Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kaaskopje

Kaaskopje

05-12-2017 om 01:54

Menzis

We zitten weer middenin de weken dat we over kunnen stappen naar een andere verzekeraar. Ik overweeg nu om naar Menzis te gaan. Wat zijn hier de ervaringen met Menzis?

Reviews bij de Consumentenbond

https://www.consumentenbond.nl/zorgverzekering/verzekeraar/menzis/reviews?page=6&pageSize=5

Het leest een beetje als lood om oud ijzer. Er staan van alle zorgverzekeraars reviews en overal zijn prijzende reviews maar ook meldingen van gedoe met betalingen en verkeerde voorlichting.

De verschillen lijken mij nauwelijks significant.
En als we nou gewoon eens niet meer gaan wisselen? Wisselen betekent ook hier een ratrace naar de bodem van kwaliteit.

Triva

Triva

05-12-2017 om 05:24

AnneJ

Hoezo? De basisverzekering is overal gelijk, kijk even naar restitutie, ziekenhuiscontracten etc en kies dan de goedkoopste...

Kaori

Kaori

05-12-2017 om 06:35

Triva: basis is wel gelijk maar aanvullend niet

Ik denk dat je over het totaal naar de best passende en dan naar de goedkoopste moet kijken. Wat heb je nodig en wat kost dat dan ipv wat kost het en wat krijg ik dan.

Voor de basis moeten ze je accepteren als klant dat hoeft voor de aanvullende niet, meestal bij de duurdere pakketten kunnen er aanvullende voorwaarden zijn van medische verklaringen etc. In theorie mag er geen koppelverkoop zijn, maar in de praktijk is die er natuurlijk wel.

Kijk ook naar wachttijden want niet alle zorg wordt gelijk vergoed, orthodontie voor 18- is daar een bekend voorbeeld van. Bij de ene verzekeraar is er geen wachttijd, bij de ander moet je eerst minimaal een jaar klant zijn voor het vergoed wordt.

Waar je ook nog naar kunt kijken is hoeveel betaal ik nog als ik in 1x voor het hele jaar betaal, dat kan maken dat de verzekering die in eerste instantie duurder was toch de goedkoopste blijkt te zijn.

Als je een collectiviteitskorting hebt, kan die ook nog van invloed zijn. Of zelfs betekenen dat je aanvullende verzekering voor hetzelfde geld veel uitgebreider is.

Kies je voor alleen een basisverzekering dan is jouw methode de beste.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-12-2017 om 07:32

Hier

Wij zijn al heel lang verzekerd bij Menzis. Nooit problemen gehad.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-12-2017 om 10:42

Inderdaad aanvullende verzekering

Als het zo simpel was, bleef ik wel waar ik zat, maar die gaat met fysio opeens van 1000 zo'n klap lager, 350 euro, daar ben je met minder dan 12 bezoeken doorheen. Daarnaast vergoeden ze de eigen bijdrage voor geneesmiddelen totaal niet. Zie dan maar eens een gunstige prijs te vinden voor als je dat allebei wilt. Ik ben er echt van geschrokken hoe de verzekeringsmaatschappijen de aanvullende verzekering aan het uitkleden zijn. Er stond toevallig ook een bericht over op nos.nl: https://nos.nl/artikel/2206015-dnb-waarschuwt-voor-afschaffing-aanvullende-zorgverzekering.html

Kaaskopje

Kaaskopje

05-12-2017 om 10:52

Kaori

Menzis kan ik inderdaad via een collectief kiezen, dus dat scheelt toch.

Bo

Bo

05-12-2017 om 11:15

goedkoper?

Maar wordt je aanvullende verzekering dan ook goedkoper, of krijg je hier iets anders (nuttigs) voor in de plaats terug? Als het om aanvullende verzekeringen gaat, check goed of je zo maar wordt geaccepteerd.

Tja...

Leve de "vrije markt"... Was dat niet het model dat jullie wilden?

