Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Sascha2

Sascha2

16-11-2011 om 22:03

Late of geen postbezorging op woensdag?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

19-11-2011 om 11:53

Albana

Ik herinner me absoluut beddagen hoor, mensen kregen een kattewasje, eten en medicatie en voor meer was er geen tijd.

Van een collega

Gisteren riant uit eten geweest met de kinderen.
Van dochter kregen we toen uitleg over de post.
Ze heeft een baantje als postbezorger aangenomen dat haar een betaalde sportschool biedt (ze vaart in februari pas weer uit).
's Morgens begint ze met 'ingooien'. Dat is het sorteren van post op straat en adres in een vakje, waardoor dat allemaal in overzichtelijke pakketjes bij elkaar komt.
Er is wel een kwestie. Dat vakje is niet altijd groot genoeg. Zeker niet voor pakjes.
Na het sorteren pakt ze de uit de vakjes de pakjes met de adresgebieden die ze moet lopen. Niet vergeten de restjes (meestal pakjes) erbij te nemen! Die restjes gaan onderin, in ieder geval los, in de posttas.
Dan gaat ze op pad. Neemt de post in pakketten op haar arm en loopt van haar fiets af een rondje.
Er is wel een probleempje (zeker aan het begin van het bezorgen), die losse pakjes zwerven nog ergens ongesorteerd in die tas.
Het gebeurt haar met enige regelmaat dat ze net een straat of een blokje gelopen heeft en dan alsnog wat restpost voor die straat ontdekt. Dan loopt ze nog een keer. Ze doet het niet voor het geld, maar voor de sport tenslotte. Een win-win situatie.
Ze weet dat andere postbezorgers dat niet (altijd) doen. Die nemen die pakjes mee naar huis voor de volgende ronde (ik ga voor dat geld niet nog een keer lopen!).
Ze heeft een oproepcontract. Op maandag, woensdag en vrijdag hoeft ze in principe niet te komen. "Dan doen we eigenlijk niks" zei haar baas.
Zo gaat dat dus, bij een klein postkantoor.
Groet,
Miriam Lavell

Ik zal het doorgeven

Goede tip. Maar er is geloof ik wel een kwestie met die losse lopers. Dochter sorteert wel, maar dat is gebonden aan een aantal uren. Niet per se aan haar wijk. Zij sorteert totdat de sorteertijd om is (ook de post voor anderen) en gaat op pad met post die door anderen gesorteerd kan zijn.
"Verder gebeurt er wel wat op ma-wo-vr maar kunnen ze het af met het vaste personeel (ik val dus voor het samenvoegen in op donderdag)."
Dochter kreeg niet de indruk dat er uberhaupt nog vast personeel is bij dit postkantoor. Op ma, wo en vr gebeurt er echt niks. Als er wel wat is, dan wordt ze opgeroepen.
Maar dat zal dan niet om gewone post gaan. Je mag eigenlijk hopen dat dwangbevelen en rechtelijke stukken wel bezorgd worden.
Ik had dit probleem al eerder aangesneden toen de postbezorger geintroduceerd werd in de cao. Ik had al zo'n vermoeden dat dat vooral ook effect zou hebben op de betrouwbaarheid van de bezorging.
Groet,
Miriam Lavell

Who cares?

P:"Het mag niet zo zijn dat postNL meer dan 1 dag per week niet bezorgd dus dat geloof ik gewoon niet, dan zouden ze echt in overtreding zijn. "
Ehm... tja... Wie gaat dat controleren dan?
Maar ik zal je tips zeker doorgeven!
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

20-11-2011 om 16:52

Dat zeg ik

P, je schrijft nu elke keer: dat zeg(schrijf) ik, maar ik citeer toch ook quotes die jij hebt geschreven? Ik zal het dan allemaal wel verkeerd lezen en niet snappen enzovoort, terwijl ik door de bank genomen tamelijk slim ben en best goed kan lezen. O ja, ik ruk het uit zijn verband. Maar in wélk verband passen die opmerkingen (die zijn niet zo belangrijk) dan wel?
Ik zal wel een zeikerd zijn, maar ja, ik heb inderdaad zo mijn bedenkingen. Idem dito met de Speciale Kerstpost-containers die zometeen weer overal klaarstaan. Het eerste waar ik dan aan denk is: o, die worden nog eens een keer verwerkt als de rest gedaan is. Daar krijgen we dan eerst een leuk boekje over, over alle drukte en moeite in de decembermaand. En zo wentelt post.nl z'n problemen op de consument af. En bedankt.

