Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Omgangsregeling

Ik hoop dat ik hier mijn hulpvraag kan stellen.
Of in elk geval mijn verhaal even kwijt mag.

Mijn zoon en schoondochter hebben een zoon van bijna 4 en gaan uit elkaar.
Mijn schoondochter heeft hier de keuze in gemaakt alhoewel mijn zoon hier ook al een aantal keren mee heeft 'gedreigd'. Voor beide partijen waarschijnlijk de beste keuze.
Heel sneu dat hier een lief kereltje van bijna 4 tussen zit.

Mijn zoon wil graag co-ouderschap (50/50) en er is op verzoek van mijn schoondochter hulp ingeschakeld van een mediator. De mediator lijkt weggegooid geld want ze komen al die weken niet tot samenspraak over de omgangsregeling en huisvesting die mijn zoon eerst op papier wil hebben.
Probleemgebieden zijn huisvesting en rooster zoon.
Beiden willen in het huis blijven wonen (huurwoning) en zoon heeft een rooster met wisseldiensten.
De uitdaging in het rooster van mijn zoon zijn de wisseldiensten die hij heeft.
Het voordeel is dat het voor een heel jaar al bepaald is door de werkgever.

Dit houdt in dat hij rekening moet houden met diensten van 6-14.30uur en 14-22.30uur.
Op deze dagen kan hij zijn zoon of niet naar school brengen of niet van school halen en zal er een wisseling na de werkdag kunnen plaatsvinden. 'Dag lieverd, veel plezier op school vandaag, vanmiddag komt papa/mama je weer halen en dan zien wij elkaar dan en dan weer!'
Daarentegen heeft hij elke week 3/4 dagen achter elkaar vrij.
Niet de ideaalste situatie maar met het uitgangspunt dat je het beste voor je kind voor ogen houdt kun je hier (mijn inziens) best wel mee werken.
De verdeling zou dan iets meer dan 50% voor mijn zoon zijn maar er is hier nog geen rekening in gehouden dat hij ook wel eens niet kan op zijn roostervrije dagen.

Mijn schoondochter ziet dit niet zitten want dan wordt ze te vaak met mijn zoon geconfronteerd en kan ze niet 'healen'.
Daarbij denkt ze dat het verwarrend is voor mijn kleinzoon en pedagogisch niet verantwoord.
Haar voorkeur gaat uit van een wekelijks rooster (vr-vr).
Dit houdt in dat mijn zoon 3/4 keer in de week oppas moet regelen om zijn zoon of naar school te brengen of naar bed te brengen.
Mijn schoondochter biedt aan om die dagen dan in overweging te nemen om ook voor haar zoon te zorgen en dat mijn zoon die dagen dan weer kan compenseren met dagen dat hij roostervrij is. 

Ze wil echter niet in het ouderschapsplan zwart op wit dat het dan om een 50/50 verdeling gaat.

Ik weet niet of het hier om subsidies of iets dergelijks gaat of dat ze dan het recht claimt om in het huis te kunnen blijven maar waarom wil je geen 50/50 zwart op wit zetten als je zegt dat de dagen op een ander moment gecompenseerd kunnen worden?

Ik ben zo bang dat ze hier niet uit komen en hun zoon zit ertussen blijft zitten.

Bemiddeling met de oma's heeft helaas ook niet gewerkt.
Oma uit België dreigt dat mama en kleinzoon dan maar naar België moeten verhuizen en deze oma zit met 2 zwaar gekneusde tenen doordat schoondochter iets te snel de deur achter haar dicht smeet. Dit gebeurde niet expres maar geeft wel aan dat de emoties hoog oplopen.

Heeft iemand anders in een soortgelijke situatie gezeten en hoe hebben jullie dit opgelost?

Dat is niet jouw taak om het op te lossen, maar van zoon en schoondochter. Laat het probleem waar het is, bij hen, want anders ben jij straks de gebeten hond. 

het lijkt mij het allerbelangrijkste dat zoon naast school zijn vader of moeder ziet en niet een ingehuurde kracht. Al betekent dat 5 keer wisselen per week. Zolang ouders dicht bij elkaar wonen en een mooie kalender maken en dit bespreken met kind sochtend komt dat vast wel goed. Als ouders bij elkaar waren zag hij vader ook niet na school met die late diensten.

