Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Mentaliteitsverandering?


Dat geklaag over die containers snap ik helemaal niet, gewoon op straat flikkeren is beter of zo???

Op straat flikkeren is natuurlijk ook geen oplossing maar de container van de buren voor mijn voordeur is ook niet fijn. 

Vorig jaar hadden onze buren en container in hun voortuin vanwege verbouwing.  Hun pad moest vrij blijven om grote spullen binnen te kunnen brengen.  Die container stond ook en stukje in onze tuin, dat was te voorkomen geweest als de container en kwart slag gedraaid was toen hij was gebracht.  Onze voordeur was niet geblokkeerd dus wij hebben het zo gelaten.  Begin dit jaar sinds er een container op de openbare weg waar omwonenden huisvuil in ging storten daarover zijn we wel in gesprek gegaan met degenen die de container hadden laten plaatsen.  Katten die de zakken stuk maakten en huisvuil dat door de straat waaide maakte er een smeerboel van. Gelukkig met 1 vriendelijk gesprek opgelost. 

Volgens mij heeft het ook met de leeftijd te maken We worden gewoon ouder. Ik merk ook dat ik me de laatste tijd meer irriteer aan omgevingsgeluiden, bijvoorbeeld van buren. En dat geluiden harder binnen komen. En ik heb echt geen heel vervelende buren hoor. Gewoon samengesteld gezin met pubers en een kleintje, maar alles bij elkaar geeft weleens gehuil, discussie met puber etc. Verder is buurman nogal klusserig aangelegd, dus die grijpt ieder weekend aan om wel iets op te knappen. Gisteren moest hij een schaduwdoek ophangen, wat ook met enig lawaai gepaard ging. Maar was gelukkig snel over. 
Wat fijn is, is dat we er nu allemaal weer wat meer op uit kunnen, dus dat vermindert de ergernissen wel weer. 

Ik vind sowieso dat de corona-periode bij mij wat veranderd heeft. En dat geldt denk ik voor veel mensen. Ik heb veel minder behoefte drukte op te zoeken, naar pretparken te gaan of andere attracties. En ik geniet veel meer van rust, wandelen etc. als hiervoor. Maar goed, dat is misschien voer voor een ander draadje. Ben namelijk benieuwd of dit voor meer mensen geldt.

Tango schreef op 07-06-2021 om 12:52:


Ik vind sowieso dat de corona-periode bij mij wat veranderd heeft. En dat geldt denk ik voor veel mensen. Ik heb veel minder behoefte drukte op te zoeken, naar pretparken te gaan of andere attracties. En ik geniet veel meer van rust, wandelen etc. als hiervoor. Maar goed, dat is misschien voer voor een ander draadje. Ben namelijk benieuwd of dit voor meer mensen geldt.

Ik denk ook dat dit voor veel meer mensen geldt. Waar ik vroeger op een wandeling 3 mensen op een hele dag tegenkwam heb ik nu af en toe het idee in de Efteling te lopen. 

LAW, streekpad, NS wandeling, allemaal drukker. En die nieuwe wandelaars stampen dwars langs de paden want ze moeten voorbij of willen afsteken, praten enorm luid, dus je hoort ze van verre aankomen en daardoor zie en hoor ik geen vogels of kikkers meer. 

Een deel zal wel terug gaan naar pretpark en sportveld maar een deel zal ook blijven wandelen. 

Leanne

Leanne

07-06-2021 om 14:35 Topicstarter

Tango schreef op 07-06-2021 om 12:52:

Volgens mij heeft het ook met de leeftijd te maken We worden gewoon ouder. Ik merk ook dat ik me de laatste tijd meer irriteer aan omgevingsgeluiden, bijvoorbeeld van buren. En dat geluiden harder binnen komen. En ik heb echt geen heel vervelende buren hoor. Gewoon samengesteld gezin met pubers en een kleintje, maar alles bij elkaar geeft weleens gehuil, discussie met puber etc. Verder is buurman nogal klusserig aangelegd, dus die grijpt ieder weekend aan om wel iets op te knappen. Gisteren moest hij een schaduwdoek ophangen, wat ook met enig lawaai gepaard ging. Maar was gelukkig snel over.
Wat fijn is, is dat we er nu allemaal weer wat meer op uit kunnen, dus dat vermindert de ergernissen wel weer.

