Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Vic

Vic

07-12-2009 om 12:12

Komt een vrouw bij de dokter

Is er al iemand naar de film geweest? Wat vond je ervan?
Wij zijn vorige week geweest en ik weet nog steeds niet precies hoe ik hem vond. Er kwamen heel veel herkenbare situaties in voor, met name het gehele ziekteverloop van Carmen, de behandelingen en communicatie met de artsen. Op sommige momenten zat de hele bioscoop te sniffen. Ik had soms het idee dat men met de film vooral probeerde begrip te kweken voor het gedrag van Stijn. Dat is bij mij niet helemaal gelukt. Ik snap het wel, maar het blijft erg.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
tonny

tonny

07-12-2009 om 12:36

Kijk eens aan

daar is deze draad dan eindelijk!

Ik ben vrijdagavond geweest. En ik vond het niks. Zo oppervlakkig. De personages kregen totaal geen diepte, op een enkel moment na.

De levenssfeer van de hoofdpersonen is me volkomen vreemd. Leven als God in Amsterdam, hm. Tja. Geen herkenning.

En veel vraagtekens rond het hoe en wat van relaties.

Het onderwerp is zeer aangrijpend en helaas veel voorkomend, maar de verdieping schoot wat mij betreft volkomen tekort; daardoor ontstond er geen 'klik' wat mij betreft - het bleef een oppervlakkig kijkspel.

Maar veel ander publiek zat hard te sniffen, ook van mijn schoondochter hoorde ik die ervaring.

Ik zal vast een ongevoelig mens zijn.

tonny

Tirza G.

Tirza G.

07-12-2009 om 12:40

Het boek

was al bagger, dus dat is fijn. Dan hoef je niet meer naar de film. Goedkoop, dat is voor mij de definitie van het boek. O, zeer emotionerend af en toe en raak en goed beschreven, maar wat me vooral bijgebleven is is een soort ranzig gevoel. Van goedkoopte dus.

Tirza

Tihama

Tihama

07-12-2009 om 13:03

Dank je, tirza

Ik weiger het boek al tijden te lezen omdat ik over mijn nek ging toen ik hoorde dat de hoofdrolspeler vreemdging terwijl zijn vrouw terminaal was. Ik geef grif toe: slecht argument, maar voor mij werkt het.

Nu hoor ik van zoveel mensen dat ik echt, echt, echt het boek daar niet op moet afserveren, want dat het echt heel mooi en heel ontroerend is. Ik was zelfs zo ver dat ik bij-na het boek gekocht had. Gelukkig heb ik me daar nog net van weerhouden. Bedankt voor je recensie.
En nee, de film ga ik dus zeker niet heen.

Tihama

Inderdaad

Ook voor mij was het feit dat de hoofdpersoon in het boek vreemdgaat terwijl zijn vrouw op sterven ligt al een reden om het niet te willen lezen. Toen ik hoorde dat het boek het verhaal is van de schrijver en hij een en ander dus zelf meegemaakt had was ik ook op hem spontaan afgeknapt. Geen ambitie om de film te zien dus al ben ik door vriendinnen en zussen al wel meegevraagd: ik ga m niet kijken.
Overigens vind ik die Kluun ook een vreselijke man om te zien, maar dat heeft dan ook weer niks met de film te maken.

En,

ik zal wel de enige in Nederland zijn, maar ik vind Carice van Houten ook een draak van een mens. Nóg een goede reden om de film niet te gaan zien.

Tirza G.

Tirza G.

07-12-2009 om 14:03

Het feit an sich

is nog daar aan toe. Ik las gisteren een column over het "schuren" wat kunst zou moeten doen en inderdaad, je voelt je ongemakkelijk bij het vreemdgaan van hem terwijl zijn vrouw zo ziek is. Maar: daar kom ik nog wel overheen, er gebeurt zoveel in de wereld en in de literatuur is veel geoorloofd.
Maar de constate egotripperij, het begrip wat hij probeert op te wekken - man, wordt volwassen. Dát gevoel heb je de hele tijd. En ja, er zitten ontroerende stukken in, maar die lees ik hier ook wel eens. Dat is niet eens zo bar moeilijk en komt vaak (denk ik) doordat het je confronteert met iets uit je eigen leven. Mij ontroeren is moeilijk, mij ontroeren met een kankerverhaal niet.
Heleen van Rooijen. Zoiets.

