Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

duifje

duifje

26-02-2011 om 21:31

Ov chipkaart

hoi,

Vandaag voor het eerst kennis mogen maken met de OV chipkaart. Samen met man en kinderen een dagje naar Amsterdam. Volgens de informatie die ik op OV reisinformatie vond zou alleen in de metro de OV chipkaart verplicht zijn. We gingen een dagje naar het van Goghmuseum. In de tram bleek dat we een wegwerpkaart moesten aanschaffen. kosten voor 4 personen 10,40. We moesten ook nog terug naar het station, dus dat is ruim 20 euro! Ik baalde van mezelf dat ik hier niks in geregeld had. Maar nu kijk ik op internet en blijkt ieder vervoersbedrijf zijn eigen OV chipkaart te hebben! Dus dit had ik helemaal niet kunnen voorkomen! Met de kosten van de trein erbij (vanuit Den bosch ook ruim 37 euro) wordt dit een heel kostbaar uitje en denk ik dat we volgende keer maar met de auto gaan. Heb ik dit nu goed begrepen? Waarom komt er niet een OVchipkaart voor heel het openbaar vervoer? Dit wordt toch onbetaalbaar op deze manier? De korting voor kinderen geldt alleen voor een persoonlijke ov chipkaart, dus daar betaalde ik ook de volle pond voor. Wie heeft dit onzalige idee in hemelsnaam bedacht?

groeten Duifje


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Emmawee

Emmawee

26-02-2011 om 21:57

Bankpas

Hoi Duifje,
Elke bank heeft ook z'n eigen bankpas, maar daarmee kun je over het algemeen overal mee pinnen. Voor zover ik het heb begrepen en ervaren is dat ook het geval met de OV-chipkaart. Ik hoop je hiermee enigszins gerust te stellen. Ik weet nog wel een heleboel dingen te melden die ik onzalig vind aan de OV-chipkaart, maar dit valt mee, toch?
Groeten, Maw.

duifje

duifje

26-02-2011 om 22:42

Dank je

Mijn moeder dacht dat inderdaad ook. Binnenkort dan maar eens 3 andere kaarten aanschaffen...
Ik vind het wel jammer, ik neem vaker een groepje kinderen mee met de bus(omdat het te veel zijn voor in mijn auto) maar dat kan straks ook niet meer.
Ik heb zelf een NS kortingskaart, die zou ik dan ook in de bus kunnen gebruiken. Weet jij dat?

groeten Duifje

Kaaskopje

Kaaskopje

26-02-2011 om 23:12

Duifje

Je kunt je kortingskaart ook voor de bus gebruiken. Je kunt er echt het hele land mee door, dus metro, bus, tram en trein. Ik vind het ideaal. Ik heb nog nooit met kinderen gereisd met de ov-chip, dus daar moet een ervaringsdeskundige uitleg over geven

Fiorucci

Fiorucci

27-02-2011 om 16:26

Investeren

Je zal toch met een gezin van vijf op stap willen met de trein, 5 kaarten a 7,50 waar minimaal 20 euro op moet staan.....

Margriet*

Margriet*

27-02-2011 om 20:07

Ja persoonlijke kaarten

kosten 7,50 maar als je een voordeeluren kaart hebt kun je die als ovchipkaart betalen.
Wij waren vandaag ook de stad in met het ov (doen we meestal op de fiets, maar nu was het zulk rot weer en het was aan de andere kant van de stad) en ik vind de chipkaarten ideaal. Maar goed wij wonen in A'dam dus gebruiken hem regelmatig.
Bij feestjes wordt meestal gevraagd of het kind zijn ovchipkaart kan meenemen, op school idem dito. Vind ik prima, veel makkelijker voor ouders.

duifje

duifje

27-02-2011 om 21:17

Makkelijker...