Tirza

Tink

Tink

21-11-2011 om 01:05

Beertje

Wie had ook weer de tip voor een beertje in de rechtsonderhoek van een geboortekaartje? Dat is niet eens nodig, want voor geboortekaartjes bestaat er zoiets als een speciale postzegel. Met een ooievaartje, hoe duidelijk wil je 'm hebben
Of er voor trouwpost ook zoiets is weet ik niet. Voor rouwpost dan weer wel, dat zijn grijze zegels. Dus ook zonder grijs randje zouden ze te herkennen moeten zijn (vaak ook alleen al aan de papiersoort trouwens, en dat geldt ook voor geboorte- en trouwkaarten).

Sascha2

Sascha2

21-11-2011 om 14:54

Geboortezegels, tink

Tja, ik moet je bekennen dat ik regelmatig van die geboortezegels gebruik in de hoop dat mijn brieven dan eens een keer wel op tijd aankomen. Ik heb nog een voorraadje liggen van de zovele geboortes .

Sascha2

Sascha2

21-11-2011 om 15:06

Ik ben het eigenlijk wel eens met wat Tirza schrijft. Jij geeft in ten minste twee postings aan, dat alleen rouwkaarten van dusdanig belang zijn, dat die extra aandacht behoeven. Dat bent ik volledig met je eens. Maar vervolgens maak je er ook van dat alle andere post, zoals trouw- en geboortekaartjes, van veel minder belang zijn en dat die best wel kunnen wachten. Nu gaat het er mij helemaal niet om om jouw individuele werkwijze te bekritiseren en dat doe ik dan ook niet. Maar je verdedigt het beleid van jouw werkgever en zoekt het in dit soort argumenten. Dat vind ik niet juist.
Degene die iets met de post verstuurt is de klant. Net als de geadresseerde. Er wordt een postzegel geplakt etc. Dan maakt het geen biet uit wat er verzonden wordt. Dat er af en toe een vertraging optreedt bij een van de 30 brieven, soit. Dat kan best zo zijn en dan kun je gaan schermen met de wettelijke bepalingen. Maar dat was ook niet de intentie van mijn draad. Mij gaat het erom, dat ik heb gemerkt dat ik op woensdag gewoon nooit meer post krijg. Op maandag ook niet, op de bonusfolder na geloof ik. Maar dat vind ik inmiddels zo vanzelfsprekend, daar ben ik nog mee opgegroeid . Maar nu dus ook op woensdag. Dat maakt twee dagen in een week.
Bovendien, je (niet jij persoonlijk maar men) kunt wel aangeven dat er op andere dagen veel zakelijke post gelopen wordt, maar dat maakt toch niet uit? Het gaat er toch om dat ik een brief verstuur op maandag en er dan toch wel vanuit mag gaan dat die op woensdag ontvangen wordt? Het aanbod van brieven en post wordt toch niet gereguleerd door jouw werkgever?
Goh, ik zou eigenlijk eens een test moeten doen, op iedere dag zend ik mijzelf twee brieven: eentje met geboortezegel en eentje zonder. Eens kijken welke brief er op welke dag in mijn bus rolt
Overigens, mijn verzonden brief is nog steeds niet aangekomen. De teller staat nu op zeven dagen. Moet niet kunnen vind ik.

Fiorucci

Fiorucci

21-11-2011 om 18:52

Nou p

"en ik hoef ook niet te zorgen dat die fout gesorteerde post wel diezelfde dag nog aan komt" Ja,dat moet je wel, toen mijn zoon dit werk nog deed, tot voor kort heeft hij op zaterdag post gelopen, werd je wel degelijk geacht verkeerd gesorteerde post alsnog te lopen. Echt, zeker weten, dat stond werkelijk in alle notulen en rondbrieven. Het fout sorteren mag dan niet jouw fout zijn, je wordt wel geacht deze fout op te lossen.
En natuurlijk,als iemand een rouwkaart met rouwrand stuurt, heeft een bedankkaart die vaak ook. Het is nog steeds geen feestje,zeg maar.

