Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Alison

Alison

02-01-2019 om 22:42

Niet goed kunnen lezen,

schrijven, rekenen, klokkijken en maten en gewichten niet goed kunnen herkennen. Hoe leer je dat een volwassene nog aan? De persoon in kwestie wil absoluut niet meer naar school en wil ook liever niet met vreemden te maken hebben. Daar liggen behoorlijke trauma's aan ten grondslag.
Daar kan ik niks aan verhelpen maar ik kan wel met haar koken en bakken. Zo heb ik mijn kinderen wegen en meten geleerd en het belang van rekenen en lezen laten zien. Maar hoe pak ik de rest aan?
Ik heb een vrijwilligerscursus gevonden die ik kan volgen zodat ik het laaggeletterden kan leren maar ik zie het nu niet zo voor me om nog andere mensen te gaan helpen. Voor nu heb ik mijn handen vol aan dit meisje.
Dus iemand tips en tricks?

@Emma

@Emma

03-01-2019 om 09:00

Dichtbij

Met haar koken is een goed idee. Ze moet dicht bij zichzelf blijven en van daaruit zelfvertrouwen krijgen. Koken, boodschappen doen, zorgen voor kinderen (heeft ze die?). Kan ze naaien? Heeft ze iets wat ze graag doet of wel goed kan?
Kleine lijstjes maken, appjes sturen, berekeningetjes maken. Je hebt een cursus gevolgd dus je weet hoe kwetsbaar ze is als laaggeletterde. School is nu inderdaad (nog) geen optie.

@Emma

@Emma

03-01-2019 om 09:12

Oeps

Ik zie nu pas dat je de cursus nog moet gaan volgen....

Pennestreek

Pennestreek

03-01-2019 om 09:22

Neem contact op met Lezen & Schrijven

via nummer 0800 023 4444. Zij kunnen je helpen aan een cursus en de bijbehorende materialen, bijvoorbeeld de Succes!-boekjes. Die zijn heel praktisch, en koppelen dagelijkse vaardigheden (bijvoorbeeld boodschappen doen, en dus omgaan met geld en rekenen) aan leren lezen (en eventueel schrijven). Bekijk de websites van lezenenschrijven.nl en taalvoorhetleven.nl, daar vind je vast ook nuttige tips. Verder kan ik je de website oefenen.nl aanbevelen, dan kun je samen achter de computer online ook heel veel dingen oefenen, ook klokkijken volgens mij.

Ik denk dat je insteek vooral heel praktisch moet zijn. Dat levert haar op twee fronten winst, zichzelf staande leren houden in onze maatschappij en al doende leert ze beter lezen. Schrijven lijkt me nu nog van ondergeschikt belang. Eerst maar eens haar (zelf)vertrouwen verbeteren. Dat kost vast al genoeg tijd en energie.

Wat ontzettend lief dat je je zo intensief bezighoudt met dit meisje. Het klinkt alsof ze ook op andere vlakken hulp nodig heeft. Psychisch, maar ook financieel. Weet je of ze die ook krijgt? Anders heeft jouw hulp, hoe goed bedoeld ook, zo weinig zin...

Triva

Triva

03-01-2019 om 10:41

Bedenk eerst

wat je doel is. Wat wil je dat ze over een jaar wel kan en vooral waarom? Meer kans op een baan of zelf formulieren invullen en is dat doel haalbaar? Pas als dat duidelijk is; wil ze dat zelf ook? Wat wil ze daar zelf in steken?

OND

OND

03-01-2019 om 23:16

ik zie geen probleem

uw vriendin haalt moeiteloos het algemeen kennisniveau van een "goed opgeleide Belg". Met wat goede wil dat van een tienjarige, maar wel vaker net niet.

Guppie

Guppie

04-01-2019 om 16:53

Buurthuis

Ze hoeft niet meteen naar een school. Er zijn bijvoorbeeld ook buurthuizen, waar je op een laagdrempelige manier de taal kan leren. Voor sommige mensen kan het met een groepje vrouwen prettiger zijn.