Ik kan me voorstellen dat het wel went en in de grote steden zal het misschien gemeengoed zijn. Maar hier in het diepe zuiden zullen er weinig kinderen zijn die een OV chipkaart hebben.....Ik moet eerlijk zeggen dat ik een oranje strippenkaart toch stukken handiger vind. Voor een paar euro neem ik een hele zwik kinderen gewoon mee in de bus. Het lijkt me ook wel een hele verantwoordelijkheid om bij die kinderen die ov chipkaart in de gaten te houden. Ik zie het gemak nog niet zo. Ik heb net nieuwe buskaarten gekocht, volgende week met carnaval gewoon ouderwets met de buskaart de stad in!

groeten Duifje

Zie het ook nog niet zitten

Na de zomer schijnen wij er hier aan te moeten geloven. Waar ik vooral tegenop zie is dat ik ongetwijfeld een keer met 2 kinderen in de stad sta en ineens met de bus naar huis moet, voorheen kon ik dan gewoon in de stad een strippenkaart kopen, nu moet ik er dus vooraf aan denken om de chipkaarten mee te nemen. Ook het feit dat ik ineens voor 3 personen zo'n ding moet hebben en meenemen vind ik best een gedoe, ik ben van nature nogal chaotisch namelijk, ik zal ze dus wel kwijt zijn of minimaal één als ik eigenlijk al moet rennen om de bus te halen. Als de kinderen naar opa en oma gaan moet ik standaard de chipkaart meegeven voor het geval ze met de bus willen gaan, dat ga ik echt vergeten hoor.
Verder ben ik heel bang dat ik ga vergeten om uit te checken. Nee, vooralsnog zie ik er vooral tegenop, de meerwaarde heb ik voor mezelf nog niet weten te vinden.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-02-2011 om 03:17

20 euro

Als je een kortingskaart van de NS hebt moet er minimaal 10 euro tegoed op de kaart staan. Als je géén kortingskaart hebt 20 euro.

Fiorucci

Fiorucci

28-02-2011 om 07:04

Margriet

Ook een wegwerpkaart kost 7,50.

Hanne.

Hanne.

28-02-2011 om 15:21

Standaard in portemonnee

Ik heb ze standaard in m'n portemonnee zitten (zowel van mezelf als van de kinderen).

En voor de kinderen zit er dus geen automatisch opwaarderen bij. Als z'm kwijt zijn ben ik max heb bedrag kwijt wat er op staat en niet meer omdat een ander er nog mee blijft reizen.

Wat ik vervelender vind is dat ik 4 van die kaarten langs de automaat moet halen, en dan soms kwijt raak welke ik nu wel en niet al gehad heb

Ik krijg een staart van die pokkekaart

En niks marktwerking, ik heb geen keus. Ik wil gewoon anoniem met wettelijk geld betalen voor één enkel reisje per jaar, maar dan kan niet. Snertkaart.

Genista

"Ik wil gewoon anoniem met wettelijk geld betalen voor één enkel reisje per jaar, maar dan kan niet"

Hoezo niet? Heb ik iets gemist? Voor de trein is dat ding nog niet verplicht toch? En voor bus en tram kan je losse kaartjes kopen. Het is dan wel erg veel wettelijk geld dat je kwijt bent, maar voor een enkel reisje per jaar is het goedkoper dan een anonieme chipkaart te moeten kopen (a 7,50 inderdaad, de schurken).

Groeten,

Temet

Bij ons

kan het al niet meer, buskaartjes kopen... Wij zitten ook verplicht aan de ov chip. En omdat we niet over een bankrekening beschikken, dus een anonieme kaart. Leuk, behalve als je regelmatig met jonge kinderen op pad moet en dan dus het volle pond moet betalen.

voorbeeldje: we kregen van een lieve vriendin bioscoopkaartjes in de kerstvakantie. Kinderen helemaal hyper-blij. Wij met de bus naar de stad, au... uiteindelijk heeft het uitje ons nog (zonder bijkomende consumptiekosten) 30 euro gekost! Sorry, maar ik vind het belachelijk. en ik sluit me aan bij Genista (alweer eens), maar ik vind het ook helemaal niet nodig dat 'ze' weten waar ik heen ga, en wanneer en voor hoelang!

