Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Niet kunnen slapen als je de volgende ochtend vroeg eruit moet :-(

Beste allemaal,
Ik heb een nieuwe baan sinds begin september, op een school waar de eerste les om 8:00 begint. 2 keer per week (woensdag en vrijdag) begin ik om 8:00. Om op tijd te zijn moet ik om 6 uur opstaan. Ik ben sowieso iemand die lang slaapt en geen ochtendpersoon. Ik doe echt mijn best, ik ga vroeg naar bed (elke dag, niet alleen op dinsdag en donderdagavond) en doe braaf het licht uit om 22:00, nadat ik een half-uurtje gelezen heb. Ook gebruik ik 's avonds mijn telefoon niet meer. Maar dan nog slaap ik heel erg slecht. Ik heb het gevoel dat ik helemaal niet slaap, ook al weet ik dat het niet klopt omdat ik droom en me de dromen herinner als ik wakker wordt. Maar ik slaap heel erg onrustig, misschien in totaal een uurtje of vier. En op woensdag geef ik dus 8 uur les achter elkaar.
Medicatie wil ik niet slikken, slaapthee gebruik ik al, ik neem een lekkere douche voor het slapen gaan.. Het enige vervelende factor is de CPAP van mijn vriend, maar op de dagen dat ik later op kan staan heb ik er geen  last van, dus het zit volledig tussen de oren.
Wie herkent het en weet tips dat wel zouden kunnen werken?
Sini


Imi

Imi

29-09-2021 om 11:03

Heb je al eens een paar verschillende slaapmeditties geprobeerd? Er bestaan ook meditaties voor wanneer je 's nachts wakker wordt.

(En leuk je hier weer te zien, Sini 🙂)

Die slechte nachtrust overvalt mij als ik de volgende dag op vakantie ga en ik vrees mij te verslapen.
Maar in praktijk heeft dit zich nooit voortgedaan want de wekkers deden hun werk.

Zet twee extra wekkers, die niet op stroom gaan.
Als jij er niet wakker van wordt, wordt je vriend er wel wakker van.
( geen idee wat CPAP is). Maar de wetenschap dat mijn man mij zal wekken indien ik niet uit mijzelf wakker wordt, geeft mij die geruststelling waardoor ik snel in slaap val.

dan

dan

29-09-2021 om 11:39

ik herken het probleem wel, in die zin dat ik onrustiger slaap als ik op een ander tijdstip op moet dan gebruikelijk. Nu probeer ik me niet meer druk te maken over het minder of slecht slapen maar bedenk ik me dat ik toch wel wat rust heb op dat moment, ook al slaap ik niet. 

Herkenbaat en een kwestie van wennen - wat steeds moeilijker gaat naarmate een mens ouder wordt🤷. Waren we maar ochtendmensen, die hebben er waarschijnlijk geen probleem mee. 

Wat mij in zulke nachten helpt is om met oortjes in te luisteren naar een podcast. Of eigenlijk dus niet te luisteren; op zo zacht mogelijk volume zet ik het, bij voorkeur Engelstalig, rustig gepraat. Het leidt me af van de drukte in mijn hoofd, maar niet zodanig dat ik echt volg wat er gezegd wordt. En dat helpt me om in slaap te vallen. Soms zet ik 3 afleveringen achter elkaar klaar, zodat er lekker lang tegen me aan gekletst wordt, maar ik zou je de dag erop niet kunnen vertellen waar het over ging.

En je gewone tijd naar bed gaan? Dan heb je een kortere nacht, maar je slaapt misschien wel beter? Als ik te vroeg naar bed ga is het ook bak hoor! Meestal rond 23 naar bed en rond 6 eruit. Werkt voor mij prima

ik accepteer het als het gebeurt en als argument zeg ik tegen mezelf: "omdat ik de andere nachten dan wel genoeg slaap is dit geen probleem". 
Want ik merkte dat ik me vooral zorgen maakte dat ik een probleem zou kúnnen hebben.... 
Zelf-sturende gedachten
Gr Angela

Bepaalde periodes in je leven slaap je wel eens slecht. Je hebt ook nog maar net je nieuwe baan, andere werktijden en je bioritme slaat wat op hol. Accepteren werkt bij mij ook het beste. Lees je boek nog een uurtje langer en ontspan, dan maar wat korter slapen, het hoeven er niet altijd 8 te zijn. 
Als je het naar je zin hebt op je werk en je draai qua opstaan hebt gevonden komt het vast goed. 
Ook niet alle leerlingen zijn ochtendmensen, maar helaas, tijd is tijd. 