Fiorucci

Fiorucci

22-11-2011 om 06:46

Sorry, je hebt gelijk.

Fiorucci

Fiorucci

22-11-2011 om 06:48

Anderen

Het is niet zo dat er bewust geen post bezorgd wordt op dagen dat jullie toevallig niks krijgen. Ik zie hier elke maandag iemand van Postnl snel op de fiets die paar poststukken bezorgen die er wel zijn, hooguit vier op het hele plein.

Waar ik ook zo van baal

Vroegâh hadden wij hier een postbode, die elke dag fluitend de post in de juiste bussen kwam stoppen. En altijd zo'n beetje op dezelfde tijd. Nu hebben we wisselende chagrijnige bezorgers, die tegen zessen (als ze al komen) de post in willekeurige bussen lazeren. Kunnen wij als buurt rond etenstijd nog even gaan kwartetten met de post. De aso van de buurt mikte post die niet voor hem is gewoon in de kliko, tot we hem duidelijk maakten dat wij dat voortaan ook met die van hem zouden doen. Nu krijg je het als het hem uitkomt, meestal een week later. En dan is het soms ook nog opengemaakt. We hebben al zo vaak geklaagd bij Post.nl, het helpt niks. En ze hebben het postkantoor hier ook opgeheven, kun je uren in de rij staan bij het postagentschap van de Mado. Daar hebben ze niet een aparte medewerker voor de post (snap ik best) dus dan moet je wachten tot het dochtertje van zo'n Leco-blonde kakker heeft gekozen of ze een roze of een paarse Stabilo wil.
Lekker zeg, even die ergernis eruit!

Ik denk dat jij het je té persoonlijk aantrekt. Wat ons gebeurd is, betreft een 'ervaring',een recente ervaring zelfs en zal meer in z'n algemeenheid wat zeggen over wat TNT 'verkoopt' en over wat ze in werkelijkheid waarmaken. Precies zoals je een auto, keuken, brood of wat dan ook koopt. Je werft informatie in, bekijkt welke service ze bieden en wat het kost. En daarna belis je. Als ze dan niét de service bieden die ze belooft hebben dan ben je eerst een klein beetje boos....je klaagt en ze beloven beterschap en zeggen dat het door (inderdaad) overmacht kwam. Oke, kan gebeuren dus probeer je het opnieuw met hetzelfde resultaat en klaagt weer etc.etc.En dat tientalle keren met steeds weer andere reden waarom het nu wéér niet gelukt is.
Dáár gaat het om. TNT maakt afspraken over bepaalde service met z'n klanten (wij dus) voor een bepaalde prijs. Wij betalen die prijs, precies zoals ze wilden en vervolgens krijgen we niks van die service.
Niet alleen houden ze zich niet aan de afspraak dat 97 tot 98% (zoals ze ons voorhielden) op 'tijd'bezorgt wordt, ook worden dié brieven die te laat zijn soms dágen later bezorgt. Bij ons betrof het ook véél minder dan 95% (en dat weet ik héél zeker) ik denk zo rond de 80 tot 85% en waren die 15% tot 20% dan nog 1 dagje later gekomen á la....maar soms kwamen brieven écht dágen later....in een enkele gevallen zelfs meer dan 1 week later.
Als wij dit geweten hadden waren we nooit met TNT in zee gegaan. Een regionaal postgedoe alhier ter plaatse was dan zeker vóor gegaan. Die konden toezeggen 95% te bezorgen voor maar 20cent per brief meer en dan moesten we het afgeven op een bepaald punt, zodat ze het konden stempelen als zijnde prioriteit. Maar goed, dat hebben we niet 'uitgeprobeerd' dus wie weet waren dat ook allemaal loze beloftes, net als TNT.
En ja, in ons geval hadden we kunnen leven met 1 brief van die 30 die 1 dag te laat zou komen.....(Let wél, 1 dag te laat). Zoiets kun je verklaren. Heel Nederland weet allang dat TNT helemaal niet zo betrouwbaar is als ze zeggen. En nee nabellen was niet nodig....diegene die géén brief hadden wisten dat binnen no-time. Omdat ze door anderen werden gebeld met de vraag : "Heb jij ook een brief?" en hoeppa daar hadden we ze aan de telefoon en belden ze ons op met een verklaring. En wij maar uitleggen dat nu eenmaal TNT niet meer zo goed bezorgt als eerder...
1 zo'n telefoontje á la....en 3 gaat ook nog wel. Maar als het tientallen zijn (als we b.v. meerdere pakketjes de deur uitdeden dus als het meer dan 100 zijn) dat is écht niet leuk meer. En als het dan 1 dag later zou worden bezorgt (zoals TNT zei dat ze zéker deden) oke, zo'n dagje komen we wel door....maar als het dágen duurt en al die mensen elke dag 1tje minder dan wéér en nomaals en nogmaals bellen dan heb je écht de balen van TNT.
Van collega's op locaties elders(dus andere plaatsen) weet ik dat zij precies dezelfde ervaringen hebben, tenminste diegene die met TNT in zee zijn gegaan.
Enkelen hebben voor andere postbezorging gekozen. En voorzover ik weet waren die wél tevreden (dus voor concurenten).
Ik denk dat TNT er goed aan zou doen om gewoon z'n klanten óf te bieden wat ze beloven óf gewoon wat minder te beloven en er evt. wat meer voor te vragen.
Ons vertrouwen in TNT is compleet weg. Niet alleen qua bezorgen, maar ook wát ze zeggen te bieden. Waren ze daar eerlijk in geweest (of zelfs maar een béétje eerlijker) dan hadden wij een betere afweging kunnen maken en desnoods wat meer betalen zodat er beter bezorgt zou worden. Dat had ons veel ergenis bespaard.
groeten albana