Tirza

Trekt me totaal niet

Het boek heb ik niet gelezen. Het onderwerp (man gaat vreemd en moet zo nodig de hort op terwijl vrouw de wc onderkotst omdat ze kanker heeft) trok me al helemaal niet. Kluun vind ik erg onsympathiek overkomen en het feit dat nota bene Reinout Oerlemans hier zijn regisseursambities op heeft losgelaten zijn voor mij meer dan genoeg redenen om de film niet te gaan kijken.

Pandia, die vakantiebuurman van jou: LOL!

Chris

kien

kien

07-12-2009 om 16:32

Alsjeblieft niet

Heb het boek niet gelezen en ga de film ook absoluut niet zien. Ten eerste komt het een beetje te dicht bij huis, om het zo maar eens te zeggen. Ten tweede, en dat stoort me eigenlijk het meest, voelt het voor mij toch een beetje als roem vergaren over de rug van zijn vrouw. Het is geen verhaal, het is echt gebeurd. En op deze manier is het geen eerbetoon aan zijn vrouw, maar meer een eerbetoon aan hemzelf. Zoiets. Ik weet het natuurlijk niet precies want ik heb niet gelezen en niet gezien maar die indruk krijg ik. Bij DWDD zag ik een stukje van de film en daar kon ik echt niet naar kijken, dat heb ik niet vaak. Maar zoals ik al zei misschien maakt het teveel bekends los bij mij.

Kien

Minet

Minet

07-12-2009 om 16:42

Prachtig, geweldig, fantastisch mooi gemaakt ook.

Samen met twee OO-vriendinnen heb ik deze film gezien. Zij hadden beiden het boek gelezen, ik nog niet, alleen een paar recensies.
Wat was het een prachtige film! Zo fantastisch mooi gemaakt, zo gewoon, zo echt, en zo recht vanuit het hart van de schrijver EN de acteurs.
Zo herkenbaar ook voor mij en vele anderen in de bioscoop, ondanks het feit dat vreemdgaan niet 'algemeen geaccepteerd' is maar evenzovaak voorkomt.
Kortom, een film die bijzonder veel indruk op ons alledrie heeft gemaakt, en waar we nog een tijdje over hebben na zitten praten.

Jujube

Jujube

07-12-2009 om 16:59

Geweest

Ik ben vorige week met een paar collega's (ik hoefde niet eens zelf te betalen ) naar de filmn geweest. ik had het boek ooit geleend en gelezen, maar was er beslist niet enthousiast over. Ook de film vond ik niet erg goed. Het acteerwerk viel vaak tegen (behalve in het allerlaatste stuk) en de hoofdpersoon vind ik zó onsympathiek, dat ik me niet in kan leven. Hij vindt zichzelf zo enorm zielig en reageert zó infantiel (net als Kluun zelf, heb ik in interviews gezien en gelezen) op de situatie dat ik zin heb om de film in te stappen en hem alle hoeken van het doek te laten zien (ja, daar kan ik me dan wel weer in inleven).
Ik vind de hoofdpersoon een soort dreinende peuter. Het gaat niet precies zoals ik wil, dus dan mag ik doen waar ik zin in heb ook al kwets ik daar iedereen mee, o zo!
Getver.
Groet,
Jujube