Ver weg verhuizen mag ze niet zo maar doen zonder de toestemming van de andere ouder.
Ik zou voorstellen om een jaarkalender te maken en de regeling goed vast te leggen. Ook de werkgever moet snappen dat er soms veranderingen zijn in het leven waar een dienstrooster ook rekening mee moet houden. Wat zijn de werktijden van je schoondochter? Het is vreemd dat je daar helemaal niet op terugkomt. Of is het zo dat jij eigenlijk vindt dat schoondochter zich als enige aan moet passen?

laat het jonge paar met rust en ze zullen het probleem onderling oplossen

Als die mediator een beetje ervaren is heeft hij/zij vast vaker met dit bijltje gehakt. Er zijn meer gescheiden stellen waarin een van de ouders in wisseldiensten werkt, uiteindelijk komt er meestal wel een oplossing. Jij kan als relatieve buitenstaander weinig anders doen dan je verbijten, stoom afblazen bij vriendinnen, en je er verder vooral niet mee bemoeien.

Vijf keer per week wisselen lijkt me heel belastend voor het kind. Maar oppas vinden om je kind uit bed te halen, hele ochtendritueel etc. of juist de hele middag en avond, lijkt me vrij lastig. En ook niet wenselijk voor de halve week.
Een 50/50 regeling kan ook met een wisseling bijvoorbeeld op woensdag. En dan om het weekend. 
Er zijn wel meer mensen met onregelmatig werk die gescheiden zijn, dus het moet vast kunnen, maar als grootouder ga jij daar niet over.
Ik zou je zoon vooral laten inzetten op kijken naar wat en vooral hoe het wel kan.

je gaat volledig van je zoon uit maar zo'n ukkie heeft regelmatig nodig en regelmatig is niet 4x per week wisselen van woonst.
Vergeet niet dat er ook steeds vanalles mee moet. Knuffel minimaal maar straks als hij ouder wordt nog meer.

Wisseldiensten draaien is voor een volwassene al zwaar laat staan voor zo'n ukkie.

Wellicht is 50/50 niet haalbaar maar wel 40/60 en dan de schoolvakanties 50/50.

Maar het is aan de ex-paar om dit uit te vogelen.

'Ik weet niet of het hier om subsidies of iets dergelijks gaat of dat ze dan het recht claimt om in het huis te kunnen blijven maar waarom wil je geen 50/50 zwart op wit zetten als je zegt dat de dagen op een ander moment gecompenseerd kunnen worden?'
En omgekeerd, waarom is het zo belangrijk dat dat getal wordt opgeschreven? Eventuele kinderalimentatie wordt verminderd met het aantal 'zorgdagen'. Het probleem van wisselende diensten en werk vraagt in principe om een oplossing van je zoon zelf. Ik neem aan dat de moeder ook werkt en op een andere manier hetzelfde probleem tegenkomt. Wisselende diensten en kinderopvang is lastig, dus het vraagt creativiteit.
Steun je zoon in het zelf oplossingen bedenken. Idem voor een huis. 

Tsjor

Voor een kind is regelmaat belangrijk. En beide partners moeten hun eigen leven kunnen opbouwen zonder continu in een externe gezinssituatie te zitten vanwege het werk van de ex. In dit geval dus vaste dagen. Het is aan jouw zoon om op die momenten opvang te regelen. Jij kunt daarin een rol spelen maar er is natuurlijk ook gastouder opvang of flexibele bso en vso. En overleg met de werkgever over bijvoorbeeld een vaste dag. Een goede werkgever wil personeel behouden en echt wel meedenken! Natuurlijk kan moeder inspringen. Maar niet vast en als het haar uitkomt! De verantwoordelijkheid ligt bij jouw zoon op zijn dagen. 

Belangrijk is dat beiden in elkaars buurt blijven wonen. Dan kan zoon op latere leeftijd makkelijk zelf naar de ander (bijvoorbeeld vanuit school of sport). Dat scheelt veel opvang momenten. Verhuizen ver weg of naar het buitenland is niet toegestaan zonder toestemming en niet in belang van het kind! 

Als het voor het hele jaar vast ligt, kunnen ze wellicht afspreken dat zoon en kleinzoon bij elkaar zijn op de dagen dat zoon vrij is. Dat is elke keer 3/4 dagen achterelkaar. Misschien niet optimaal, maar voor het kind is het wel fijn dat als hij bij papa is de volledige aandacht heeft van papa.

Probeer niet alle omgang op een weegschaal te leggen. Belangrijkste is dat kind met beide ouders een goede band op kan bouwen.
Verhuizen naar Belgie kan tegengehouden worden, dat is niet in belang van het kind. Zaak is dan wel dat de ouders dicht bijelkaar blijven wonen.

Wellicht gaat het dan om inkomensafhankelijke combinatiekorting. Maar de verdeling 50/50 op papier hoeft niet te betekenen dat de uitvoering is als op papier als je dat samen overeenkomt. Dan zit er wel eentje te jokken natuurlijk en de ander "moet" daar bijna aan meewerken.
 
Als hij elke week 3 a 4 dagen vrijheeft, zijn dat elke keer andere dagen, of zit er ritme in van een blok in weken? 

Of je zoon zoekt op den duur ander werk en tot die tijd in overleg?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.