Home » Forum » Personeelsvereniging oprichten

Personeelsvereniging oprichten

19 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Kaaskopje
Personeelsvereniging oprichten

Ik zit een beetje met het gevoel dat ik een personeelsvereniging op moet richten omdat niemand anders het doet, terwijl het in mijn ogen wel een goede zaak zou zijn als die vereniging er komt. De manier waarop nu dingen voor en door het personeel geregeld worden gebeurt naar mijn idee te willekeurig. Als je niet zo'n aansluiting met de rest hebt, zal er niemand op het idee komen je een beterschapskaart te sturen, of een fruitmand oid. Dat vind ik niet kloppen.
De aard van ons bedrijf maakt het wat lastig om een OR op te richten. Het verloop is vrij groot en bij een OR is het toch prettig als een gekozen lid niet halverwege het jaar vertrokken is. Vandaar dus dat ik aan een minder formele personeelsvereniging zit te denken. Toch iets voor het personeel, maar niet gelijk in de bestuurlijke hoek. Wie heeft er ervaring met het oprichten van een personeelsvereniging?

Ellen Wouters
Vervelende vraag

Om meteen maar even met een lastige vraag te komen: is iedereen dan verplicht betalend lid van die vereniging? En zo nee, hoe doe je dat dan met de kaarten en fruitmanden? Alleen voor wie betaald heeft?

Bij ons worden dat soort dingen gewoon betaald door de organisatie. Is ook vrij normaal en veel handiger. Om nou voor die paar tientjes per jaar je het gedoe van de personeelsvereniging op de hals te halen....
Dan moet je ook nog bij gaan houden wie er hoelang ziek is. Ik zou de energie denk ik liever stoppen in het overtuigen van de baas dat de secretaresse gewoon wat kaarten stuurt indien nodig.

Groet, Ellen

helenaleen
Een pv

een personeelsvereniging is wat anders dan een ondernemingsraad. Ook een bloemetje sturen bij ziekte is maar een klein onderdeel. Een PV richt zich toch meestal op het ontspannen samen zijn buiten de werkvloer wat weer ten goede komt aan de relaties onderling en dus werksfeer.

Wij hebben vorig jaar een PV opgericht. Dit hebben we officieel gedaan via de notaris. We zijn dus een erkende vereniging met bestuursleden en leden die zich vrijwillig aansluiten. De notaris heeft alles vastgelegd in statuten waarin alles wettelijk geregeld is (regels etc.). Wij vonden dit officiele gebeuren wel belangrijk aangezien het nu mogelijk was een rekening te openen op naam van de vereniging en niet op eigen persoon. Dit kan namelijk alleen als je statuten kunt overhandigen op een bank.
Kosten notaris zijn normaal rond de 300 euro. Onze notaris heeft ons gematst met 200 euro die we achteraf terugkregen van de werkgever. Trouwens een werkgever kan deze kosten en zijn bijdrage verrekenen met de belastingen.
Contributie wordt hier automatisch van het loon ingehouden en overgemaakt door de financiele administratie van het bedrijf. De werkgever doet eenzelfde bedrag per lid per maand bijstorten. Dit wordt bijd e meeste bedrijven zo gedaan.
Verder organiseren we 2 a 3 aktiviteiten per jaar 2 alleen leden, 1x leden met kinderen en partner, 1x leden met partner. Wij doen juist niet aan verjaardagen, geboortes etc. We hebben ongeveer honderd leden, dus bijna niet te doen.

Veel info haal je van internet. Bedenk wel wanneer je dit niet officieel regelt er veel mis kan gaan ivm verantwoordelijk financien bijvoorbeeld. Ook loop je als PV redelijk wat voordeeltjes kwijt (kortingen bijv. door je aan te sluiten bij landelijk pv).

wil je meer informatie dan hoor ik het wel.

Groet Leen

amk
Een or

is wettelijk verplicht vanaf een bepaald aantal werknemers. en idd niet voor de kaarten bij ziekte, maar voor heel andere dingen.
Het overleg met de werkgever over bv veiligheid, de cao en andere arbeidsomstandigheden. Het heeft een heel formeel karakter en vaak ook ondersteuning van buiten af via vakbonden.

