wel kleine kopjes overigens....... 125 ml thee, wat is dat nou....

Kaaskopje

Kaaskopje

16-01-2014 om 13:14

kortom

Als het zuiver om de cafeïne gaat kun je een jonger kind beter cafeïnevrij geven dan thee. Als kind dat lekker vindt uiteraard.

Stenna

Stenna

16-01-2014 om 16:58

Kaaskopje

Nee, eerder dun! Maar vind ik gewoon ongezond, zoveel vet en suiker, daar wil ik 'm niet te veel aan laten wennen. Wij snoepen normaal niet veel: dingen als chocolademelk, ijs, slagroom, kerstkransjes, etcetc wil ik als uitzonderingen, als iets bijzonder, houden. Voor onszelf ook, niet alleen voor hem.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2014 om 21:34

Stenna

Toch verbaast het mij dan toch dat je je zoon geen chocolademelk geeft, als dat het enige warme drankje is wat hij lekker vindt. Je kunt het ook zelf maken met cacao, dan kun je de hoeveelheid suiker zelf bepalen en je kunt halfvolle melk gebruiken. Als hij koffie en/of thee had gelust, had hij dan ook zonder suiker en koffiemelk moeten drinken?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.