Home » Forum » Kosten ov vergeleken met auto

Kosten ov vergeleken met auto

39 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Vertigo
Kosten ov vergeleken met auto

dag.

een nieuw voornemen: we verkopen de auto.
dat betekent dat we met een gezin met 2 volwassenen en 2 kinders tussen 4 en 8 met het ov en de fiets gaan.

hoe kom je dan uit qua kosten, als je bijv gemiddeld 1x per week met zijn allen ergens heen reist op zeg 1 uur afstand, en misschien 2 keer door de week in de stad zelf. het ov gebruikt?
en eventueel ook een greenwheels autootje gebruikt [staat al voor de deur]?

ben er een poosje uit geweest [letterlijk] en ik weet niet in hoeverre de ov chip hogere kosten met zich meeneemt dan vroeger. ik weet dat je korting kunt krijgen en dat de kinderen een eigen ov kaart nodig hebben a 7,50 plus 20 euro starttarief voor de trein.

aan de auto zijn we sowieso 80 per maand kwijt en dan nog 200 per jaar parkeervergunning en dannog de benzine..

alvast bedankt!

Kaaskopje
Ns

Ik keek net even naar de kosten van een dagretour van onze woonplaats naar Utrecht, dat is zo'n beetje een uur reizen en dat kost voor twee volwassenen 25,20, met 20 procent korting 20,20 en met 40 procent 15,20. (Je moet zelf even uitdokteren wat voor jou een goed abonnement is, maar ik zou dat wel overwegen als de auto weg gaat.) Dus als jullie elke week reizen dan ben je met vol tarief sowieso al 50,40 en twee railrunners kwijt, die zijn meen ik 2,50 per dag. Grof gezegd dus 201,60 per maand. Ik geloof de bus 1,26 kost als je chipt. Er zijn ook dalurenkaartjes van 1 euro die in de daluren goedkoper zijn dan chippen, maar... ik ben er te lui voor. Ik chip dus als ik met de bus ga.
Als je een kortingskaart gebruikt voor de trein hoeft er maar 10 euro op de pas te staan. Daar gaat het systeem vrij soepel mee om is onze ervaring. Als je bij de retourreis nog 9,80 op de kaart hebt staan accepteert hij het ook.

amk
Ns: kids vrij

als je kinderen een persoonlijke ov chip hebben reizen ze met 30% korting in de bus. Als je aan jullie ns kortingskaart een kidsvrij abbonement koppelt reizen ze gratis in de trein. Zelf reis je dan met 40% korting buiten de spits mits je in checkt tussen 9 en 4 of na half 7. Check je vlak voor 4 uur in reis je wel met kortingin de spits! Je mag 3 kinderen koppelen aan 1voordeel abbo. Een kidsvrij abbo is gratis in combinatie met een voordeel abbo. Je kind hoeft dan niet met dat abbo samen te reizen om gratis te reizen met ns.

Je mag ook 3 mensen meenemen die op jou abbo dan 40% korting krijgen. Je zult dus moeten onderzoeken of jij en je partner meestal samen reizen en dus of het nodig is om 2 voordeel abbo te hebben of dat 1 voordeliger is.

Met dat zelfde voordeeluren abbo heb je dan ook weer korting bij greenwheels. Dat heb ik alleen niet helemaal uitgezocht.

rodebeuk
Het kost wel geld

Wij hebben ons vervoer geregeld op de manier die jij beschrijft. Dus trein en bijkomend bus/tram e.d., Greenwheels abo. Daarbij huren wij nog af en toe een auto, die optie had jij niet genoemd.

Het verschil is dat je veel minder vastrechtkosten. Je hebt geen afschrijving, verzekering of belasting. Zit dat allemaal in die 80 euro trouwens? Dan vind ik jouw auto erg goedkoop. Plus nog reserveringen voor reparaties.

Wel zijn de kosten per kilometer hoger dan bij de eigen auto omdat we dan pas voor alles betalen in de vorm van huur en benzine of treinkaartjes. Als je niet reist, betaal je niets, als je wel reist alles. Zo moet je het zien.