Kaaskopje

Kaaskopje

01-03-2011 om 02:37

'ze'

weten van mij dat ik vier keer per week dezelfde rit maak met de trein en dat ik een paar keer per jaar het land door reis. Ik vind het geen probleem dat 'ze' dat weten. Ik blijf me verbazen dat sommige mensen het erg vinden dat 'men' weet wat voor reisgedrag deze mensen hebben.

Fiorucci

Fiorucci

01-03-2011 om 07:49

Temet

Nee, je kunt hier geen losse kaartjes kopen voor bus en tram. Hooguit wegwerpchipdagkaarten. Doe maar eens met vijf personen, je schrikt je lam....

Fiorucci

Fiorucci

01-03-2011 om 07:51

Kaaskopje

Ik koop bewust wegwerpchipkaarten omdat ik het ook niet nodig vindt dat HTM uitgebreid reisgedrag in kaart brengt met behulp van mij. Erg vinden is een groot woord, maar ik maak dat graag zelf uit.

Fraz

Fraz

01-03-2011 om 10:00

Ook geen fan

Ik heb een half jaar gelededen 4 kaarten aangeschaft met korting (7.50 per stuk) en daar nog geen gebruik van gemaakt. Ik reis erg weinig met ov. Met de trein koop ik liever kaartjes want railrunners zijn goedkoper en ik blijf het belachelijk vinden dat ik ervoor moet zorgen dat er minimaal 20 euro per kaart op staat en op de terugreis weer. Ik reis kleine stukken met de trein (20-25 km) en dan blijft er dus zomaar 17-18 euro aan het eind op staan. Als ik een half jaar later weer eens dat stukje wil reizen, moet ik eers 2-3 euro laten bijstorten voordat ik dat reisje kan gaan maken en aan het eind staat er weer 17-18 euro op die ik niet kan gebruiken en dus maar op die stomme kaart blijft (en dat maal 4) Wil ik uiteindelijk dat geld terug kan ik weer administratiekosten gaan betalen van 4 * 2.50. Na vijf jaar is hij niet meer geldig en moet ik weer een nieuwe kaart kopen van 4 * 7.50. Het kost mij als incidentele reiziger dus een hoop geld. Wil ik dit niet kan ik losse kaarten kopen waarbij je dus voor je kinderen geen korting krijgt..............

Blondie

Blondie

01-03-2011 om 10:52

Blonde vraag tussendoor

Hoi,
Ik lees hier met belangstelling mee. Misschien weet iemand van jullie antwoord op een vraag waar mee ik zit?
Ik moet vrijdag naar Amsterdam met het OV. Hier in de streek is de OVchipkaart nog niet verplicht, in Amsterdam wel, toch>? Kan ik nu gewoon een retour treinkaartje kopen en daar in Amsterdam mee komen en dan daar ook mee terug reizen, of moet ik echt een chipkaart aanschaffen?
Blondie

Tinus_p

Tinus_p

01-03-2011 om 10:58

Blondie

Blondie:
'Kan ik nu gewoon een retour treinkaartje kopen en daar in Amsterdam mee komen en dan daar ook mee terug reizen, of moet ik echt een chipkaart aanschaffen?"
Ja. OV chipkaart is niet verplicht voor in de trein; alleen verplicht in metrotrambus.

