Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Komt er nu wel of geen helmplicht voor snorfietsen

Ik las dat de minister in het voorjaar met een voorstel komt, maar betekent dat dat er def. een helmplicht komt? En is het alleen nog de vraag in welke vorm?
Mijn dochter twijfelt nl over een snorscooter. Maar ze wil hem niet als er een helmplicht komt.

ElenaH

ElenaH

26-10-2020 om 19:21

'https://www.haarlemsdagblad.nl/cnt/DMF20201026_35627584/minister-voorstel-helmplicht-snorfiets-in-voorjaar-klaar?utm_source=google&utm_medium=organic'

De meerderheid in de Tweede Kamer wil het. Dus tenzij de VVD en de PVV samen een absolute meerderheid halen in maart, komt de helmplicht er.

Hemf

Hemf

26-10-2020 om 19:33 Topicstarter

En daarna?

Kan het geloof ik in een week worden ingevoerd geloof ik?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-10-2020 om 23:21

Nou

Ik werd laatst binnen de bebouwde kom ingehaald door zo’n snorscooter, terwijl ik 50 reed. De bestuurder had geen helm op, uiteraard, en was gekleed in korte broek en shirtje. Voor hun veiligheid is zo’n verplichting dus geen slechte zaak.

ElenaH

ElenaH

27-10-2020 om 07:05

Kan inderdaad snel gaan

De helmplicht voor motoren en brommers staat niet in de wet zelf maar in een Regeling die hoort bij de wet. En Regelingen kunnen veel sneller aangepast worden dan de wet. De verplichteconsultatie is ook al geweest, dus het kan inderdaad snel gaan.

Er komt nog wel een overgangsperiode, maar die is alleen om snorfietsers de gelegenheid te geven om een geschikte helm te kopen.

Dus dat wordt een ander kapsel voor je dochter, of een electrische fiets ☺

Doe meteen ook maar voor electrische fietsen

Zou een hoop doden en gewonden schelen denk ik als ook electrische fietsers een helm moesten dragen. Vaak toch wat oudere mensen die de snelheid eigenlijk niet aankunnen.

skik

Misdreavus

Misdreavus

28-10-2020 om 22:39

Nou Phryne

Niet om het een of het ander, maar 50 met een snorscooter mag niet, maar dat kan die bestuurder kennelijk ook ongestraft doen, dus zonder helm rijden vast ook.
Laat ze ook gewoon eens handhaven op de dingen die sowieso al niet mochten.

Ik rijd ook op een snorscooter, ding van mij haalt de 25 niet eens en eerlijk gezegd kom ik ook niet meer zo heel veel veel te hard rijdende scooters tegen hier in de stad.
Maar als ik een helm op moet, dan zet ik een helm op, geen probleem. Waar ik wel moeite mee zou hebben is als ik niet meer op het fietspad mag rijden, want tussen de auto's is met krap 25 km/uur levensgevaarlijk volgens mij.

Mijn dochter met elektrische driewielfiets kan harder dan ik met de scooter.

ElenaH

ElenaH

29-10-2020 om 06:53

Misdreavus

'Niet om het een of het ander, maar 50 met een snorscooter mag niet, maar dat kan die bestuurder kennelijk ook ongestraft doen, dus zonder helm rijden vast ook.'

Handhaven op de helmplicht is veel makkelijker dan op snelheid.

Misdreavus

Misdreavus

29-10-2020 om 13:16

mwah

Als iemand meer dan 50 rijdt en je ziet dat als agent, dan is dat volgens mij net zo makkelijk te spotten als iemand zonder helm.

En nogmaals, het zal me een zorg zijn of ik een helm op moet, het enige nadeel daar aan vind ik dat je het ding ergens kwijt moet als je op je bestemming bent en dat is geen probleem als je bij iemand of op je werk aankomt, maar als je de stad in wilt, of een rondje door de dierentuin wilt, of wandelen in het bos ofzo. Ik ga niet mijn helm met een kettingslot aan mijn wiel vastknopen, ik krijg helemaal visioenen van honden die er tegenaan plassen ofzo.
Hoewel je een integraalhelm in de supermarkt wel weer als mandje kunt gebruiken.

Het lijkt me ook een doodssteek voor de huurscooters die sinds kort hier in de stad staan, mensen die snel even een scooter willen pakken hebben natuurlijk geen helm bij zich. Dat vind ik wel jammer, die scooters zijn per definitie niet opgevoerd, ze zijn elektrisch en het zou erg veel schelen in de parkeerellende in het centrum, zeker nu mensen liever niet met het ov gaan.

Flavia

Flavia

29-10-2020 om 13:41

Misdreavus

het nadeel van die huurscooters is dat je ze niet net zo makkelijk kunt stapelen als je destijds met die huurfietsen kon doen.

De huurscooters werken met een regioslot, dus precies op de grens van die regio houden ze er mee op en daar worden ze dan gedumpt. Midden op de stoep, het fietspad of waar ze ze maar stoppen. Bij een tunneltje bij mij in de buurt staan er zo een stuk of 5 te wachten tot ze ooit weer gebruikt gaan worden alleen dat gebeurt dus niet. En er liggen er inmiddels 2 half in de sloot er naast, al een week of 3 nu.

ElenaH

ElenaH

29-10-2020 om 13:42

Nee

'Als iemand meer dan 50 rijdt en je ziet dat als agent, dan is dat volgens mij net zo makkelijk te spotten als iemand zonder helm.'

Natuurlijk niet. Waarom denk je dat overal snelheidsmeters gebruikt worden. Omdat met het nlote oog het verschil tussen 35 en 40 niet te zien is, laat staan tussen 49 en 51.

Misdreavus

Misdreavus

29-10-2020 om 14:11

nee ElenaH

het ging om het verschil 25 of meer dan 50 en dat kun je echt wel zien.

Misdreavus

Misdreavus

29-10-2020 om 14:22

Flavia

Dat beeld herken ik helemaal niet, er staan er inderdaad relatief veel bij het einde van de regio, maar ze stoppen helemaal niet daar, je mag er gewoon de regio mee uit, alleen kun je ze buiten de regio niet wegzetten, dus blijf je betalen.
Ze worden regelmatig door de verhuurder weer verplaatst om verspreiding te houden.
Ook heb ik er nog geen een in de weg zien staan, je moet ook een foto sturen als je hem geparkeerd hebt om te bewijzen dat je hem netjes hebt weggezet en niet de hele boel blokkeert.
We hebben ze hier nu een paar maanden, misschien verandert het beeld dat ik er van heb nog als ze er langer zijn.

ElenaH

ElenaH

29-10-2020 om 14:40

Nee Misdreavus

'het ging om het verschil 25 of meer dan 50 en dat kun je echt wel zien.'

Zucht. Als je een agent ziet, kun je afremmen en langzamer gaan rijden. Maar je tovert niet ineens een helm uit je jaszak.

Misdreavus

Misdreavus

29-10-2020 om 14:46

prima Elena

Jij je zin

Tango

Tango

08-11-2020 om 22:31

O jeetje

Zit dit nu te lezen en mijn dochter heeft dus net een snorscooter gekocht. Ze wil helemaal geen helm op. Had ook echt geen idee dat dit speelde en zij dus blijkbaar ook niet. Nou ja, gelukkig is het nog geen maart. En dan zien we wel weer. Maar zij zal dus echt niet blij zijn als dit wordt ingevoerd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.