Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Triva

Triva

04-08-2018 om 23:19

Links in de UK

Na twee weken in de UK begrijp ik nog steeds niet waar de mensen daar lopen op de stoep, in metrogangenstelsels etc of kwam ik steeds 50% Engelsen en 50% Europese toeristen tegen? Overal kwamen we op de stoep of waar dan ook soms mensen rechts, soms mensen links tegen. We wisten echt niet meer hoe we het aan moesten pakken. Overigens reden we de trein uit met de auto in Frankrijk en dan krijg je héél snel een splitsing van snelwegen en jahoor een Engelse automobilist wist het niet meer dus die kwam vlak voor de middenberm tot stilstand en een andere reed midden op het tweebaansstuk. Wij kwamen precies tussen die twee uit en waren blij dat we het er zonder kleerscheuren vanaf brachten.

Op de metroroltrappen is het, net zoals in Nederland: rechts staan, links gaan, waarom?

Bennikki

Bennikki

05-08-2018 om 13:42

Dit

Vond ik

No preference: The United Kingdom seems not to have a preference as to which side of the path to use when walking. Mark King comments that this puts the British at a disadvantage when they go to places where there is a standard practice, because "they are unaware that there is a convention and so do not instinctively follow it, so getting in the way of roughly half of the people coming the other way and muttering about how crowded it is." Jay Doty confirms that the Scots also walk "every which way."

This doesn't mean that the British bump into each other. They don't tend to use single-file traffic, but they still manage to negotiate their way effectively using body language, eye contact, and other cues to signal their intentions and notice others' intentions. Foreigners in the UK who are not tuned in to the signals try to play follow-the-leader and end up bumping into people when the leader's route turns out to be unpredictable. Conversely, British tourists in foreign lands who don't realize that they are supposed to fall in line, cut through traffic at odd places and get run down. Aaron Moreau-Cook, an American, says that he used to constantly run into people when visiting the UK, but then he moved there and adapted: "after four months of living here I now can navigate the pedestrian walkways without a problem." William Hibbert suggests that "if you're in a hurry, the best way to proceed is to ignore other peoples' signals, and give out a very strong signal of your own by staring hard in the direction you want to go, aiming for each successive gap in the oncoming crowd. They'll understand and move aside in response to the strong psychological pressure you're exerting."
In the London Underground, some of the foot tunnels have signs (not always obeyed) asking passengers to keep to the left, and in some cases there are even railings down the centres of the tunnels to separate people walking in opposite directions.

Beetje lang, maar wij vroegen ons laatst hetzelfde af. Zitten nu in Ierland, zelfde probleem. Ik denk dat we nog wat langer moeten blijven om het te leren. Dat zou ik wel willen, het is hier nu een graad of 19, heerlijk.

Triva

Triva

05-08-2018 om 13:57

bizar

Echt heel vreemd, waarom hebben ze zich niet gewoon aangeleerd dat je links loopt net zoals je rijdt? Inderdaad zag ik de bordjes met 'keep left' in de metrotunnels en toen verbaasde ik mij juist nog meer omdat ik dacht dat ze dat voor de 'continentals' hadden gedaan.

Triva

Triva

05-08-2018 om 14:02

oja

wisten jullie dat ze in Zweden op 3 sept 1967 overstapten van links naar rechts rijden?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dagen_H

Dat was toen al een heel gedoe, zie artikel, maar veel later hadden ze het ook niet meer kunnen doen, was het nog lastiger geweest met meer verkeer, meer aanpassingen etc. Het voordeel in Zweden was dat ze wel het stuur links hadden.

Ad Hombre

Ad Hombre

05-08-2018 om 18:03

Triv(i)a

Ook leuk zijn plaatsen waar je op het land van een rechts naar een links land oversteekt. Een merkwaardig soort kruising moet je dan over. Tussen Thailand en Cambodja heb je dat bijvoorbeeld.

Verklaring

Links aanhouden druist tegen de neiging van rechtshandigen in. Dat links rijden is volstrekt onlogische keuze. Schijnt puur voort te komen uit Britse obstinatie tegen Napoleon. En dat van Zweden wist ik. Niet de exacte datum zover reikt mijn geheugen voor zinloze feiten ook weer niet. Wel dat er toen een grote show op tv was om de mensen van de straat te houden waarin Abba debuteerde.

Foto!

Daar is een foto van, van die eerste dag dat Zweden overging van links naar rechts rijden:

https://www.google.nl/search?q=sweden+first+day+of+driving+on+the+right&client=safari&hl=nl-nl&prmd=inv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwias6n_ntjcAhVOalAKHQooDygQ_AUIESgB&biw=375&bih=553#imgrc=AIzo6U1AfuTawM

Zelf vind ik links rijden niet moeilijk. Behalve rotondes, dat voelt nog steeds raar. T fijne van linksrijden is dat je goed de straten rechts in kunt kijken. Want rechts heeft nog steeds voorrang.

Nog steeds niet

"Na twee weken in de UK begrijp ik nog steeds niet waar de mensen daar lopen op de stoep,"
Mijn dochter woont er al ruim een jaar en snapt het ook nog niet. De Britten snappen het zelf ook niet, zeggen zij en haar Engelse man.

Triva

Triva

06-08-2018 om 20:20

miriam

Ik vind het moeilijk te begrijpen dit, juist voor die Engelsen en hun gemiddelde karakter en bijv het (vermeende) rijgedoe.

Silly walks

Ik heb me er kostelijk om vermaakt. Het is eindeloos aanleiding tot typisch engels "sorry" en "after you" en meer van dat. Ik waande me werkelijk in The Monty Python City of Silly Walks.

Door elkaar

Het is mij dan nou nog nooit opgevallen dat mensen in Nederland wel rechts houden op de stoep. Iedereen doet maar wat, dus we zigzaggen maar wat om elkaar heen. Rechts staan en links lopen op de roltrap zou ik een verademing vingen maar ik kom alleen maar rechts staan én links staan dus helemaal niemand doorlopen op de roltrap tegen.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.