Bijzonder

Een film die door veel filmrecenten als (heel) goed wordt omschreven, wordt hier bijna volledig neergesabeld. Ik heb het boek gelezen (ja heb zitten bleren op het eind en ik ga de film zeker zien en verwacht dezelfde reactie te hebben als Minet. Ja, ik vind Kluun irritant en het belazeren van een doodzieke vrouw om te kotsen maar... om nou om deze reden niet een boek te lezen of de film niet te gaan zien? Er gebeuren zo vaak dingen in film die ik walgelijk vindt maar maakt dat dan ook meteen de film slecht ?

angel3

angel3

07-12-2009 om 18:44

Beetje jammer

dat er al een oordeel geveld wordt zonder het boek gelezen te hebben of de film gezien te hebben. Lees/kijk eerst en oordeel dan....

angel3

angel3

07-12-2009 om 19:24

Wat ik vind

sorry kwam er net even niet aan toe.
Ik heb het boek gelezen. En de schrijfstijl is redelijk eenvoudig of toegankelijk te noemen. Dat is tegenwoordig met heel veel boeken die zelfs literaire thriller ofzo genoemd worden.
Ik vind dat hij een taboe doorbreekt met dit boek. Ik heb me zo vaak afgevraagd: stel nou dat? wat zou ik willen, zou ik het mijn man 'gunnen', hoe zou ik het vinden als mijn man doodziek zou zijn? hoe ga ik daarmee om? hoe is dat eigenlijk in goede en in slechte tijden?
Ik vind het echt prachtig hoe ook beschreven wordt hoe hij haar verzorgt tot aan haar dood.
Realiseer je ook dat het een boek is en geen autobiografie....
Ik vind het typisch hoe iemand afgebrand wordt alsof het wel een autobiografie is en dan nog.... waarom is iedereen hier zo veroordelend over?
Verder ook nogal jammer om de schrijver een drammende peuter te vinden en dan meteen het boek ook maar niks. Ik vind die Grunberg zum kotsen maar die schrijft toch goede boeken. En zo ken ik er nog wel een paar....
Ik wil de film wel gaan zien. Ben benieuwd...

Tirza G.

Tirza G.

07-12-2009 om 19:33

Nou angel3

Dan heb ik andere recensies gelezen dan jij, ik heb geen lovende recensies gelezen. Alleen maar "makkelijke". Makkelijk gemaakt, makkelijk scoren, makkelijke emoties. Lekker hophophop rauw over het doek geslingerd, paar grote namen erbij en klaaaaaar.
Dat was nou ook precies het beeld wat ik van het boek had. Kluun is publiekelijk een eind gematigder geworden, in het begin was zijn boek alleen via zijn website te lezen - met het verzoek te doneren aan het KWF. Hij was toen nog wat grover en vond het maar wat interessant dat hij schijnbaar een taboe stond te doorbreken.
Ik heb niets tegen het doorbreken van taboes, maar ik ben er wel klaar mee, daar ben ik te oud voor ofzo.

Tirza

Maylise

Maylise

07-12-2009 om 19:41

Boek niet goed

Ik ga de film zeker niet zien. Ik heb het boek al gelezen en vond het eigenlijk helemaal niks. Niet vanwege het thema; dat vond ik best interessant. Echter de uitwerking was zo beroerd. Ik vond het gewoon niet goed geschreven. Zowel het taalgebruik, de schrijfstijl als de manier waarop het thema is uitgewerkt.Ik hoef de film dus ook niet zien. Genoeg Kluun voor een leven gehad.

Maylise

Angel3

Oordelen over het boek lees ik alleen van degenen die het gelezen hebben hoor.
Voor mij persoonlijk: het kan wel een prachtig boek zijn, of een geweldige film, maar ik wil hem gewoon niet zien om eerder genoemde redenen.

angel3

angel3

07-12-2009 om 21:09

Dan vat

ik het missch verkeerd op maar iemand zegt: hij wil roem vergaren over de rug van zijn dode vrouw, daarom lees ik het niet.
En: hij gaat vreemd terwijl zijn vrouw dood ligt te gaan, dat vind ik vreselijk en dus lees ik het niet.

