Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ouders niet mee naar binnen Orthodontist

Tijdens corona mochten we niet mee naar binnen bij de orthodontist. Dit vond ik wel vervelend (dochter toen 10), maar begreep het wel, ondanks dat ik wist dat het bij heel veel andere ortho's wel gewoon mocht. Maar nu mochten ouders nog steeds niet mee naar binnen, wat het bleek veel rustiger te werken.

Mijn dochter ligt nu vaak onnodig lang in de stoel, terwijl er over vakantie’s e.d. gekletst wordt. Ook zijn ze nogal hardhandig, geloof best dat het niet allemaal zachtjes kan, maar heb het gevoel dat ze wel erg grof te werk gaan, maar kan dit dus niet controleren. Mijn dochter na een bezoek ook niet echt uitleggen wat ze nu precies gedaan hebben of wat de voortgang is. Je kan wel verzoek tot gesprek aanvragen, maar dat is ook allemaal erg ingewikkeld. Heb het gevoel dat ze het vooral zelf wel lekker makkelijk vinden zonder ouders om verantwoording hoeven af te leggen.

Maar wat ik me eigenlijk afvraag, mag de orthodontist dit eigenlijk wel?

Het staat nu overigens wel op hun website als huisregel, maar deze was er nog niet voor corona.

Hopelijk kan iemand mij meer vertellen, bedankt!


---

---

27-09-2022 om 15:18

Kun jij, als je er wel naast zou zitten, bepalen of ze onnodig lang in de stoel zit (elke minuut die ze te lang zit kunnen ze beter besteden en meer verdienen door meer afspraken op een dag te plannen dus dat is het laatste wat ik zou denken), of ze onnodig hard wordt aangepakt etc? Ik zou dat niet kunnen zeggen. Ik ben namelijk geen orthodontist. 

Ik zou wel gebruik maken van zo'n afspraak, misschien kan het telefonisch. Toch zeker eens per half jaar wil je weten hoe het gaat. 

Of het mag? Waarom niet. Er zijn ook gewone tandartsen waar je als ouder niet in komt bij een behandeling, ook kindertandartsen. De angst is stukken minder zonder ouders bijvoorbeeld. 

Bijtje82

Bijtje82

27-09-2022 om 15:55

Volgens mij mag je er bij minderjarige kinderen altijd bij zijn. Tenzij het een operatie betreft.

Er zijn praktijken waar ze het beleid hebben dat ouders niet mee naar binnen mogen. Juist ook bij kindertandartsen waar kinderen met extreme angst komen. Omdat dat rustiger werkt en ouders niet zoveel kunnen doen of afleidend zijn.
Ik zou er in ieder geval af en toe wel bij willen zijn of op de hoogte gehouden willen worden van de behandeling. Wat is het plan? Hoe lang gaat dat duren? Dus zo'n gesprek zou ik zeker aanvragen.
Er zijn vast ook orthodontisten waar je wel mee naar binnen mag. Geeft je dochter aan dat ze vindt dat ze te hardhandig behandeld wordt of is dat meer een invulling van jou omdat je geen beeld hebt en krijgt?

De orthodontist? Daar gingen dochters tussen schooltijden door op[ de fiets heen, zonder dat ik meeging.Ik was er alleen bij als er iets speciaals/vervelends moest gebeuren of als ze graag wilden dat ik erbij was. 

"Mijn dochter ligt nu vaak onnodig lang in de stoel, terwijl er over vakantie’s e.d. gekletst wordt."

Hoe kom je daarbij?
Ik heb zelf drie jaar gebeugeld en moest heel vaak even wachten totdat het juiste draadje gepakt was, de ortho even aan de stoel kwam om tegen de assistent te zeggen op welke kiezen elastieken moeten, totdat de lijm/pasta/hapspul klaar was, kortom honderd dingetjes waarbij je even moet wachten en de assistenten intussen even hun kletspraatje doen. Dat wil niet zeggen dat er niks gebeurt.

Een kind kan dat lang niet allemaal inschatten. Die denken nogal eens dat wat buiten hun waarneming is, er niet is.

Een orthodontist wordt per handeling betaald, niet per minuut. Dus het zou uiterst oneconomisch zijn om kinderen zinloos in die stoel te laten liggen.
Wat vaak wel gebeurt, is dat er meerdere stoelen zijn met meerdere assistentes, terwijl de ortho rondloopt om beslissingen te nemen en instructies te geven. Daar is orthodontie een stuk goedkoper van geworden omdat het veel efficienter is, maar als je even moet wachten op de ortho lijkt het alsof je "voor niks" ligt.

Dus ik ben benieuwd hoe het zit met dat zinloze wachten, of dat jouw eigen waarneming of die van je dochter is.

