Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Dendy Pearson

Dendy Pearson

18-10-2020 om 21:03

Leren haken: wat heb ik nodig?

Omdat ik het puzzelen wat beu ben wil ik leren haken.
Online kan ik wel filmpjes vinden met instructies, maar ik heb er ook een haaknaald en wol voor nodig.
Jullie kunnen mij vast wel op weg helpen hierin. Online een pakket ervoor aanschaffen vind ik handig( heb nog een cadeaukaart van bol) maar ik wil ook best even naar de winkel ervoor.

haaknaalden

Haken is leuk! Mijn dochter is er net mee begonnen en heeft deze haaknaalden van de action https://www.action.com/nl-nl/p/decotime-haaknaalden-/

Ik heb ze zelf geprobeerd en ze voelen heel fijn in je hand.
Katoen, niet te dun, is denk ik het beste om mee te beginnen. Gewoon eerst een eenvoudig lapje maken en van alles proberen, tot het een beetje vanzelf gaat. Dan heb je heel veel mogelijkheden met haken, maar je moet niet te snel ingewikkelde dingen gaan doen.

40er

40er

18-10-2020 om 21:28

Wibra

Om simpel te beginnen, een bol Saskia van de Wibra, met bijpassende haaknaald (4,5 of 4 zo uit mijn hoofd)
Of royal van de zeeman, qua dikte gelijk.
Wil je online bestellen, kijk dan eens bij wolplein, dolhuis of waar dan ook.

Paar jaar geleden was er een leuke crochet along, een cosy woondeken, daar waren mooie duidelijke tutorials bij. Niet dat je direct de deken moet haken, maar de filmpjes zijn goed.

40er

40er

18-10-2020 om 21:30

Deze

https://haakplein.com/site/index.php?option=com_jdbuilder&view=page&id=13%20&lang=nl

Of je begint met granny squares. Ik vind acryl fijner dan katoen, maar da's heel persoonlijk

Ja, granny squares

Daar zou ik mee beginnen. Van die kleine vierkantjes waar je van alles mee kunt - en die uiteindelijk natuurlijk toch eeuwig achterin een kast blijven liggen
Maar mocht je het leuk vinden en ermee doorgaan, kun je hartstikke leuke sprei maken ervan. Bijvoorbeeld.
Op youtube vind je genoeg tutorials.

Pennestreek

Pennestreek

18-10-2020 om 21:48

Jammer

Cosy Woondekens - Er zijn 2 variaties: de Cool ‘n Cosy, een stoere jongensdeken in blauw en groen en de Sweet ‘n Cosy, een echte meisjesdeken in roze tinten.

Duidelijk niet meegelezen met de discussies hier over genderneutraal...

Pennestreek

Pennestreek

18-10-2020 om 21:49

Inspiratie

Ik ben door jullie wel weer geïnspireerd om haken weer op te pakken. Ik heb er het geduld meestal niet voor - er liggen hier al diverse halfaffe projecten in de kast...

Het ligt

Er helemaal aan wat je wilt. Wil je een deken(tje) haken, of vind je het leuk om beestjes of om sokken te haken.

Met wat hulp van YouTube is veel mogelijk.
Ik kies zelf wel voor zowel gaten als een haaknaald van de wolwinkel. Met een goede haaknaald (voor mij is dat bijvoorbeeld een naald van knot pro) haal je echt veel makkelijker. En goed garen vind ik nu eenmaal veel fijner halen.

Als je stap voor stap hulp wilt hebben zou je kunnen googelen op CAL (crochet along) patronen. Patronen worden dan in brokken van een week opgedeeld. En op YouTube zijn dan vaak veel tutorials te vinden.

40er

40er

19-10-2020 om 07:32

Pennestreek

Of je zoekt zelf kleurtjes uit.....

En nee, ik heb niet mee gelezen over genderneutraal...

Amigurumi

Haken is heerlijk, maar verslavend. Ik haak altijd en heb het geluk dat mijn oudste kleutermeesters is: voor ieder thema haak ik zo een bak vol. Hij blij, kleuters blij en ik blij want ik wil geen huis vol gehaakte spullen.

Online is er heel veel te vinden, begin simpel met een granny of een een kussen of zo.

Als je beestjes wil haken kan je bij hethaakbeest.be een gratis boek downloaden. Zo heeft een kennis van mij het geleerd.
In de bieb zullen ook boeken genoeg zijn. Bij een kobo-plusabonnement zijn er ook heel wat haakboeken gratis te downloaden.

Qua materiaal is een simpele haaknaald van de wibra prima om te beginnen. Acryl kan, maar een mix acryl/katoen is misschien beter om te beginnen, dan zie je de steken beter.

Basisboek

Het basisboek haken van Christel Krukkert schijnt ook heel goed te zijn!

Hangkous

Hangkous

19-10-2020 om 08:08

Beginnen met spullen van de Action

Om te kijken of je het onder de knie krijgt en of je het leuk vindt zijn naalden en garen van de Action prima.
Als je meer gaat haken en grotere projecten oppakt is een haaknaald met een wat dikkere grip wel fijn om mee te werken.
Genoeg tutorials te vinden op youtube en ook handwerkwinkels bieden soms cursussen aan.
In ons dorp is een hobbywinkel die voor corona ern keer in de maand een handwerk café organiseerde. Ervaren en minder ervaren handwerksters die tips en trics uitwisselen. Jammer genoeg al maanden niet naar toe gekund ivm corona.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-10-2020 om 09:23

Dank

Ik ga straks even naar de Wibra en ga mij storten op die vierkantjes. Dat ziet er niet al te ingewikkeld uit en het lijkt me ook leuk om daar dan een kussen van te maken.

Hangkous

Hangkous

19-10-2020 om 09:48

Nog een tip

Als je echt nog nooit gehaakt hebt neem dan katoen om het onder de knie te krijgen. Katoen kan je uithalen, aan acryl zitten soms wat losse vezeltje die in de knoop raken. Als het dan fout is is uithalen niet mogelijk. Steeds opnieuw beginnen is ook niet leuk.
Hema heeft fijne katoen.
Ik ben net en dekentje met 220 kleine vierkantjes aan het afhechten. Vierkantjes van al mijn restjes aan elkaar gehaakt met grijze katoen van de Hema.
Jammer dat je op oo geen foto's kan plaatsen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.