Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Nieuwe auto of niet?


Sommige particulieren vragen de hoofdprijs voor hun tweedehands auto op allerlei websites. Maar voor die prijs zullen ze hem waarschijnlijk nooit verkopen. Zo kan het ook lijken alsof sommige tweedehands auto's duurder zijn dan de werkelijke verkoopprijs. Daarom moet je eigenlijk een tijdje meekijken op zulke sites, dan zie je voor welke prijzen auto's snel weggaan en welke lang blijven staan omdat ze te hoog geprijsd zijn.

Marianne76 schreef op 26-01-2023 om 13:30:

Sommige particulieren vragen de hoofdprijs voor hun tweedehands auto op allerlei websites. Maar voor die prijs zullen ze hem waarschijnlijk nooit verkopen. Zo kan het ook lijken alsof sommige tweedehands auto's duurder zijn dan de werkelijke verkoopprijs. Daarom moet je eigenlijk een tijdje meekijken op zulke sites, dan zie je voor welke prijzen auto's snel weggaan en welke lang blijven staan omdat ze te hoog geprijsd zijn.

Eens, maar het voorbeeld van de Prius dat ik aanhaalde: mijn buurman kreeg van de dealer meer dan de nieuwprijs geboden, zodat de dealer de auto voor een nog hogere prijs kon doorverkopen aan iemand die een Prius-zonder-wachttijd wilde.

Ysenda schreef op 26-01-2023 om 08:52:

[..]

Bijtellingsregels is alleen van toepassing bij zakelijke auto's.

Maar drijft dus wel de prijs op van de auto's die "Bijtellinggunstig" zijn, omdat de verkoopprijs geen onderscheid maakt tussen prive of zakelijke koper, als je begrijpt wat ik bedoel.


Maw: Je kiest een auto die toevallig voor een zakelijke rijder nog onder de gunstige bijtellingsregeling valt, dan is die duurder. Ongeacht of je hem zelf privé of zakelijk gaat rijden.

Elpisto schreef op 26-01-2023 om 14:35:

[..]

Maar drijft dus wel de prijs op van de auto's die "Bijtellinggunstig" zijn, omdat de verkoopprijs geen onderscheid maakt tussen prive of zakelijke koper, als je begrijpt wat ik bedoel.


Maw: Je kiest een auto die toevallig voor een zakelijke rijder nog onder de gunstige bijtellingsregeling valt, dan is die duurder. Ongeacht of je hem zelf privé of zakelijk gaat rijden.

Kopen zakelijke kopers ook tweedehands? 

Marianne76 schreef op 26-01-2023 om 21:42:

[..]

Kopen zakelijke kopers ook tweedehands?

Jazeker. 

Marianne76 schreef op 26-01-2023 om 21:42:

[..]

Kopen zakelijke kopers ook tweedehands?

Zeker met die overgang qua bijtellingregels ja. Kan het ineens heel erg uit om een jaar oud model te kopen i.p.v. een splinternieuwe. Qua bijtelling dan. En laten we wel zijn: Die 10.000km die zo'n auto op de teller staan heeft, doen het hem niet. 

Elpisto schreef op 27-01-2023 om 08:29:

[..]

Zeker met die overgang qua bijtellingregels ja. Kan het ineens heel erg uit om een jaar oud model te kopen i.p.v. een splinternieuwe. Qua bijtelling dan. En laten we wel zijn: Die 10.000km die zo'n auto op de teller staan heeft, doen het hem niet.

Wat is er veranderd dan? Ik wil zakelijk een auto kopen, maar eerder moest ik altijd voor nieuw gaan omdat dat belastingtechnisch voordeliger was. Maar nu wil ik eigenlijk niet zoveel geld uitgeven.

Elpisto schreef op 27-01-2023 om 08:29:

[..]

Zeker met die overgang qua bijtellingregels ja. Kan het ineens heel erg uit om een jaar oud model te kopen i.p.v. een splinternieuwe. Qua bijtelling dan. En laten we wel zijn: Die 10.000km die zo'n auto op de teller staan heeft, doen het hem niet.