Dat gaat best ver, ouders de toegang ontzeggen tot je minderjarig kind en de ouders die de rekening betalen voor gegeven behandelingen de toegang ontzeggen. Dus ook de mogelijkheid ontenemen of het wel juist gebeurd bij je minderjarig kind. Plus vind ik er wat van dat het kind dan in het midden staat om te communiceren tussen 2 volwassennen... behandelaar en ouder / rekening betaler.

U zou eens kunnen navragen of het klopt, bv misschien bij tandheelkundig informatie punt of consumentenbond

Jansen2

Jansen2

28-09-2022 om 08:39 Topicstarter

Ginevra schreef op 27-09-2022 om 20:11:

"Mijn dochter ligt nu vaak onnodig lang in de stoel, terwijl er over vakantie’s e.d. gekletst wordt."

Hoe kom je daarbij?
Ik heb zelf drie jaar gebeugeld en moest heel vaak even wachten totdat het juiste draadje gepakt was, de ortho even aan de stoel kwam om tegen de assistent te zeggen op welke kiezen elastieken moeten, totdat de lijm/pasta/hapspul klaar was, kortom honderd dingetjes waarbij je even moet wachten en de assistenten intussen even hun kletspraatje doen. Dat wil niet zeggen dat er niks gebeurt.

Een kind kan dat lang niet allemaal inschatten. Die denken nogal eens dat wat buiten hun waarneming is, er niet is.

Een orthodontist wordt per handeling betaald, niet per minuut. Dus het zou uiterst oneconomisch zijn om kinderen zinloos in die stoel te laten liggen.
Wat vaak wel gebeurt, is dat er meerdere stoelen zijn met meerdere assistentes, terwijl de ortho rondloopt om beslissingen te nemen en instructies te geven. Daar is orthodontie een stuk goedkoper van geworden omdat het veel efficienter is, maar als je even moet wachten op de ortho lijkt het alsof je "voor niks" ligt.

Dus ik ben benieuwd hoe het zit met dat zinloze wachten, of dat jouw eigen waarneming of die van je dochter is.

Het is inderdaad de waarneming van mijn dochter, want ik mag niet naar binnen, daar gaat deze topic juist over.  

Jansen2

Jansen2

28-09-2022 om 08:45 Topicstarter

Ginevra schreef op 27-09-2022 om 20:11:

"Mijn dochter ligt nu vaak onnodig lang in de stoel, terwijl er over vakantie’s e.d. gekletst wordt."

Hoe kom je daarbij?
Ik heb zelf drie jaar gebeugeld en moest heel vaak even wachten totdat het juiste draadje gepakt was, de ortho even aan de stoel kwam om tegen de assistent te zeggen op welke kiezen elastieken moeten, totdat de lijm/pasta/hapspul klaar was, kortom honderd dingetjes waarbij je even moet wachten en de assistenten intussen even hun kletspraatje doen. Dat wil niet zeggen dat er niks gebeurt.

Een kind kan dat lang niet allemaal inschatten. Die denken nogal eens dat wat buiten hun waarneming is, er niet is.

Een orthodontist wordt per handeling betaald, niet per minuut. Dus het zou uiterst oneconomisch zijn om kinderen zinloos in die stoel te laten liggen.
Wat vaak wel gebeurt, is dat er meerdere stoelen zijn met meerdere assistentes, terwijl de ortho rondloopt om beslissingen te nemen en instructies te geven. Daar is orthodontie een stuk goedkoper van geworden omdat het veel efficienter is, maar als je even moet wachten op de ortho lijkt het alsof je "voor niks" ligt.

Dus ik ben benieuwd hoe het zit met dat zinloze wachten, of dat jouw eigen waarneming of die van je dochter is.

Het is inderdaad de waarneming van mijn dochter, want ik mag niet naar binnen, daar gaat deze topic juist over.  

--- schreef op 27-09-2022 om 15:18:

Kun jij, als je er wel naast zou zitten, bepalen of ze onnodig lang in de stoel zit (elke minuut die ze te lang zit kunnen ze beter besteden en meer verdienen door meer afspraken op een dag te plannen dus dat is het laatste wat ik zou denken), of ze onnodig hard wordt aangepakt etc? Ik zou dat niet kunnen zeggen. Ik ben namelijk geen orthodontist.

Ik zou wel gebruik maken van zo'n afspraak, misschien kan het telefonisch. Toch zeker eens per half jaar wil je weten hoe het gaat.

Of het mag? Waarom niet. Er zijn ook gewone tandartsen waar je als ouder niet in komt bij een behandeling, ook kindertandartsen. De angst is stukken minder zonder ouders bijvoorbeeld.

Ik kan me wel voorstellen dat als ik ernaast zit, ze iets menselijker behandeld wordt.  Mijn man heeft gister afgedwongen dat hij mee naar binnen ging, is mij nooit gelukt, maar er was een nieuwe dame die schijnbaar geen nee kon zeggen. 

Ze zijn volgens dochter nog nooit zo aardig voor haar geweest en ze was ook veel sneller weer buiten. Toeval? 

