Home » Forum » Neemt je conditie af na je dertigste

Neemt je conditie af na je dertigste?

Ben jij al begonnen met seksuele opvoeding?

Of wil je weten hoe je dit kunt aanpakken? Deel jouw ervaringen hier!

7 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
ellen
Neemt je conditie af na je dertigste?

Graag wil ik even weten ofdat je conditie af kan nemen als je 30 bent,ik merk nl zelf dat ik het bij sportwedstrijden zwaarder heb dan eerdere jaren,ik ben van de 90 minuten,het laatste kwartier helemaal op!
Nu zou ik graag zelf gaan trimmen,maar door mijn avonddiensten,man eigen zaak,kids enz, gaat dat gewoon niet en ik train door de week 1 keer en zondags wedstrijden)!
Ik ben altijd sportief geweest en heb toen er nog geen kids waren ook 3 keer per week gesport,dat scheelt natuurlijk ook,maar zelf vind ik het natuurlijk niet prettig,dat ik nu het idee heb dat ik zwaar heb op het laatst,vooral niet als je altijd een fanatiek sporter bent geweest en het nog steeds erg graag doet!
Of hebben jullie rond/na je dertigste nog nergens last van?

amk
Beter

mijn conditie is zelfs beter geworden. Tot mijn huwelijk heb ik redelijk gesport. Daarna een aantal jaren 1x per week een beetje beppen tijdens het aquarobicen. En toen was ik mijn gewicht zat en ben gaan zwemmen. Vele km's. En ik had echt een bere conditie, want in 1,5 maand omgeschakeld van zwemmen naar 10 mijl hardlopen. Vervolgens zwanger geworden en weer veel gezwommen. tot 3x per dag 2 km wegens verveling tijdens het verlof. (kwam dat kind ook nog eens 10 dagen later, wat een ellende ;-))
Na een jaar gescheiden en toen wegens betere planbaarheid gaan hardlopen, nu met 37 heb ik eigenlijk een betere conditie dan ooit.

groet,
Angela

Silone
Ha!

Ik ben op mijn 39e gaan hardlopen. Eh, nu dus. Ik ben begonnen aan een absoluut beginnersschema en dat gaat eigenlijk erg goed. Ik heb ook altijd gesport, maar de laatste 10 jaar alleen seizoenssport in de lente/zomer/begin herfst. Ik wil in de winter conditie opbouwen en dit lopen bevalt me wonderwel goed. Jouw basisconditie klinkt al behoorlijk goed, er zijn vast ook schema's te vinden voor gevorderden.

Hillary
Ja natuurlijk

Kijk maar nar voetballers, die stoppen allemaal op topniveau rond hun 34e ofzo, alleen keepers houden het iets langer vol. Je ziet dus dat ondanks evenveel training als de jonkies het uithoudingsvermogen slechter wordt. Wel zie je bij gewone mensen, zoals hierboven ook geschetst, dat de conditie vaak beter wordt eenvoudigweg omdat men meer gaat sporten. Maar als je al jarenlang evenveel sport merk je dus wel dat het meer moeite gaat kosten.
Wat ik zelf merk (net 40) dat je meer spierpijn hebt en dat je heel snel achteruit gaat als je bijvoorbeeld 2 weken hebt over geslagen (vakantie), dat had ik vroeger niet. Je moet dus ook veel meer aandacht aan warming up en cooling down besteden.

wendelien
Nope

Je conditie vergt alleen meer en frequenter onderhoud dan voorheen. "Woest leven" in de zin van veel drank en weinig slaap eist nu meer zijn tol. Daar staat tegenover dat het duurvermogen schijnt toe te nemen: in een lagere versnelling dan de "jonkies" kom jij verder dan zij. Bij hele en halve marathons bijv. zie je niet voor niets opvallend veel veertigplusplussers. Je zult echter wel vaker dan eenmaal per week moeten trainen.

Jose van Polanen
Hangt ervan af

wat je wilt presteren. Ik was een kettingrookster, sportte nooit en mijn gewicht jojode op en neer. Toen was ik eind twintig, begin dertig. Toen ik stopte met roken en ging sporten (hardlopen) verbeterde mijn conditie enorm en had ik als late dertiger een veel betere conditie dan als late twintiger. Nu ben ik 51 en mijn conditie is nog steeds uitstekend maar ik word langzamer dus met lopen haal ik minder kilometers in een uur dan vroeger. Ook kan ik minder goed tegen drank en gaat mijn geheugen wat achteruit. Dat is het enige dat ik merk. Mijn duurvermogen neemt inderdaad niet af, eerder toe. Mijn gewicht jojoot vrolijk verder maar minder heftig als vroeger.
groet,

reina
Anders

Doordat ik niet kan sporten, lang wandelen, fietsen etc is mijn conditie niet best, maar ik doe wat ik kan. Ik kan nu meer dan bijv. op mijn 35ste. Daardoor is mijn conditie beter dan een aantal jaar geleden. Het is niet slechter dan 10 jaar geleden, eerder beter en mijn gewicht is ook weer terug op dat van 10/15 jaar eerder, terwijl ik een aantal jaren wat zwaarder was. Als ik nu nog zou eten wat ik op mijn 30ste at, was ik te zwaar, als ik nu zou bewegen wat ik toen deed was mijn conditie bereslecht. Straks ga ik weer een uur zwemmen en oefenen in warm water, zoals elke vrijdag!

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.