Dat wist ik niet. 

Inderdaad, een auto met 10 of 20.000 km is technisch gezien nog nieuw.

Pief schreef op 27-01-2023 om 08:38:

[..]

Wat is er veranderd dan? Ik wil zakelijk een auto kopen, maar eerder moest ik altijd voor nieuw gaan omdat dat belastingtechnisch voordeliger was. Maar nu wil ik eigenlijk niet zoveel geld uitgeven.

De bijtellingsregels zijn in de loop van de afgelopen jaren gigantisch veranderd. Zo hebben we voor 2023 2 tarieven: 16% ( Volledig elektrisch) en 22% ( alles wat niet volledig elektrisch is). 

Ter vergelijking: In 2019 waren deze schijven respectievelijk 4% en 22%. Die 4% geld voor een auto met kentekendatum 2019 voor een periode van 60 maand. Even makkelijk gezegd: Een auto met 1e tenaamstelling/invoerdatum op 1-1-2019 heeft die 4% bijtelling t/m 1-1-2024. Dat verschil ( 12%) is "geld waard". Immers scheelt het je 12% bijtelling. Dat maakt dat de waarde van de auto voor zakelijke rijders omhoog gaat en er dus meer animo is voor dit soort auto's en inherent daar aan de prijzen van deze auto 2e hands dus zullen stijgen.

Het is niet meer zo erg als in 2019 zelf, met een auto uit bijvoorbeeld 2016 oid, maar het is nog steeds een bijtellingsverschil. Ligt voor elektrisch, uit mijn hoofd, gemaximeerd op rond de 50k. Dus stel, de fiscale nieuwwaarde van je Tesla is 80k, dan heb je die 12% voordeel over de eerste 50k. Dat scheelt toch even 6.000 aan bijtelling op jaarbasis, wat dan weer (afgaande op de hoogste schaal) ergens rond de 250 euro in de maand scheelt. 

Elpisto schreef op 27-01-2023 om 09:16:

[..]

De bijtellingsregels zijn in de loop van de afgelopen jaren gigantisch veranderd. Zo hebben we voor 2023 2 tarieven: 16% ( Volledig elektrisch) en 22% ( alles wat niet volledig elektrisch is).

Ter vergelijking: In 2019 waren deze schijven respectievelijk 4% en 22%. Die 4% geld voor een auto met kentekendatum 2019 voor een periode van 60 maand. Even makkelijk gezegd: Een auto met 1e tenaamstelling/invoerdatum op 1-1-2019 heeft die 4% bijtelling t/m 1-1-2024. Dat verschil ( 12%) is "geld waard". Immers scheelt het je 12% bijtelling. Dat maakt dat de waarde van de auto voor zakelijke rijders omhoog gaat en er dus meer animo is voor dit soort auto's en inherent daar aan de prijzen van deze auto 2e hands dus zullen stijgen.

Het is niet meer zo erg als in 2019 zelf, met een auto uit bijvoorbeeld 2016 oid, maar het is nog steeds een bijtellingsverschil. Ligt voor elektrisch, uit mijn hoofd, gemaximeerd op rond de 50k. Dus stel, de fiscale nieuwwaarde van je Tesla is 80k, dan heb je die 12% voordeel over de eerste 50k. Dat scheelt toch even 6.000 aan bijtelling op jaarbasis, wat dan weer (afgaande op de hoogste schaal) ergens rond de 250 euro in de maand scheelt.

Ah oké, maar dan moet je dus volledig elektrisch rijden? Want dat ben ik niet van plan. Ik wil voor hybride gaan en anders benzine.

Pief schreef op 27-01-2023 om 10:32:

[..]

Ah oké, maar dan moet je dus volledig elektrisch rijden? Want dat ben ik niet van plan. Ik wil voor hybride gaan en anders benzine.

Yes, dat geld tegenwoordig alleen nog voor volledig elektrisch. Er was een periode dat je dit ook met andere auto's zo kon doen, maar sinds 2017 kennen we de 22%/4% regeling. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.