Ik vind sowieso dat de corona-periode bij mij wat veranderd heeft. En dat geldt denk ik voor veel mensen. Ik heb veel minder behoefte drukte op te zoeken, naar pretparken te gaan of andere attracties. En ik geniet veel meer van rust, wandelen etc. als hiervoor. Maar goed, dat is misschien voer voor een ander draadje. Ben namelijk benieuwd of dit voor meer mensen geldt.

Herken ik ook wel. Iedereen was meer thuis natuurlijk en sommigen gingen dan ook nog eens verbouwen. Er is ook een behoorlijke trek gaande uit de randstad. Allemaal mensen die hetzelfde ervaren waarschijnlijk. Het is ook veel drukker geworden in de natuur. Ik hoop ook echt dat het straks weer anders wordt, als mensen zich niet meer en masse op een paar plekken kunnen richten, maar de drukte verspreid wordt naar sportvelden, evenementen en winkelcentra. Dan weet je dat het druk is, maar dat zoek je dan bewust op. Inderdaad allemaal plekken waar ik voorheen ook al liever niet kwam.
Het is hier gewoon krap. We hebben geen voortuinen, dus alles is aangewezen op de straat. Er staan ook fietsenrekken tussen die parkeervakken, dus ook daar kunnen geen containers staan. Ik heb echt niet de illusie dat ik in een andere woning geen last zou hebben van buren. Er is een tijd geweest dat ik het zelfs fijn vond om leefgeluiden van anderen te horen. Dat lijkt erg lang geleden, dus misschien ben ik nu een ouwe zeikerd geworden. Maar ik denk dat het er eerder mee te maken heeft dat het leefgeluiden waren van mensen waar ik goed contact mee had. Het voelt ook als: het doet er niet toe of jij er last van hebt, ik doe wat ik wil. Het m.n. dat eerste stuk doet mij wel wat, zeker omdat ik hier al jaren woon.

Het heeft ook te maken met waar je zelf voor hebt gekozen. Als je 20 jaar geleden in een rustige buurt ging wonen dan kan ik me voorstellen dat je nu baalt als die buurt niet meer zo rustig is. 

Toen ik in een flat in het centrum woonde wist il wel dat er lawaai zou zijn en dus ergerde ik me er ook niet zo aan. Later ook in een buurt gewoond met veel huizen dicht op elkaar en kleine tuintjes dus dan hoor je alles van elkaar. Plus dat het ook een echte volksbuurt was. Een heel verschil met het dorp waar de huizen en tuinen ruimer waren en de mensen over het algemeen ook wat minder luid. Toch kon ik me daar soms meer aan geluiden ergeren dan in de volksbuurt waar ik van te voren wel wist dat zeker in de zomer mensen echt buiten leven en dat je dus alles van elkaar hoort. 

Nu wonen we buiten en dat is echt heerlijk qua geluid. Natuurlijk af en toe een tractor of zo, zeker op dit moment maar dat valt wel mee want we wonen niet midden in een polder. Vogels en andere dieren vind ik juist fijne geluiden.

Passief-agressief, maar je zou een briefje bij alle buren in de bus kunnen doen:

"Hoi, ik ben X, mijn auto is een <kleur> <type> met nummerbord Y.

Door de bouwwerkzaamheden van de buren op nummer Z kan ik de komende tijd helaas niet voor mijn eigen deur parkeren. Mocht ik in de weg staan, bel me dan alsjeblief op, dan kom ik meteen de auto weghalen. Ik zou niet willen dat u genoodzaakt bent overlastgevende objecten voor andermans deur te plaatsen omdat mijn auto voor uw deur staat."

En verder, er zijn wel grenzen aan hoeveel geluid zo'n container mag produceren. Er mag geen geluid geproduceerd worden voor 07:00 en na 19:00, en de dagwaarde mag nooit boven de 80 dB(A) uitkomen. https://rijksoverheid.bouwbesluit.com/Inhoud/docs/wet/bb2012/hfd8/afd8-1/art8-3


De dagwaarde kun je uitrekenen uit piekgeluiden als volgt:

Stel, er wordt 30 keer per dag iets ingegooid en dat levert elke keer 20 seconden 95 dB(A) op jouw buitengevel op. Je hebt dus met 10 minuten (600 seconden) 95 dB(A) piekgeluid te maken (dat is trouwens wel heel veel hoor, ik denk dat het minder is...). Om de dagwaarde te berekenen, moet je die 10 minuten omrekenen naar 8 uur door een combinatie van vertienvoudigen en verdubbelen. Bij elke keer vertienvoudigen trek je 10 dB(A) er van af, en bij elke keer verdubbelen trek je 3 dB(A) ervan af. https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/geluid

Dus 

10 minuten 95 dB(A) 

=> 100 minuten 85 dB(A) (vertienvoudigen)

=> 200 minuten 82 dB(A) (verdubbelen)

=> 400 minuten 79 dB(A) (verdubbelen)

=> 800 minuten 76 dB(A) (verdubbelen)

De dagwaarde is de geluidsbelasting over 8 uur (480 minuten) uitgesmeerd, en die ligt dus ergens tussen de 76 en 79 dB(A).