Fiorucci

Fiorucci

22-11-2011 om 10:01

Albana

"Maar goed, dat hebben we niet 'uitgeprobeerd' dus wie weet waren dat ook allemaal loze beloftes, net als TNT."
Is goed mogelijk inderdaad, ik ontvang de post van de VOschool van mijn zoon via zo'n bedrijf, dus krijg je op dinsdag een brief dat er de vrijdag daarvoor een schoolfeest was. Zucht.

Het verschilt vast ook per regio en per wijk

Je kunt ook toevallig een team van goede bezorgers treffen. Ik althans heb over postnl weinig te klagen, hooguit dat ze verjaardagskaarten voor mijn neefjes en nichtjes kwijtmaken. Maar ik heb even wat rondgelezen op Internet en kwam hier uit - dan rijzen de haren je wel te berge.
http://www.westonline.nl/dossier/klachten-over-post-nl

hasse simonsdochter

hasse simonsdochter

22-11-2011 om 12:01

Yes!

Ik had gisteren post! Op maandag! .

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tirza G.

Tirza G.

22-11-2011 om 15:58

Maar hoe weet jij dat dan?

Ik ga nog even door met verkeerd lezen, P. Je schrijft (over het plakken van rouwzegels):
//////
Dan werk ik me een slag in de rondte, ga nog eens extra terug naar mijn depot in de hoop dat die verkeerd gesorteerde rouwkaart toch nog diezelfde dag bezorgd kan worden: is het een bedankkaartje!
//////
En dan denk ik: hoe wéét jij dat?

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

23-11-2011 om 16:37

Mooi, ik verstuur dus nooit meer een open enveloppe. Zijn ze helemaal besuikerd..

Fiorucci

Alleen bij enveloppen met een rouwrand, dus... Begrijp ik althans uit het verhaal van P. En dat had ik ook weleens gehoord.

Fiorucci

Fiorucci

23-11-2011 om 18:38

Om de redenen die jij beschrijft vind ik het prima, maar niet om te kijken of het belangrijk genoeg is om nog na te bezorgen. Want dat nabezorgen gebeurt op het depot hier altijd, ongeacht de inhoud.

Tirza G.

Tirza G.

