Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

tonny

tonny

23-04-2010 om 23:35

'niet piekeren'

Hoe doe je dat?

tonny

Biene M.

Biene M.

23-04-2010 om 23:47

Mindfulness

Richt je aandacht op je ademhaling. Als er een gedachte bij je opkomt denk je "hee, een gedachte" en richt je je weer op je ademhaling. Door te oefenen word je er steeds beter in.

Pieker je? Sterkte.

Piekeruurtje

heeft oudste ooit bij psycholoog geleerd: neem een half uur per dag om vrijuit te piekeren. At random gepieker (vooral bij het slapengaan) wordt verwezen naar piekeruurtje de volgende dag. Verder kreeg ze ook tips om tijdens piekeruurtje om te gaan met haar gedachten. Bij haar hielp dit goed.

reina

reina

24-04-2010 om 08:10

Tonny

Ik weet hoe het moet, piekergedachten van je af zetten (inderdaad , je richten op admenhaling etc) , maar werken doet het meestal niet :-(. Als ik een piekernacht heb, doe ik het licht aan en ga lezen! Ik las ooit dat piekeren niet helpt, als er echt een probleem is los je het met piekeren niet op en als het probleem oplosbaar blijkt heb je je tijd verdaan met het gepieker erover. Dat probeer ik me altijd voor te houden. Sterkte met niet-piekeren!

Mamvantwee

Mamvantwee

24-04-2010 om 08:59

Piekerhalfuurtje

Die tip heb ik zelf van de psych gekregen, net wat Mimoza zegt. Elke dag een half uurtje inlassen om te piekeren, op een vast moment op de dag. De rest van de dag mag je niet piekeren, en zeg je streng tegen jezelf dat dat alleen tijdens dat half uurtje mag.
Na een paar dagen vond ikzelf al dat dat piekeren onzin was: als je het piekeren kunt uitstellen dan blijkt het al minder van belang...

groet, Mamvantwee

Mirage

Mirage

24-04-2010 om 09:59

Vervangen

Eerst proberen wat anders te gaan doen, als dat niet lukt omdat je bijvoorbeeld moet slapen oid., dan het pieker onderwerp vervangen door een ander onderwerp. Dus stel je ligt wakker omdat je morgenochtend een belangrijke presentatie hebt, dan concentreer je je op het boodschappenlijstje voor de weekendboodschappen oid. Iets wat niet beladen is. Mocht je toevallig wakker liggen van de weekendboodschappen dan concentreer je je natuurlijk op je presentatie :-).

dc

dc

24-04-2010 om 11:33

Wat ik doe

Als ik ga piekeren dan vraag ik me af, wat kan ik er nu aan doen? Vaak niets, dus dan zeg ik tegen mezelf dat ik er de volgende dag mee aan de slag ga. (wel doen, anders geloof je jezelf niet meer).

Als het piekeren mijn werk betreft, dan denk ik aan mijn salaris en gebruik mijn mantra "ik word niet genoeg betaald om wakker te liggen voor mijn werk", en dat werkt bijzonder goed ;-)

Ook puzzelen (mathematische puzzels) helpt hier erg goed.

tonny

tonny

24-04-2010 om 16:08

Goed om te lezen

hoe jullie ermee omgaan. Ik ga op zoek naar de methode die bij mij werkt.

mijk

mijk

24-04-2010 om 19:58

Dumplijst

helemaal achterelkaar op schrijven wat me allemaal dwars zit. Bij mij helpt het wel..

mediteren doe ik ook wel.

Helen

Helen

24-04-2010 om 21:31

Plan van aanpak verzinnen

wat ik doe is een plan van aanpak verzinnen om met het piekeronderwerp aan de slag te gaan. Soms meteen de oplossing, soms een plan om daartoe te kunnen komen. En dan loslaten...

Of iemand een mail/brief schrijven waarin ik lekker mag projecteren en de ander de schuld mag geven.. Die verstuur ik dan niet maar helpt me wel alles op een rijtje te krijgen wat ik vind en wat maakt dat ik er om pieker. Ook omdat ik weet dat mijn neiging is om te projecteren, kan ik daarna heel gemakkelijk de boel omdraaien en uit mijn eigen schrijven halen wat ik nodig heb.

Biene M.

Biene M.

24-04-2010 om 21:36

Bij mij

Goh, ik heb alles wat hier voorbij komt al eens geprobeerd. Vooral toen ik een burn-out had, want toen was die piekermachine in mijn hoofd totaal op hol geslagen. En nu ik daar aan terugdenk bedenk ik me nog iets wat je tegen piekeren moet doen als het enigszins mogelijk is: goed voor jezelf zorgen. Als je goed in je vel zit, pieker je minder.