Klinkt mij als oordelend . Maar als bedoeld wordt: het 'thema' spreekt me niet aan, oke.... zo komt het in een aantal postings niet helemaal over...

Fraz

Fraz

07-12-2009 om 22:27

Vond het thema te behappen

omdat hij al vreemd ging toen zijn vrouw nog gezond was en dat ook van hem accepteerde. Als hij pas voor het eerst vreemd was gegaan toen zijn vrouw ziek was dan had ik dat niet kunnen begrijpen. Nu was het feit van vreemd gaan gewoon een onderdeel al van hun relatie. Wat ik niet kon begrijpen was dat de minnares wist dat hij een doodzieke vrouw had en dan toch een relatie met hem aanging en van hem eiste dat hij er was. Ik vond eerlijk gezegd zij de grootste kleuter. Zijn emoties kon ik nog wel begrijpen en ook zijn liefde voor zijn vrouw en de liefde van zijn vrouw voor hem kon ik begrijpen maar die minnares jak...

Tirza G.

Tirza G.

07-12-2009 om 22:51

Angel3

Daar heb je gelijk in. En toch speelt het bij mij altijd wel een rol. Ik had het boek gelezen (via zijn site) en vond het al niet zo geweldig (het is gewoon geen groot literator) en dan wordt het een soort negatief optelsommetje. Boek neutraal en dan komen er allemaal aftrekposten
Arnon Grunberg bijvoorbeeld vind ik grappig en interessant. Zijn boeken krijgen een plusje en hem erbij: dan wordt het een positief verhaal.
Mulisch is een wipwap bij mij. Ik vind dat zo'n vre-se-lijke man, dat ego ongelooflijk. Dat er nog meer mensen in de kamer passen als hij er is, onvoorstelbaar. Nu hij ouder wordt, vind ik hem een gemoedelijk oud opaatje horen wat zijn best doet om er nog bij te horen. Ik heb nu ook minder moeite met zijn boeken, daar kom ik vlotter doorheen omdat ik wél vind dat hij goed kan schrijven. Maar soms viel de balans toch negatief uit, kan er niks aandoen. Ik ga blijkbaar voor het totaal - ofzoiets.

Tirza

tonny

tonny

07-12-2009 om 23:01

Totaal

dat herken ik wel - gaan voor het totaal.
Ik kan moeilijk werk en kunstenaar scheiden. Als ik de kunstenaar een vreselijk mens vindt, moet zijn/haar werk wel héél speciaal zijn om het toch te waarderen.

En dan over de recensies van Kluuns film: die waren wisselend, zeker niet allemaal lovend. Zoek het maar na!

Ik heb alleen de film gezien; boek niet gelezen. Dat doe ik misschien nog wel op zoek naar verschillen.

En niet vreemd dat Minet (toch?) geraakt was hoor, achter mij hoorde ik ook de hele rij snotteren.
Het is wel apart te merken dat die heersende emotie bij jou niet ontstaat.

tonny

Ik heb het boek gelezen

ik vond het ook een walgelijk gegeven: man die vreemd gaat terwijl vrouw doodziek is. Toch kreeg ik gaandeweg meer sympathie voor die man terwijl ik het boek las. Moest ook een traantje wegpinken bij de sterfscene. Wat mij betreft lijkt de schrijver op Andre Hazes: beetje simpele teksten, maar weet je toch te ontroeren.

Overigens twijfel ik of het wel echt zo makkelijk is om een boek te schrijven dat snel wegleest. Volgens mij hebben de meeste literaire thriller schrijvers jarenlange ervaring als copywriter / journalist bijv. Kluun, Marion Pauw, Saskia Noort.