Jansen2

Jansen2

28-09-2022 om 08:47 Topicstarter

Wilgenkatje- schreef op 27-09-2022 om 19:36:

De orthodontist? Daar gingen dochters tussen schooltijden door op[ de fiets heen, zonder dat ik meeging.Ik was er alleen bij als er iets speciaals/vervelends moest gebeuren of als ze graag wilden dat ik erbij was.

Lijkt me in principe ook prima, maar neem aan dat als je dochter een paar keer in tranen is, je toch ook een keer mee zou gaan om poolhoogte te nemen.

Jansen2 schreef op 28-09-2022 om 08:45:


Ik kan me wel voorstellen dat als ik ernaast zit, ze iets menselijker behandeld wordt. Mijn man heeft gister afgedwongen dat hij mee naar binnen ging, is mij nooit gelukt, maar er was een nieuwe dame die schijnbaar geen nee kon zeggen.

Ze zijn volgens dochter nog nooit zo aardig voor haar geweest en ze was ook veel sneller weer buiten. Toeval?

De reden dat het jouw man wél lukte en jou niet, is niet vanwege die nieuwe dame, maar omdat hij een man is.

Ook een tip als je op school iets gedaan wil krijgen: laat je man het regelen of laat 'm in ieder geval meegaan. Triest dat het zo werkt, maar zo werkt het.

Bijtje82

Bijtje82

28-09-2022 om 09:06

Het zit zo.
Kinderen tot 12 jaar worden als wilsonbekwaam gezien. Toestemming voor niet reguliere behandeling van de ouder is dan altijd nodig. Voor een simpele controle mag de tandarts er van uit gaan dat die Toestemming is gegeven. In de meeste gevallen is dat bij een ortho check ook het geval. 
Echter is het wel zo, dat ondanks deze Toestemming je dochter nog steeds minderjarig is. Daarom mag hij de ouder niet weigeren in de behandelkamer, zeker niet als dochter aangeeft een ouder erbij te willen. Dit is wettelijk zo bepaald. 
Er kan informatie worden gedeeld die wellicht toch van belang is, die wil je uit eerste hand ontvangen en niet van je 10 jarige. 
Ze mogen je dus vragen in de wachtkamer plaats te nemen, maar je hoeft hier niet mee akkoord te gaan. Helemaal niet als dochter je erbij wil.

Jansen2

Jansen2

28-09-2022 om 09:15 Topicstarter

jenn55 schreef op 28-09-2022 om 08:54:

[..]

De reden dat het jouw man wél lukte en jou niet, is niet vanwege die nieuwe dame, maar omdat hij een man is.

Ook een tip als je op school iets gedaan wil krijgen: laat je man het regelen of laat 'm in ieder geval meegaan. Triest dat het zo werkt, maar zo werkt het.

Daar was ik ook een beetje bang voor...  Werkt misschien ook nog mee dat hij lang en redelijk breed is... #notfar

De jeugdtandarts had ook als regel dat ouders niet mee naar binnen mochten, zelfs niet bij peuters en kleuters. Dat werkte wonderbaarlijk goed, want mijn kleuter kwam altijd huppelend naar buiten. Dat was bij de normale tandarts wel anders. Inmiddels is mijn kind 17 en een bikkel, ze laat zelfs gaatjes vullen zonder verdoving. Een paar jaar speciale tandarts heeft echt zijn vruchten afgeworpen.
Bij de ortho mocht ik er wel naast zitten, maar meestal bleef ik in de wachtkamer. Het is allemaal niet zo spannend. Er was wel een dame die nogal hardhandig te werk ging, daar hebben we op een gegeven moment iets over gezegd en toen kreeg ze die niet meer.

---

---

28-09-2022 om 10:19

Jansen2 schreef op 28-09-2022 om 08:45:

[..]

Het is inderdaad de waarneming van mijn dochter, want ik mag niet naar binnen, daar gaat deze topic juist over.

[..]

Ik kan me wel voorstellen dat als ik ernaast zit, ze iets menselijker behandeld wordt. Mijn man heeft gister afgedwongen dat hij mee naar binnen ging, is mij nooit gelukt, maar er was een nieuwe dame die schijnbaar geen nee kon zeggen.

Ze zijn volgens dochter nog nooit zo aardig voor haar geweest en ze was ook veel sneller weer buiten. Toeval?

Wat zou hun voordeel zijn om je dochter zo lang mogelijk binnen te houden? Eerlijk antwoord graag.

Dat je dochter huilend naar buiten komt, vind ik wel iets om serieus te bespreken. Dat is niet normaal en zou ook niet nodig moeten zijn.
En dat ze alleen aardig zijn als je man erbij is ook.

Het is niet voor niks dat ouders ook bij kindertandartsen vaker niet mee mogen, maar dan heb je als behandelaar wel de plicht om te zorgen dat ouders zich ook geen zorgen hoeven maken n.a.v. de reactie van hun kind. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.