Dat blijft onder de maximale dagwaarde van 80 dB(A) van het Bouwbesluit, maar een dergelijk geluidsniveau is toegestaan voor maximaal 5 dagen.


Je kunt een eerste geluidsmeting doen met een gratis app op je mobiele telefoon. Dan kun je kijken of je ergens in die buurt van die 75 dB(A) dagwaarde (of hoger) komt. Zo ja, dan kun je de gemeente vragen wat de vervolgstappen zijn of een klacht indienen over geluidsoverlast door bouwwerkzaamheden. Maak wel heel duidelijk dat het om bouwwerkzaamheden gaat, niet om burenoverlast.


syboor schreef op 07-06-2021 om 15:24:

Passief-agressief, maar je zou een briefje bij alle buren in de bus kunnen doen:

"Hoi, ik ben X, mijn auto is een <kleur> <type> met nummerbord Y.

Door de bouwwerkzaamheden van de buren op nummer Z kan ik de komende tijd helaas niet voor mijn eigen deur parkeren. Mocht ik in de weg staan, bel me dan alsjeblief op, dan kom ik meteen de auto weghalen. Ik zou niet willen dat u genoodzaakt bent overlastgevende objecten voor andermans deur te plaatsen omdat mijn auto voor uw deur staat."


Whaaaaaaa, ik zie mij al een briefje bij de hele wijk in de brievenbus doen. Ik ben al blij als ik binnen een straal van 3 straten van mijn huis in mijn eigen wijk kan parkeren. Overdag lukt het wel om in elk geval in mijn eigen straat te parkeren. Maar helaas zijn de trainingen allemaal 's avonds en dan is het vol, heel vol. 

Ik ken het wel hoor, bij mijn vader heeft ieder zijn eigen plek en als er iemand anders staat weten ze bijna nog bij wie het bezoek hoort (op zijn minst) of zelfs wie het is en hoe lang ze die auto dan al hebben. 

Wat coronatijd betreft had ik de avondklok best voorgoed willen houden, haha. Heerlijk die rust in de late avond! 

Ik denk dat ik zelf eigenlijk best weinig kan hebben van buren. Zo eerlijk moet ik zijn. Maar ik denk ook dat ik redelijk moet blijven en niet over alles kan zeuren. In een wijk zijn nu eenmaal geluiden. Harde telefoongesprekken vind ik vaak best komisch. Zo hoor je nog eens wat. Daar staan die mensen kennelijk niet bij stil. 

Wat geluiden van kinderen betreft, denk ik dat de fase waarin je zit mee bepaalt hoe goed je het kunt verdragen. Zit je zelf in de kleine kinderen, dan stel je je daarvoor in. Los daarvan zul je ook wel soepeler zijn met omgevingsgeluiden als je zelf luidruchtig bent. En, oma spreekt, hoe ben je opgegroeid? Zit in je systeem dat je om de buren moet denken of is de stijl eerder lak aan iedereen? Ben je een rustige wijk gewend, of meer type volkswijk? Onze wijk verlawaait ook. Jeugd die muziek rondsleept, jonge buren met hun sociale activiteiten e.d.. Maar ook een kinderopvang. Ik weet niet waar mijn oren meer van verleppen, een klussende buur of duur eeuwige muur van kindergeluid. Ook van de buurkinderen. Ik gun het ze van harte, maar het is echt vermoeiend. 

Wat de container betreft zou ik ook uit mijn vel springen. Hier zet iemand steevast haar auto voor een tuinuitgang van ons. Of er nou genoeg parkeerplekken vrij zijn of niet. Ik word daar steeds nijdiger om. 

 Je kunt nu weinig doen, maar ik zou meteen in actie komen als deze weggehaald wordt. Ren naar die buren, dus ook als dat de klusmannen zijn en  vraag of er een nieuwe komt en zeg dat die niet voor jullie deur mag staan. Zet voor mijn part pontificaal iets van jullie zelf op die plek. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.