Je noemde dus niet de optie van het huren van een auto. Greenwheels (abo met korting via NS) is een stuk duurder geworden dan vroeger. We gebruiken het alleen voor korte ritten om dingen of mensen weg te brengen, of korte bezoeken. Maar als je echt een hele dag op pad gaat in het weekend is het algauw goedkoper om voor het hele weekend een auto te huren. In de vakantie huren we soms een week een auto op de plek van bestemming. Vroeg treinkaartjes kopen is goedkoper dan erheen rijden met een auto.

Al met al is het een manier van leven waar je je op instelt. Een auto kan een soort verlengde kamer van je huis zijn, dus met allemaal spullen er al in. Dat hebben wij niet. We moeten altijd nadenken wat we meedenken en in welk valies we dat doen. Wordt natuurlijk een automatisme, maar is wel even lastig bij de overgang.

Wij zijn gisteren nog naar een stad in de buurt geweest. 30 km spoor denk ik ongeveer. Dan blijkt dat je als je binnen 3 kwartier overstapt nog overstaptarief betaalt in het stadsvervoer aan de andere kant. Dus de busrit kostte naar het station 1,15 voor mij en 76 ct voor de kinderen.. kost ie aan de andere kant nog maar 30, resp. 20 ct. Je betaalt maar één keer starttarief. Heel maf. Maar tegen deze meevaller staan weer tegenvallers. Auto gehuurd voor een weekend en tijdens dat weekend ziek geworden dus amper gebruikt: 100 euro weg. Daar moet je tegenkunnen.

Het abo dat amk beschrijft is maar één van de mogelijkheden. Ik zou me even in de nieuwe producten van de NS verdiepen. Wij hebben een oude stijl voordeelurenkaart. Je kan 3 mensen meenemen die ook korting krijgen, zolang je maar samen reist.

Succes met je puzzel!

ijsvogeltje
Wij doen het ook zo

Wij doen ook alles op de fiets of met het openbaar vervoer. En hebben een Greenwheels-abonnement zodat we over een auto kunnen beschikken als dat nodig is.
Het is moeilijk om te voorspellen hoeveel het reizen per maand voor jullie zal kosten. Probeer het gewoon een paar maanden uit, dan krijg je vanzelf een beeld. Zorg in ieder geval voor OV-chipkaarten met automatisch opwaarderen. Bij de NS inderdaad even kijken welk abonnement het beste bij jullie past. Kids-vrij krijg je er volgens mij momenteel gratis bij, en anders betaal je er 15 euro voor. De kinderen reizen hiermee dus gratis in de trein.
Misschien is de OV-fiets voor jullie ook het overwegen waard. De trein is namelijk vaak erg handig, maar door bus/metro/tram duurt de reis soms erg lang (en wachttijd). Kost je ca. 10 euro per jaar, en per fiets/etmaal betaal je 3 euro. Op 1 abonnement kun je twee fietsen huren.
Voor Greenwheels betalen wij (dankzij ons NS-abonnement) 15 euro vaste lasten per maand. Maar ook daar heb je verschillende abonnementen. Greenwheels verhuurt op sommige locaties nu ook auto's voor langere tijd tegen een gereduceerd tarief. Want zoals Rodebeuk ook schrijft, het reguliere tarief is niet interessant voor langer gebruik.

Kaaskopje
Greenwheels

Even een nieuwsgierige vraag: zijn er bepaalde voorwaarden van toepassing op een Greenwheels abonnement? Als je net je rijbewijs hebt gehaald, is dat een bezwaar? Mijn dochter is namelijk met haar rijbewijs bezig en ik stel me zo voor dat ze niet meteen na het behalen ervan genoeg geld heeft voor een auto, terwijl ze dan natuurlijk wel de weg op zal willen. Hoewel.. ze is een kei in sparen:-)

Tirza G.
Leeftijd

Volgens mij is er een ondergrens in leeftijd, je moet boven de 23 zijn ofzo.

Tirza

Vertigo
Ok

Dank voor jullie uitgebreide respons.

Wat vooral een voordeel lijkt van het OV ipv auto is; zelf de kosten kunnen bepalen.
Nadeel; 's avonds laat terug met kindertjes.

De auto doet het tot nu toe heel prima, maar onvoorziene reparaties komen er aan nu ie niet meer zo nieuw is als in het begin. Hier kunnen we [bijna] niet zonder auto. Die 80 euro is een beetje uit de losse pols gedacht, het zou heel goed meer kunnen zijn intussen.