Zowel FalconCrest als Angela zeggen dingen die ik ook heb ervaren. Een podcast werkt bij mij prima om in slaap te vallen. Ik luister trouwens wel degelijk naar de podcast, maar val desondanks in slaap. Neem wel iets wat niet onwijs spannend is, want dat houdt je wakker. Ik beveel "The History of Rome" nog maar weer eens aan, Engelstalig, en de verteller heeft een vrij neutrale stem die ook redelijk op hetzelfde volume blijft. En al die dooie keizers zijn best interessant maar nou ook weer niet spannend genoeg om je wakker te houden. 

En wat Angela zegt klopt bij mij ook. Soms heb ik om onduidelijke redenen ineens een rotnacht. Ik weet nu dat ik het uiteindelijk wel red. Al moet ik daar wel bij zeggen dat ik er in zo'n geval ook wel vanuit kan gaan dat ik de nacht daarna wel goed slaap, die mazzel heb jij misschien niet.

Sterkte ermee. En welkom terug!

Temet

Niet douchen voor je naar bed gaat. Om te kunnen slapen moet je een beetje afkoelen. Een douche verhoogt je lichaamstemperatuur en hartslag, waardoor je minder makkelijk in slaap valt. Een warme douche vroeg in de avond is wel goed.

Sinilind

Sinilind

01-10-2021 om 10:59 Topicstarter

Goede tips allemaal. Ik ga ze toepassen en kijken of die podcast over Rome me weet te sussen. Nu zijn de nachten vervelend omdat mijn vriend net zijn enkel gebroken heeft en slecht slaapt door de pijn. We komen er wel.
Sini

Sinilind schreef op 01-10-2021 om 10:59:

Goede tips allemaal. Ik ga ze toepassen en kijken of die podcast over Rome me weet te sussen. Nu zijn de nachten vervelend omdat mijn vriend net zijn enkel gebroken heeft en slecht slaapt door de pijn. We komen er wel.
Sini

The usual tricks niet vergeten:

  1. ventilator met afstandsbediening (want koud = beter slapen)
  2. oordoppen
  3. oogmasker
  4. genoeg kussens om te variëren
  5. genoeg dekbedden/dekens/lakens om te variëren

En dit is een geniaal ding: https://www.bol.com/nl/nl/p/grijs-bluetooth-hoofdband-slaapmasker-met-bluetooth-slaapband-met-muziek-sport-hoofdband-met-muziek-hardloop-hoofdband-met-ingebouwde-bluetooth-speakers-skihoofdbanden-slaaphulpen-slaaptrainer/9300000040911027/?Referrer=ADVNLGOO002038-G-113465503334-S-293946777986-9300000040911027&gclid=CjwKCAjw49qKBhAoEiwAHQVTo_VO6z2U0N0C4wh8snqv_Ll_nyLCSxoNAw6SJnVxF06LaYFS0JnBxhoC_p8QAvD_BwE

Het is dat ik lees om in slaap te vallen, en niet luister, maar anders wist ik het wel!

gr Angela

Nog een kleine aanvulling, misschien niet zo gezellig. Maar als ik niet goed in slaap val, lig ik liever alleen in bed. Ik wil ongestoord kunnen draaien en keren en diep zuchten van ergernis, etc. Het idee dat ik me moet inhouden om mijn partner niet lastig te vallen, houdt me ook wakker. (Ondanks dat hij zegt het geen probleem te vinden) Dus, naast de podcast, adviseer ik ook een eigen bed (of comfortabele bank)

Niet steeds op de wekker kijken.  Daar kreeg ik stress van.  Steeds kijken om te zien hoe weinig tijd er nog over was om te slapen. 
Oei als ik nu niet snel in slaap val heb ik nog maar 6 uurtjes. Als ik nu niet slaap is er nog maar 4 over om te slapen. Gewoon niet kijken houdt het stresslevel lager en dat slaapt beter. 

---

---

03-10-2021 om 10:41

ik zweer bij een ereader met ingebouwde verlichting en het licht op de laagste stand nog leesbaar (3-5%). Ik heb de ereader zo geinstalleerd dat als ik in slaap val ik er geen last van heb. Ook hoef ik de ereader niet vast te houden. Alleen dus steeds de bladzijde verder handeling en alleen daar word ik dan al moe van. Ik doe de ereader ook aan als ik midden in de nacht wakker word en voel dat het in slaap vallen lastig wordt. Gewoon alles om te voorkomen dat ik mij ga ergeren en adrenaline ga ontwikkelen. 

Bedenk ook dat je best 2 nachten met minder slaap toe kan als je het in de overige vijf kunt inhalen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.