Home » Forum » Off topic discussies » Npo minder reclame waarom

NPO minder reclame. Waarom?

6 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Zeetakje
NPO minder reclame. Waarom?

Ik begrijp niet waarom de NPO straks tot 20:00 uur geen reclame meer uit mag zenden. Ze krijgen geloof ik 800 miljoen subsidie per jaar en dat gaat nu met 40 miljoen worden aangevuld. Levert dus voorlopig niks op.

Dat de commerciëlen het een goed idee vinden snap ik wel. Zij vinden het waarschijnlijk niet eerlijk dat de NPO zowel subsidie als reclame-inkomsten heeft. Zij moeten het ook zonder overheidsgeld doen.

Ik las ergens dat ze willen dat kinderen minder reclame te zien krijgen. Ik begrijp wel dat er tot 20:00 uur veel kinderen kijken, maar die kijken ook naar de commerciëlen, dus reclame krijgen ze toch wel te zien.

Misschien stappen degenen met topsalarissen over naar de commerciëlen? Is dat de bedoeling?

Waarom wordt de NPO duurder gemaakt? Je zou denken, zet er een paar reclameblokken extra in en draai de subsidie terug. Ik heb niks met reclame, dus wat dat betreft prima, maar ik snap het niet en dat vind ik best dom.

AnneJ
Ja, waarom

Soms zou je willen dat de NPO eens wat inzicht geeft in de besluiten, maar berichten over jezelf in de journalistiek is natuurlijk een brug te ver.

En het speelt pas een rol als het gaat irriteren natuurlijk.

Ik irriteer me eraan dat steeds meer programmas niet of met veel vertraging terug te zien zijn via 'gemis'. Wil ik nu even Een Vandaag kijken, heb ik pecht, moet ik maar lid worden en betalen voor NPO Start.
NPO extra idem, betalen want anders kun je het niet terug kijken.
Het is detectivemaand. Plannen ze al een paar avonden detectives op het extra kanaal gelijktijdig met de eerste kanalen, en het extra kanaal kun je niet terugzien.
Maar blijkt regelmatig een van de eerste kanalen ook niet, tijdelijk niet, of helemaal niet.

En je kunt het vooraf niet weten.

Nog effe en ik geef het op, dan maar naar Netflix of zo.

Ad Hombre
Concurrentie

Ik wed dat het wordt gezien als oneerlijke concurrentie met de commerciële omroepen. Ook wel logisch denk ik. Ik snapte ook nooit dat er dure voetbalwedstrijden van subsidiegeld betaald moesten worden.

Maar ja, ik kijk *nooit* meer omroep. Uitsluitend streaming. Achterhoedegevechten...

Kenfan
Nog meer reclame?

Dat zou tot gevolg hebben dat ook de programma's door reclame onderbroken zouden worden. Nu doet de publieke omroepen dan nog niet, daarom duren de programma's in de vooravond ook zelden langer dan 50 minuten. Een aardige film begint pas tegen middernacht. Dat er steeds meer achter een betaalpoort wordt gezet, waardoor je in feite dubbel betaalt is inderdaad ook bloedirritant.

Een van de redenen waarom ik tenslotte afgehaakt ben. Naast dat eindeloze geleuter over sport en die sloot programma's over BN'ers die perse in het buitenland iets moeten gaan doen wat tegen een fractie van de kosten ook in de Noordoostpolder had gekund.

Zeetakje
Nou,

van nog meer reclame zou ik zeker niet gelukkig worden hoor. Maar dat levert de NPO geld op en het schrappen van reclame kost geld. Het is dus niet zo dat ik meer reclame wil, maar dat ik niet begrijp dat het geschrapt moet worden en als gevolg daarvan de subsidie verhoogd wordt. Als wij bewust besluiten om onze inkomsten te verlagen, is er niemand die met een subsidiepotje klaarstaat. (En terecht)

Dat de commerciëlen het oneerlijk vinden dat zij alles, in tegenstelling tot de publieke omroep, zonder subsidie moeten rondbreien begrijp ik. Aan de andere kant...die publieke omroep was er eerder en dit was van tevoren bij de commerciëlen bekend, dus dan moeten ze ook niet zeuren.

Van die voetbalrechten ben ik niet zo op de hoogte. Wordt eigenlijk nauwelijks bekeken bij ons, maar inderdaad, van mij hoeft daar geen subsidiegeld naartoe. Laat daar de commerciële omroepen maar geld inpompen.

Emmawee
Kijkcijfers

De publieke omroep zou (nog) minder afhankelijk moeten zijn van hoge kijkcijfers. Er moeten daar gewoon goede programma's worden gemaakt die het publiek belang dienen. Je kunt er natuurlijk lang over discussiëren wanneer dit wel of niet het geval is, maar je kunt dit zeker niet (alleen) aflezen aan de kijkcijfers. Als je van reclame-inkomsten afhankelijk bent, worden de keuzes die gemaakt worden wel sterk beïnvloed door de kijkcijfers. Minder reclame lijkt mij daarom een goed idee.
Minder reclame voor kinderen... Tja... dat vind ik wat naïef gedacht. Alsof de wereld ophoudt bij net 3.

Beter zou het geweest zijn als Arie Slob in november naar Arjen Lubach zou hebben geluisterd.
https://youtu.be/iABwAyUswnQ