Wat me wel stoort aan die lui is dat het allemaal van die egotrippers lijken die propageren dat vooral je eigen gevoel centraal moet staan. Veel Normen en Waarden komen er niet in de boeken voor. Heb net De verbouwing gelezen en vond dat nog meevallen: aan het eind was de hoofdpersoon nog in staat tot wat kritische zelfanalyse.

krin

krin

08-12-2009 om 11:00

Half gelezen

De schrijfstijl is vlot, inderdaad, en dat is ook een kunst. Daardoor vond ik het wel afstandelijk, je kijkt alleen maar door zijn ogen, en ik vond het niet aangenaam om in het hoofd te zitten van een man die ik in het echt wrsch niet zou kunnen uitstaan.
Voeg daarbij dat ik me verzet tegen de ontroering die duidelijk van me verwacht werd (heb ik ook bij films als Schindler's List en zo, ik hou er niet van als er aan mijn heartstrings geplukt wordt), en ik had reden genoeg om het boek niet uit te lezen. De film ga ik dus zeker niet bekijken.

Ik heb de film gisteravond gezien

Had wat gemengde gevoelens aan het einde van de film om meerdere zaken;

1. Ik kan de minnares Roos inderdaad niet begrijpen. Ze eist zo'n beetje de aanwezigheid van Stijn (de vreemdganger) terwijl Carmen doodziek boven de wc hangt thuis met een gillende peuter. Hij stapt het bed uit en beloofd minnares dadelijk terug te komen als hij het thuisfront weer onder controle heeft. Wat voor vrouw ben je dat je op zo'n moment niet eist dat hij wegblijft en er voor zijn gezin moet zijn. Ik snap haar beweegredenen niet, nog veel minder dan zijn beweegredenen.

2. Bij de scene dat er afscheid van het dochtertje wordt genomen, gingen bij mij de sluizen open. Een paar scenes later volgt er euthanasie. Ik keek er zo raar tegen aan dat hij op het einde van het bed ging zitten. Als het toch jouw geliefde is, zorg je er toch voor dat hij/zij in je armen ligt of hoe zit dat????? Vond dat erg afstandelijk overkomen.

En met een ode aan de liefde kan ik ook niets. Desalniettemin vond ik het mooi gefilmd en vind ik het voor een regie debuut zeker een compliment waard. Ik heb mijn vriendin die twee keer borstkanker heeft gehad, vanochtend de film afgeraden. Het lijkt me werkelijk te confronterend.

wendelien

wendelien

08-12-2009 om 15:24

Lijkt me nou

echt zonde van mijn tijd (geldt boek én film).
So many books, so little time, weetjewel.

Marleen

Marleen

08-12-2009 om 20:55

Hè gelukkig

Ik hoopte al dat er een draadje over zou zijn! Ben gisteren met een vriendin ernaar toe geweest. We wilden gewoon naar de film, maakte niet zoveel uit waarheen. Ik vond het boek al niet bijster goed, maar deze film was dat ook niet. Wat een saaie eerste helft, je gaat totaal niet met de hoofdpersonen meeleven. Ze zijn allemaal oppervlakkig, geen idee wat ze in elkaar zien. Het einde is nog het beste, dat emotionele is wel goed gedaan. Maar verder... En ik vroeg me steeds dingen af (en mijn vriendin ook) zoals: wie past er toch steeds op als zij in New York zit en hij tot 4 uur uitgaat? En doet dat geen pijn aan je voeten als je bloot door een graanveld hupst? En waarom gaan ze in haar laatste weken in godsnaam steeds samen op vakantie terwijl ze nu nog even bij hun kind kunnen zijn? En als ik me dat soort dingen moet gaan zitten afvragen betekent dat ik me niet laat meeslepen door de film. Ik had tot nu er vooral over gehoord via Paul de Leeuw, ook zo lyrisch de hele tijd. Blij te lezen dat er ook nuchtere ool'ers zijn! Groetjes, MArleen

tonny

tonny

08-12-2009 om 22:24

Oppassen

Inderdaad, die oppasvraag had ik ook steeds. Het kind leek meer een soort decoratief element op deze manier. Nou ja, behalve toen ze tegen het eind boos op papa was, iets wat papa in het uitgaansleven tot de orde riep.

tonny

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.