Triva

Triva

05-12-2017 om 13:14

kaori

Ik reageerde op Annej, staat er ook duidelijk (nou ja tikfout) boven: "En als we nou gewoon eens niet meer gaan wisselen? Wisselen betekent ook hier een ratrace naar de bodem van kwaliteit."

Overigens kun je je basisverzekering en je aanvullende bij twee verschillende verzekeraars kiezen dus wat let je om dus, zoals ik al zei, de goedkoopste basisverzekering te nemen (met in acht neming de restitutie, natura en keuze zorgverlener). Kijk wel even goed want je krijgt vaak korting door beide wel bij 1 te verzekeren.

Ik zie het als energie, wat maakt het uit van welke leverancier het komt? Kijk naar wat er vergoed wordt en kies daaruit maar wees niet zo bang voor overstappen, zeker niet als Annej het gaat afraden.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-12-2017 om 13:43

Als ik enigszins hetzelfde vergoed wil krijgen wat fysio betreft, wordt het sowieso duurder.

Vlees nog vis

https://fd.nl/ondernemen/1176586/zorgverzekeraars-concurreren-beperkt

Ben je meer gericht op de vrije markt dan vind je dat er niet genoeg mogelijkheden zijn om te concurreren.

"Nu, tien jaar na de invoering van de markt­werking in de zorg, valt te concluderen dat zorgverzekeraars die rol nog maar beperkt vervullen. Dat blijkt uit berichtgeving van Het Financieele Dagblad maandag. Deels is dat te wijten aan politieke beslissingen die de macht van zorgverzekeraars beperken. Zo besloot het kabinet dat zorgverzekeraars wel selectief zorgverleners mogen contracteren, maar dat zij de zorg van niet-gecontracteerden toch vrijwel volledig moeten blijven vergoeden.
Maar ook de verzekeraars pakken hun beoogde rol nog niet met volle overtuiging op. Zo contracteren zorgverzekeraars vrijwel alle ziekenhuizen, ongeacht de kwaliteit of prijs, en bieden zij tientallen aanvullende verzekeringspolissen aan die nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn."

http://guusschrijvers.nl/concurrentie-zorgverzekeraars-werkt/
Ben je tegen die afbraak van de solidariteit dan leg je de nadruk op de steeds hogere kosten en de toenemende afname van de toegankelijkheid

"Concurrentie baat niet; schaadt wel
In 2006 kwam de Zorgverzekeringswet tot stand. De theorie was toen dat concurrentie tussen zorgverzekeraars de premie verlaagt en de kwaliteit verhoogt. Want daarmee weten zij meer verzekerden aan zich te binden. Deze theorie is niet bevestigd. Immers, na 2006 trad in Nederland geen trendbreuk op in de kostenontwikkeling. Evenmin trad een verandering op in rangordeningen tussen West-Europese landen: Nederland hoorde en hoort nog steeds met haar zorg tot én de beste én de duurste landen.

Moeizame Samenwerking
Kortom, deze marktwerking heeft niet gebaat. Wel geschaad, want burgers raakten door de vele aangeboden polissen het overzicht kwijt. Want zorgaanbieders moesten met elke zorgverzekeraar aparte contracten sluiten en registraties bijhouden. Een recente internationale studie concludeert dat in ons land concurrentie en de noodzaak tot meer samenwerking en integratie op gespannen voet staan. Samenwerking en daarmee samenhangend onderling vertrouwen tussen zorgaanbieders en zorgverzekeraars zijn vereist voor actuele ontwikkelingen, zoals concentratie van complexe zorg in bepaalde ziekenhuizen en substitutie tussen tweede en eerste lijn. Competitie sluit samenwerking niet uit, maar bemoeilijkt die wel."

Zon 70 procent van de verzekerden houdt zich dus niet bezig met dit jaarlijkse kostbare spelletje.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-12-2017 om 13:49

Yvan

Leve de "vrije markt"... Was dat niet het model dat jullie wilden?===

Nee, absoluut niet, "jullie" wilde het niet. Het is ons bij monde van minister Hoogervorst van de VVD door de strot geduwd met de belofte dat dit veel beter was dan het Ziekenfonds.

