Home » Forum » Ligfiets

Ligfiets

17 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
merene
Ligfiets

Ik heb een nieuwe baan gevonden (jaja, ik ben heel erg blij) en de enkele reis afstand is bijna 15 km.

Ik fiets erg graag naar mijn werk, maar ik vind het wat ver om het elke dag te fietsen. De afstand is niet mijn probleem, maar de tijd die ik er mee kwijt ben. Het is echt doortrappen om 's ochtends op tijd op mijn werk te zijn (eerst kinderen naar school) en om na werktijd op tijd op het schoolplein te staan.

Een electrische fiets zie ik niet zitten. Ik heb op die van mijn moeder gefietst en ik vind het 3x niks.

Ik zit nu te denken aan een ligfiets. Heeft iemand van jullie een ligfiets en wat zijn de ervaringen. En ook, wat voor een ligfiets heb je. Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Om me verder te oriënteren ga ik morgen wel naar de opstapdag voor ligfietsen.

purk
Merene

voor mijn vorige functie heb ik ooit een dagje mogen toeren met een ligdriewielfiets. Heerlijk, wat zoefde dat zalig zeg. Het lijkt me dus ook best een goed idee, die ligfiets.
Enige kanttekening die ik wil maken, is let op de zichtbaaarheid van de fiets. Elke ochtend als ik naar mijn werk fiets, zoeft er namelijk een werkelijk prachtig exemplaar ligfiets mij voor bij. Het is een knalblauw gevaarte dat je niet aan hoort komen. Als ik eerlijk ben, schrik ik er elke keer van dat die voor bij komt. Blijkbaar komt dat doordat die laag bij de grond is en dus afwijkt van de hoogte waarop de rest van de weggebruikers zich bevinden. Verder gaat die sneller dan de andere fietsers en die combinatie maakt dat ik elke keer toch schrikt. Dat zie ik ook aan andere fietsers. Dus dat lijkt me wel iets om mee rekening te houden als je je op een dergelijke fiets in het verkeer begeeft.

Veel plezier bij het proberen morgen.

groetjes van Purk

Temet
Merene

Geen ervaring met ligfietsen maar ik sluit me aan bij Purk: die dingen zijn slecht zichtbaar. Dat lijkt me niet zo'n probleem door bijvoorbeeld de polder met vrijliggend fietspad, maar in stadsverkeer vind ik het een ramp (als medeweggebruiker dan, maar ik zou het zelf ook niet snel durven). Dus ik zou denken: als die 15 km tussen twee plaatsen in ligt dan is het het overwegen waard, maar als het gaat om 15 km door een stad heen dan zou ik toch iets verder kijken naar of een betere electrische fiets, of een electrische scooter.

Succes ermee

Temet

Thursday Next
Ook

dezelfde ideeen als Purk en Temet.
En hoeveel tijd kun je er mee winnen? Zelfs als je een lange weg hebt zonder te veel bochten en stoppunten kan dat denk ik hooguit een kwartier schelen. Met bochten en meer verkeer wordt dat nog minder.
Ik fiets zelf 17,5 km naar mijn werk en doe dat in ongeveer 3 kwartier. Met tegenwind fiets ik duidelijk langzamer (dat zie ik op mijn teller, het scheelt 6 tot 10 km p/u) maar dan doe ik er maar 10 minuten langer over.

merene
Reactie

Dank voor jullie reacties.
De zichtbaarheid is inderdaad een punt waar ik zelf ook mee zit. Ik word liever niet omver gereden en ik wil ook niet anderen laten schrikken.

De route loopt van het ene dorp naar het andere dorp. Als ik thuis wegfiets, rijd ik bijna meteen een goed fietspad op en de eerste 12 kilometer blijft dat zo. Daarna moet ik een stukje door het dorp en dat is niet ideaal. Zowieso niet. Ook niet op een gewone fiets. Het is op een soort doorgaande weg met veel verkeer.

Tja, ik weet het nog niet. 10 minuten winst is voor mij erg veel en genoeg winst. Ik denk nog verder na.

Jesse_1
Ook niet

Sinds de broer van een collega werd doodgereden op zijn ligfiets (werd niet gezien door een vrachtwagen): no way dat je mij op een ligfiets ziet!
Jesse

Anna3
Mwah

Het fietst heerlijk en is snel inderdaad, vind ik, bij rechte stukken door de polder zonder stoplichten. Bij regen is het minder. En in de stad is het vervelend, omdat de meerwaarde hier gering is en op- en afstappen iets lastiger is.
Parkeren is wat lastiger dan een gewone fiets, want hij is lang.
Voor de zichtbaarheid zou je daarvoor daar niet zo'n oranje vlaggetje op een stok op je fiets kunnen plaatsen? Ziet er alleen niet zo stoer uit natuurlijk.

Temet
Vlaggetje

Mijn twee centen: zo'n vlaggetje is te klein en helpt maar matig.

Maar dat zeg ik als medeweggebruiker, en mijn ervaring met ligfietsen was vooral de schok als er zo eentje me ineens inhaalde of naast me bleek te staan bij een stoplicht. Een soort besluipen van achteren, eigenlijk (ze zijn natuurlijk ook altijd perfect onderhouden en dus stil, en snel) en dan helpt zo'n vlaggetje niet.