groet,
Angela

Kaaskopje
Onwetend

Ik merk wel dat ik behoorlijk ontwetend ben wat dit onderwerp betreft.
De reden waarom ik hierover nadenk is dat we nu moeten leuren om geld als iemand een bos bloemen, cadeautje of fruitmand gaat krijgen. Persoonlijk ben ik meer voor een personeelspot waar iedereen aan mee betaalt, waardoor dit soort reacties verleden tijd zijn: 'oh die ken ik niet, daar doe ik niet aan mee.' en 'oh, natúúrlijk! Hoeveel heb je nodig?' Personeelzaken lijkt dit niet op te pakken. Ik vind het belangrijk dat een collega die in een bijzondere situatie verkeert ziet dat het bedrijf zich wel betrokken voelt. Dat is nodig om het werken bij een bedrijf leuk te blijven vinden.
Een vraag over de OR: bij hoeveel mensen is een OR verplicht?

amk
Kijk eens op

www.ornet.nl
Een OR is verplicht vanaf 50 medewerkers. Zelfs als je bijvoorbeeld 5 filialen hebt met totaal 50 medewerkers is een OR verplicht.

Bloemetjes sturen is ook geen zaak van personeelszaken. Dat is een taak van collega's onderling. Het voortouw dient genomen te worden door de leidinggevende. Personeelszaken heeft genoeg aan het regelen van opleidingen, registreren van allerlei zaken en het begeleiden van het management in het personeelsbeleid.
Bij ons iet wat groot uitgevallen bedrijf zie je op 2 momenten iemand van HR&O, bij in diensttreding en bij ontslag. Ik werk er nu bijna 10 jaar en slechts 1x dus direct contact met HR&O. Nu is dat mijns inziens ook wat aan de magere kant maar wel de dagelijkse praktijk.

groet,
Angela

Kaaskopje
Poeh

aanzwengelen dat er bij ons een OR moet komen is dus eigenlijk hoognodig. We hebben ondertussen denk ik meer dan 150 medewerkers. Alleen heb ik genoeg zelfkennis om te zien dat het opstarten ervan waarschijnlijk beter door iemand anders gedaan kan worden. Of maak ik het ingewikkelder dan het is? Maar stel dat er een paar mensen zijn die dit aan gaan pakken, maar geen mensen kunnen vinden die zich kandidaat willen stellen, hoe moet je dan met zo'n verplichting om een OR op te richten omgaan?

Sancy
Or oprichten

De meest voor de hand liggende manier om een OR op te (laten) richten in een bedrijf is aan je vakbond vragen of die de werkgever wil aanspreken op zijn (wettelijke) verantwoordelijkheid hierin. Denk niet dat je dan over een maand of 2 een OR hebt: alleen de verkiezingsprocedure duurt al 13 tot 15 weken en dan laat ik gemakshalve het traject daarvoor buiten beschouwing.
Als je serieus hiermee aan de slag wilt of meer informatie wilt hierover zodat je beter weet wat alles inhoudt, dan mag je forumbeheer om mijn e-mail adres vragen. Mijn werk is namelijk het begeleiden van een ondernemingsraad.
Maar als jouw insteek is dat je op een georganiseerde manier aandacht wilt hebben in de organisatie voor zieke of jubilerende medewerkers, dan is een personeelsvereniging een betere methode.

Kaaskopje
Ik zal eens onder collega's polsen

of zij belang hechten aan een OR. In dat geval zou ik het door kunnen spelen naar de directie en er vervolgens mijn handen weer vanaf kunnen trekken. Anderen zijn hier beter in dan ik denk ik.
Wat betreft het potje is het misschien inderdaad beter om me alleen te richten op het potje. Wij hebben geen aparte afdelingen, op de administratie en de directie na. We zitten dus met elkaar in een grote ruimte. Vaak ken je elkaar dus wel van gezicht, maar de naam weet je niet altijd 1 2 3. Iedereen is hierin anders natuurlijk, maar ik zou er werkelijk geen moeite mee hebben als een deel van mijn bijdrage naar iemand gaat waarmee ik minder contact heb. Bij zoveel medewerkers hoef je geen grote bijdrage te vragen. Met 50 cent bereik je al heel wat. Er hoeven niet maandelijks kraamcadeaus en fruitmanden uitgedeeld te worden. Daarnaast ook nog eens bijhouden wie er wel of geen recht op heeft gaat mijn sociale gevoelens ook wat te boven, maar dat zal misschien wel moeten.

