Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kaaskopje

Kaaskopje

03-08-2013 om 14:32

"laat ze eerst eens wat aan de situatie in nederland doen!"

Ik kreeg via Facebook een berichtje van de PvdA dat ze vandaag tijdens de Gaypride aandacht geven aan het anti-homo-beleid in Rusland. Dit naar aanleiding van de berichtgeving over wat de gedragsregels voor homo's en sympathisanten zijn tijdens de Olympische Spelen aldaar. Ik sta helemaal achter dat initiatief, maar tot mijn ergernis lees ik bij de reacties van anderen weer aan de lopende band reacties als 'laat ze eerst eens wat aan de misstanden hier doen' en dat in een aantal verschillende variaties. Ik lees dit nogal vaak. Zodra er iets in mijn ogen sympathieks boven borrelt richting het buitenland of iets dergelijks, kunnen veel mensen blijkbaar niet verder kijken dan hun tuintje diep is. Aan een kant begrijp ik het, want het is in Nedeland natuurlijk ook niet perfect in orde, maar dan nog. Je mag hier wel openlijk homo zijn. Is het gros in Nederland zo verbitterd dat zelfs initiatieven die om een gevoel en om een recht gaan worden getorpedeerd onder de noemer: eerst wij!?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-08-2013 om 14:58

Het gros van nederland verbitterd?

Nou dat denk ik niet. Hooguit degenen die de moeite nemen om te reageren. De zwijgende meerderheid hoor je meestal niet, en dat kan dan wel eens een vertekend beeld geven. Ik denk dus dat het wel meevalt, en dat je dit dus vooral moet zien als categorie borrelpraat.

En je hebt natuurlijk altijd mensen die tegen alles zijn wat de PvdA roept....

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

Kaaskopje

Kaaskopje

03-08-2013 om 15:25

Dit is toevallig de pvda

Het is waar dat de meesten niet reageren, maar hoe komt het dat mensen wel willen reageren als ze ontevreden zijn, maar niets zeggen als ze tevreden zijn? Zo ontstaat het beeld dat 'we' een stelletje zeurkousen zijn. Ik noem nu het voorbeeld van de Gaypride, maar het kan ook gaan om de tv, of de pindakaas, of ... nou ja vul maar in. Ik ervaar het vaak als 'kinnesinne' of domweg 'kinderachtig'.

Wel met honden

Ik heb dat wel met honden. In Trouw stond een stuk over allerlei mensen en stichtingen die zwerfhonden naar Nederland halen. En dat vind ik echt belachelijk (en dat zou ik t liefst met hoofdletters schrijven). Genoeg weeshonden hier die een baasje zoeken. En het is nou eenmaal zo dat er zwerfhonden rondlopen in zuidelijke landen die slecht behandeld worden, maar dan hoef je die vieze dieren niet hierheen te halen.

Wel met honden

Ik heb dat wel met honden. In Trouw stond een stuk over allerlei mensen en stichtingen die zwerfhonden naar Nederland halen. En dat vind ik echt belachelijk (en dat zou ik t liefst met hoofdletters schrijven). Genoeg weeshonden hier die een baasje zoeken. En het is nou eenmaal zo dat er zwerfhonden rondlopen in zuidelijke landen die slecht behandeld worden, maar dan hoef je die vieze dieren niet hierheen te halen.

Fiorucci

Fiorucci

03-08-2013 om 18:45

Helena ot

Ik heb een zwerfkat uit Griekenland, gevonden toen hij twee dagen oud was....vies is hij niet hoor....Ik vind ik het geen punt dat een deel van dieren die hulp kunnen gebruiken hier een goed thuis vinden. het een sluit het ander ook niet uit hoor, ik heb ook katten grootgebracht die hier gevonden zijn.

Biene M.

Biene M.

03-08-2013 om 21:16

Lekker makkelijk

Roep "laat ze eerst wat aan de situatie hier doen!", leun vervolgens genoegzaam achterover en doe lekker helemaal niets.

Fiorucci

Fiorucci

03-08-2013 om 22:24

Biene

Yap, de beste stuurlui staan aan wal...

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-08-2013 om 23:12

De drempel om te reageren

Volgens mij nemen de meeste mensen alleen de moeite om te reageren als het hun echt hoog zit of aan het hart gaat. Het ergens wel mee eens zijn geeft dan een te kleine prikkel om te reageren.

