Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Opfrissen ski-techniek, waar?

In februari ga ik voor het eerst sinds 13 jaar een week op wintersport in Oostenrijk. Maar ik heb dus ook 13 jaar geleden voor het laatste geskied! Nu wil ik mijn techniek graag opfrissen voor die tijd. Ik twijfel alleen of ik dat moet doen in de "echte" sneeuw, oftewel in Zoetermeer? Of puur techniek op een roller skibaan zoals in Ridderkerk?
Iemand ervaring met een roller skibaan? Of met indoor skieles in Zoetermeer?
Wat werkt het beste om in korte tijd de techniek op te vijzelen?
Ben benieuwd!
Sanneke*

Hanne.

Hanne.

11-11-2014 om 14:12

rollerbaan

Ik heb ervaring met een rollerbaan. Werkt super en je leert een goede techniek. Als je het daar kan kan je ook de sneeuw in.

Maar....mijn ervaring is dat mensen die al kunnen skieen heel erg moeten wennen aan zo'n baan. Die hebben een les nodig om goed op de baan te blijven staan en kunnen daarna pas aan de techniek gaan werken.

(al valt dat wellicht mee als je al 13 jaar niet op de ski's hebt gestaan)

Ook rollerbaan

Een rollerbaan vraagt meer van je techniek dan sneeuw. Vaak is er een spiegel zodat je ook kan zien hoe je houding is.
Als het te snel gaat kunnen ze de hoek veranderen.

Net als fietsen

Gewoon die berg op. Je moet er weer even aan wennen, maar je verleert het niet. En als je je niet zeker voelt of beter wil worden, neem je daar skiles toch? Nicht vergessen: Oberkörper zum Tal drehen!

skik

Annet

Annet

11-11-2014 om 21:07

Niet gewoon die berg op

Op een rollerbaan kun je perfect je techniek oefenen. 1x is inderdaad niet genoeg omdat je moet wennen aan de baan, maar met 3-5 keer oefenen kom je heel ver. Dan ben je meer gevorderd dan de laatste keer dat je in de sneeuw stond.

Ter plekke ga je eerst een (half) dagje skiën en dan beslis je daar of je les wilt en wat je wilt leren. Ik denk dat je na wat uurtjes rollerbaan verrassend ver komt.

Sanneke*

Sanneke*

11-11-2014 om 22:07 Topicstarter

duidelijk

Dank voor de reacties, ik ga een paar lessen op de rollerbaan boeken. Klinkt als een prima voorbereiding.
sanneke*

Skiën in je joggingbroek

Wat een prettige bijkomstigheid is, is dat je in een shirt met lange mouwen en een joggingbroek lekker kan oefenen. Dus geen bezwete skipakken. Die hou je schoon tot het echte werk.

Skia

Skia

12-11-2014 om 01:43

daar les nemen

Een ding moet je zeker doen: op je vakantie-adres skiles nemen.
Ik zelf vind de skiklassen van de locale skischool altijd hartstikke leuk en in meerder opzichten nuttig: niet alleen leer ik beter skiën, ik kom zo ook op plaatsen waar ik normaal niet zou komen, je krijgt voorrang met de lift, skileraar weet welke pistes op welke plekken op dat moment het fijnst zijn, ik leer wat over de omgeving en over verschillende soorten sneeuw, het weer, de natuur etc, en ik oefen de taal. Ook is het veiliger. En ik vind les afwisselender, beter opgebouwd en effficiënter dan zonder les skiën. De skileraar is ook een gids.

Ik heb als kind leren skiën en heb het na een jaar of 20 weer opgepakt, zonder oefenen in NL. Ik was het skiën niet verleerd maar mijn techniek kon wel wat bijscholing gebruiken. En inmiddels was de skitechniek veranderd (Carve-ski's bestonden nog niet in mijn kindertijd). En ik had als kind leren skiën in Oostenrijk, maar pakte het weer op in Frankijk. De Franse skischool heeft een iets andere techniek (het viel de leraar meteen op dat ik in Oostenrijk had leren skiën!) die ik zelf nu fijner en beter, subtieler, minder krampachtig, vind.

Ik kan goed skiën maar neem graag een dagdeel per dag les in een groep. Ik vind het dan niet erg als het niveau voor mij wat aan de lage kant is, dat is wel relaxed en ik probeer de puntjes op de i te zetten. Techniek kan altijd verbeterd worden en ik vind een zo goed mogelijke techniek heel fijn aanvoelen. Een goede techniek, en het steeds verbeteren van de techniek, geeft mij meer skiplezier.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.