Omdat we de auto zouden moeten importeren, wordt dat sowieso een dure grap [BPM betalen]. Ik verpats hem liever hier voor een zacht prijsje, dan zijn we er vanaf. In NL kunnen we tzt altijd besluiten een nieuw brikje te kopen.

OV fiets; hebben we beiden al ge-activeerd, superhandig, alleen ben ik nog op zoek naar draagbare achterzitjes, zodat we er ook iets aan hebben als we met de kinderen op pad zijn. Dat bestaat niet echt volgens mij [gat in de markt?].

Over Greenwheels heb ik idd vaker gehoord dat het duur uitvalt. We hebben nog wel ouders redelijk in de buurt, die voor bijv een vakantie un auto wel zouden uitlenen. Of in het geval van iets groots halen of brengen, zullen ze ook wel kunnen inspringen.

En dat kidsvrij reizen is natuurlijk ideaal en goed om te weten!

Wat ook zo is: ze gaan straks beide naar school, dus zoveel tijd voor allerlei treintripjes is er niet eens. Ik moet daarin nog even omschakelen.

Ons leven gaat echt 540 graden om, straks :) en we hebben er heel veel zin in.

Nu nog bedenken wat voor fiets!

Annet
Over kinderzitjes

De jongste is 4. Volgens mij zijn de Bobike en GMG zitjes wel draagbaar te noemen. Ideaal is het natuurlijk niet.
De oudste heeft geen zitje nodig, die kan gewoon achterop de bagagedrager.
Heb je al een idee van de afstanden van station/bushalte naar bestemming? Hier hebben we veel plezier van twee steppen die ook geschikt zijn voor volwassenen (qua gewicht). Een flinke loopafstand is daarmee goed te overbruggen.

miroy
Snap het niet

Mijn zoon ( 15) woont op een instelling in Eindhoven en zal met de bus naar school gaan in Nuenen. Daarnaast waarschijnlijk elke vrijdag met de trein naar mij of zijn pa.

Ik heb op de site van ov.nl gekeken en kom er niet aan uit. Ik zie alleen maar persoonlijke ovkaart en anonieme ovkaart, waar kan ik dan vinden welke kortingskaart hij moet hebben?

Kijk ik er nu zo overheen?

Merel
Miroy

Miroy, er is een abonnementwijzer, die voor je bekijkt wat het handigste is voor jullie: http://www.ns.nl/abonnementenwijzer/vragen.0
Hier heb ik veel aan gehad voor mijn dochter.

Succes

Temet
Zitjes

Als iemand een oplossing heeft voor het zitjesprobleem hoor ik het graag. Want vziw is die er dus niet. Bobike zitjes zijn op zich wel draagbaar, dat is het punt niet echt, maar aan het zitje zitten stalen pinnen die in een beugel vallen en die beugel moet je aan je fiets bevestigen. Kijk, en dat gaat niet ff snel op een OV-fiets.

Je had vroeger zitjes die je aan het stuur kon hangen. Die zijn niet meer nieuw te koop, voor zover ik weet, maar op de vrijmarkt oid vind je ze mogelijk nog. Maar dat is alleen een oplossing voor hele kleine kinderen.

Voor grote kinderen zit er weinig anders op dan een kussentje mee te nemen voor op de bagagedrager. Ik heb wel eens een OV-fiets met een kinderzitje gezien, maar je moet maar net mazzel hebben dat er 1 beschikbaar is als je zo'n fiets komt huren. Ik heb het trouwens ook maar 1 x gezien, en ik zie regelmatig OV-fietsen. Ik heb het ooit eens als suggestie doorgegeven aan de OV-fietsorganisatie, om fietsen met zitjes in roulatie te brengen, maar men vond het kennelijk geen goed plan.

Wat Greenwheels betreft ben ik het eens met de rest. Het is handig als je regelmatig kort een auto nodig hebt. Het is niet handig voor huren van een dag of langer, dan is huren bij een gewone autoverhuur voordeliger. Zo deden wij het zelf ook toen we nog geen auto hadden, we hebben naar Greenwheels gekeken maar voor de manier waarop wij een auto wilden gebruiken was het niet aantrekkelijk.