Alison

Alison

06-01-2019 om 04:56

School

School wil ze absoluut niet. Daar is ze heel stellig in. Dat is ze sowieso in veel dingen, op het starre af. Samen met wat andere observaties vermoed ik dat er toch wel een diagnose op te plakken zou zijn. Helaas wil ze ook absoluut niet naar een ggz hulpverlener. Ook niet naar een arts of naar een vrouw in het algemeen want ze heeft overal slechte ervaringen mee. Maar dat varkentje wassen we wel als het nodig is.
Voor nu hebben we eerst haar financiën aangepakt want daar was wel wat stress en paniek over. Ze had zelf niet alle gegevens dus we gaan er nog verder mee maar ze heeft nu wel een beeld van haar inkomsten, uitgaven en schulden. Zo jong en dan al zo veel schuld. Zo zonde.
Maar als het goed is kan ze in ieder geval nog wat extra's krijgen van de gemeente vanwege een regeling voor mensen met een laag inkomen. Ze heeft wat te dure contracten die helaas nog wel even lopen maar ik kan haar in ieder geval de hoop geven dat er iets meer ruimte komt. Het is echt eurowerk bij haar. Met de vaste lasten en de aflossing van de schulden is er heel weinig over. De Voedselbank is helaas geen optie want slechte ervaringen dus ik voer haar maar wat bij
Zelf vind ze het Nederlands niet zo nodig maar ze kan geen brief lezen die een beetje ingewikkeld is en geen formulieren invullen dus ik probeer haar daar toch een beetje naar toe te masseren. Naar de tips, links en nummers moet ik nog kijken. Daar ben ik nog niet aan toe gekomen.
Ze begon wel er over dat ze graag Engels wil leren want dat kan ze niet. Dus dat moet ik ook even uitzoeken hoe we dat kunnen aanpakken. Het zou wel een goede tijdsbesteding zijn als ze gaat oefenen want ze heeft verder niks. Heel weinig sociale contacten, geen hobby's of interesses, niet handig met de computer of internet dus daar is ook geen afleiding te vinden. Een van onze actiepunten is werk of opleiding maar dat is best ingewikkeld. Maar dan heeft ze tenminste aanspraak, een bezigheid en hopelijk ook meer inkomen.
Ik voel wel een behoorlijke druk. Ze vertrouwt me en dat is in haar wereld een behoorlijk dingetje maar ik vind het wel een verantwoordelijkheid. Ook omdat zo af en toe wat over haar leven naar boven komt en dat valt niet mee. Sommige mensen zouden geen kinderen moet krijgen, echt helemaal niet. En dan nog de hulpverlening die niet bepaald goed verlopen is en je krijgt een zwaar getraumatiseerd kind wat vol boosheid en frustratie zit.
Iemand hier vroeg naar haar leeftijd. Ze is al even meerderjarig maar soms net een kind. Ik denk dat ze heel veel tekort is gekomen en ik ben bang dat dat niet meer in te halen is. Maar goed, ik geloof er in dat alles met een reden op je pad komt dus ik ga maar door met haar knuffelen, lekkere dingen voor haar koken en kijken wat ik praktisch kan doen. Gelukkig heb ik al basislessen gehad met mijn eigen IADH kinderen want zij valt in de gevorderden categorie

Pennestreek

Pennestreek

06-01-2019 om 14:32

Kun je haar interesse in Engels leren niet ombuigen?

Het is goed dat ze ergens interesse in toont! Maar praktisch gezien zou het natuurlijk stukken beter zijn als ze zich zou bekwamen in het Nederlands. Als ze de noodzaak ziet van het op orde krijgen en houden van haar financiën, kun je van daaruit dat Nederlands oppakken, bijvoorbeeld via die Succes!-methode.
En, even een schot in het duister, als ze aanleg heeft voor werken met cijfers is dat een mogelijke richting om werk in te zoeken. Cijfers zijn tenslotte ook in elke taal hetzelfde...