Kaaskopje

'Ze' willen het weten om er conclusies aan te verbinden en er iets mee te doen. En ik word onkundig gehouden van welke conclusies ze eraan verbinden en áls ze kans zien er iets mee te doen, is dat in het algemeen iets dat ik niet wil dat ze ermee doen. Ik wil dus kunnen voorkomen dat ze het weten. Simpel gezegd: ik voel me erdoor bedreigd. Daarom wil ik gewoon anoniem voor een redelijke prijs een kaartje kunnen kopen. Met geld.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-03-2011 om 01:33

Genista

Ik neem het van je aan dat je je bedreigt voelt, maar ik ervaar dat niet zo. Bovendien kun je dan alles wat computergestuurd is beter mijden, dus pinnen is dan ook niet handig. 'Ze' kunnen precies zien waar je gepind hebt, dus ook waar je je benzine vandaan haalt, of je treinkaartjes betaalt.

Kaaskopje

Ik weet wel dat jij vindt dat je niets te verbergen hebt. Ja, 'ze' kunnen alles traceren wat je met je pinpas doet. Maar het gaat me erom dat ik wil kunnen kiezen of ik traceerbaar ben of niet. En dat als ik kies voor gewoon geld, dat ik dan niet voor straf heel erg duur uit ben (zie verhaal van oa. Jons).

Genista!

Ik sluit me weer eens helemaal bij je aan!

Kaaskopje

Kaaskopje

03-03-2011 om 02:45

Genista

Ik weet wel dat jij vindt dat je niets te verbergen hebt. ===
Klopt, maar goed, die discussie hebben we al eens gehad.

Kaaskopje

Daarom gaat de discussie daar nu ook niet over. Het gaat erom dat ik de keus wil hebben. Op deze manier dwingen ze mij het OV uit. Ik vind het ook steeds minder openbaar, om eerlijk te zijn, maar dat is meer een taalkundige kwestie

Kaaskopje

Kaaskopje

03-03-2011 om 13:47

Genista

Met man over je opmerking nagedacht en... ik vat 'm niet, hij ook niet. Wat is er minder openbaar aan het openbaar vervoer? Het is een taalgrapje van je maar ik heb wat uitleg nodig
Dat je je het openbaar vervoer laat uitdwingen vind ik totaal onbegrijpelijk. Het is een kwestie van wennen dat je moet chippen in plaats van met papieren kaartjes werkt. Ik heb er tot nu toe meer voordeel dan nadeel van gemerkt. Met een gezin is het uiteraard wel een dure opstart als iedereen een eigen kaart moet, zeker voor mensen die toch al elke maand tot de bodem van hun bankrekening moeten. Dat zie ik zeker als een nadeel. Zeker voor mensen met een bijstanduitkering, of die in de wsnp zitten, ik noem maar wat, zou er eigenlijk iets mogelijk moeten zijn vanuit de bijzondere bijstandregeling. Iedereen een kortingskaart. Soms heb ik goede ideeën, jammer dat ik ze niet uit mag voeren)

Fraz

Fraz

03-03-2011 om 15:40

Niet alleen de opstart is duur

maar ook het feit dat er gewoon 4 x 17/18 euro's ongebruikt op die kaart moet blijven staan. Hier beginnen en eindigen we namelijk altijd met de trein (wonen vlakbij station). Ik vind het zonde dat er gewoon ruim 70 euro's ongebruikt op die kaarten staan. Autmatisch opwaarderen ben ik geen voorstander van. Dus zolang het kan worden die kaarten niet opgewaardeerd en kopen we papieren kaartjes.

Fiorucci

Fiorucci

03-03-2011 om 15:44

Zowiezo duur

Als ik letterlijk twee minuten in de tram zit en daar per persoon een euro voor betaal vind ik het toch echt duur!

Fiorucci

"Als ik letterlijk twee minuten in de tram zit en daar per persoon een euro voor betaal vind ik het toch echt duur!"

Ik eigenlijk ook, maar dat was onder het oude systeem precies hetzelfde: die twee strippen pp was je kwijt, ook al reisde je maar 1 halte.

Groeten,

Temet

Fiorucci

Fiorucci

03-03-2011 om 18:36

Temet

Ja, maar als ik dan een korte tandartsafspraak had kon ik op diezelfde twee strippen terug.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.