Succes met het denkwerk!

Groeten,

Temet

miroy
Merel

dank je wel voor de link, maar geldt een kortingskaart dan ook voor de bus want nu heb ik het alleen van de trein kunnen berekenen en niet voor de bus? Hij kan immers ook met de bus naar mij komen vanuit nuenen of eindhoven, ligt er natuurlijk aan hoelaat hij uit school is en of dan de busverbinding goed aansluit

Marie
Geen zitje?

Hoi
Die van 8 hoeft in elk geval niet meer op/in een zitje vervoerd worden. Die kan gewoon achterop (op een kussentje) met de opdracht de benen wijd te houden (zo werden wij toch ook vervoerd?). Of "overdwars" met beide benen aan 1 kant (zit wat lekkerder).
Die van 4 zou je eventueel ook zo kunnen vervoeren. Kwestie van goed instrueren.
En anders is zo'n zitje wellicht een idee - past op elke bagagedrager:
http://www.halfords.nl/shop/fietsaccessoires/fietszitjes/110418
succes

amk
Die van 4

moet nog volgens de wet in een deugdelijk fietszitje met voldoende arm, rug en voet ondersteuning vervoerd worden. Die mag dus niet zo achterop vervoert worden.

amk
Miroy

voor de bus moet je een apart abonement hebben wil je korting hebben. Voor 2x per week een enkele reis heeft dat geen zin. Dat is pas vanaf 4x per week retour zo ongeveer.
Hij zal in de bus gewoon vol moeten betalen. De leeftijdskorting (vroeger roze strippenkaart) is tot 12.
Bus is vaak wel goedkoper dan de trein met kortingskaart, maar de reisduur is dan ook een stuk langer.

amk
Miroy (aanvulling)

voor zijn dagelijkse rit van de instelling naar de school is een busabbo mogelijk wel voordeliger.
Dat gaat met een centrum zone.
Hoewel ik vermoed dat dit niet de juiste maatschappij is hebben ze wel veel info over het busabbonement op de site:
http://www.connexxion.nl/abonnementen/33

Temet
Zitje -2

Marie, ook dat zitje moet zo te zien op de fiets worden vastgeschroefd. OM dat stevig te doen heb je tijd en gereedschap nodig.

Wat Vertigo zoekt - en ik trouwens ook - zijn fietszitjes die je zo aan een fiets kan hangen of anderszins bevestigen zonder gereedschap, zodat je ze ook kunt gebruiken bij huurfietsen, om ze dan als je de fiets weer inlevert weer te verwijderen zonder gedoe.

En dat bestaat dus niet, voor zover ik weet.

Inderdaad een mogelijk gat in de markt, als zich hier industrieel ontwerpers onder de lezers bevinden weten die nu wat ze te doen staat!

Groeten,

Temet

Mover
Ik heb nog een zitje over (zonder gereedschap te bevestigen)

Hoi Vertigo,
Ik heb nog een zitje over, dat zonder gereedschap is te bevestigen. We hebben gebruikt voor de brommer, maar nu niet meer.
Zitten 2 hele grote -soort vleugelmoeren- aan die je links en rechts van de bagagedrager vast draait.
Als je googlet op brommer zitjes (let op 2 losse woorden en meervoud) dan zie je een plaatje van zo'n ding wat ik over heb.
Als je geïnteresseerd bent, dan hoor ik het wel, ik kan je foto's mailen als je wilt. Tegen verzendkosten kan je 'm zo krijgen.

Yta Chalne
Temet, gmg fietsstoeltje

Dat stoeltje uit de link van Marie, van GMG, heb ik hier. We gebruiken dat met vier volwassenen op vier verschillende fietsen bij toerbeurt voor jongste, en dat gaat zonder enig gereedschap. Die is dus wel degelijk geschikt (hoera! het is al uitgevonden ;-)) voor OV fietsen; zit binnen drie minuten stevig achterop.

