Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

SunnyBunnySunnyBunny!

SunnyBunnySunnyBunny!

09-11-2018 om 15:58

Pleegkind 17.5 jaar moet bij ons weg

Ik heb een vraag. We hebben een jaar lang al een meiske nu 17.5 jaar oud in huis die thuis door stiefvader seksueel is misbruikt aldus haar verhaal en de aangiftes/politieraporten. Dit onderzoek loopt nog steeds. Het meiske is de vriendin van mijn zoon die op 16 oktober 2017 voor het eerst haar verhaal deed aan mij. Ik heb veilig thuis gebeld daar ze minderjarig was. ( mijn zoon woonde na aandringen van de stiefvader en moeder bij hun in huis) de relatie ging goed maar ik was het er zelf niet mee eens dat een 15 jarig meisje al samen zou gaan wonen met mijn zoon van 18 jaar bij hun in huis.

Veilig thuis heeft onderzoeken gedaan en bleek dat het idd dat het niet veilig zou zijn voor het meiske dat ze weer terug zou gaan naar haar ouderlijk huis en is mij gevraagd of ik evt. Pleegzorg op me wou nemen.

Als ik terug zou kunnen op haar biologische vader en stief moeder wou ik dat wel doen.

Na de 1e rechtszitting heeft de rechter uitgesproken dat de gezaghebbende ouder het gezag niet kunnen uitvoeren omdat deze ontwricht was en werd er een toeziend voogd aangewezen. Wanneer het in ons gezin niet zou gaan zou het meiske bij vader geplaatst worden.

Alles ingang gezet...netwerk screening enz. Pleeg contract getekend en na veel vragen eindelijk pleegvergoeding gekregen met terugwerkende kracht op 31 augustus...Het moment dat jeugdzorg in beeld kwam dus 2 maanden terugwerkende kracht. Terwijl ze al 10 maanden bij mij verbleef. Ik doe het met liefde maar vond dit al vreemd.
Na de zomervakantie een vervolg gesprek met mijn man meiske zoon en ik hoe we verder zouden op 25september.
Hier werd ons stomverbaasd medegedeeld dat ze ons als pleeggezin voor het meiske toch niet het juiste vinden.
Reden:
*moeder denkt dat mijn zoon een loverboy is
*Pleegmoeder en schoonmoeder kon niet samen
*meiske moet zelfstandig worden en willen haar plaatsen in begeleid kamer wonen of een ander pleeg gezin
* meiske heeft therapie nodig ivm monogaam gedrag

Biologische vader wij als gezin maar boven alles het meiske staan hier niet open voor. We zijn hey niet met jeugdzorg eens.

Waarom willen ze nu een meiske wat goede cijfers haalt op school( ook daar is niet geïnformeerd hoe het met meiske ging) en bijna 18 wordt nog uit haar vertrouwde omgeving halen.

Ik ben echt helemaal kapot van deze beslissing. Dinsdag is het 7 weken geleden dat we dit kregen te horen. We wachten nu nog op de officiële brief ondertussen hebben we geen pleegvergoeding meer gehad na het gesprek en meiske is hier nog steeds gelukkig maar wel met heel veel stress en verdriet in huis. Ik ben haar enige vertrouwens persoon. Ze is altijd heen en weer getrokken en nu gaat onze maatschappij het meiske nog meer verkloten ( sorry voor dit woord)
Ik ben mbo verpleegkundige mijn man aannemer eigen huis. Alles wat een pleeg kind moet krijgen krijgt ze hier.
Ook nog goed contact met vader en ook nog de mogelijkheid aangeboden dat moeder haar dochter mag opzoeken bij ons thuis. Ik ben zelf een pleegkind geweest en weet dus ook nog hoe het is voor het meiske!

Ook kan ik me niet beroepen op blokade recht dus met andere woorden mag ik nu na een dik jaar vertrouwen gewonnen te hebben van het meiske toekijken hoe ze tegen haar zin in weg gehaald gaat worden.

Wie weet wat ik nog kan doen om het tegen te houden?

Meisje zelf

Misschien kan het meisje zelf naar de rechter stappen met een eigen advocaat.

Tsjor

SunnyBunnySunnyBunny!

SunnyBunnySunnyBunny!

09-11-2018 om 16:06

Dank je wel

Daar is ze mee bezig. Iig een advocaat in handen genomen.

Bedankt voor deze reactie

V@@s

V@@s

09-11-2018 om 17:41

werken naar zelfstandigheid klinkt wel als een goed idee

Vergeet niet dat ze bijna 18 wordt en dan niet meer onder jeugdzorg valt.

Toch denk ik dat het juist dan nog belangrijk is dat ze rond haar 18de onder jeugdzorg valt, maar onder een pleeggezin waar ze bekend is. Het blijkt heel vaak, dat kinderen die op hun 18de onder jeugdzorg vallen zomaar losgelaten worden en daarna in de problemen komen. Rond je 18de moet er best veel georganiseerd worden, denk maar aan zorgverzekering, belastingtoeslagen, studiebeurs, OV-chipkaart voor studenten etc. Als daar ergens iets fout in gaat krijg je grote problemen.
Dus als je pleegdochter het wil en als jullie het willen, dan zou ik er zeker alles aan doen om te zorgen dat ze bij jullie kan blijven. Pleegdochter kan best veel als ze dat zelf aangeeft. Ook weglopen bijvoorbeeld als ze ergens geplaatst wordt waar ze niet wil zijn.
Begeleid zelfstandig gaan wonen lijkt mij wel een goede optie voor haar situatie, maar ook dat moet ze zelf willen. En ook dan zou het goed zijn als jullie betrokken blijven bij haar.
Blijkbaar is er een onderliggen probleem met de biologische moeder en de mate waarin moeder kontakt kan houden met haar dochter. Ik weet niet of dat al opgelost is. Ik kan me voorstellen dat het naar is om te horen dat je 'afgewezen' wordt als pleeggezin, maar het kan zijn dat het te maken heeft met moeder en specifieke problemen van moeder met de huidige situatie en dus niet met jullie gezin.
Vind je het vervelend dat je geen pleeezorgvergoeding meer krijgt? Brengt het jou in d e problemen? Voor zover ik weet is het best een behoorlijk bedrag per maand, als je dat op een gegeven moment voor enkele maanden hebt gekregen, terwijl het meisje al een haar in huis was, dan kan het zijn dat het toch voldoende geld is geweest om de belangrijkste extra kosten op te vangen. anders zou je bezwaar moeten indienen tegen het stopzetten van de pleegzorgvergoeding.

Tsjor

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.