Je opmerking valt vind ik in de categorie: als je niets te melden hebt, doe dan ook niet.

Aanvullende polissen dreigen te verdwijnen

https://nos.nl/artikel/2206015-dnb-waarschuwt-voor-afschaffing-aanvullende-zorgverzekering.html

"De aanvullende zorgverzekeringen dreigen in de toekomst te verdwijnen. De zorgverzekeraars verdienen er niet genoeg meer aan en lijden er soms zelfs verlies op, waarschuwt De Nederlandsche Bank, die toezicht houdt op de verzekeraars.

Daardoor bestaat de kans dat de tandarts of de fysiotherapeut niet langer te verzekeren is voor een acceptabel bedrag, waardoor de toegankelijkheid van bepaalde zorg in het gedrang komt.

Veel mensen verzekeren zich alleen nog aanvullend als ze bepaalde behandelingen zien aankomen."

Nou ja ziekenfonds

Het stelsel bleek onhoudbaar (is dat eigenlijk wel zo?).
Ik heug me nog wel de wachtlijsten en de diverse bezuinigingsronden in de instellingen.
Toen ik als student naar Amsterdam kwam kon ik geen ziekenfondstandarts vinden. Bij Kraaienest was er een inschrijving, er waren een paar plaatsen voor patienten. Daar kwamen prompt honderden mensen op af.
Ik heb dan ook enkele jaren een particuliere tandarts gehad die ik zelf betaalde.

Dus ja, dit is het ook niet, maar het ziekenfonds ook niet. Wat dan wel?

Bo

Bo

05-12-2017 om 14:01

reden

"Veel mensen verzekeren zich alleen nog aanvullend als ze bepaalde behandelingen zien aankomen."

Dit is idd de reden dat aanvullende verzekeringen te duur worden. Mensen die verwachten ergens veel gebruik van te zullen maken (zie Kaaskopje en fysio) verzekeren zich hiervoor. Mensen die dit niet nodig hebben niet. Zo blijft er van het 'verdienmodel' van de verzekeraars niets over.

.. en dat is geen verwijt hoor Kaaskopje, zo werkt het nou eenmaal en zou ik ook doen. Mensen die nauwelijks ziek zijn of ziektekosten maken kiezen voor een hoger eigen risico en lagere premie. De vraag is hoe je dit omdraait en dan ook betaalbaar houdt?

Kaaskopje

Kaaskopje

05-12-2017 om 14:24

Kortom (aansluitend op AnneJ)

Verzekeren van zorgkosten moet weg uit de commerciële markt, terug naar de overheid. Het enorme aanbod aan verschillende polissen met verschillende tarieven moet verdwijnen. Premieverschillen tussen identieke polissen moet verdwijnen. Door versimpeling van het systeem, kun je arbeidskosten en bureaucratie drukken, kunnen mensen zich bij het oriënteren beperken tot een kleiner aantal polissen en is er geen verschil in prijs meer omdat je toevallig kunt profiteren van een collectief (waardoor het oerwoud aan polissen echt belachelijk is geworden).

Maar goed, zover is het niet, zover gaat het vast ook nooit meer komen, dus ik ga snel weer verder zoeken en waarschijnlijk gebruik maken van een collectief.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-12-2017 om 14:25

Mijn reactie hiervoor kun je ook aan jou beschouwen

V@@s

V@@s

05-12-2017 om 14:31

vergeet niet

Dat het ziekenfonds maar voor een beperkte groep was. Als ambtenaar of als student kon ik niet in het ziekendfonds. Mijn ouders als kleine zelfstandigen met een minimum inkomen konden ook niet in het ziekenfonds. Heel veel groepen met een klein inkomen waren in het oude stelsel overgeleverd aan particuliere verzekeraars zonder de huidige wettelijke bescherming waarbij aan zieke mensen geen extra premie gevraagd mag worden.