Marie
Gmg heeft trekveren

Hoi
Het voordeel van GMG-zitjes is dat er trekveren aanzitten, die je "om" de bagagedrager doet en dus altijd past. Ten minste dat was "vroeger" zo en ik dacht dat dat nog zo was (ben al een tijdje uit het fietszitje gebeuren).
Net zoals bijvoorbeeld deze:
http://link.marktplaats.nl/606704156

Temet
Yta

Wel potverkoffie!! Als ik dat had geweten had ik geen bobike op mijn fiets laten zetten. Misschien maar eens op zoek naar een tweedehands GMG-zitje dan, kan ik er eens met zoon met de OV-fiets op uit.

Groeten,

Temet

Marie
Foto

Hoi
Was even zoeken, maar toch een foto gevonden met hoe zo'n GMG-zitje op de bagagedrager bevestigd wordt:
http://link.marktplaats.nl/591009993
Je trekt aan de buitenste, zodat de binnenste halve klemmen om de bagagedrager gaan zitten.
"Vroeger" ging dat met een veer (vingers ertussen) nu ziet dat er wat anders uit zie ik, maar werkt volgens hetzelfde principe.
Ga eens naar een fietsenzaak of Halfords om het eens van dichtbij te bekijken.
succes

Vic
Werkt prima

Ik ('zij die nooit fietst') heb ook zo'n stoeltje wat je moet klemmen. Die van mij zit dan ook nog vast met een slotje (waarvan ik de sleutel kwijt ben), maar zonder slotje kun je ze heel eenvoudig op verschillende fietsen plaatsen.

Vertigo
Mover, in dat geval, e.a.

.. zou ik denk ik heel blij zijn met jouw zitje! Ik wil er natuurlijk ook best wat voor betalen!
Ik zal even een mailadres aanmaken en het dan hier zetten ok? of heb jij er al een?

Verder: Temet, mij lijkt het vooral belangrijk dat ze hun voeten niet tussen de spaken wringen. [bloed kruipt immers waar het niet gaan kan]. IK zie dan een soort band/riem voor me met aan uiteinden een soort stijgbeugels. Die sla je op het midden van de bagagedrager heen zodat ie stabiel zit en dan aan beide kanten de voetjes in die beugels. Hortsjik!
Misschien kan ik wat gaan verzinnen.

De step is ook wel een idee. Hier zie je hele gezinnen 2 aan 2 op zo'n stepje de berg afracen. Zonder helm!

Ik heb gekeken op ovfiets.nl en daar staat dat het voor hun systeem te duur wordt om zitjes op de fietsen aan te bieden. Die ene fiets was dus heel bijzonder - misschien een standplaats waar een jonge vader [nee moeder] werkte?

Bedankt voor het meedenken in elk geval!

Mover
Vertigo

Tuurlijk mag je even mailen. Mijn adres is mover - ool apestaartje hotmail punt com
Ik lees het wel :)

Marie
Amk - wetgeving fietsstoeltjes

Hoi Amk,
Ik heb geprobeerd de wetgeving te vinden die jij noemt m.b.t. kinderzitjes op fietsen, maar ik kan niet vinden wat jij bedoelt.
Ik vond wel dit:
http://www.kieskeurig.nl/fietsstoeltje/informatie
Een fietsstoeltje moet steun geven aan de rug, handen en voeten van je kind. Er zijn geen wettelijke eisen waaraan een fietsstoeltje moet voldoen.
Ik kan dus nergens vinden dat je verplicht bent om je kind in een fietsstoeltje te vervoeren.

Vic
Marie
Marie
Oke

Ik had Gegoogled op wetgeving fietszitjes en toen vond ik niks.
Is deze verplichting er al lang? Kan ik me niks van herinneren van toen mijn kinderen klein waren. Die heb ik als zesjarige ook wel eens zo achterop gehad

liora
Goh

En een baby in een draagzak op de fiets mag wel? Als ik om me heen kijk is dit een wet waaraan veel mensen zich niet houden!

Vertigo
Ohja

oef, ben ik blij dat die van mij al groter zijn.
maar inderdaad - een draagzak op de fiets ziet er doodeng uit. als je naar voren valt - splet!
of is dat westers overdreven?

bij een achterzitje vind ik het belangrijkst dat die voetjes niet tussen de spaken komen.

hm, liefst zou ik ze in een zacht kussen binden en binnenhouden maar we zullen toch de straat op moeten :)

hoe zit het intussen met de helmenlobby? wel of geen helmpjes?

Pagina's

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.