23-11-2011 om 21:50

Ach, ik heb me al zo vaak voorgenomen niet te reageren maar ach, het bloed kruipt he. Ik snap helemaal dat de post moeite doet om na te bezorgen bij verkeerde adressering enzovoort, dat stel ik ook bijzonder op prijs. Maar blijkbaar werken er toch ook mensen die beoordelen of een poststuk wel belangrijk genoeg is. En dat stoort me bovenmatig. Open envelop of niet. Het is niet aan post.nl - en zelfs niet aan de leidinggevenden daar om te beslissen of iets de moeite waard is om na te bezorgen.

Tirza

Sascha2

Sascha2

23-11-2011 om 23:43

Cobi

En of! Zowaar heb ik vandaag post ontvangen, voor het eerst in maanden. En nog mooie post ook, een salarisstrook . Gut, ik heb echt een goede invloed hier in de provincie, lijkt het.

Fiorucci

Fiorucci

24-11-2011 om 07:04

"Verder zijn er ook rouwkaarten die er verkeerd tussen zitten en die helemaal niet bij ons depot horen. Die brengen jullie zeker ook na? "
Ja,absoluut en zeker weten. En verder sluit ik me aan bij Tirza.

Zijstap

P. je hebt duidelijk hart voor de zaak. Dat vind ik fijn, maar de PTT (of hoe die firma ook moge heten) zit daar niet meer vol mee.
"Naar de andere kant van het land Fio? Op dezelfde dag? Hoe fixen jullie dat in hemelsnaam?"
Toen ik een klein meisje was, werd er nog 2 x per dag bezorgd. Ook naar de andere kant van het land. No problem. Hoe ze dat deden, weet ik niet. Dat is ook niet ons probleem.
De kwestie is dat die postbezorging steeds kariger wordt. Het is niet eens meer elke dag. Dan kun je honderd keer beweren dat dat wel zou moeten (of minstens 5 dagen in de week), maar het is volstrekt verklaarbaar dat dat niet gebeurt.
De verklaring zit in een andere omgang met die post. Niet het bezorgen, maar de winst staat bovenaan. Vervelend genoeg gaat het zelfs om het beperken van verlies.
Het vervangen van postbodes door postbezorgers, vangt hier twee vliegen in een klap. Postbezorgers zijn goedkoper en het zal ze aan de kont roesten of de post vandaag of morgen aankomt.
Zou elk distributiekantoor vol zitten met mensen van jouw kaliber, dan was allang de pleuris uitgebroken binnen het bedrijf. Het is volstrekt duidelijk dat jij die lamlendigheid niet voorstaat. Maar er zijn er te weinig van jou.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci

Fiorucci

24-11-2011 om 12:02

Dat die kaart naar de andere kant van het land moet vertel je nu pas, je stelt da de kaart niet voor jouw depot is, dus voor een ander depot. Dat kan ook een naburig depot zijn natuurlijk. Maar hoe dan ook, alle inzet alhier om dat snel te regelen inderdaad. Want behalve rouwpost is er ook zat andere post die gewoon op tijd moet zijn.

Privatisering

Dat is eenvoudig. De post was van de staat en was het communicatiemiddel met de burger. Alle regels en gedragingen waren daaromheen georganiseerd. De staat moest zeker stellen dat de bevelen In Naam Der Koningin, of gewoon de belastingaanslagen, op tijd en overal bezorgd werden.
Wat er ook in de rechtbank aan gesputter werd ingebrachtd door gedaagde: aan de post kon het niet liggen.
Combineer dit met het postgeheim en je kunt op je vingers natellen dat alle post met die punctualiteit werd behandeld (je weet maar niet wat er in zit).
Dat principe is met de privatisering verlaten. Het is aan ons om te stemmen met de voeten. De post is niet meer van de staat. Als wij de post niet meer vertrouwen, dan moeten we een andere manier zoeken om te communiceren met elkaar.
Het commentaar dat je krijgt (en wellicht ook voelt) is van een met de post opgegroeide generatie die diep van binnen nog steeds meent dat postbezorging punctueel en precies moet zijn. Dat het bovendien een plechtiger en deftiger weg is dan een mailtje (rouwkaarten).
De postbezorgers van nu (mijn dochter bijvoorbeeld) hebben helemaal geen last van dat soort morele kwellingen. Als je iemand dringend wild spreken, dan ping, bliep of sms je even.
Ik denk dat jouw wereld voor mijn wel opgevoede dochter een volkomen vreemde is. Mogen de klanten nog blij zijn dat zij het voor de sport doet. Ze loopt graag een rondje extra.
Groet,
Miriam Lavell

Is het slim?