Ik loop hier in mijn werk best vaak tegen aan. Eerst flink veel ingezonden stukken van mensen die tegen een bepaald plan zijn, en als dat dan geholpen heeft en het plan dus niet doorgaat ineens een hausse aan reacties van mensen die voor waren. Ik vind dat altijd zo jammer.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app

Kaaskopje

Kaaskopje

03-08-2013 om 23:35

Ja maar ja maar..

wat kan iemand nou hoog zitten bij het bericht dat de PvdA steun betuigt aan homo-activisten in Rusland? Even los van dat iemand iets tegen homo's kan hebben, maar dat is weer een ander verhaal. Ik kan me best voorstellen dat iemand de behoefte voelt om iets over de situatie in Nederland te zeggen, maar dat kan toch wel naast elkaar? Ik merk dat ik er steeds slechter tegen kan als mensen zo reageren.

"eerst wij"

Ik vermoed dat, door de crisis, er meer "eerst wij" geluiden komen. Waarom geld naar arme landen, hier barst het ook van de armoede? Waarom eten naar een hongerig volk ver weg als er hier steeds meer voedselbanken moeten komen? Waarom geld naar Griekenland,laat ze het zelf uitzoeken, wij hebben zelf al schulden genoeg.

Wij krijgen zoveel nieuws binnen over hoe slecht het gaat met de economie, de huizenmarkt, de bouw, opstapelen van schulden, bezuinigingen, recessie en vele faillissementen en ontslagen. We gaan bijna denken dat ze het in oorlogsgebieden en ontwikkelingslanden nog beter hebben dan wij.
Als het goed gaat met onze economie, weinig werkelozen en positieve berichten, als we beseffen hoe goed we het hier hebben worden we weer vrijgeviger en tonen meer mededogen met andere landen.
Ik schrik soms ook van de geluiden "eigen land eerst". Het klinkt hard en egoïstisch.

Ely

Ely

04-08-2013 om 10:01

Misschien

Is het in sommige reacties ook bedoelt zoals de zuurstofmaskers in het vliegtuig: zorg dat je eerst zelf omdoet, help dan de ander.
Op economisch niveau vind ik daar in zekere mate wat voor te zeggen: als dit een neerwaartse spiraal zal blijken en 'wij' buigen die niet om kúnnen we ook op een gegeven moment geen andere landen meer helpen. Maar tussen dat moment en nu zit natuurlijk nog een hele hoop. Dus nu rigoreuze maatregelen nemen lijkt mij niet nodig.

Maar ik vrees dat veel reacties niet zo'n gedachte erachter hebben maar echt eigen hachie eerst denken.
En ik vind dat op fb en bv nujij.nl het vaak een sport lijkt om zo polariserend mogelijk te reageren. Heel naar soms

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-08-2013 om 13:24

Precies

zo polariserend mogelijk. En dan vraag ik me altijd af of zo'n stoere man of vrouw die mening ook op het werk o.i.d. durft te uiten. Vast niet. Maar die mening op Fb of nujij.nl is denk ik wel het meest eerlijk. Ik begrijp die eerlijke mening tot op zekere hoogte, het is een onzekere tijd. Maar dan nog vraag ik me af of die mensen weten hoe het voor hen zou zijn geweest als ze in een land als Amerika, of Engeland, of Frankrijk hadden gewoond. Niet beter naar mijn idee en wie weet zelfs slechter.

Mensen beseffen niet hoe goed ze het hebben in nederland

of ze willen zich daar niet echt in verdiepen.
Volgens mij uit de tendens waarover we het in deze draad hebben ook nauw samen met het grote aantal Nederlanders dat Geert Wilders stemt/wil stemmen. Niet dat men een echt alternatief weet of onderzoekt, maar gewoon,uit verbittering, onvrede, lamlendigheid, of nog weer wat anders.

Ely

Ely

04-08-2013 om 18:53

Bromvlieg

Misschien ook wel uit opportunisme? In de hoop dat GW hier een soort elitestaat creëert waar ze enorm van zullen profiteren? Ik weet het niet, theorietje?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Knurf

Knurf

05-08-2013 om 08:45

Ely

'In de hoop dat GW hier een soort elitestaat creëert waar ze enorm van zullen profiteren? '

Dat zou best kunnen. Die mensen beseffen niet dat zij wel eens de volgende 'groep' kunnen zijn die door een andere populist buitengesloten kunnen worden. Omdat ze een snor dragen, of bloemetjesjurken leuk vinden, in een Opel rijden of meer dan twee kinderen hebben. Of een andere volstrekt belachelijke reden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.