Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Onhandig taalgebruik

Zojuist lees ik op NU.nl over het overlijden van Gregor Frenkel Frank en hoe een oud-collega vaststelt ' met enige verslagenheid kennis te hebben genomen van het overlijden van Frank.'

Met 'enige verslagenheid'. Tjonge, dan kies je toch andere woorden?
Ik zal hem missen, ik koester goede herinneringen aan onze werkzaamheden samen - of zoiets.

Maar 'enige verslagenheid'? Die woorden passen niet bij elkaar.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

31-10-2011 om 11:41

Je hebt gelijk

Ik wist nog niet dat hij dood is. Tjee...
Maar enige verslagenheid suggereert dat het eigenlijk een beetje tegenvalt met die verslagenheid. Een zuinig medeleven dus.

Rafelkap

Rafelkap

31-10-2011 om 19:00

De tekst komt van de werkgever, begrijp ik. En die had blijkbaar geen speciale emotionele band met de overledene. Het klinkt idd vrij belachelijk maar kennelijk voelde hij zich niet verslagen, want: 'met verslagenheid' klinkt een stuk zwaarder.

Vic

Vic

31-10-2011 om 19:11

Waarschijnlijk

Enige verslagenheid omdat je nu eenmaal geacht wordt erdoor geraakt te zijn. Niet heel erg verslagen omdat hij (vziw) niet ziek was maar gewoon door ouderdom gestorven is. Sowieso zie je vaak de vreselijkste taalkronkels in rouwadvertenties.

+ Brunette +

+ Brunette +

01-11-2011 om 22:21

Frank?

Mijnheer Frenkel Frank is overleden. Goh, is Gregor dood? Dat hij Frank wordt genoemd zegt meer over de band met de overledene dan de mate van verslagenheid.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.