Ik vind het huidige stelsel nog steeds veel beter dan het oude stelsel waarbij alleen werknemers heel erg bevoordeeld werden. Het stelsel wat we nu hebben is veel eerlijker en maakt de basisverzekering voor iedereen betaalbaar.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-12-2017 om 15:21

V@@S

Dat de Zorgverzekering voor iedereen is, is een positief punt. Vooral zo laten dus.

De basisverzekering is inderdaad voor de meeste mensen betaalbaar, ook door de zorgtoeslag, maar de aanvullende pakketten dreigen ten onder te gaan aan het huidige systeem. Het is geen wonder dat mensen tien keer achter hun oren krabben over de vraag of ze die aanvullende verzekering wel moeten nemen, het is veel geld. Dus als na dat krabben besloten wordt om het risico dan maar te nemen, want ja, er moet nog meer betaald worden tenslotte, lopen ze het risico dat ze alles zelf moeten betalen. Het is echt een probleem.

Basisverzekering.

Ik vind die keuze juist prettig na altijd particulier verzekerd te zijn geweest.
Basisverzekering en verder alleen verzekeren wat je denkt nodig te hebben of niet denkt zelf te kunnen betalen.

Kaaskopje.

Alles zelf betalen is niet aan de orde. Basisverzekering is verplicht en daaruit worden de belangrijkste dingen vergoed.

Fysio bijvoorbeeld is belangrijk maar niet levensreddend. In het verleden gingen mensen wekelijks naar de fysio, vaak volstrekt onnodig.
Dat is niet te betalen uit een standaard basisverzekering. Logisch. Dat was het ook niet in de ziekenfondstijd, maar het verschil werd betaald door particulier verzekerden.

Zekur

Basisverzekering Zekur (onderdeel van Univé) is en blijft goedkoopste per maand. Alle 4 hier verzekerd, goede service per internet/telefoon. Zeer tevreden.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-12-2017 om 19:02

Wil

Alles buiten de basisverzekering bedoel ik uiteraard.

Fysio is inderdaad niet direct levensreddend, maar kan er wel voor zorgen dat je leven zo prettig mogelijk blijft. Ik vind dat je daar best nonchalant over doet. Er zijn omstandigheden die vereisen dat mensen wekelijks oefeningen doen. Als die noodzaak onder een bepaalde code voor chronische zorg valt, wordt het uit de basisverzekering betaald. Dat is mooi geregeld natuurlijk, maar je zult dan toch die 385 zelf moeten betalen, dat komt toch neer op een krappe 32 euro per maand. Maar niet alle zorg, waar je bij gebaat bent, kan op deze manier naar de basisverzekering. Tot dit jaar heb ik de boot van een aanvullende verzekering wat afgehouden, of de kleinste aanvulling gekozen. Ja, ook vanwege de kosten, maar vanwege fysio toch maar eens in de buidel getast. Ik vertelde dat laatst tegen een paar mensen waarmee ik een pot thee aan het leegdrinken was en een ervan zei 'Ik kijk wel op Social Deal of daar een leuke aanbieding voor een massage staat, dan hoef ik me niet te verzekeren, dat is zóveel geld!". De persoon in kwestie heeft een WIA-uitkering, bijstandsniveau, puberzoon in huis, dus dat kost ook wat. Mensen maken dus keuzes die van te voren handig lijken, maar als puntje bij paaltje (ik wilde bijna kwaaltje typen ) komt, kun je daar flink mee op de koffie komen.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-12-2017 om 19:07

Chiquita

Ja, wij waren ooit ook alle vier bij Zekur verzekerd. Man nog steeds, ik sinds twee jaar niet meer. Vorig jaar Ditzo, ook prettig, dit jaar FBTO, ook niks op aan te merken. Maar de vergoeding is niet meer wat het was, helaas.

Kaori

Kaori

05-12-2017 om 20:31

Kaaskopje

Kijk ook eens bij Unive, die hebben in de basis aanvullende verzekering bij bepaalde collectieven ook 32 fysio/manuele therapie in het pakket zitten. Dat geldt voor alle aanvullende pakketten, dus ook bij het goedkoopste pakket.