Groeten,

Temet

merene
Vlaggetje

Ik ga niet met een vlaggetje fietsen. Dan prik ik ook nog eens andermans ogen uit ;-). Ook mijn kinderen hebben niet met een "ogenprikkertje" gefietst.

Ondertussen heb ik op een aantal ligfietsen gefietst. Na wat wennen en wiebelen heb ik dan toch een echt stukje gefietst. Ik vind het fietsen fantastisch, maar het op- en afstappen vind ik nou niet echt handig.

Het hele weekend hebben mijn man en ik een flink gediscussieerd over de voor- en nadelen. Een groot nadeel is ook dat het een extra (en lange) fiets is. Ik heb toch ook een gewone fiets nodig en er wordt al regelmatig gefoeterd in de berging, dat ie zo vol staat.

En jullie zijn ook niet erg enthousiast ;-).

Ik heb de knoop doorgehakt en besloten hem niet te kopen.
Bedankt voor alle reacties.

skik
Zichtbaarheid

Niet alleen zien andere weggebruikers jou niet zo gauw in een ligfiets, jij ziet vanwege je lage ligging ook niet zoveel.

Mijn moeder is al twee keer aangereden door een ligfiets (één keer met gebroken arm tot gevolg), omdat de ligfiets vanachter niet over een heggetje langs het fietspad kon zien dat er iemand van rechts kon.

skik

Ilva
Ligfiets

Eerst even over de ongelukken. Iemand aangereden op een ligfiets, geloof me er zijn meer mensen aangereden op een gewone fiets. Dat lijkt me geen goed argument. Zichtbaarheid verschilt per ligfiets. Je moet echt informeren bij een goede ligfietsenwinkel (in A'dam zit er een) en vertellen waar je gaat rijden. En de kinderen naar school brengen. Waarom niet, op de ligfiets van mijn man zit een zitje achterop. Aktetas pas ook goed achterop en bananentassen geven een hoop opbergruimte (bijv. voor andere kleding) Geen probleem hoor. Achterom kijken is iets minder makkelijk maar goed op te lossen met een spiegeltje. Ga naar een goede gespecialiseerde winkel en probeer er eens één.

skik
Ilva

"geloof me er zijn meer mensen aangereden op een gewone fiets"

Ja, logisch, er zijn ook onnoemelijk veel meer gewone fietsen. Maar in een ligfiets zit (lig?) je zo laag dat je gewoon veel minder ziet. Da's gevaarlijker voor jezelf en voor anderen.

skik

Ilva
Skik

Heb je zelf wel eens op een ligfiets gereden. Mijn man en nog een ander die ik persoonlijk ken rijden al jaren op een ligfiets. Zijn nog nooit aangereden en hebben ook nog nooit iemand anders aangereden. Als die man/vrouw die jouw moeder heeft aangereden niet over een hegje kan kijken is het een sukkel, hij moet dan veel rustiger benaderen. Net als op een gewone fiets als je niet kan zien wat om de hoek komt.
Zoals ik al zei, Merene, ga naar een specialist. Hij kan je alles vertellen. En praat met mensen die zelf zo'n fiets hebben, zij weten alles over de voor- en nadelen. En als je twijfeld, niet doen. Simpel. En als je het wel wilt, dan eerst goed oefenen. Ik vind het zelf niets, maar mijn man krijg je niet meer op een gewone fiets.

merene
Fietsspecialist

Ik ben bij een fietsspecialist geweest. Ik heb goed uitleg gehad en heb op een paar fietsen gefietst. Het fietsen was fantastisch, maar ik heb voor nu besloten geen ligfiets te kopen. Misschien dat ik er in de toekomst wel één koop.

Wel leuk om een positieve reactie te lezen.

Ilva
Gale

Inderdaad er zijn een hoop sukkels in het verkeer. In de auto, op de fiets en ook op de ligfiets. Maar dat zegt dus niet dat een ligfiets gevaarlijk is maar dat die persoon het gewoon niet goed doet.

Ilva
Merene

Goed gedaan. Keuzes moet je goed afwegen, alle opties bekijken en dan een beslissing nemen.

Ilva
Gale

Ja, je bent misschien wel wat lager. Maar er fietsen toch ook kinderen en daar letten mensen toch ook op. Een ligfiets heeft voor op een gewone fiets dat je op lange afstanden veel sneller bent (op rechte stukken kun je echt heel hard) En, als je het eenmaal onder de knie hebt, is het een stuk comfortabeler. Natuurlijk zijn er allemaal nadelen te bedenken maar er zijn ook voordelen. En ik denk dat veiligheid meer afhangt van degene die op de fiets zit dan van de fiets zelf. En waar je fiets natuurlijk. Als je het grootste deel door het centrum van een grote stad moet is het misschien minder handig dan dat je veel buiten de stad rijd en lange rustige wegen afrijd. Daarom adviseerde ik ook om te gaan kijken bij een ligfietsspecialist. Je hebt natuurlijk ook verschillende soorten ligfietsen. Onderstuur/bovenstuur. Met bagagerekje of helemaal overkapt. Voor recreatie of voor woon/werk verkeer.
Maar Merene heeft al beslist dat het nu niet voor haar is en daar begon dit draadje tenslotte om.

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.