Verder een leestip over mindfulness: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/mindfulness/1001004002726626/index.html

Kaaskopje

Kaaskopje

24-04-2010 om 23:31

Zeker voor het slapen gaan

heb je niks aan piekeren. Je kunt op dat moment niet veel meer doen dan .... slapen. Wat mij meestal helpt is om mijzelf toe te spreken met de boodschap dat ik er op dát moment niets aan kan veranderen en door in mijn hoofd ´STOP´ te zeggen en me te richten op een geruststellende gedachte. Wat voor omgeving zou je graag willen zijn? Fietsend door de weilanden? Een wit strand, de zee? Probeer het voor je te zien en iedere pieker waar je wakker van ligt te negeren.

dc

dc

25-04-2010 om 02:51

Voor het slapengaan?

bedacht nog een goede voor het slapengaan: seks of masturberen. Geen piekergedachte die dan bij me standhoudt hoor. :-)

Marieke

Marieke

25-04-2010 om 03:05

Weg met gepieker!

Ik ben een beelddenker met een rijke fantasie :-) Ik visualiseer mijn piekergedachten; soms als kleverige draden, dan weer als dikke stroop en stop ze in een doos. De ene keer knoop ik er een ballon aan vast en laat ik ze meenemen met de wind, de andere keer als het bijvoorbeeld over mijn werk gaat stuur ik de doos naar mijn werk en laat ik hem op mijn bureau zetten: kan ik er de volgende werkdag meteen mee aan de slag. Malende gedachten in bed van "ik moet nog dit ...en niet vergeten dat...." visualiseer ik als pakketje naar mijn agenda.
En als ik midden in de nacht mijn gedachten op hol slaan, dan sta ik op en schrijf mijn gepieker op. Afhankelijk van het onderwerp stop ik mijn schrijfsel in mijn agenda, verbrand ik het of scheur het in stukjes die ik vervolgens door het toilet spoel. Weg ermee!!! Zo'n praktische handeling is voor mij heel effectief. Dit visualiseren is speels, creatief en wat kinderlijk en dat helpt goed om jezelf met je gepieker niet zo serieus te nemen (wat weer heel goed helpt tegen piekeren).
Verder ben ik fan van mindfullness en zenwalking. Alle gedachten zijn welkom; (dus juist wel piekeren!) maar met mijn uitademing laat is ze weer gaan. Het vereist wat oefening, maar dan heb je ook wat :-)
Toch een hoop trucs voor iemand die zichzelf niet als piekeraar beschouwt :-)

Maxime.M

Maxime.M

25-04-2010 om 10:33

Ook dumplijst

Hoi,

Ik heb naast mijn bed in een laatje een klein schriftje liggen. Als ik een pieker-aanval krijg, ga ik in mijn schriftje schrijven. Ik schrijf op waar ik over pieker en welke oplossingen ik erbij bedenk. Het zijn helemaal geen nette geformuleerde zinnen, allemaal losse steekwoorden en flarden eigenlijk. Maar het helpt bij mij... ik ben dan na een kwartier ofzo klaar ermee, en hoef niet te malen in mijn hoofd, alle oplossingen heb ik immers al op papier. (want vaak met piekeren draai ik in cirkeltjes rond en denk de hele tijd over dezelfde problemen en dezelfde oplossingen)

Maxime

Alvoco

Alvoco

25-04-2010 om 21:17

En als je toch niet kunt slapen

van het piekeren, is er nog de volgende truc. Je doet een radio zachtjes aan. Zelf heb ik een mp3 met fmontvangst. Ik doe de oortjes in, zodat alvoman geen last heeft. Dan zet ik hem op een zender waar gepraat wordt. Zo zachtjes mogelijk zodat ik bijna niet kan verstaan wat er wordt gezegd. Ik moet me dus inspannen om het te volgen. Mijn brein richt zich dan dus daar op. Ik slaap dan over het algemeen binnen 15 minuten. Word dan nog even wakker om de oortjes uit te doen. Klaar.

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

·´¯`·­» Evy-Leigh «­·´¯*

27-04-2010 om 15:03

Kvj bak

In de "klussen voor Jezus "bak;-)

denkbeeldig brievenbakje waar ik mijn zorg en gepieker in leg.... en het er niet meer uit maghalen.

maar ik heb ook wel eens echt een brievenbak genomen... en daar mijn gepieker letterlijk opgeschreven en dat in het bakje gedan..

de KVJ bak.

helpt mij heel goed!

Talia

Talia

27-04-2010 om 16:54

Ha zenwalking

Nooit geweten dat er een hippe term is voor wat ik sinds enkele maanden doe ;). 'k Had er een boekje van gekregen met sinterklaas, het past onverwacht goed bij me.
Maar goed, over piekeren: ik weet inmiddels uit ervaring dat alleen gaan wandelen met ademhalings- en "mijmer"-oefeningen heel goed helpt tegen gepieker en, nog beter, het helpt om conclusies te bereiken en beslissingen te nemen.

Foske

Foske

27-04-2010 om 22:55

Ik lees

me helemaal suf voor het slapengaan zodat ik als een blok in slaap val. Ik lees nergens anders dan in bed. Ik pieker overdag dus wel heel veel dus misschien zou ik het overdag ook eens moeten proberen te lezen.
Maar voor 's nachts is het ideaal maar dat zul je zelf ook wel weten denk ik:)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.