Kaaskopje

Kaaskopje

05-12-2017 om 21:15

Kaori

Ik ga kijken

Kaori

Kaori

05-12-2017 om 21:34

Kaaskopje

het is in combinatie met zorggeregeld of zorgvrij, niet met zorgselect. Mijn moeder heeft zorggeregeld met de goedkoopste aanvullende en heeft om de week therapie en dan nog ruimte voor wat fysio behandelingen.

Wij dachten vorig jaar dat we het uitgebreide pakket moesten hebben maar de meneer van unive zei dat dat niet nodig was en dat ze ook met het goedkope pakket die behandelingen krijgt, daarom weet ik dat nog zo precies.

Mijn moeder gaat dus ook niet overstappen die zit prima.

Kaaskopje.

Nonchalant? Ik schrijf dat fysio belangrijk is maar niet levensreddend. En dat het te duur is voor de basisverzekering.

Gewoon een feit toch?

Dat "de vrije markt" niet goed werkt

waar het ziekteverzekering betreft is een eufemisme. Dat weten politici, waar ook ter wereld, ook wel, maar het is niet altijd even duidelijk wanneer ze welk petje dragen. Ook voor hen niet, blijkbaar.

De mythe van het "efficiënt privé-initiatief" versus "de logge, bureaucratische overheid" is een fabeltje, manmoedig in stand gehouden tegen alle feiten in.
Het heeft er eerder de schijn van, dat het "efficiënt privé-initiatief" vooral "efficiënt" is in het kaalplukken van de overheid, en dus de belastingbetaler. Wel vaker door de gerealiseerde winst te verminderen middels fiscaal aftrekbare "consultancy" om het boeltje "nog efficiënter te maken"...

De Belgische (openbare) ziekteverzekering RIZIV/INAMI beheert een jaarlijks budget van om en bij de € 30 miljard, vrijwel volledig gefinancierd uit sociale-zekerheidsbijdragen geïnd bij loontrekkenden, zelfstandigen enz. en belastinggeld. O, de farmaceutische industrie draagt ook buitensporig bij: voor 0,66%.

De overhead cost bedraagt net iets meer dan 3%. Geen enkele privé-onderneming, in welke sector ook, kan zo'n palmares voorleggen!

Kaaskopje

Kaaskopje

06-12-2017 om 12:36

Yvan

Niet iedereen waardeert mijn mening, maar zeker met de kennis van nu, maar eerder ook al, ben en was ik van mening dat de privatisering van voormalige staatsbedrijven of het overhevelen van taken naar commerciële bedrijven, bepaald geen goede zet is geweest.
Je kunt op je klompen aanvoelen dat commerciële bedrijven andere belangen hebben dan de consument zo goedkoop mogelijk hun diensten aan te bieden. En als daar al een poging toe wordt gedaan, dan is dat te voelen bij het personeel. Dat is voor mij ook een reden waarom ik vind dat de zorgverzekering terug moet naar de overheid. Commerciële verzekeraars hoeven daar niet bij buitenspel gezet worden. Ze worden betaald voor de administratieve uitvoering. Ook voor de hogere inkomens, dus niet net als vroeger onderscheid tussen arm, minder arm en overheidspersoneel. Ik heb dat al eerder ergens gezegd, ik heb het ontzettend naar mijn zin gehad bij zo'n commercieel verzekeringsbedrijf, maar daardoor heb ik wel meer inzicht gekregen in wat het allemaal kost. Er gaat heel veel verloren aan personeel, tussenpersonen, verzekeringskosten die de verzekeraars zelf hebben. Verzekeraars verzekeren zichzelf ook tegen het risico dat ze hoge kosten niet kunnen dragen. Maar ook aan de belachelijk grote lappendeken van dochterverzekeraars, collectieven, pakketten, wat te denken van alle reclame, administraties, websites. Het is een dure kolos geworden en dat wordt doorberekend aan ons. Dat past niet bij een verplichte! (waar ik voor ben) volksverzekering.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.