Je kunt je ondertussen wel afvragen of het zo'n slimme bedrijfsstrategie is om je vooral te concentreren op lage kosten per poststuk.
Er is heus markt voor veilige communicatie en gaandeweg wordt steeds duidelijker dat papier in de handen van betrouwbare bezorgers, toch een stuk veiliger is dan bliepen of pingen. Al heeft de generatie van mijn dochter dat wellicht nog niet helemaal door.
Er is zelfs in toenemende mate markt voor schriftelijke communicatie per post. Neem het afblazen van het EPD. Stel je voor dat de post een dienst verzint tussen artsen voor het overdragen van (deel) dossiers. Of tussen scholen. Tussen whatever.
Gevoelige communicatie die zo min mogelijk en zo doelgericht mogelijk moet gebeuren.
De ICT lobby is in dit soort trajecten sterker dan de postlobby. Het is zelfs waarschijnlijk dat de post er zelf helemaal geen markt in heeft gezien. Maar die is er wel. Stel je een EPD voor met als landelijk schakelpunt een betrouwbare postservice zoals die er ooit was. Bezorging desnoods 3 x per dag.
Om het werkelijk veilig te houden, heb je wel werknemers nodig die getraind zijn en trouw aan het ethos. Werknemers die heel lang hetzelfde werk doen en er genoegen in scheppen deze belangrijke taak secuur uit te voeren. Werknemers die betrouwbaarheid uitstralen.
Dat gaat niet lukken met de werkstudent. Zelfs niet met mijn dochter. Die doet het voor de sport. Meer is het niet.
Groet,
Miriam Lavell

Ik vergeet niks

P "Het gaat pas de laatste tijd fout en dat komt omdat postnl moet concurreren met anderen die aan allerlei eisen waar postnl aan moet voldoen NIET hoeven te voldoen. "
Dat is een reden inderdaad (de grootste concurrent van post is email). Maar dat hoort allemaal bij het privatiseringsproces. Dat is geleidelijk gegaan (post moest meer, maar had ook meer rechten. Bijvoorbeeld lange tijd het unieke recht op briefpost.)
Kern is dat door de privatisering winst belangrijker is geworden dan betrouwbaarheid. En bovendien omgekeerd: dat de post er niet voor heeft gekozen om van betrouwbaarheid het belangrijkste speerpunt/winstpunt te maken.
Het is het bedrijf zelf geweest dat de concurrentie heeft gezocht op prijs: Net zo slecht georganiseerd als de concurrent is ook goedkoop. Dat het bedrijf die keuze heeft mogen maken, komt door de privatisering.
Het maakt niet uit. Het is maar een firma. Niet anders dan elke andere folderbezorger. Meer betrouwbaarheid kan je er niet van verwachten. Terug kijken naar 'vroeger' en 'hoe het was' is niet terecht. Het is nu een firma in een krimpende markt op prijs.
En ja, dat heeft de overheid in gang gezet.
Groet,
Miriam Lavell

Fiorucci

Fiorucci

24-11-2011 om 15:19

Pelle

"Stoer hoor om elke keer zo een antwoord te hebben." Oh gaan we op die toer, laat maar dan. Weet je, je gooit een stelling in de groep, waarop gereageerd wordt, en daarna vertel je er weer iets bij. Dat is lastig discussieren natuurlijk.

Fiorucci

Fiorucci

24-11-2011 om 15:21

Zakelijke post

" Zakelijke post maakt het niet zoveel uit of hun post binnen 1 of 2 of 3 dagen binnen is. " Nou,soms wel, neem nou de nieuwe polissen voor de zorgverzekeringen. Die moesten echt uiterlijk 19 nov, meen ik, bij iedereen op de mat liggen. En bijvoorbeeld een aanmaning dat iemand binnen een week een rekening betaald moet hebben, daarvan is het ook niet handig als die pas na zes dagen binnenkomt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.