Wat triest dat ze zulke slechte ervaringen heeft met hulpverlening. Zelfs met de voedselbank? Ik kan me er zo weinig bij voorstellen... Maar jij kunt misschien namens haar de spullen ophalen? Of met haar samen? Met kleine stapjes de regie over haar leven zelf weer in de hand nemen lijkt me essentieel voor haar. Als ze een beetje intelligent is, ziet ze dat zelf ook, en is ze bereid daar energie in te steken. Maar in zo’n complex geval is de vraag altijd waar je moet beginnen...

In ieder geval lijkt mij dat ze moet beginnen met de financiën, haar gezondheid (ook geestelijk) en met het leren beheersen van het Nederlands.

Nog even een gekke inval: heeft ze wat met muziek? Ook muziek is een universele taal. Luisteren naar muziek en het zelf maken verbindt en kan heel therapeutisch werken. Er zijn in diverse steden ook initiatieven in die richting voor vluchtelingen. Of muziektherapie, is ook nog een optie misschien. Speltherapie kan ook nog, omdat je aangeeft dat ze vaak wat kinderlijk kan zijn.

Mooi dat je je zo voor haar inzet, maar inderdaad een hele verantwoordelijkheid. Heb jij zelf ondersteuning hierin, van bijvoorbeeld een organisatie als Vluchtelingenwerk of zo?

Alison

Alison

06-01-2019 om 15:16

Oeps

Ergens ging er iets niet goed. Ze is geen vluchtelinge. Gewoon een Hollandse kaaskop, zelfs in Holland geboren. Ik weet eigenlijk helemaal niet hoe ze dan hier in het diepe zuiden terecht is gekomen.
Ik wil de interesse in het engels aangrijpen om er ook nog wat nederlands tegen aan te gooien. Heb ik twee vliegen in een klap Ze kan bijna niet rekenen dus daar zie ik weinig kansen.
Dat met die interesses is wel een goeie. Ik ga eens peilen wat ze allemaal leuk vind. Misschien is daar een aanknopingspunt te vinden

Miekemieke

Miekemieke

10-01-2019 om 09:04

Kan ze het wel?

Is ze wel eens getest? Als er sprake is van een heel laag iq dan zou het best wel eens voor jullie beide een heel frustrerend traject kunnen worden. Een andere insteek en doelstelling zou dan beter passen.

Jo Hanna

Jo Hanna

12-01-2019 om 23:04

Bibliotheek?

Ik zou eens naar de Openbare Bibliotheek gaan. Volgens mij zit daar ook expertise mbt laaggeletterdheid. Misschien bieden die ook wel iets laagdrempeligs aan?

Groet,
Jo Hanna

Alison

Alison

13-01-2019 om 02:43

On hold

Ik heb even de bemoeienissen gestopt want ik weet nog steeds niet wat er precies aan de hand was maar het was apart. Normaal gesproken is ze vrolijk en leuk in de omgang maar ineens was het helemaal om. Een eisende toon toen ze iets wilde, een gezicht als een oorwurm toen ze hier was en uiteindelijk is ze met veel drama vertrokken. Een kennis begon een betoog over aantrekken en afstoten omdat ze geen hechting met haar ouders heeft. Ik weet het niet maar het was lastig om mee om te gaan in ieder geval. Ze is een paar dagen weggebleven en vandaag weer geweest. Ze is erg negatief, niks is goed en niks kan en het is allemaal hopeloos maar ze was wel weer haar normale zelf.
Ik ga eens nadenken over wat ik kan en wil met haar want ik heb net de puberteit van mijn eigen 4 kinderen achter de rug én een heftig jaar met het pleegkind en ik geloof niet dat ik dit nu weer kan opbrengen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.