Kaaskopje
Ik kan een poll insturen

Om zo de mening van het personeel te checken.
Toen ik aangenomen werd kreeg ik van personeelszaken de vraag of ik bereid was om 2,50 per maand bij te dragen aan een personeelspot. Ik vond dat prima, maar ik heb er nooit meer iets van gehoord. Als de pot louter bedoeld is voor een aardigheidje en kaarten bij ziekte, geboorte, of huwelijk dan hoeft de bijdrage niet groot te zijn. Als er echt personeelsuitjes van verwacht worden moet het meer zijn. Ik zal er dus eens een onderzoekje aan wagen:-)

helenaleen
Nogmaals

Voor wat betreft personeelsuitjes enzo zou ik aanraden officieel een PV op te richten via de notaris mits jullie wqerkgever hier achter staat. Anders moet je bijv. op persoonlijke titel een rekening openen en dat is erg riskant. Een bank opent alleen een rekening voor een vereniging als deze officieel is (statuten).
Een werkgever kan nooit een PV rekening beheren!
Verder kan een werkgever wel bij een officiele PV zijn bijdrage van de belasting aftrekken. Zodoende heeft onze werkgever de notuaris betaald, een grote bijdrage gedaan voor de eerste aktiviteit en maandelijks stort hij hetzelfde bedrag als wat er binnenkomt aan contributie in de pot. belastingaftrekbaar.

Dus denk er aan, het is veel werk!

Leen

Mariek69
Heb ook een vraag...

Hallo,

Ik werk bij een bedrijf met meer dan 150 werknemers maar bij ons is er ook geen OR.
Ik heb dat wel eens ter sprake gebracht (en ook andere mensen) maar het antwoord was 'dat de directie dit niet nodig vindt omdat we een platte organisatie zijn en je dus rechtstreeks iets kunt aangeven als je het ergens niet mee eens bent. mocht je toch een OR willen, dan moet je dat even aan de directie uitleggen waarom'. Dat doet dus geen hond, terwijl er wel vaak over gesproken wordt door de werknemers onderling.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Gr. Mariek

Sancy
Tsjah mariek

De werkgever kan wel vinden dat het niet nodig is, de wetgever denkt daar ander over. Dus ik herhaal maar: vraagt de vakbond dit onderwerp eens aan te zwengelen bij de directie.

amk
Sluit me aan bij sancy

Via de vakbond aanzwengelen.
Het is wettelijk verplicht, er zijn mogelijkheden om uitstel te krijgen, maar dat is maar 5 jaar.
Daarna zal het bedrijf toch moeten.

groet,
Angela

sus-anne
Nooit meer

*Wat betreft het potje is het misschien inderdaad beter om me alleen te richten op het potje..*
ik heb ooit de Feestpot geintroduceert op mijn werk,de bedoeling was een bijdrage van 2 euro p/m ,en ik zou dan zorgen voor kraamkado,s jubilarissen,verjaardagen enzenz. iedereen was enthousiast,wat een leuk sociaal idee was dat van mij.
Nou ,ik moest maandelijks leuren om mijn geld ,iedereen kreeg een briefje in zijn postvak met de mededeling dat het tijd was om weer te betalen,maar de een had nog een flauwere smoes dan de andere om maar niet te hoeven betalen.(mijn salaris is nog niet binnen,ik moet het weekend gaan stappen,enzenz)terwijl ik vroeg om TWEE euro!
10 euro per vijf maanden in 1x betalen wilde bijna niemand,dat was te veel geld tegelijk.
ik heb het anderhalf jaar gedaan,daarna was de lol er echt af voor mij,ik ben er mee gestopt ,en heb er bovendien nog geld op toe moeten leggen.
dit was dus eens maar nooit weer.
Dus kaaskopje ,bezint eer gij begint :-)

Kaaskopje
Dus kaaskopje ,bezint eer gij begint :-)

Ik vind dit wel een wijze raad, want ik weet zeker dat ik ook zal moeten leuren bij mijn collega's. De beste methode zou zijn als de bijdrage gelijk ingehouden kan worden van het salaris. Ik heb daar geen moeite mee, maar ik voel op mijn klompen aankomen dat veel dat niet willen.

Mariek69
Volgens mij...

hebben we helemaal geen vakbond!

Ik heb er nog nooit iemand over gehoord en toen ik er kwam werken, kon ik ook nergens lid van worden ofzo.

Hoe kan ik dat nakijken of we een vakbond hebben?
Oh ja het bedrijf valt onder de mode/retailbranche.

Bedankt, Mariek

Sancy
Natuurlijk wel mariek

iedere werknemer kan lid worden van een vakbond. Dat heeft is niet afhankelijk van de werkgever hoor. Ik neem aan dat je onder een cao valt? Kijk dan eens welke bonden bij het vaststellen van die cao betrokken zijn. Je kunt gewoon de vakbond kiezen die volgens jou je belangen het beste behartigt.

Sancy
Euhm

"Dat heeft is niet afhankelijk " moet natuurlijk zijn: dat heeft niets te maken met je werkgever / dat is niet afhankelijk van je werkgever.

Onderwerp gesloten